Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel: Bärbara datorer med pekskärm för 200 dollar kommer köra Android

Permalänk
Melding Plague

Intel: Bärbara datorer med pekskärm för 200 dollar kommer köra Android

Intel säger att bärbara datorer med pekskärm för runt 2 000 kronor ska finnas tillgängligt till julhandeln. Nu framgår det att det inte blir med Windows 8 som operativsystem.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Linux will prevail!

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Inaktiv

Flipp eller flopp? Det är frågan.

Permalänk
Medlem

Ja, personligen köper jag hellre en dator med Android förinstallerat än en med Windows 8, men jag tycker inte touch lämpar sig för laptops eller stationära, så jag är kluven inför dethär.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Kommer dom att vara låsta till Android, eller kommer man att kunna installera typ Ubuntu på dom?

Permalänk
Medlem

ja frågan är hur bootloadern kommer se ut, kommer man kunna installera eget os typ ubuntu eller komer det vara bara android?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Då blir ju datorn en stor Super smartphone computer.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Ännu ett desperat försök av Intel som kommer floppa.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

Jag kan tänka mig hur detta kan bli en konkurrent till ultrabooks, för de som inte riktigt kan hosta upp vad som krävs för en sådan.

Permalänk
Avstängd

Android OS till stationära datorer skulle varit nice

Slipper man Windows låsta skit...Man är admin över sin dator ändå har man inte 100% kontroll över datorn...

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Varför kör dom inte bara någon annan form av Linux istället för just Android?
Android fungerar riktigt illa med tangentbord.

Permalänk
Rekordmedlem

Ett bra alternativ till win 8 som många numera inte kommer att ta i med tång, $200 plattdatorer är där win 8 skulle ha lanserats eftersom det är där det hör hemma, hoppas bara att det går att köra en riktig linux nu på de här billiga datorerna så kan det bli riktigt bra, för en bärbar dator behöver inte vara dyrare idag för att klara av det mesta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Detta är något jag har velat se länge faktiskt. Har använt min mobil som dator kopplat med tangentbord mus o skärm under tiden jag väntade på delarna när jag skulle bygga ihop datorn. Fungerade förvånansvärt bra så ser ingen anledning varför detta inte skullle bli lyckat med tanke på apparna.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Herrejävlar vad det här är intressant. Äntligen kanske man kan få tummen ur och lära sig Linux också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett bra alternativ till win 8 som många numera inte kommer att ta i med tång, $200 plattdatorer är där win 8 skulle ha lanserats eftersom det är där det hör hemma, hoppas bara att det går att köra en riktig linux nu på de här billiga datorerna så kan det bli riktigt bra, för en bärbar dator behöver inte vara dyrare idag för att klara av det mesta.

Precis så. Microsoft kunde gjort en Windowsversion som stärkte PC-marknaden. Istället gjorde de en som fick de flesta att fly i panik. Klart som fan att Intel inte vill promota ett operativsystem som gör att de inte får sin hårdvara såld. Men jag är som sagt osäker på om Android verkligen är rätt för en vanlig laptop. Men google kanske har bättre tangentbordsstöd i key lime pie. Vi får se.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hade detta nyhet handlat om Windows 8 så skulle kommentarerna haglat om hur touchscreens förstör axlar och tar godis från små barn istället verkar en touchscreen dator med Android vara det bästa sedan färdigskivat bröd...
In other news: Dubbelmoralen når nya höjder på Sweclockers!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Hade detta nyhet handlat om Windows 8 så skulle kommentarerna haglat om hur touchscreens förstör axlar och tar godis från små barn istället verkar en touchscreen dator med Android vara det bästa sedan färdigskivat bröd...
In other news: Dubbelmoralen når nya höjder på Sweclockers!

Det kan jag inte hålla med om. Det handlar nu om en bärbar dator som kostar 2000 och som man kan uppfylla de flesta vardagliga behov med. Hade den kostat 5000 eller mer så kan jag garantera att folk klagat på touchskärmen, oavsett os.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mimematis:

Varför kör dom inte bara någon annan form av Linux istället för just Android?
Android fungerar riktigt illa med tangentbord.

Hur menar du då? man kan ju använda pekskärmen att skriva med om man så behagar men det är väl ingenting speciellt med ett tangentbord för Android?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Varför kör dom inte bara någon annan form av Linux istället för just Android?
Android fungerar riktigt illa med tangentbord.

Linux låter sådär nördigt och komplicerat. Gick inte så bra för Linux på eeePC och de andra små datorerna.
Android vet folk vad är och är vana vid. Folk har tillgång till redan köpta appar och där finns ett stort utbud.

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå Android på surfplattor och mobilenheter. Men varför går man inte på Ubuntu? Det är ju också ett gratis operativsystem!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hur menar du då? man kan ju använda pekskärmen att skriva med om man så behagar men det är väl ingenting speciellt med ett tangentbord för Android?

Skrivet av Lurcazzus:

Linux låter sådär nördigt och komplicerat. Gick inte så bra för Linux på eeePC och de andra små datorerna.
Android vet folk vad är och är vana vid. Folk har tillgång till redan köpta appar och där finns ett stort utbud.

Tex Ubuntu istället för just Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Herrejävlar vad det här är intressant. Äntligen kanske man kan få tummen ur och lära sig Linux också.

Inte för att Android är samma sak som random linux distar. Få likheter vid användande.

Permalänk
Skrivet av Ak-47:

Android OS till stationära datorer skulle varit nice

Slipper man Windows låsta skit...Man är admin över sin dator ändå har man inte 100% kontroll över datorn...

Det är möjligt att man inte har 100% kontroll men vad är det exakt som du skulle vilja ändra på en Windows-maskin?

Nu har jag haft Android i ca 1 år och gick från iPhone 3Gs. Är inget större fan av båda faktiskt men jag väljer väl Android före iPhone. Hade varit gött o prova en Windows-phone också. Känns lite lustigt med Android för datorer, jag kan förstå att det finns till plattor och mobiler men på riktig datornivå skulle jag aldrig vilja ha operativsystemet Android. Skulle väl kunna tänka mig att prova men jag skulle alltid föredra Windows i första hand. Efter någon månads prov skulle det va intressant att se vad man tycker.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Android OS till stationära datorer skulle varit nice

Slipper man Windows låsta skit...Man är admin över sin dator ändå har man inte 100% kontroll över datorn...

Vad menar du? Android X86 har funnits ute i flera år och uppdateras dagligen. Bara gå till deras hemsida och bränn ut en iso och installera.
http://www.android-x86.org/

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karlzooon:

Det är möjligt att man inte har 100% kontroll men vad är det exakt som du skulle vilja ändra på en Windows-maskin?

Nu har jag haft Android i ca 1 år och gick från iPhone 3Gs. Är inget större fan av båda faktiskt men jag väljer väl Android före iPhone. Hade varit gött o prova en Windows-phone också. Känns lite lustigt med Android för datorer, jag kan förstå att det finns till plattor och mobiler men på riktig datornivå skulle jag aldrig vilja ha operativsystemet Android. Skulle väl kunna tänka mig att prova men jag skulle alltid föredra Windows i första hand. Efter någon månads prov skulle det va intressant att se vad man tycker.

Kan inte radera filer i winsxs mappen då man måste vara trusted installer...och jag kan inte välja att jag har all behörighet på systemet heller för det tillåter inte windows..

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Tex Ubuntu istället för just Android.

Nu skrev jag ju just att jag inte tror på t.ex. Ubuntu istället för Android. Diverse Linuxversionen har testats flera gånger om men aldrig blivit någon succé. Om Android får större succé återstår att se.

Permalänk
Medlem

Jaha, så det kommer kosta 50% mer i Sverige, typiskt.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Bay Trail är väl baserad på deras vanliga x86? Så vad hindrar att man köper en sån enhet och installerar Win8 på den om man vill?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Men varför går man inte på Ubuntu?

För att den är inte lika känd som android. Den skulle inte sälja bra.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Jaha, så det kommer kosta 50% mer i Sverige, typiskt.

Sluta gnälla, 25% moms inräknat och en liten marknad. Var glad att den kommer alls.