Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ström genom datorn från extern hårddisk

Permalänk
Medlem

Ström genom datorn från extern hårddisk

Hej!

Har köpt ett externt chassi till en av mina hårddiskar och monterat ihop den.

Deltaco MAP-GD32US
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1159097

Problemet jag har är att när jag använder den med ex min laptop så (antar jag att det) går det ström in i datorn från hårddisken. När jag glider med fingret över datorns skal (aluminium, MBAir) så känner jag att det går ström i fingertoppen. Problemet upphör så fort jag drar ut USB-kontakten.

Vad är det som är fel? Kan/ska jag reklamera? Eller ska jag åtgärda något själv?

Tacksam för svar!
//Carl Johan

Permalänk
Skrivet av Tortimer:

Hej!

Har köpt ett externt chassi till en av mina hårddiskar och monterat ihop den.

Deltaco MAP-GD32US
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1159097

Problemet jag har är att när jag använder den med ex min laptop så (antar jag att det) går det ström in i datorn från hårddisken. När jag glider med fingret över datorns skal (aluminium, MBAir) så känner jag att det går ström i fingertoppen. Problemet upphör så fort jag drar ut USB-kontakten.

Vad är det som är fel? Kan/ska jag reklamera? Eller ska jag åtgärda något själv?

Tacksam för svar!
//Carl Johan

Händer detta om du pluggar in något annat i USB-porten med extern-ström. Alltså en annan HDD? Det kan vara porten också.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Rekordmedlem

Det är troligen för att det blir olika jordpotentialer pga att apparaterna saknar gemensam jord via nätdelen, ev kan det bli bättre om du vrider den ena nätdelen ett halvt varv i vägguttaget.
Jag tror det blir svårt att åtgärda det på annat sätt än att byta till nått med en helt annan konstruktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det du upplever är helt normalt. Detta händer ofta/alltid med apparater som är antingen jordade till chassiet eller använder chassiet som antenn. Pröva t.ex iphone 4/4s, koppla in den i laddaren och dra pekfingret fram och tillbaka på den övre antennen, där kommer du känna ungefär samma sak dock förmodligen svagare.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |