USB 3.0 hastigheter

Permalänk
Medlem

USB 3.0 hastigheter

Hej

Jag har en laptop med usb 3.0 samt ett Transcend 3.0 USB-minne. När jag för över filer från datorn till usb-minnet så får jag bara upp hastigheter i ca 21mb/s. Ska inte USB 3.0 kunna föra över i upp till 625mb/s?

Vad får ni alla andra för hastigheter med era USB 3.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aciero:

Hej

Jag har en laptop med usb 3.0 samt ett Transcend 3.0 USB-minne. När jag för över filer från datorn till usb-minnet så får jag bara upp hastigheter i ca 21mb/s. Ska inte USB 3.0 kunna föra över i upp till 625mb/s?

Vad får ni alla andra för hastigheter med era USB 3.0?

USB 3.0 kan föra över så snabbt, men det är minnet som begränsar, troligen pallar det inte.
Bara för att USB 3 kan föra över så snabbt, så kommer det inte gå så snabbt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Har inte sett något "normalt" som kommer i närheten av dom hastigheterna med usb3.
Min usb3 disk ligger på runt 80mb/s.

Och ja det är din sticka som begränsar hastigheten även i ditt fall.

Permalänk
Medlem

Testade precis att överföra några stora filer till min externa hårddisk. Det låg runt 250mb/s.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Testpilot

USB minnen överför något otroligt mycket långsammare!

exempel på USB 2

Flash minne (USB minne): 2-3mbi/s
extern disk via USB: 8-17mbi/s (beroende på filtyp).

Detta är hastigheterna jag får via chassi USB-portarna med en Sandisk USB och en Seagate extern HDD (båda USB 2).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Testade precis att överföra några stora filer till min externa hårddisk. Det låg runt 250mb/s.

250mb/s, vad har du för hårddisk?`:O

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

500 ca kommer jag upp med till mitt USB 3.0 , dyrt var det ca 1000kr för 32gb.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

250mb/s, vad har du för hårddisk?`:O

SSD?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

250mb/s, vad har du för hårddisk?`:O

Intern: Intel 330 240Gb
Extern: Verbatim 2Tb USB 3

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Intern: Intel 330 240Gb
Extern: Verbatim 2Gb USB 3

I så fall är det ram-minnescache som det skriv till först och sedan överförs till usb-minnet i bakgrunden.

Skrivet av phoenixdisciple:

USB minnen överför något otroligt mycket långsammare!

exempel på USB 2

Flash minne (USB minne): 2-3mbi/s
extern disk via USB: 8-17mbi/s (beroende på filtyp).

Detta är hastigheterna jag får via chassi USB-portarna med en Sandisk USB och en Seagate extern HDD (båda USB 2).

Det är extremt beroende av kvalitet/typ av minne, har usb2-minnen som klarar av att skriva i allt från ca 1,5 mb/s till 20+ mb/s.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aciero:

Hej

Jag har en laptop med usb 3.0 samt ett Transcend 3.0 USB-minne. När jag för över filer från datorn till usb-minnet så får jag bara upp hastigheter i ca 21mb/s. Ska inte USB 3.0 kunna föra över i upp till 625mb/s?

Vad får ni alla andra för hastigheter med era USB 3.0?

Skrivet av addy1995:

Testade precis att överföra några stora filer till min externa hårddisk. Det låg runt 250mb/s.

USB 2.0: Teoretisk Throughput: 480 Mbit/s - Motsvarar 480/8 = 60MB/s (Egentliga Through-put kommer vara mycket lägre då det är mycket Overhead Data som skickas (alltså info som krävs för att överföra datan)

USB 3.0:"The payload throughput is 4 Gbit/s (using 8b/10b encoding), and the specification considers it reasonable to achieve around 3.2 Gbit/s (0.4 GB/s or 400 MB/s".

Du kan alltså överföra:
4000mb/s eller 400MB/s (Notera mb = megabit)
Sedan är det som tidigare påpekat helt klart ditt flashminne som flaskar och inte klarar mer än lite dryga 20MB/s. Testa att skicka allt i en Zip-Fil om det är många små filer (lång Queue depth) då många Flashminnen och kontrollers har sämre överföring under detta då det blir mer Overhead Data att skicka.

Sedan kan även komprimerad Data vara krångligare att skriva för vissa minnen. Men då är det oftast när man packar Till minnet direkt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Har inte sett något "normalt" som kommer i närheten av dom hastigheterna med usb3.
Min usb3 disk ligger på runt 80mb/s.

Och ja det är din sticka som begränsar hastigheten även i ditt fall.

Är det någon som har ett USB-minne med 3.0 som får ut bra hastigheter? Isåfall vilket märke/modell är det ni har? Hade läst på den modellen av Transcend som jag har, och den hade fått bra recensioner, men tydligen var den inte så pass bra då

Permalänk

Själv väntar jag på Corsair Flash Voyager GT Turbo. Ska tydligen vara världens snabbaste USB 3.0 minnessticka.
Men det verkar ta otroligt lång tid för Corsair att släppa minnet. Undrar om det nånsin kommer ut.

Permalänk
Medlem

Kan ni snälla försöka använda er av Mb/Mbit för megabit och MB för megabyte, det är just nu helt omöjligt att avgöra vad 90% av er menar. Någon skriver att han får ut 250mb/s och flera andra undrar hur det ens är möjligt. Jo 250Mb/s är strax över 31MB/s, men vilket menas egentligen?

Den enda riktiga ursäkten är okunskap, vilket givetvis är okej :). När man bara har lathet som ursäkt tycker jag inte man kan förvänta sig att få hjälp om man inte bemödar sig att ge rätt information.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aciero:

Är det någon som har ett USB-minne med 3.0 som får ut bra hastigheter? Isåfall vilket märke/modell är det ni har? Hade läst på den modellen av Transcend som jag har, och den hade fått bra recensioner, men tydligen var den inte så pass bra då

Vad är det för modell? Om recensionerna får högre överföringshastigheter så borde du också få det såklart.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

250mb/s, vad har du för hårddisk?`:O

jag kommer upp i 220MB/s med mitt 3.0 usb-minne.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Skrivet av Quorthon:

Det där är skit jämfört med Corsair Flash Voyager GT Turbo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aciero:

Är det någon som har ett USB-minne med 3.0 som får ut bra hastigheter? Isåfall vilket märke/modell är det ni har? Hade läst på den modellen av Transcend som jag har, och den hade fått bra recensioner, men tydligen var den inte så pass bra då

Sitter med ett Sandisk Cruzer Extreme 16GB
Läs: ~190MB/s
Skriv: ~80-90MB/S

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Kör detta och maxar runt 250 MB/s

Win 8 , USB 3 såklart

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1457018

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Det där är skit jämfört med Corsair Flash Voyager GT Turbo.

Det beror på vad man ska ha det till..Personligen tycker jag att det är riktigt bra minne, men givetvis inte det bästa..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aciero:

Hej

Jag har en laptop med usb 3.0 samt ett Transcend 3.0 USB-minne. När jag för över filer från datorn till usb-minnet så får jag bara upp hastigheter i ca 21mb/s. Ska inte USB 3.0 kunna föra över i upp till 625mb/s?

Vad får ni alla andra för hastigheter med era USB 3.0?

Du är säker på att alla portar i laptopen är usb 3.0 och att du verkligen satt i en som är usb 3.0? Är det stora eller små filer du skriver? Små filer går långsammare..

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Oneone:

Kör detta och maxar runt 500mbs

Win 8 , USB 3 såklart

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1457018

Om "mbs" betyder MB/s låter det väldigt mycket. Enligt Prisjakt klarar det 250 MB/s. Redan det är väldigt snabbt för ett USB-minne. Men det kanske är sant!

Om "mbs" däremot betyder Mbit/s låter det snarare i underkant, då det motsvarar drygt 40 MB/s.

Jag föreslår att alla slutar skriva fel enheter och istället börjar skriva rätt, så att missförstånd kan undvikas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Om "mbs" betyder MB/s låter det väldigt mycket. Enligt Prisjakt klarar det 250 MB/s. Redan det är väldigt snabbt för ett USB-minne. Men det kanske är sant!

Om "mbs" däremot betyder Mbit/s låter det snarare i underkant, då det motsvarar drygt 40 MB/s.

Jag föreslår att alla slutar skriva fel enheter och istället börjar skriva rätt, så att missförstånd kan undvikas.

Det har du rätt i det skall stå 250 och inte 500... vetifan varför jag skrev det och ja det stämmer med MB/S.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Du är säker på att alla portar i laptopen är usb 3.0 och att du verkligen satt i en som är usb 3.0? Är det stora eller små filer du skriver? Små filer går långsammare..

Jag är helt 100 på att den jag använder är 3.0. Har en 3.0 (blå) samt två stycken 2.0. Jag använder enbart minnet för att föra över filmer/serier, så den används inte i någon större utsträckning. Men hellre vänta i 1min än 5min

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Vad är det för modell? Om recensionerna får högre överföringshastigheter så borde du också få det såklart.

Det enda jag kan få fram är ett det är en JetFlash Transcend 16gb 3.0. Vet att det finns olika versioner av JetFlash, och det stod på förpackningen vilken det var, men lyckas inte kunna få fram mer än just JetFlash när jag kopplar in den i datorn. Samt att det står inget på själva minnet

Efter att ha kollat runt lite på prisjakt kan det kanske vara den som heter JetFlash 700. Men där fanns ingen direkt kommentar av någon som prövat den på en USB 3.0-port.

Permalänk

Har en sån här Transcend 16GB USB3 sticka, en av de första USB3'or som släpptes. Den tar sig upp i 40 MB/s vid överföring av stora filer. Har också en extern Seagate 500GB mekanisk USB3 hårddisk, den kan bursta små filer väldigt fort men vid överföring av stora filer (dvs över en GB i storlek) ligger den på runt 60 MB/s.

Om nån faktiskt har en USB-sticka som kan sustaina hastigheter på hundratals megabyte i sekunden för stora filer får ni hemskt gärna tipsa om den.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Har en sån här Transcend 16GB USB3 sticka, en av de första USB3'or som släpptes. Den tar sig upp i 40 MB/s vid överföring av stora filer. Har också en extern Seagate 500GB mekanisk USB3 hårddisk, den kan bursta små filer väldigt fort men vid överföring av stora filer (dvs över en GB i storlek) ligger den på runt 60 MB/s.

Om nån faktiskt har en USB-sticka som kan sustaina hastigheter på hundratals megabyte i sekunden för stora filer får ni hemskt gärna tipsa om den.

Lexar JumpDrive Triton är en USB sticka som kan iallafall 100 MB/s.

http://www.techpowerup.com/reviews/Lexar/JumpDrive_Triton_32_...

Men den blir varm när man använder den länge.

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aciero:

Det enda jag kan få fram är ett det är en JetFlash Transcend 16gb 3.0. Vet att det finns olika versioner av JetFlash, och det stod på förpackningen vilken det var, men lyckas inte kunna få fram mer än just JetFlash när jag kopplar in den i datorn. Samt att det står inget på själva minnet

Efter att ha kollat runt lite på prisjakt kan det kanske vara den som heter JetFlash 700. Men där fanns ingen direkt kommentar av någon som prövat den på en USB 3.0-port.

Inte direkt bra resultat i denna recension
http://www.whoratesit.com/Transcend-JetFlash-700-USB-30-16GB/...

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Har en sån här Transcend 16GB USB3 sticka, en av de första USB3'or som släpptes. Den tar sig upp i 40 MB/s vid överföring av stora filer. Har också en extern Seagate 500GB mekanisk USB3 hårddisk, den kan bursta små filer väldigt fort men vid överföring av stora filer (dvs över en GB i storlek) ligger den på runt 60 MB/s.

Om nån faktiskt har en USB-sticka som kan sustaina hastigheter på hundratals megabyte i sekunden för stora filer får ni hemskt gärna tipsa om den.

Vilket program mäter ni med?Jag har denna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1032428
Den klarar 258/129 enligt crystaldiskmark http://i1303.photobucket.com/albums/ag152/alban72/usbminne30_...
Alltså riktigt bra men stickan blir ganska varm när den får jobba hårt:))

Hittade ett test till om ni inte tror mig:)

http://www.whoratesit.com/Kingston-DataTraveler-HyperX-USB-30...

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift