Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Utan att lägga några egna synpunkter på det som är skrivet så känns det som att den här artikeln passar bra här. Han hävdar bland annat att hans bok är en kritik från vänster och att mångfald hämmar organisationer och samhällen. Så vad tycker ni? Kommer han med något vettigt eller är det bara svammel?

Debatt: Mångkulturalism är en nationalistisk ideologi:

http://www.di.se/artiklar/2014/3/24/debatt-mangkulturalism-ar...

Väldigt konstig titel och slutsats, den enda återkopplingen jag hittar är:
En nationalist dansar folkdans och rynkar på näsan åt muslimska dansande dervischer, medan en multikulturalist tycker om dansande dervischer och rynkar på näsan åt svensk folkdans.

Not ganz genomtänkt.
Att ogilla den svenska kulturen och samtidigt gilla andra kulturer i plural gör inte någon till nationalist, nationalism gäller ett land i taget annars blir den ju inte nationalistisk.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Tror inte på 5 öre att alla problem i världen beror på koloniseringen som dom vänstervridna tror.

Va?
Vem tror detta?
Jag har rört mig en del, dock inte särskilt mycket, i många olika vänsterkretsar, jag har aldrig stött på den problembeskrivningen av hur samhället ser ut.

Att skylla alla problem i världen på kolonisering är ingenting som är vanligt hos vänstervridna personer.
Hoppas du har lärt dig något!

Permalänk

Får inte rösta än tyvärr men är inne på SD.
Och inget förhastat nu, jag är ingen rassist bara för att jag har åsikter om invandring. Det kostar sverige mycket pengar, som kunde gå till andra saker. Och endast 10 % av invandrarna kommer från krig, resterande 90% kommer från andra förhållanden. Jag tycker inte att vi ska sluta hjälpa folk, men det är bättre att hjälpa dom på plats. Det blir både billigare och vi kan hjälpa fler, det blir även bättre för alla inblandade. Min åsikt är att när vi låter invandrare flytta till sverige så tar dom med sig många av problemen hit. Om invandringen fortsätter att öka på samma sätt kommer muslimer inom 20-30 år att ha majoriteten av befolkningen och då kan ja lova att sverige inte blir som det nånsin varit... Det blir heller inte bättre för dom när dom kommer hit, rassister, nazister och folk som bara inte gillar utlänningar accepterar inte att dom kommer hit och det leder till bråk och liknande. Ett mångkulturellt samhälle är ett problem, muslimer är kända för att vara extrema(drar inte alla över en kant, men dock är det vanligt) och när andra religioner och kulturer blandas med muslimer brukar det bli bråk. Kolla på andra mångkulturella länder så ser ni. Men det är självklart inte bara invandrarpolitiken som gör att det kommer att bli SD. Dom har även bra frågor om äldreomsorg, försvaret och sjukvård.

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackeek_the_bull:

Om invandringen fortsätter att öka på samma sätt kommer muslimer inom 20-30 år att ha majoriteten av befolkningen

Nu registrerar vi inte religionen hos folk men om vi tar och säger att inga muslimer invandrar ifrån länder med lite del muslimer och att alla som invandrar ifrån länder med stor andel muslimer är muslimer så kan vi iaf få en uppskattning. En uppskattning som dock är väl hög då många som invandrar till Sverige ifrån länder där Islam är vanligt är kristna som flyr ifrån förtryck. Men ändock en uppskattning.
Då har vi en nettoinvandring på klart under 50.000 personer om året.
På 30 år skulle vi alltså ha 1.5 miljoner fler muslimer än idag. Det är väldigt långt ifrån en majoritet även om vi inte ens räknar med befolkningsökningen hos folk med andra religioner.

I övrigt så har vi väldigt olika upplevelser och erfarenheter av muslimer och mångkultur. Största problemet med mångkultur som jag upplever är att folk är rädda för det vilket leder till att vi har ett parti med rötter i 90-talets nynazism sitter i riksdagen och att hot och våld ifrån andra högerextrema ökar.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Nu registrerar vi inte religionen hos folk men om vi tar och säger att inga muslimer invandrar ifrån länder med lite del muslimer och att alla som invandrar ifrån länder med stor andel muslimer är muslimer så kan vi iaf få en uppskattning. En uppskattning som dock är väl hög då många som invandrar till Sverige ifrån länder där Islam är vanligt är kristna som flyr ifrån förtryck. Men ändock en uppskattning.
Då har vi en nettoinvandring på klart under 50.000 personer om året.
På 30 år skulle vi alltså ha 1.5 miljoner fler muslimer än idag. Det är väldigt långt ifrån en majoritet även om vi inte ens räknar med befolkningsökningen hos folk med andra religioner.

I övrigt så har vi väldigt olika upplevelser och erfarenheter av muslimer och mångkultur. Största problemet med mångkultur som jag upplever är att folk är rädda för det vilket leder till att vi har ett parti med rötter i 90-talets nynazism sitter i riksdagen och att hot och våld ifrån andra högerextrema ökar.

sen har vi ju redan en hel del muslimer här
Men nog om det, jag ser inte något rassistiskt på invandrare men mångkultur är jag emot. Om du är med ditt ''kompisgäng'' och så kommer ett annat kompisgäng. Vi säger att ni båda är lite extrema i vad ni tycker. Helt plötsligt så skriker någon nått som ni inte alls håller med om, ni kanske börjar bråka och helt plötsligt så är era 2 ''kulturer'' osams... Nu säger inte jag att det är så det funkar, men det är liknande saker som kan hände

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackeek_the_bull:

sen har vi ju redan en hel del muslimer här
Men nog om det, jag ser inte något rassistiskt på invandrare men mångkultur är jag emot. Om du är med ditt ''kompisgäng'' och så kommer ett annat kompisgäng. Vi säger att ni båda är lite extrema i vad ni tycker. Helt plötsligt så skriker någon nått som ni inte alls håller med om, ni kanske börjar bråka och helt plötsligt så är era 2 ''kulturer'' osams... Nu säger inte jag att det är så det funkar, men det är liknande saker som kan hände

Beskriv gärna med dina egna ord vad "mångkultur" är. Folk slänger med floskler så det står härliga till och lägg ner snacket om "jag är inte rasist men...". Börjar bli sjukt tröttsamt att se alla offerkoftor som tror att allt blir bra bara man röstar på SD. Värre pajasparti får man leta efter imo.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackeek_the_bull:

sen har vi ju redan en hel del muslimer här

Du tror att över 30% av Sveriges befolkning idag är muslimer?
Då kan jag tala om för dig att så är det inte.
Nu har vi inte religionsregistrering i vårat land men en uppskattning är att drygt 500.000 personer i Sverige är troende Muslimer.

Det skulle alltså innebära att 2 av 11 miljoner invånare skulle vara muslimer om 30 år med nuvarande takt av invandring om vi inte räknar med annan befolkningsökning.

EDIT: Sen vill jag bara tillägga att jag tycker du har en väldigt unken och osympatisk bild på människor som är annorlunda än vad du är. Om du faktiskt tycker "mångkultur" osv är intressant och en viktig fråga så skulle jag rekommendera dig att gå ut och prata med och möta andra människor istället för att ha massa åsikter om hur extrema dom är osv.
Eller nu är jag fördomsfull, jag känner inte dig. Du kanske har flera muslimska vänner.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Du tror att över 30% av Sveriges befolkning idag är muslimer?
Då kan jag tala om för dig att så är det inte.
Nu har vi inte religionsregistrering i vårat land men en uppskattning är att drygt 500.000 personer i Sverige är troende Muslimer.

Det skulle alltså innebära att 2 av 11 miljoner invånare skulle vara muslimer om 30 år med nuvarande takt av invandring om vi inte räknar med annan befolkningsökning.

EDIT: Sen vill jag bara tillägga att jag tycker du har en väldigt unken och osympatisk bild på människor som är annorlunda än vad du är. Om du faktiskt tycker "mångkultur" osv är intressant och en viktig fråga så skulle jag rekommendera dig att gå ut och prata med och möta andra människor istället för att ha massa åsikter om hur extrema dom är osv.
Eller nu är jag fördomsfull, jag känner inte dig. Du kanske har flera muslimska vänner.

Nej men du tror inte att dom skaffar barn? och deras barn skaffar sedan barn, det är lite mer duh!
Du kanske är en sån som inte kan inse att sanningen inte är vacker? Jag säger inte att alla muslimer är så men islam är en sjuk religion, där kan vi snacka om en sjuk syn på människor.

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackeek_the_bull:

Nej men du tror inte att dom skaffar barn? och deras barn skaffar sedan barn, det är lite mer duh!

En enkel fråga, en fråga du borde ställt dig själv.
Delar du din farfars ideal? Delade han sin Farfars ideal?

Nej vi tar flera:
Kan du din katekes?
Ister, gott eller jättegott?
7 sorters brännvin, inlagd sill och kallskuret Top notch lunchen varje dag för alla som vill bli accepterade som köpmän?
Husbondsaga och barnaga. Ja eller nej?

Svarar du Ja på alla ovanstående frågor och om majoriteten av din omgivning gör det så kan jag bara säga grattis.
Nu förefaller det dock vara som så att vi inte ärver den kontext i vilken våra förfäder verkar, vi ärver inte heller deras ideal, religiösa engagemang eller behov av att dricka smält ister.
Det rimliga är att anta att inte heller andra gör det, att det krävs mer än sperma och ägg för att vi ska bli vad vi är. Håller du med?

Skrivet av jackeek_the_bull:

Du kanske är en sån som inte kan inse att sanningen inte är vacker?

Kilroy är vacker och ser sanningen.
Men oavsett hens skönhet så ska vi in på lite fulheter.

Om du antar att Muslimer föder muslimska barn som föder muslimska barn och där aldrig finns undantag så förutsätter du flera festliga saker:
Oförmåga att konvertera.
Genetiskt nedärvd tro
(...)

Skrivet av jackeek_the_bull:

Jag säger inte att alla muslimer är så men islam är en sjuk religion, där kan vi snacka om en sjuk syn på människor.

Nu gör du det klassiska misstaget att blanda ihop din egen syn på islam med islam och sedan råkar du tillskriva alla muslimer vad du tror att islam är.

Myndighetsåldern är en svepande generalisering och vi får se om tröskeln är tillräckligt hög.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackeek_the_bull:

Min åsikt är att när vi låter invandrare flytta till sverige så tar dom med sig många av problemen hit. Om invandringen fortsätter att öka på samma sätt kommer muslimer inom 20-30 år att ha majoriteten av befolkningen och då kan ja lova att sverige inte blir som det nånsin varit... .

Själva grundstenen för Islamofobi

Skrivet av jackeek_the_bull:

Det blir heller inte bättre för dom när dom kommer hit, rassister, nazister och folk som bara inte gillar utlänningar accepterar inte att dom kommer hit och det leder till bråk och liknande. Ett mångkulturellt samhälle är ett problem, muslimer är kända för att vara extrema(drar inte alla över en kant, men dock är det vanligt) och när andra religioner och kulturer blandas med muslimer brukar det bli bråk.

Allt det beror på okunskap och "rädsla för nytt"

All statistik visar på att SD har starkast fäste på landsbygden och i mindre byar. Platser där folk känner alla och allt som inte är som vanligt är farligt.
Kommer själv från en av de mindre byarna och smygrasismen är enormt utbredd här. Finns folk som öppet pratar om hur bra VAM är, oftast yngre killar.

I storstäder finns inte alls den islamofobi som man ser bland främst män på landsbygden. Det sammanhänger med att människor i storstäder i större utsträckning har arbetskamrater, skolkamrater och vänner som är muslimer. Vilket i sin tur underminerar påståenden att alla muslimer är på det ena eller andra negativa sättet. Därför har SD väldigt lite stöd i större städer.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

En del här är ju helt ute och cyklar. Det finns massor av undersökningar som pekar på att Sverige i framtiden kommer bli utan religioner.
Antalet troende minskar varje år. I ett fritt tänkande samhälle behövs det inga religioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackeek_the_bull:

Nej men du tror inte att dom skaffar barn? och deras barn skaffar sedan barn, det är lite mer duh!

Du menar att icke-muslimer inte skaffar barn?
Jag valde att kvitta barnskaffande hos både muslimer och icke-muslimer.
Om det finns 9 miljoner icke-muslimer och en halv miljon muslimer, vilken grupp tror du skaffar flest barn?
Hur gammal är du egentligen, detta borde ändå vara lågstadiematte.

Skrivet av jackeek_the_bull:

islam är en sjuk religion, där kan vi snacka om en sjuk syn på människor.

Vad är det som gör islam till en sjuk religion enligt dig?
Vad är det för sjuk syn på människor som islam har?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Selo:

Själva grundstenen för Islamofobi

Allt det beror på okunskap och "rädsla för nytt"

All statistik visar på att SD har starkast fäste på landsbygden och i mindre byar. Platser där folk känner alla och allt som inte är som vanligt är farligt.
Kommer själv från en av de mindre byarna och smygrasismen är enormt utbredd här. Finns folk som öppet pratar om hur bra VAM är, oftast yngre killar.

I storstäder finns inte alls den islamofobi som man ser bland främst män på landsbygden. Det sammanhänger med att människor i storstäder i större utsträckning har arbetskamrater, skolkamrater och vänner som är muslimer. Vilket i sin tur underminerar påståenden att alla muslimer är på det ena eller andra negativa sättet. Därför har SD väldigt lite stöd i större städer.

Själva grundstenen för generalisering.

Angående VAM, hur starka är de i dag i byarna? Finns det någon snittålder på de här grabbarna? Kan du stödja det du säger med något eller är det bara din egen personliga uppfattning du delar med dig av?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Därför har SD väldigt lite stöd i större städer.

Vad innebär "lite stöd" för dig?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av jackeek_the_bull:

Nej men du tror inte att dom skaffar barn? och deras barn skaffar sedan barn, det är lite mer duh!
Du kanske är en sån som inte kan inse att sanningen inte är vacker? Jag säger inte att alla muslimer är så men islam är en sjuk religion, där kan vi snacka om en sjuk syn på människor.

Och kristendomen har inte en sjuk syn på människor? Eftersom du påstår att islam är en sjuk religion antar jag att du läst koranen?

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

SD stöd på den mink uppfödande söderns landsbygd toppar runt 15%. Knappt en tredjedel så högt i staden (singular, kan nån lista ut varför?).

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Huzzbutt:

SD stöd på den mink uppfödande söderns landsbygd toppar runt 15%. Knappt en tredjedel så högt i staden (singular, kan nån lista ut varför?).

Är det att lantisar är mycket mer korkade än sofistikerade storstadsbor?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

En del här är ju helt ute och cyklar. Det finns massor av undersökningar som pekar på att Sverige i framtiden kommer bli utan religioner.
Antalet troende minskar varje år. I ett fritt tänkande samhälle behövs det inga religioner.

Har du några källor till detta påstående? Islam tex är väl inte alls minskande utan ökande? För övrigt så har samhällen aldrig funkat, som har varit etniskt blandade. Titta på Bosnien eller Syrien, bara som exempel. Ja, eller varför inte Egypten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Är det att lantisar är mycket mer korkade än sofistikerade storstadsbor?

På sätt och vis.

Skrivet av lolight:

Har du några källor till detta påstående? Islam tex är väl inte alls minskande utan ökande?

Detsamma, källa på att Islam ökar.
(Är ökningen nominell eller relativ, hur ser prognosen ut, i vilken utsträckning är ättlingar aktivt troende osv.)

Skrivet av lolight:

För övrigt så har samhällen aldrig funkat, som har varit etniskt blandade. Titta på Bosnien eller Syrien, bara som exempel. Ja, eller varför inte Egypten?

Ja du säger det och du har sagt det och varje gång så har du fått verkligheten i ansiktet.
Etniskt homogena samhälle är undantaget inte regeln:

Här följer en lista på etniskt hetereogena samhällen, dragen rätt ur mitt huvud.
(Jag tröttnade efter en stund.)

Polen
Tyskland
Nederländerna
Belgien
Frankrike
Spanien
Italien
Österrike
Schweiz
Norge
Sverige
Danmark
Finland
England
Irland
Rumänien
Ungern
Tjeckien
Slovakien
Vitryssland
Ukraina
Lettland
Estland
Litauen
Bulgarien
Albanien
Makedonien
Slovenien
Serbien
Kroatien
Bosnien
Kosovo-Albanien
Turkiet
Grekland
Irak
Iran
Jordanien
Marocko
Syrien
Libanon
Libyen
Tchad
Sudan
Niger
Mongoliet
Kazakhstan
Turkmenistan
Tadzjikistan
Indien
Pakistan
Kina
Japan
Taiwan
Indonesien
Brasiliien
Chile
Peru
Mexiko
USA
Kanada

(Vissa konfliktländer, andra inte men alla är etniskt hetereogena.)

Men förresten, plocka fram en lista på länder som ÄR ETNISKT HOMOGENA. Versaler och fetstil för extra penetration. När du gjort det så tar vi en diskussion om ditt påstående.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

På sätt och vis.

Detsamma, källa på att Islam ökar.
(Är ökningen nominell eller relativ, hur ser prognosen ut, i vilken utsträckning är ättlingar aktivt troende osv.)

Ja du säger det och du har sagt det och varje gång så har du fått verkligheten i ansiktet.
Etniskt homogena samhälle är undantaget inte regeln:

Här följer en lista på etniskt hetereogena samhällen, dragen rätt ur mitt huvud.
(Jag tröttnade efter en stund.)

Polen
Tyskland
Nederländerna
Belgien
Frankrike
Spanien
Italien
Österrike
Schweiz
Norge
Sverige
Danmark
Finland
England
Irland
Rumänien
Ungern
Tjeckien
Slovakien
Vitryssland
Ukraina
Lettland
Estland
Litauen
Bulgarien
Albanien
Makedonien
Slovenien
Serbien
Kroatien
Bosnien
Kosovo-Albanien
Turkiet
Grekland
Irak
Iran
Jordanien
Marocko
Syrien
Libanon
Libyen
Tchad
Sudan
Niger
Mongoliet
Kazakhstan
Turkmenistan
Tadzjikistan
Indien
Pakistan
Kina
Japan
Taiwan
Indonesien
Brasiliien
Chile
Peru
Mexiko
USA
Kanada

(Vissa konfliktländer, andra inte men alla är etniskt hetereogena.)

Men förresten, plocka fram en lista på länder som ÄR ETNISKT HOMOGENA. Versaler och fetstil för extra penetration. När du gjort det så tar vi en diskussion om ditt påstående.

Tänker du på kulturell, ras eller religiös? När du skriver etniskt hetereogen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Tänker du på kulturell, ras eller religiös? När du skriver etniskt hetereogen ?

När jag skriver etniskt heterogen så menar jag etniskt heterogent.
Sen att de flesta länder i listan inte heller är religiöst homogena kommer nog inte som en överraskning.

Åter till din uppgift, att presentera en lista över etniskt homogena länder.

(Och listan följer med så att den inte glöms bort, jag la till några länder.)

Polen
Tyskland
Nederländerna
Belgien
Frankrike
Spanien
Italien
Österrike
Schweiz
Norge
Sverige
Danmark
Finland
England
Irland
Rumänien
Ungern
Tjeckien
Slovakien
Vitryssland
Ukraina
Lettland
Estland
Litauen
Bulgarien
Albanien
Makedonien
Slovenien
Serbien
Kroatien
Bosnien
Kosovo-Albanien
Turkiet
Grekland
Irak
Iran
Jordanien
Marocko
Syrien
Libanon
Libyen
Tchad
Sudan
Niger
Mongoliet
Kazakhstan
Turkmenistan
Tadzjikistan
Indien
Pakistan
Kina
Japan
Taiwan
Indonesien
Brasiliien
Chile
Peru
Mexiko
USA
Kanada
Thailand
Malaysia
Burma
Kambodja
Laos
Bangladesh
Papua nya Guniea
Ecuador
Venezuela
Colombia
Nicaragua
Honduras

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Åter till din uppgift, att presentera en lista över etniskt homogena länder.

Sverige fram till 50-talet?
Då vi var fattiga och ingen ville flytta hit utan istället var det vi som flyttade till andra länder.
Om man inte räknar med samer då så klart, men det gör vi i princip aldrig så varför skulle vi göra det nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

SD stöd på den mink uppfödande söderns landsbygd toppar runt 15%. Knappt en tredjedel så högt i staden (singular, kan nån lista ut varför?).

Som vi diskuterat tidigare, ska vi se det som en region eller ska vi se det som en stad?
När vi diskuterade sysselsättning var det önskade region.

Skrivet av lolight:

För övrigt så har samhällen aldrig funkat, som har varit etniskt blandade.

Men snälla du, säg att du är ironisk nu..?

Edit: Såg att jag inte är först på bollen så svara gärna med en lista som Huzzbutt skriver, jag är duktigt nyfiken på den. Sen får du gärna definiera "inte funkat" också.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Sverige fram till 50-talet?
Då vi var fattiga och ingen ville flytta hit utan istället var det vi som flyttade till andra länder.
Om man inte räknar med samer då så klart, men det gör vi i princip aldrig så varför skulle vi göra det nu?

Du glömmer Tornedalingar, Skogfinnar och finnar.
(Alla inklusive samer samlade under begreppet finnar.)
Juste, Romer... Tyskar, Walloner osv.

Skrivet av ilstallione:

Som vi diskuterat tidigare, ska vi se det som en region eller ska vi se det som en stad?
När vi diskuterade sysselsättning var det önskade region.

Region, ledtråd sysselsättning.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackeek_the_bull:

Nej men du tror inte att dom skaffar barn? och deras barn skaffar sedan barn, det är lite mer duh!
Du kanske är en sån som inte kan inse att sanningen inte är vacker? Jag säger inte att alla muslimer är så men islam är en sjuk religion, där kan vi snacka om en sjuk syn på människor.

ahh, here we go again.

1. En minoritet av invandrarna som kommer hit är troende muslimer. Långt färre i andra generationens invandrare.
2. Mellanöstern kommer inte alltid vara i konflikt. Efter konflikten kommer det påbörjas en viss emigration. Vet att min pappa gärna flyttar hem till Iran när han blir pensionär. Hela släkten är ju trots allt där. De som inte gör det, se punkt 3,4.
3. Bara för att man har föräldrar från tex iran betyder det inte att jag måste gifta mig med en iranier mm... Vissa gör så, men ingen jag känner/bekant.
4. Är jag invandrare? Är mitt barn invandrare? Kommer mitt barnbarn vara invandrare? Nej, det slutar nog vid mitt barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Som vi diskuterat tidigare, ska vi se det som en region eller ska vi se det som en stad?
När vi diskuterade sysselsättning var det önskade region.

Men snälla du, säg att du är ironisk nu..?

Edit: Såg att jag inte är först på bollen så svara gärna med en lista som Huzzbutt skriver, jag är duktigt nyfiken på den. Sen får du gärna definiera "inte funkat" också.

Så du tror inte att det finns en vilja från muslimer och islamska förbund att göra lagarna i Sverige mer "Islamvänliga"? Alltså för att upprepa, du tror inte att det finns en drivkraft från delar av muslimska befolkningen och dom centrala förbunden att anpassa och få igenom ändringar av svenska lagar som skulle harmonisera bättre med det dom känner sig "hemma med"?

Frågar dig men givetvis ni andra också.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Va?
Vem tror detta?
Jag har rört mig en del, dock inte särskilt mycket, i många olika vänsterkretsar, jag har aldrig stött på den problembeskrivningen av hur samhället ser ut.

Att skylla alla problem i världen på kolonisering är ingenting som är vanligt hos vänstervridna personer.
Hoppas du har lärt dig något!

Ok vänstervridet kanske var att ta i. Men att det finns en bild och ett fält (oavsett vem det än nu må vara baserat på ideologi och annat) där man anser att världen baserat på i- och u-länder och rik och fattig härrör från koloniseringen det är ren fakta. Det är enbart okunnighet och trångsynthet att påstå något annat.

Nej du har inte lärt mig ett skit. Du visar bara din okunskap och den är inte vacker. Gå en kurs på universitetet eller läs en bok.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shogun-r:

Så du tror inte att det finns en vilja från muslimer och islamska förbund att göra lagarna i Sverige mer "Islamvänliga"? Alltså för att upprepa, du tror inte att det finns en drivkraft från delar av muslimska befolkningen och dom centrala förbunden att anpassa och få igenom ändringar av svenska lagar som skulle harmonisera bättre med det dom känner sig "hemma med"?

Frågar dig men givetvis ni andra också.

Jo absolut, jag hade blivit orolig om det inte var så. Läs vad du själv skrivit och byt ut muslim och islam mot vad f*n du vill, det borde få dig att inse självmålet du precis gjorde.
Eller tänker du att muslimer ska kämpa för att få det sämre?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ok vänstervridet kanske var att ta i. Men att det finns en bild och ett fält (oavsett vem det än nu må vara baserat på ideologi och annat) där man anser att världen baserat på i- och u-länder och rik och fattig härrör från koloniseringen det är ren fakta. Det är enbart okunnighet och trångsynthet att påstå något annat.

Att koloniseringen har spelat en stor roll i det är det många som påstår, menar du att koloniseringen inte har det?
Att kolonaliseringen är den enda faktorn har jag dock inte stött på, men jag är inte så insatt i alla fält. Det var just "vänstervridna" i ditt påstående jag vände mig emot då det är någonting jag har ganska mycket erfarenhet av.
Vilket fält är det som skyller allt på koloniseringen? Har du några länkar eller tips på böcker inom det fältet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ok vänstervridet kanske var att ta i. Men att det finns en bild och ett fält (oavsett vem det än nu må vara baserat på ideologi och annat) där man anser att världen baserat på i- och u-länder och rik och fattig härrör från koloniseringen det är ren fakta. Det är enbart okunnighet och trångsynthet att påstå något annat.

Nej du har inte lärt mig ett skit. Du visar bara din okunskap och den är inte vacker. Gå en kurs på universitetet eller läs en bok.

Hej å hå. Belägg tack.

Skrivet av Ratatosk:

Är det att lantisar är mycket mer korkade än sofistikerade storstadsbor?

Fjöl av.

Om de hade varit aktiva så hade jag nog röstat på Norrländska Samlingspartiet, men det är de ej längre så det blir nog förmodligen Vänsterpartiet eller Socialdemokraterna på riksnivå. På kommunal- och landstingsnivå så blir det helt klart Vänsterpartiet.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM