Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem

Vänsterpartister brölar "inga rasister på våra gator" har de egna gator nu?

Jag trodde vänstern var emot privatiseringar?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av whimsy191:

Vänsterpartister brölar "inga rasister på våra gator" har de egna gator nu?

Jag trodde vänstern var emot privatiseringar?

Hahaha, klockrenaste jag läst idag

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Skulle vart intressant att veta hur många procent av FIS röster som är manliga/kvinnliga.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Gött! SD blir valets vinnare. Fi kom inte in. Och Pappa Renfeldt sitter väl nu och gråter i ett hörn.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av whimsy191:

Vänsterpartister brölar "inga rasister på våra gator" har de egna gator nu?

Jag trodde vänstern var emot privatiseringar?

Det är väl snarare "ett gemensamt ägande" som vänstern förespråkar ur grund och botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Vänsterpartister brölar "inga rasister på våra gator" har de egna gator nu?

Jag trodde vänstern var emot privatiseringar?

Vem är det som brölar egentligen.
Racisterna kan gått ta sig fram i diket, höger och vänster fältet är reda upptaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Det är väl snarare "ett gemensamt ägande" som vänstern förespråkar ur grund och botten.

Hade varit bättre om de stod och gapade det istället.

Permalänk
Medlem

Magstarkt av V att kalla SD för rasister och fascister, när det är dom själva som står och räcker fingrer, skanderar och ger våldsamma vibbar.

Sen så verkar det som att partiernas sätt att "ta hand om SD", dvs isolering ska fortsätta. Ja för det funkade ju så jävla bra.
SD 20% 2018 eller? När ska dom förstå att dom måste våga ta hand om de smutsiga frågorna?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Gött! SD blir valets vinnare. Fi kom inte in. Och Pappa Renfeldt sitter väl nu och gråter i ett hörn.

Skolpolitikens misslyckande. 13% av rösterna är inte en vinst, särskilt inte som att övriga partier inte vill samarbeta i SD hjärtefrågor med SD.

Kontentan är att SD väljare återigen har slösat bort sin röst på ett parti som inte har en chans att få något gjort.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

42% SD Sweclockers

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tredje största, fint att se.
Och Gudrun söp bort det här valet också

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Kontentan är att SD väljare återigen har slösat bort sin röst på ett parti som inte har en chans att få något gjort.

Tror en klar majoritet av dom som röstar på SD förväntar sig detta, då isolering verkar vara de övriga partiernas sätt att "ta hand om" SD. Sen att detta inte fungerar för fem öre kan vem som helst se, förutom politikerna själva. (Dom skulle isolera SD efter valet 2010, och se vilken effekt det fick.)

Kontentan är att istället för att räcka finger åt Jimmie Åkesson, så borde vänsterpartisterna gå ner på knä och kyssa hans fötter, för det är tack vare SD som V faktiskt hamnar i regeringsposition.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Skolpolitikens misslyckande. 13% av rösterna är inte en vinst, särskilt inte som att övriga partier inte vill samarbeta i SD hjärtefrågor med SD.

Kontentan är att SD väljare återigen har slösat bort sin röst på ett parti som inte har en chans att få något gjort.

Börsen skulle även krascha med deras intåg i riksdagen 2010, i år kanske Eyjafjallajökull får ett utbrott igen på Island.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Tror en klar majoritet av dom som röstar på SD förväntar sig detta, då isolering verkar vara de övriga partiernas sätt att "ta hand om" SD. Sen att detta inte fungerar för fem öre kan vem som helst se, förutom politikerna själva. (Dom skulle isolera SD efter valet 2010, och se vilken effekt det fick.)

Kontentan är att istället för att räcka finger åt Jimmie Åkesson, så borde vänsterpartisterna gå ner på knä och kyssa hans fötter, för det är tack vare SD som V faktiskt hamnar i regeringsposition.

Med tanke på att Socialdemokraternas tapp skedde innan SD inträde så känns din analys tämligen lös

Skrivet av whimsy191:

Börsen skulle även krascha med deras intåg i riksdagen 2010, i år kanske Eyjafjallajökull får ett utbrott igen på Island.

Nu var det inte externa omständigheter jag talade om utan att vi kommer att ha 48 begåvningsreservister som kommer att spendera de närmsta 4 åren med att rulla tummarna och lyfta dryga 50t om månaden. Visst det är vad 13% av Sverige önskar men någon vinst är det inte tal om förutom den privatekonomiska för de inblandade.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Tycker valet har gått bra, och som några andra redan nämnt, förhoppningsvis kan vi bryta upp blockpolitiken en del med det resultat vi fått. Också glädjande att Fi fick ca 3 %, visar på att en stor del av unga har jämdställdhets frågorna högt upp på agendan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Med tanke på att Socialdemokraternas tapp skedde innan SD inträde så känns din analys tämligen lös

Förstår inte riktigt vad din poäng är.

Det är inte min analys att nästan var tredje moderat 2010 röstar på SD 2014.
Om nu dessa personer hade fortsatt att rösta på M så hade alliansen kunnat fortsätta regera imorgon.

Men tack vare att dessa personer gick från M till SD, så tappade alliansen avgörande mängder röster.
Trots att de rödgröna inte fick så mycket mer röster 2014 än 2010, så gör övergången från M-väljare till SD-väljare att de rödgröna gick förbi alliansen -> det är SD's "fel" (snarare dom individer som gick från M till SD) att de rödgröna kan bilda ny regering imorgon.

Altså; V kan tacka SD för att dom är i regeringsposition. Istället räcker dom finger i direktsänning.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad som händer de närmaste dagarna nu, dock tycker jag det är skönt att ett parti som FI hamnade under riksdagsspärren.

Jag tror att den ekonomipolitik som Alliansen hade fört varit bättre för Sverige än alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Med tanke på att Socialdemokraternas tapp skedde innan SD inträde så känns din analys tämligen lös

Nu var det inte externa omständigheter jag talade om utan att vi kommer att ha 48 begåvningsreservister som kommer att spendera de närmsta 4 åren med att rulla tummarna och lyfta dryga 50t om månaden. Visst det är vad 13% av Sverige önskar men någon vinst är det inte tal om förutom den privatekonomiska för de inblandade.

Och 2018 kommer det finnas ännu mer begåvningsreservister, herregud.

Men vi fortsätter med att låta demokratin komma i andrahand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Förstår inte riktigt vad din poäng är.

Det är inte min analys att nästan var tredje moderat 2010 röstar på SD 2014.
Om nu dessa personer hade fortsatt att rösta på M så hade alliansen kunnat fortsätta regera imorgon.

Men tack vare att dessa personer gick från M till SD, så tappade alliansen avgörande mängder röster.
Trots att de rödgröna inte fick så mycket mer röster 2014 än 2010, så gör övergången från M-väljare till SD-väljare att de rödgröna gick förbi alliansen -> det är SD's "fel" (snarare dom individer som gick från M till SD) att de rödgröna kan bilda ny regering imorgon.

Altså; V kan tacka SD för att dom är i regeringsposition. Istället räcker dom finger i direktsänning.

Sedär ja, då tänkte vi på olika saker minsann.

Skrivet av whimsy191:

Och 2018 kommer det finnas ännu mer begåvningsreservister, herregud.

Men vi fortsätter med att låta demokratin komma i andrahand.

Demokratin i det här fallet säger att SD inte är med, Undersökningar huruvida väljare vill att det ska samarbetas med SD eller ej visar väljarna inte vill samarbeta med SD. Det mest demokratiska är förstås att inte samarbeta med SD.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Sedär ja, då tänkte vi på olika saker minsann.

Mycket möjligt.

Däremot så är jag rädd att den fortsatta politiska isoleringen av SD bara kommer leda till att partiet får ännu större stöd, och där tror jag att vi båda är eniga: Ingen av oss vill se att SD har 20% av rösterna 2018.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Mycket möjligt.

Däremot så är jag rädd att den fortsatta isolationen av SD bara kommer leda till att partiet får ännu större stöd, och där tror jag att vi båda är eniga: Ingen av oss vill se att SD har 20% av rösterna 2018.

Ett skäl till konstruktivt samarbete över blockgränserna låter trevligare.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Sedär ja, då tänkte vi på olika saker minsann.

Demokratin i det här fallet säger att SD inte är med, Undersökningar huruvida väljare vill att det ska samarbetas med SD eller ej visar väljarna inte vill samarbeta med SD. Det mest demokratiska är förstås att inte samarbeta med SD.

Ja demokrati betyder ju att folk klubbar ner folk för folkets skull antar jag.

Permalänk
Medlem

SD kommer aldrig få mer än 20-25 % av rösterna. Det har alltid funnits en andel av befolkningen som är benägna att rösta på en mer restriktiv invandringspolitik, det är bara att de inte har haft ett alternativ tidigare. Men jag tror definitivt att SD är här för att stanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Ja demokrati betyder ju att folk klubbar ner folk för folkets skull antar jag.

Vad blarrar du om nu?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Skolpolitikens misslyckande. 13% av rösterna är inte en vinst, särskilt inte som att övriga partier inte vill samarbeta i SD hjärtefrågor med SD.

Kontentan är att SD väljare återigen har slösat bort sin röst på ett parti som inte har en chans att få något gjort.

Hoppla. Så du menar alltså att de som röstade på andra partier har ett större värde än de som "slösat" sin röster på SD?
Dina egna åsikter är intressanta dock är de totalt värdelösa i verkligheten.
Men fortsätt ordbajsa du så sitter jag här på min tron och småskrattar lite åt dina charader.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Vad blarrar du om nu?

Byt ut "klubba" mot "rösta ner" så blir det nog lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Hoppla. Så du menar alltså att de som röstade på andra partier har ett större värde än de som "slösat" sin röster på SD?
Dina egna åsikter är intressanta dock är de totalt värdelösa i verkligheten.
Men fortsätt ordbajsa du så sitter jag här på min tron och småskrattar lite åt dina charader.

Du gör som du vill.

Jag upprepar vad jag redan sagt i förhoppningen att det ska gå in: Inget parti vill samarbeta med SD om deras hjärtefråga. I övriga frågor så kan SD visa sitt stöd eller nekande men de kommer inte att kunna bedriva sin egna politik.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Byt ut "klubba" mot "rösta ner" så blir det nog lättare.

Jaha du anser att det är odemokratiskt att demokratiskt valda partier röstar i enighet med det demokratiska mandat, du menar helt enkelt att det är mer demokratiskt att rösta som 13% av befolkningen än att följa ens egna väljares vilja? lysande!

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jaha du anser att det är odemokratiskt att demokratiskt valda partier röstar i enighet med det demokratiska mandat, du menar helt enkelt att det är mer demokratiskt att rösta som 13% av befolkningen än att följa ens egna väljares vilja? lysande!

Nej, det jag menar är att det är väldigt odemokratiskt att jobba aktivt med att totalt ignorera ett parti som har 13% i väljarstöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Nej, det jag menar är att det är väldigt odemokratiskt att jobba aktivt med att totalt ignorera ett parti som har 13% i väljarstöd.

Ja du menar att det är odemokratiskt att ignorera sina egna väljares röster och lyssna på ett annat partis röster. Du vet väl om att den som röstar på moderaterna, Socialdemokraterna eller för den delen folkpartiet inte röstar på SD?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)