Råkade omformatera Truecrypt-HDD [HJÄLP]

Permalänk
Inaktiv

Råkade omformatera Truecrypt-HDD [HJÄLP]

-ta bort inlägg, inte jag som gjorde tråden

Permalänk
Avstängd

hur råkas man snabb formatera? haha, voi voi. Finns företag som kan ta fram datan, men det kostar, testat googla?

Permalänk
Medlem

Enklast är nog att lägga tillbaka från backupen.
För det har du ju såklart en för att skydda din viktiga data ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JSvanberg:

hur råkas man snabb formatera? haha, voi voi. Finns företag som kan ta fram datan, men det kostar, testat googla?

Skrivet av Svensktiger:

Enklast är nog att lägga tillbaka från backupen.
För det har du ju såklart en för att skydda din viktiga data ?

Trodde det var en windowspartion som strulade, hade inte en tanke på att den externa var inkopplad. 2 sekunder senare insåg jag misstaget men då var det för sent....

Permalänk

hmmm om du har krypterat hela volymen kanske mft fortfarande är intakt när du har mountat det... inte säker dock, men om mft är oskadad och du kan mounta det så borde du kunna se filerna med detta verktyg: http://dmde.com/

Permalänk
Medlem

Vad händer om du försöker öppna den med truecrypt? Antagligen har snabbformateringen skrivit över truecrypts header men det kan finnas en backup header i slutet på disken. Jag vet inte så mycket om truecrypt men deras hemsida säger:

Both types of header backups (embedded and external) can be used to repair a damaged volume header. To do so, click Select Device or Select File, select the volume, select Tools > Restore Volume Header, and then follow the instructions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170340:

Hallå där!

Råkade av misstag precis snabb-omformatera min externa hårddisk på 1TB. Det står alltså att den är tom, och jag vill få tillbaka datan som fanns där innan.
Är det ens möjligt med tanke på att den var krypterad med Truecrypt??

Tacksam för snabba svar.....

Gör en img av disken och sedan försök att återställa journalfilen på disken. Inte säker dock hur detta fungerar med truecrypt så kan vara något svårare. Testdisk är något jag skulle försöka då den återskapade partitioner och annat när min passport förlorade all data när den slog i marken en kväll. Men igen då var inte truecrypt inblandat.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2126063&p=12561870#p...
http://www.truecrypt.org/faq

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emaku:

Vad händer om du försöker öppna den med truecrypt? Antagligen har snabbformateringen skrivit över truecrypts header men det kan finnas en backup header i slutet på disken. Jag vet inte så mycket om truecrypt men deras hemsida säger:

Both types of header backups (embedded and external) can be used to repair a damaged volume header. To do so, click Select Device or Select File, select the volume, select Tools > Restore Volume Header, and then follow the instructions.

Testade detta utan framgång.

Jag kan även tillägga att jag hade två krypterade partioner på disken, A och B.

Såhär står det när jag försöker skriva in lösenord till partion A:
"H:/ är inte tillgänglig.
Volymen innehåller inget känt filsystem.
Kontrollera att nödvändiga drivrutiner är inlästa och att volymen inte är skadad"

Och till partion B:
"Åtkomst nekad"

Ovanstående dyker upp när jag försökte att "Restore Volume Header".
Några fler förslag på saker att göra? Inte roligt att vara mig just nu kan jag säga...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Gör en img av disken och sedan försök att återställa journalfilen på disken. Inte säker dock hur detta fungerar med truecrypt så kan vara något svårare. Testdisk är något jag skulle försöka då den återskapade partitioner och annat när min passport förlorade all data när den slog i marken en kväll. Men igen då var inte truecrypt inblandat.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2126063&p=12561870#p...
http://www.truecrypt.org/faq

Testdisk fungerade på partion A, TACK SÅ HEMSKT MYCKET!!!! Den enda nackdelen är att filerna har bytt namn, men det är smällar man får ta...

Dock fungerar det inte på partion B då den inte accepterar mitt lösenord.

Permalänk
Medlem

Har du inte sparat en backup av Volume Header?

Du vet den du skapar under TrueCrypt / Volyme Tools / Backup Volume Header innan det gick åt skogen. Det är den backup filen du behöver för att återställa krypteringen så att du kommer åt grejerna igen. Jag snackar INTE om keyfile.

Det funkar inte med vanliga recovery/räddnings program som bara letar efter filer eftersom de inte förstår krypteringen. Kanske Testdisk och liknande kan återställa.

Edit:
Grattis. Fortsätta testa med liknande program och glöm inte att skapa en bakcup av Volume Header.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Har du inte sparat en backup av Volume Header?

Du vet den du skapar under TrueCrypt / Volyme Tools / Backup Volume Header innan det gick åt skogen. Det är den backup filen du behöver för att återställa krypteringen så att du kommer åt grejerna igen. Jag snackar INTE om keyfile.

Det funkar inte med vanliga recovery/räddnings program som bara letar efter filer eftersom de inte förstår krypteringen. Kanske Testdisk och liknande kan återställa.

Edit:
Grattis. Fortsätta testa med liknande program och glöm inte att skapa en bakcup av Volume Header.

Bra tips. Varje gång jag kopplar in min krypterade externa hdd i en Windows-burk så frågar datorn ifall jag vill formatera den.. Ett litet felklick och det kan bli drygt ifall man inte tänkt på att göra backup.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP