Acer: "Microsoft kan fortfarande komma ikapp Apple och Google"

Permalänk
Melding Plague

Acer: "Microsoft kan fortfarande komma ikapp Apple och Google"

Trots storsatsningen på Windows för mobila enheter lyckas inte Microsoft knipa mer än några enstaka procent av marknaden, men Acer tror fortfarande att mjukvarujätten kan lyckas.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Jag tror det viktigaste för Microsoft är att spotta ut x86 surfplattor. Folk som väljer mellan surfplatta och laptop kommer helt klart välja surfplattan om dom ser att man kan köra "riktiga" program på den

Permalänk
Medlem

De kan komma ikapp om de lyssnar på vad folk vill ha.

Permalänk

Så säger han ju bara för att de investerat så stort i windows.. Nej, jag tror inte att ms kommer ifatt google eller apple, tyvärr.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Hur går det ihop att Windows har 4%, Apple 40% och Google 57%? Blir inte det 101% totalt, eller har jag missat något?

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Entusiast

Har Android gått om Apple på surfplattor? Jag trodde Apple fortfarande hade ett försprång där. Att de blivit omkörda på mobiler är ju gamla nyheter då Samsung ensamma har sålt fler smartphones än Apple det senaste året. Men att de blivit tappat så mycket på surfplattorna visste jag inte.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av znyggisen:

Hur går det ihop att Windows har 4%, Apple 40% och Google 57%? Blir inte det 101% totalt, eller har jag missat något?

Avrundning kanske?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Det enda jag vet är att jag köpte en Asus Vivotab RT till min fru och att den surfplattan är mycket bra.

Permalänk
Medlem

Finns faktiskt bara en enda sak som sätter stop för mig att köpa en Windows 8 Pro platta... och det är enbart priset just nu.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Microsoft tjänar en hel del pengar även på Android-telefoner. http://www.phonearena.com/news/Microsoft-could-earn-8.8-billi...

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem

Klarar mig helst utan "det nya Microsoft".

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Så länge operativsystemet från M$ kostar pengar kommer de inte kunna komma tillbaka, de måste arbeta om sin affärsmodell

Permalänk
Medlem

det finns inget som är gratis, det måste finansieras från något håll till slut...

Permalänk
Medlem

Dom kanske ska prova ta ut hutlösa överpriser så folk tror det är bra. Verkar ju funka för andra.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Har typ inga problem med Win 8 på en platta, det är på alla datorer jag tycker det är kasst. Det kanske tar en till generation med Windows OS för att folk ska acceptera det, men någon gång kommer det att slå igenom, antagligen när det blir lätt att använda alla sina windows-program i plattan och synka med datorn snabbt. Windows behöver även komma ner i pris lite.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Dom kanske ska prova ta ut hutlösa överpriser så folk tror det är bra. Verkar ju funka för andra.

Gör de inte det redan? Plattorna verkar ju ligga mellan 4000-17000 kr.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Finns ju inte en chans att dom kommer ikapp på det sätt dom driver företaget idag. Till att börja med så kan dom ju lära sig att det är skillnad på en dator och en surfplatta, så ska dom se att det kommer gå mycket bättre.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Märkliga siffror.
dels blir det mer än totalt 100% samt det finns tydligen inga andra alternativ än android, ios. w8 vilket inte stämmer. rim, kindle m.m lär ha iafall 1% tillsammans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vill fortf ha en Surface Pro

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Märkliga siffror.
dels blir det mer än totalt 100% samt det finns tydligen inga andra alternativ än android, ios. w8 vilket inte stämmer. rim, kindle m.m lär ha iafall 1% tillsammans.

Skickades från m.sweclockers.com

Avrundning (som det nämndes tidigare i tråden).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Klart att de kan komma ikapp, inte självklart att det blir så men inget är någonsin konstant. Mac låg som jag minns det ganska jämnt på 4% av marknaden på datorer under många år innan de fick ett uppsving för några år sedan.
Man är naiv om man tror att marknadsandelarna kommer att ligga som de gör nu för alltid kommer göra.
Jag menar inte att det hur hugget i sten att de kommer att lyckas men inte heller att det är självklart att man om 15 år använder en apple eller android produkt eller att alla äns finns kvar.

Permalänk

finns att köpa

Skrivet av vi0lat0r:

Jag vill fortf ha en Surface Pro

den ligger ute för 10600kr med surfice pro svensk tagentbord och hdmi ut skall köpa den på nästa lön, synd bara att den inte har i7 i sig. det enda som har fått mig till att titta på sony vaio men 16000 är mycket för in surfplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Märkliga siffror.
dels blir det mer än totalt 100% samt det finns tydligen inga andra alternativ än android, ios. w8 vilket inte stämmer. rim, kindle m.m lär ha iafall 1% tillsammans.

Skickades från m.sweclockers.com

Kindle, om du syftar på Kindle Fire så är dessa android plattor.

Om du syftar på Läsplattor så jämförs de inte i denna kategori utan det är en egen kategori.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd

Den där Wong verkar vara en hyvens kille. Nej men jag tror att han har rätt, Microsoft är på uppgång nu det är bara att kolla aktien sedan Windows 8 släpptes.

Källa: http://www.zdnet.com/apple-versus-microsoft-the-ticker-tape-t...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Förstår ärligt talat inte hur alla dessa android-plattor kan sälja så bra. Borde vara lite som med netbooks - att produkterna på något sätt dödar sig själva. Surfade lite på nån variant av galaxy tab i helgen och jag var inte jätteimponerad. Då är den väl rätt bra i jämförelse med övriga plattor..

De där andra "kina-plattorna" runt 7-9" ska man inte ens tala om...

KOnstigt att folk inte kräver bättre prestanda. (och med prestanda menar jag "flyt", eller "upplevt flyt")

Som någon sa ovan..När det börjar spottas ut x86 plattor med W8 och till ett humant pris så tror jag microsofts marknadsandelar kommer öka betydligt fortare.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Snubben talar för ett företag som investerat i Windows 8, så det är inte förvånande att han säger att de kommer lyckas. Lite bättre tror jag säkert att det kan gå dock, för sämre kan det väl knappast bli.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Microsoft kommer ha en chans att komma ifatt när de slutar med sina egna övertygelser; "Inga vill ha kvar startknappen", "Inga vill ha möjlighet att välja startmenyn som standard förstameny", "Alla kommer tycka det är bra att ständigt vara uppkopplad(Möjligt rykte) och liknande saker. Microsoft verkar göra sina marknadsundersökningar bland personer på chefsposter, det är väl klart att de som tjänar 100.000kr/månad kan tänka sig att lägga 10.000kr på en bra läsplatta utan vidare. Men vi ungdomar som inte har någon vidare inkomst lägger mycket hellre 2000kr på en lite sämre men fortfarande välfungerande läsplatta.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MugiMugi:

Finns faktiskt bara en enda sak som sätter stop för mig att köpa en Windows 8 Pro platta... och det är enbart priset just nu.

Skulle också föredra en x86-baserad Win8 platta över iPad/Android om det inte var för
1. Upplösningen på skärmen. 1366x768 fungerar helt enkelt inte 2013, inte när konkurrenterna använder 1920x1200, 2048x1536 eller 2560x1600.
2. CPU-kraften. Atom klarade sig bra mot tidigare 4-kärninga Cortex A9 plattorn, men den hänger inte riktigt med den generation plattor som nu är på väg ut med Snapdragon 600/800 och eventuellt Cortex A15.

Priset ser jag som ett mindre problem om man hade kunnat matcha 1. och 2. Men idag försöker man ta samma pris för WinRT/Win8 plattorn med förra årets HW som Apple och Android-tillverkarna tar för sina plattor som innehåller det senaste.

Tyvärr kanske detta mer visar att Microsoft helt enkelt inte riktigt klarar av att hantera det utvecklingstempo som Apple och Google håller. Samma sak gäller ju WP8, de SoC som t.ex. Lumia 920 innehåller är ju samma SoC som Androider från våren 2012 innehöll...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Just nu ser det förstås väldigt mörkt ut, men större mirakel har inträffat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av EEKA:

Microsoft tjänar en hel del pengar även på Android-telefoner. http://www.phonearena.com/news/Microsoft-could-earn-8.8-billi...

Microsoft tjänar antagligen mera på patent mot android än vad de tjänar på windows mobile 8, det enda de vinner i den situationen är pengar men de får inte inte det som behövs mest marknads andelar med sitt egna mobila os.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)