Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pope:

Roligaste valet på länge. Ska bli intressant att se om media och dom andra partierna kan växa upp lite grann nu och sluta bete sig som 2 åringar i sandlådan. Ska dom försöka ignorera SD i 4 år till och sitta och klia sig i huvudena igen när SD får 20% nästa gång?

Är 13% av befolkningen i landet döds-knarkar-fascist-rasist-nazister? Svaret är ju givetvis nej.
At SD drar till sig en och annan idiot på grund av tidningarnas kletande med rasist stämpeln hela tiden är inte så förvånansvärt. Och SD har varit duktiga på att rensa ut stolpskotten när dom uppenbaras.

Så här tror jag det kommer bli . S kommer bli tvingade att antingen samarbeta med SD eller så kommer de få ge efter på sina stora reformer och försöka komma överrens med Alliansen.
Om de väljer SD vliket de själva sagt åtskilliga gånger de inte kommer göra så kommer SD kräva begränsningar av invandring/flyktingar. Tror inte S kommer gå den vägen för det är som att spotta sina väljare i ansiktet.
Kvar återstår att försöka få till ngt över blockgränserna. Alliansen kommer inte ge vika så S kommer bli tvingade att ge upp en massa vallöften. S kan glömma höja resturangmomsen och att höja arbetsgivareavgifterna för de under 25 bland annat.
Kommer de inte överrens om budgeten så finns det en risk för omval men jag tror inte det kommer hända för det kommer bara SD tjäna mest på.
Vi kommer få 4 år av mindre ändringar som inte kommer få ngn större effekt alls. Inte direkt vad svenska väljarna ville ha.
Alla är förlorare i detta valet utom SD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tråkigt att Piratpartiet inte kom in. Nu får vi fyra år till med släntrianmassövervakning och en riksdag som äter ur handen på NSA och underhållningsindustrin. Men folk skiter väl i sådant bara de kan titta på game of thorns på Netflix och lyssna på Spotify.

Resultatet i övrigt är inte mycket att orda om, men jag tycker det är lite märkligt att Aliansen väljer att fortsätta när det innebär att ingen av partierna kommer få något inflytande, och jag förstår inte heller hur Löfven tänkt sig att se till att SD inte får något inflytande när det förhåller sig så, även om jag självklart hoppas att han lyckas fixa det.

Så länge PP fortsätter att vara ett parti vars huvudsak(och även som namnet antyder) är att de inte vill betala för det andra har gjort så kommer de inte komma in i riksdagen. Om de ger upp hela "vi vill inte betala för oss" grejen och helsatsar på folk rättigheter på internet och mot övervakning så kanske de kan komma in.

Jag är till viss gräns mot övervakning av folk på internet(dock inte fullt ut). Men jag skulle aldrig få för mig att rösta på ett parti som PP som vill att folk ska få produkter gratis bara för att de är digitala. Jag tror att väldigt många har samma åsikt .

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Vi kommer få 4 år av mindre ändringar som inte kommer få ngn större effekt alls. Inte direkt vad svenska väljarna ville ha.

Ungefär vad vi har haft de senaste 4 åren då, med en regering utan egen majoritet i riksdagen. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Ungefär vad vi har haft de senaste 4 åren då, med en regering utan egen majoritet i riksdagen. Eller?

Ja fast värre då Alliansen iaf var överrens om vad de ville göra. S, MP, V spretar åt alla håll och kanter.
S hoppades på att få 35% eller mer så de skulle slippa V men icke.

Förutom 2006-2010 är det länge sedan det var ngn majoritetsregering i Sverige. Man får gå tillbaka till 1979 då vi hade det förra gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Så länge PP fortsätter att vara ett parti vars huvudsak(och även som namnet antyder) är att de inte vill betala för det andra har gjort så kommer de inte komma in i riksdagen. Om de ger upp hela "vi vill inte betala för oss" grejen och helsatsar på folk rättigheter på internet och mot övervakning så kanske de kan komma in.

Jag är till viss gräns mot övervakning av folk på internet(dock inte fullt ut). Men jag skulle aldrig få för mig att rösta på ett parti som PP som vill att folk ska få produkter gratis bara för att de är digitala. Jag tror att väldigt många har samma åsikt .

Det där är en extrem förenkling och kan väl likställas med folk som säger att "Alla i SD är Nazister och deras huvudsakliga fråga är att de vill slänga ut alla invandrare".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Trodde verkligen att SD skulle få mer röster. Val FUSK!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Så här tror jag det kommer bli . S kommer bli tvingade att antingen samarbeta med SD eller så kommer de få ge efter på sina stora reformer och försöka komma överrens med Alliansen.
Om de väljer SD vliket de själva sagt åtskilliga gånger de inte kommer göra så kommer SD kräva begränsningar av invandring/flyktingar. Tror inte S kommer gå den vägen för det är som att spotta sina väljare i ansiktet.
Kvar återstår att försöka få till ngt över blockgränserna. Alliansen kommer inte ge vika så S kommer bli tvingade att ge upp en massa vallöften. S kan glömma höja resturangmomsen och att höja arbetsgivareavgifterna för de under 25 bland annat.
Kommer de inte överrens om budgeten så finns det en risk för omval men jag tror inte det kommer hända för det kommer bara SD tjäna mest på.
Vi kommer få 4 år av mindre ändringar som inte kommer få ngn större effekt alls. Inte direkt vad svenska väljarna ville ha.
Alla är förlorare i detta valet utom SD.

Låter rimligt, Löfven sträckte ju ut armarna åt alla utom just SD. MP har redan jobbat med alliansen tidigare och har nog inga problem att göra det igen.
Vänstern som i vanlig ordning bara vill tjura kommer ju vägra samarbete med något högerparti så då får dom sitta i sitt egna hörn med dumstruten på medans alla andra försöker vara lite konstruktiva.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swiifty:

Må vara om den trisslotten representerar personens månadslön på ett av jobben. Att du känner folk som spenderar mer pengar på andra nöjen är en icke relevant jämförelse, ty vi vet inte vad de andra nöjen är och även om det är i ett liknande område så kommer du inte bort från det faktum att spel med stora summor är oftast kopplat ett riskbeteende och ett beroende. Det är relevant, sen att Åkesson själv säger att det blev en liten varningsklocka att han blev ertappad, säger en del.

Spel för kulisserna, Åkesson känner nog precis som jag att har han inte skuldsatt sig eller har problem med ekonomin så är det inte ett missbruk men som politiker blev han nog rekommenderad av någon PR snubbe att säga som han gjorde.

Han har råd att spela för mycket pengar och så länge som han inte får riktiga problem med det så är det hans ensak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Så här tror jag det kommer bli . S kommer bli tvingade att antingen samarbeta med SD eller så kommer de få ge efter på sina stora reformer och försöka komma överrens med Alliansen.
Om de väljer SD vliket de själva sagt åtskilliga gånger de inte kommer göra så kommer SD kräva begränsningar av invandring/flyktingar. Tror inte S kommer gå den vägen för det är som att spotta sina väljare i ansiktet.
Kvar återstår att försöka få till ngt över blockgränserna. Alliansen kommer inte ge vika så S kommer bli tvingade att ge upp en massa vallöften. S kan glömma höja resturangmomsen och att höja arbetsgivareavgifterna för de under 25 bland annat.
Kommer de inte överrens om budgeten så finns det en risk för omval men jag tror inte det kommer hända för det kommer bara SD tjäna mest på.
Vi kommer få 4 år av mindre ändringar som inte kommer få ngn större effekt alls. Inte direkt vad svenska väljarna ville ha.
Alla är förlorare i detta valet utom SD.

Stämmer rätt bra överens med vad jag tror kommer hända.. ungefär ingenting. Det är synd det fattas någon tiondel från en S, MP, FP och C majoritet utan V för det skulle kunna funkat skapligt annars men som nu med V som krav att ha med för majoritet är det kört. Annars är det optimala alternativet en S + M led regering fast det krockar lite för hårt samtidigt som där är alldeles för mycket prestige i vägen..
Angående SD så är de tillräckligt stora för att rädda båda blocken samt det billigaste partiet att förhandla med rent frågemässigt, i princip begränsa flyktingmottagandet och släng ut de som inte kan bete sig så får du igenom allt annat du vill men det kommer nog aldrig hända pga att det är politiskt självmord då de kommer tappa för mycket förtroende på det eftersom alla andra lovat att isolera SD.

Jag röstar inte på Sverigedemokraterna, jag har inget emot personer från andra kulturer men med röran vi har nu vore det bästa för landet att Alliansen bara gick med på att begränsa invandringen (kan vi inte ta hand om alla vi tar emot ska vi inte ta emot så många) och att de som inte följer regler och lagar kan åka hem oavsett om det är en Dansk, Spanjor eller Sudanier (eller vad det blir i person form)

Oavsett vilket så gäller det att hitta en lösning under denna period för SD kommer bara bli större nästa val om övriga partier svarar med att ignorera dom eller ännu värre kasta sten på dom. Skulle inte bli förvånad om de siktar på näst största parti nästa val istället för tredje största med 20%+ röster om utvecklingen inte vänder.

Permalänk
Medlem

Det finns ett hus som heter Sverige.
S, V, MP, C, FP, KD och M är inneboende i huset.
SD är en mögelfläck* i källaren.
(*Jag inser att detta ger ett negativt intryck, men för metaforens skull, bara häng med.)

2006 upptäcktes mögelfläcken. De inneboendes reaktion var att ignorera fläcken och hoppas att den skulle försvinna av sig själv.
2010 var mögelfläcken kvar och hade nu spridit sig in i vardagsrummet. De inneboende valde återigen att ignorera fläcken och hoppas att fläcken ska försvinna av sig själv.
2014 hade mögelfläcken blivit dubbelt så stor, och att dömma av vad jag hörde igår så kommer de inneboendes fortsatta reaktion vara att fortsätta ignorera den.
Vem vet vad som har händer 2018, men jag skulle gissa att om de inneboende inte gör något aktivt för att förhindra spridningen (i form av bygguppfuktare, reparation, etc,) så kommer fläcken att sprida sig in i köket, toaletten och hallen också.

Min poäng är att politisk isolation av SD spelar SD rakt i händerna. De övriga 7 partierna måste våga ta diskussionen med SD och våga ta i dom besvärliga frågorna (om t.ex. invandring och integration) och våga bli lite smutsiga om händerna. Prestige och politisk korrekthet står hittills stått i vägen för detta.

Att SD växer tycker jag inte är skrämmande, för jag förstår mycket väl varför dom växer. Vad jag däremot tycker är skrämmande, är att dom andra parierna gör så lite för att faktiskt aktivt förhindra det.
Man kan inte ignorera bort missnöjespartier - Dom uppstår av en anledning, och man måste ta reda på vad denna anledningen är och våga ta itu med saken.

//En f.d. moderat som missnöjesröstade blankt i detta valet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Spel för kulisserna, Åkesson känner nog precis som jag att har han inte skuldsatt sig eller har problem med ekonomin så är det inte ett missbruk men som politiker blev han nog rekommenderad av någon PR snubbe att säga som han gjorde.

Han har råd att spela för mycket pengar och så länge som han inte får riktiga problem med det så är det hans ensak.

Skickades från m.sweclockers.com

Spekulationer fungerar inte som underlag, det han säger får vi ta som svar. Om han själv ringer upp och anser att det är en varningsklocka så får vi ta det som det. Det finns en viss risk att personen är spelberoende då det rör sig om stora summor, även för en partiledare med hans lön. När en person spelar om sådana omfattande summor är det inte ovanligt att det är kopplat till ett riskbenäget beteende, eller att personen är beroende eller håller på att bli. Detta är nog det bästa som kan ha hänt Åkesson, för nu fick han upp varningstecken och kan därmed undvika att fastna i träsket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

När en person spelar om sådana omfattande summor är det inte ovanligt att det är kopplat till ett riskbenäget beteende,.

Klar Åkesson har ett riskbenäget beteende, han är antagligen den mest hatade partiledaren i Sverige och är väl medveten om det, men han fortsätter ändå.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Man hör gång på gång om sjunkande betyg i skolor och att det är många arbetslösa. Om man har sunt förnuft så kan man räkna ut att det sista man behöver är ett parti som SD som sätter oro i samhället och grupperar människor. Detta skapar misstro och kanske till och med leder till ett mörkare samhälle inte allt skilt från USA där alla har vapen hemma (tänker på lång sikt, p.g.a. misstron).

Sedan att dem väcker viktiga frågor som inte de andra partier gör är bra, och bör tas upp av fler men för guds skull ni som röstar på SD och på allvar tror att de är där för ett bättre samhälle. Tror jag bara beror på att man saknar erfarenhet och att man kanske bor i en bubbla där man aldrig ens lämnat Sverige för att se hur andra har det. Och nej det är inte samma sak som att läsa om det i tidningen eller på internet.

Förövrigt vill jag tillägga att det är lagom läskigt att så många på Swec är SD supporter, kanske finns en koppling? Där fick jag något att fundera på.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Entusiast

Folk som är "besvikna på Sverige" eller "rädda för framtiden" på Facebook, menar de verkligen allvar?

Menar dessa människor att de på fullt allvar är rädda för att alla som röstade på Sverigedemokraterna skall komma marscherandes med järnrör och "rensa upp" i landet? Jag skulle bara vilja krama om människorna och säga att allting blir okej om de verkligen tror det.
Sverigedemokraterna om något parti är väl de som skulle gynna de som redan kommit hit på kort tid.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd att Löfven ger ett blank nej till Vänsterpartiet om samarbete, liksom så olika är de inte med åsikterna.

Lite oroande över SD inflytande, tråkigt, tråkigt.. att folk känner så. Förmodligen ser de det som en lösningen på fler jobbtillfällen att strypa invandringen. Men ändå en viss lättnad att Löfven likt alla andra partier starkt utesluter samarbete med SD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Tycker det är synd att Löfven ger ett blank nej till Vänsterpartiet om samarbete, liksom så olika är de inte med åsikterna.

Lite oroande över SD inflytande, tråkigt, tråkigt.. att folk känner så. Förmodligen ser de det som en lösningen på fler jobbtillfällen att strypa invandringen. Men ändå en viss lättnad att Löfven likt alla andra partier starkt utesluter samarbete med SD.

Håller inte med. Det skulle bli otroligt svårt att komma överrens över blockgränsen med Alliansen om man har V i regeringen. S gör helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Tycker det är synd att Löfven ger ett blank nej till Vänsterpartiet om samarbete, liksom så olika är de inte med åsikterna.

Nej, men så olika är de C och FP. Får man inte ihop en majoritet så behöver man söka mer stöd, då kan man inte ha vänsterdårfinkar som ingen vill leka med i regeringsställning. S hoppas på att få både C och FP i utbyte mot V. Förhoppningsvis säger C och FP nej, fäller regeringen Löfven och går till omval.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nej, men så olika är de C och FP. Får man inte ihop en majoritet så behöver man söka mer stöd, då kan man inte ha vänsterdårfinkar som ingen vill leka med i regeringsställning. S hoppas på att få både C och FP i utbyte mot V. Förhoppningsvis säger C och FP nej, fäller regeringen Löfven och går till omval.

Och vad hoppas du kommer hända vid omval?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Och vad hoppas du kommer hända vid omval?

Att färre röstar på socialdemokraterna. Känns inte som om jag, som borgerlig väljare, har något att förlora på omval.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag röstade M detta valet och en större del av mina invandrarvänner rösta M dom också.
Har varit moderat i 6 år nu och jag kommer definitivt lämna Moderaterna ifall de börjar samarbeta med SD och jag är tvärsäker på att minst 30% av M har Invandrarbakgrund och att det skulle vara en dålig strategi av dom att börja samarbeta med SD men jag är fortfarande tveksam. Jag är övertygad nu att Moderaterna kommer fjäska för SD inför valet 2018 och därmed lämnar jag moderaterna redan nu innan jag blir associerad med SD som är dumma nog som vill hjälpa folk utomlands istället för att vara rak på saken och säga nej till att vara humanitära.

Ett uttalande om att inte vara humanitära mot folk utanför norden skulle påverka SDs siffror, de Svergiedemokrater jag har stött på var typiskt kalla konservativa tråkiga egoister. Hej då M för nu, jag ger mitt stöd till ett oetablerad parti som är mer klassiskt liberala än moderaterna och jag hoppas dom står kvar vid att vara anti-SD.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Att färre röstar på socialdemokraterna. Känns inte som om jag, som borgerlig väljare, har något att förlora på omval.

Det resultaten känns dock extremt osannolikt; om det blev omval vore det smarta att rösta på det parti som fick flest röster nämnligen (förutsatt att man faktiskt ogillar den uppkomna situationen), eller tror du att folk som röstade SD kommer gå tillbaka till M vid omval? jag tvivlar.

Men som borgerlig väljare kanske du ser en socialdemokratisk ensam majoritet som även det en vinst över vad vi har nu?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Jag röstade M detta valet och en större del av mina invandrarvänner rösta M dom också.
Har varit moderat i 6 år nu och jag kommer definitivt lämna Moderaterna ifall de börjar samarbeta med SD och jag är tvärsäker på att minst 30% av M har Invandrarbakgrund och att det skulle vara en dålig strategi av dom att börja samarbeta med SD men jag är fortfarande tveksam. Jag är övertygad nu att Moderaterna kommer fjäska för SD inför valet 2018 och därmed lämnar jag moderaterna redan nu innan jag blir associerad med SD som är dumma nog som vill hjälpa folk utomlands istället för att vara rak på saken och säga nej till att vara humanitära.

Ett uttalande om att inte vara humanitära mot folk utanför norden skulle påverka SDs siffror, de Svergiedemokrater jag har stött på var typiskt kalla konservativa tråkiga egoister. Hej då M för nu, jag ger mitt stöd till ett oetablerad parti som är mer klassiskt liberala än moderaterna och jag hoppas dom står kvar vid att vara anti-SD.

Öhh det är snarare tvärtom. S behöver SD. Men ingen kommer kunna ignorera SD framöver.
De måste anpassa sig till SD annars finns risken att de kommer vara största parti nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Folk som är "besvikna på Sverige" eller "rädda för framtiden" på Facebook, menar de verkligen allvar?

Menar dessa människor att de på fullt allvar är rädda för att alla som röstade på Sverigedemokraterna skall komma marscherandes med järnrör och "rensa upp" i landet? Jag skulle bara vilja krama om människorna och säga att allting blir okej om de verkligen tror det.
Sverigedemokraterna om något parti är väl de som skulle gynna de som redan kommit hit på kort tid.

Det är ett steg närmare inbördeskrig i Sverige.
Det kommer inte hända snart, men vi är på g till ett inbördeskrig likt Balkankriget och en Balkanregering i och med att vår regering börjar likna en icke-principiell koalition som är oerhört ineffektiv som inte gör något annat än destabiliserar landet.

År 2024 ser mörk ut för mig, jag är besviken på moderaterna för att de inte neutraliserade invandringsfrågan genom att följa en migrationspolitik där man stryper invandringen. Jag har inget emot strängare migrationspolitik, det är SD medlemmarna jag är emot eftersom deras inflytande har öppnat för större tolkningsramar för extremistiska ideologier. NU är det försent Alliansen, attt dra sig tillbaka för invandringsfrågan kommer inte eliminera SDs styrka och tyvärr kommer de länge vara etablerade med inflytande.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Att färre röstar på socialdemokraterna. Känns inte som om jag, som borgerlig väljare, har något att förlora på omval.

Flera kanske går över från moderaterna till SD. Inte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Öhh det är snarare tvärtom. S behöver SD. Men ingen kommer kunna ignorera SD framöver.
De måste anpassa sig till SD annars finns risken att de kommer vara största parti nästa gång.

Jag har alltid trott att SD är NationalSocialister, läste en dag på Dn att SD var mest överens med M i 70% av alla röstningar i riksdagen.
Alliansen tillsammans med SD kunde tillsammans bilda en majoritetsregering, att var tredje moderat röstade SD detta år ger dåliga signaler.
Det är nog väldigt korkat att tro att M bortser från chansen att bilda en majoritetsregering 2018 där alliansen samarbetar med SD.

EDIT: majoritetsregering* skrev regeringsparti av någon anledning.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Nästa val blir så jäkla intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Flera kanske går över från moderaterna till SD. Inte bra.

Om Moderaterna har 22 eller 15% är irrelevant om man ändå inte har ambitionen att faktiskt regera kommande mandatperiod. För all del, låt SD få 20%.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nästa val blir så jäkla intressant

Något som är förutsägbart är inte intressant.
Att SD fick 13% är inte förvånande däremot så är jag förvånad över hur dåligt det gick för M denna gång.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nej, men så olika är de C och FP. Får man inte ihop en majoritet så behöver man söka mer stöd, då kan man inte ha vänsterdårfinkar som ingen vill leka med i regeringsställning. S hoppas på att få både C och FP i utbyte mot V. Förhoppningsvis säger C och FP nej, fäller regeringen Löfven och går till omval.

Han borde diskutera brett med V då de har i grunden lika syn, V säger själva att de skulle kunna kompromissa rätt hårt osv och Lövfen kommer med blank nej känns inte särskilt öppet tänkande eller ny tänkande. Förödmjukande för V då S inte direkt uttalat sig om att de ska göra så innan dessutom tror jag V hjälpte rödgröna sidan generellt för att Sjöstedt är en bra trovärdiga sidekick anser jag. Han är jordnära och för fram saker bättre än Lövfen, jag tror V är utsatta för det de heter vänsterpartiet (gamla förutfattade meningar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

jag tror V är utsatta för det de heter vänsterpartiet (gamla förutfattade meningar).

Det jag såg av V inför och under valet bekräftade snarare att dom inte har ändrats alls under dom senaste 20 åren.
Blev imponerad över hur partierna skötte sig under valnatten, förutom Vs valvaka vars aggressivitet fick mig att lyfta på ögonbrynen lite.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.