Permalänk
Medlem

FD R4 VS antec p280.

Hej ska nu byta ut mitt corsair 650 D P.g a att det låter lite för mycket detta chassi är ju rätt öppet och så !

har kollat på r4 och p280 som ska vara relativt tysta chassi , och bra funktioner.
lite svårt att välja som alltid.
R4 finns med både fönster och undan det är väl där mest skon klämmer.
funktionellt så är både chassin bra vad jag förstått.

lite reflektion skulle vara bra för er som har r4 vs 280.

priset på 280 är rätt bra http://www.dustinhome.se/product/5010615696/antec-performance...

skiljer inte så mycket ett par hundra mot r4.

http://www.dustinhome.se/product/5010657488/fractal-design-mi...

vad skulle ni ha valt?

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Skrivet av Kezzo:

Hej ska nu byta ut mitt corsair 650 D P.g a att det låter lite för mycket detta chassi är ju rätt öppet och så !

har kollat på r4 och p280 som ska vara relativt tysta chassi , och bra funktioner.
lite svårt att välja som alltid.
R4 finns med både fönster och undan det är väl där mest skon klämmer.
funktionellt så är både chassin bra vad jag förstått.

lite reflektion skulle vara bra för er som har r4 vs 280.

priset på 280 är rätt bra http://www.dustinhome.se/product/5010615696/antec-performance...

skiljer inte så mycket ett par hundra mot r4.

http://www.dustinhome.se/product/5010657488/fractal-design-mi...

vad skulle ni ha valt?

Hej!

Har själv en fd r4 som jag är grymt nöjd med och valde själv mellan r4 o p280 när jag köpte chassi.
De grymma med r4 är att du kan dela på hårddisk kuren och ta bort den o då får du mer luft o rymd.
Fördelen med p280 är att du kan ha xl atx moderkort och borde då ha mer plats för fler kort i sli/cfx, mitt grafikkort tar upp 2.5 pci platser o skulle jag stoppa in ett till så skulle den ligga mot psu vilket inte är så bra.
Har du möjlighet så åk till nån datorbutik o kolla på dem.
Tror du blir nöjd vilken du än väljer.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

byt fläktar om du inte gjort detta och montera alla fläktar du kan med gummisnoppar så kommer du nog uppleva ditt chassi som tystare. ställ in egen fläktkurva på GPU och bra fläkt på CPU kylaren.

detta kommer få ner ljudnivån om du inte redan testat detta,...

angående byte till antingen R4 lr P280 så hade jag bytt till P280 för att det ska vara bra byggkvalitet , det ser bra ut och har många bra lösningar.
hade inte skaffat ett R4 för jag tycker de börjar bli lite mainstream och tråkigt med dessa chassin. Har läst runt på olika forum att R4:an är lite "överhyped", det är ju i princip samma sak som R3:an fast lite mer en "Tjockis". Sen tycker jag att det inte är ett Snyggt chassi, ser ut som en rostfri kyl typ xD dock ska det vara ett bra chassi får inte glömmas att nämna.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

byt fläktar om du inte gjort detta och montera alla fläktar du kan med gummisnoppar så kommer du nog uppleva ditt chassi som tystare. ställ in egen fläktkurva på GPU och bra fläkt på CPU kylaren.

detta kommer få ner ljudnivån om du inte redan testat detta,...

angående byte till antingen R4 lr P280 så hade jag bytt till P280 för att det ska vara bra byggkvalitet , det ser bra ut och har många bra lösningar.
hade inte skaffat ett R4 för jag tycker de börjar bli lite mainstream och tråkigt med dessa chassin. Har läst runt på olika forum att R4:an är lite "överhyped", det är ju i princip samma sak som R3:an fast lite mer en "Tjockis". Sen tycker jag att det inte är ett Snyggt chassi, ser ut som en rostfri kyl typ xD dock ska det vara ett bra chassi får inte glömmas att nämna.

jag har väl testat det mesta , corsair 650D är ju rätt öppet så det är inte konstigt att det låter. Blir nog en stock kylare till cpu med h50 pumpen låter lite grann den också. valet är fortfarande svårt. men 799kr för p280 det är riktigt bra tycker jag.

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Då tycker jag att du ska Köpa dig ett p280 =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

Då tycker jag att du ska Köpa dig ett p280 =D

beställde ett p280 imorse ! bara hoppas på att det är bra

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

beställde ett p280 imorse ! bara hoppas på att det är bra

Skriv gärna hur du upplever ljudnivån. Eller lägg upp lite bilder om chassit på galleriet om du orkar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Skriv gärna hur du upplever ljudnivån. Eller lägg upp lite bilder om chassit på galleriet om du orkar!

Jag visst , gör det när ja är klar. köpte även luft kylare till cpu istället för h50 som låter lite för mycket ;> 799kr för chassiet vart rätt okey!

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Jag visst , gör det när ja är klar. köpte även luft kylare till cpu istället för h50 som låter lite för mycket ;> 799kr för chassiet vart rätt okey!

aaa. Själv ska jag custom bygga mitt chassi i trä!

Permalänk
Medlem

Jag har haft båda och Antec P280 är så sjukt skönt att bygga i samt väldigt snyggt!

Så jag tycker P280, fast vill du ha lite mindre så är ju då Fractal valet så klart.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Jag har haft båda och Antec P280 är så sjukt skönt att bygga i samt väldigt snyggt!

Så jag tycker P280, fast vill du ha lite mindre så är ju då Fractal valet så klart.

ja jag får väl mitt p280 i morgon:)

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Jag har haft båda och Antec P280 är så sjukt skönt att bygga i samt väldigt snyggt!

Så jag tycker P280, fast vill du ha lite mindre så är ju då Fractal valet så klart.

Vet du hur det är med hdd buren på p280? Kan man ta bort hela? Och hur tjockt är det ljud dämpande lagret på sidopanelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Vet du hur det är med hdd buren på p280? Kan man ta bort hela? Och hur tjockt är det ljud dämpande lagret på sidopanelen?

Man kan inte tag bort hela nej, tyvärr!

Det är tjockt nog. Det är mer att dom är extremt robusta och känns väldigt stabila.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Man kan inte tag bort hela nej, tyvärr!

Det är tjockt nog. Det är mer att dom är extremt robusta och känns väldigt stabila.

Grejen jag funderat över är, om man tar bort vaggorna kan väl jätte långa grafikkort komma i mellan dem? Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Grejen jag funderat över är, om man tar bort vaggorna kan väl jätte långa grafikkort komma i mellan dem? Eller?

Du behöver inte ens ta bort vaggoorna för att få plats med lång kort, de är redan tillräckligt stort.
Men jag har tagit bort båda vaggorna och lagt min enda SSD på baksidan av moderkortet. R4an är designad för de.
Så jag har grym luftflöde för båda mina kort Sen har jag Externa som lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Du behöver inte ens ta bort vaggoorna för att få plats med lång kort, de är redan tillräckligt stort.
Men jag har tagit bort båda vaggorna och lagt min enda SSD på baksidan av moderkortet. R4an är designad för de.
Så jag har grym luftflöde för båda mina kort Sen har jag Externa som lagring

R4an? Jag snackade om p280? Eller det kanske du gör nu också?hahah

Permalänk
Medlem

Gillar mitt p280, men skulle inte kalla det tyst (i original utförande).
Kanske mina fläktar som är måndagsex men båda som sitter på toppen vibrerar som satan och skapar lite oljud. (Hörs när det är helt tyst hemma och man ska sova.)
Dock hörs det inte om någon annan dator i rummet är igång som har standard fläktar.

För kylningen det ger kan det dock nog klassas som tyst.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

R4an? Jag snackade om p280? Eller det kanske du gör nu också?hahah

Jaha, nej jag snackade om R4an Ber om ursäkt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jaha, nej jag snackade om R4an Ber om ursäkt:)

Inga problem. På p280 kan man inte ta bort burarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Du behöver inte ens ta bort vaggoorna för att få plats med lång kort, de är redan tillräckligt stort.
Men jag har tagit bort båda vaggorna och lagt min enda SSD på baksidan av moderkortet. R4an är designad för de.
Så jag har grym luftflöde för båda mina kort Sen har jag Externa som lagring

men du är nöjd med flödet storleken? har du fönster eller kör du ute? hur är ljudnivån i ditt r4?

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

men du är nöjd med flödet storleken? har du fönster eller kör du ute? hur är ljudnivån i ditt r4?

Jag är nöjd med chassit.
Den är stor, och har massa plats.
Dock hade jag kanske velat ha en större när jag tänker efter, pga mina stora komponenter Men inget jag stör mig på direkt.
Har 2 grafikkort, samt kylaren som är rätt stor. Men allt får plats i chassit och jag har t.o.m plats över Men chassit kan däremot inte ta hand om 3 kort:p
Min Noctua D14 tar enormt mycket plats Men den får i sig plats i chassit utan problem

Jag kör utan fönster, och är grymt nöjd med ljudnivån. Den är riktigt tyst för att ha så mycket
Jag har totalt 12 fläktar i datorn,
5 Chassifläktar, 2 på CPU kylaren, 2 på vardera grafikkort, och samt en i nätagget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag är nöjd med chassit.
Den är stor, och har massa plats.
Dock hade jag kanske velat ha en större när jag tänker efter, pga mina stora komponenter Men inget jag stör mig på direkt.
Har 2 grafikkort, samt kylaren som är rätt stor. Men allt får plats i chassit och jag har t.o.m plats över Men chassit kan däremot inte ta hand om 3 kort:p
Min Noctua D14 tar enormt mycket plats Men den får i sig plats i chassit utan problem

Jag kör utan fönster, och är grymt nöjd med ljudnivån. Den är riktigt tyst för att ha så mycket
Jag har totalt 12 fläktar i datorn,
5 Chassifläktar, 2 på CPU kylaren, 2 på vardera grafikkort, och samt en i nätagget

haha jadu funderar på att köra på denna ist eftersom mitt p 280 inte är skickat ännu ;> smart lösning att man kan gömma ssd fönster eller inte är väl en smaksak! finsn även XL

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Skriv gärna hur du upplever ljudnivån. Eller lägg upp lite bilder om chassit på galleriet om du orkar!

chassit är väldigt tyst mot mitt corsair 650D man får anstränga sig för att höra denna då är fläktarna på lägsta.

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North