Hjälp med partitioner!

Permalänk
Medlem

Hjälp med partitioner!

Jag ska skaffa en ny dator med bl a 1 TB lagring, så tänkte passa på att göra flera olika partitioner (stavning?) så att det hela går fortare förhoppningsvis.
Dock vet jag inte om det finns en viss ungefärlig gräns då det istället börjar bli jobbigt för datorn att hålla reda på en massa partitioner så att det istället börjar gå långsammare.

I nuläget tänkte jag låta C: få ta hand om Windows, lägga till "A: Användare" (alla bilder, musik och vad än som normalt finns under användare, "B: Program" (där alla program kommer installeras, och slutligen "E: FL-Studio".
Varför jag ägnar en egen partition åt FL-Studio är för att jag hoppas att programmet ska gå snabbare, men kommer det göra det, eller är det fullständigt onödigt att ägna en helt egen partition till ett tyngre program?
Och är det lönt att ha en partition för användare och en för program?
Jag har ingen vidare kunskap om detta, så därför vänder jag mig till er.

Tack på förhand!

Felstavning
Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem

Vanligast brukar vara en C: disk för mjukvara och OS och en partition för spel och saker som är oberoende av OS.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Det kommer INTE att gå snabbare med flera partitioner.
Dock får du bättre prestanda på t.ex C-partitionen om du skapar den först och installerar Windows på den och därefter kör en DATA-partition på resterande. Mer info: http://www.tomshardware.com/reviews/short-stroking-hdd,2157.h...