Samsung utannonserar 5G för lansering 2020

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Electrix:

Bara jag som börjar bli orolig över hur alla "radiovågor" och dess strålning påverkar oss fysiskt? Ju snabbare hastighet och bättre avstånd desto högre kraft..?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det finns ingen direkt korrelation mellan effekt och kapacitet. Ökad kapacitet har vi fått genom att öka frekvensen så vi kan skicka mer data per tidsenhet plus att vi har ändrat hur protokollet fungerar. Med ett smart protokoll kan man få lite overhead och så vidare. En mobiltelefon har väl en effekt i storleksordningen milliwatt. Tittar vi istället på vad en glad radioamatör sitter och leker med så hittar vi uteffekter på hundratals watt.

Det viktiga är kombinationen av effekt och våglängd. För olika våglängder interagerar med olika saker på olika sätt. Ett trådlöst nätverk arbetar på samma frekvens som en mikrovågsugn. Fast det skiljer en faktor 10000 ungefär i effekt. Ju längre våglängd, desto svårare har den att interagera med materia så riktigt långvågig strålning gör ingenting med oss eftersom den inte kan absorberas. Kortvågig strålning däremot absorberas lätt och kan göra massa konstigt beroende på effekt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Ett inlägg som enbart innehöll en meme-bild borttaget. Meme-bilder är generellt sett inte tillåtna eftersom de inte för diskussionen framåt.

Permalänk
Medlem

Det är lätt att snacka om sjuka hastigheter i luften men det är inte där problemen ligger idag. Det är marknäten som inte har tillräcklig bandbredd. I Sverige har vi ett väl utbyggt marknät av fiber men så ser det inte ut i resten av världen. Och tom i Sverige tror jag att det är bandbredd i marken som begränsar LTE.

//Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

28GHz ??? Man måste bo inne i basstationen för att få täckning alltså...
Om de inte på något magiskt sätt lyckas göra så att så högfrekventa signaler ändå kan tränga igenom landskap och bebyggelser som 800 MHz - bandet kan. Högfrekvent 4G körs på 1.8Ghz och till och med det anses vara på tok för högfrekvent för allt annat än storstäder där basstationerna överlappar.

Är jag den enda som reagerar på detta?

Nja, ni får även tänka på att ganska mycket hinner förbättras fram till 2020...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Nja, ni får även tänka på att ganska mycket hinner förbättras fram till 2020...

Det han menar är att de frekvenserna absorberas mycket enklare av objekt som är i vägen för signalen än lägre frekvenser. Men Man skulle kunna öka känsligheten hos mottagare, men det är allt.

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbeo:

Det han menar är att de frekvenserna absorberas mycket enklare av objekt som är i vägen för signalen än lägre frekvenser. Men Man skulle kunna öka känsligheten hos mottagare, men det är allt.

Potentialen att förbättra känsligheten i mottagarna är ytterst marginell jämfört med dämpning i väggar mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhetsartikel:

(..) hastighet på upp till 1,056 gigabit per sekund (..)

Förlåt mig, men jag är trött; är det här 1komma056 Gbps eller 1tusen056 Gbps? Jag misstänker visserligen det förstnämnda, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Fast små celler et.c. finns ju redan i 4G så det lär inte vara något nytt..

Tycker det här låter lite väl "aftonbladet" över nyhetsvärdet. Så himla svårt är det ju inte att spå hur trådlöst bredband kommer att vara om så pass lång tid som 7 år. Snabbare? Förmodligen.
Hur hett var 3G 2006? 300kbs? Har hänt lite sedan dess också.

Jo, det är nytt på så vis att stora celler inte ens är möjligt med 5G med dessa höga frekvenser. Däremot kan en cell alltid göras mindre. Vidare har varje generation inte bara varit en uppskattning av föregående generation, varje generation tar också stora teknologikliv i olika avseenden. Många antenner är tex karakterietiskt för 5G.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Kommer det vara tvång att ha på sig en sådan fin silvrig dräkt som skyddar mot all strålning i framtiden? Ja, av hälsoskäl såklart.

Glöm inte att det skyddar mot att staten går in och läser dina tankar.

Skrivet av Durgil:

4G skulle nå 1 gigabit med fast antenn enligt standarden, nu når de 1 gigabit med 5g.
En räckvidd på 2km med får man anta fasta antenner och gynsamma förhållanden blir nog groteskt mycket kortare i verkligheten, inget för glesbygden alltså. Ja, jag vet de är inte färdiga med 5G än, frågan jag ställer mig är kommer det konkurera ut fibern utanför städerna?

Om de inte fixar de problem som även 4G lider av så blir svaret.. Nej.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

5G kommer troligen att kräva att man har fiber till huset, basstationerna kommer att placeras i hemmet och det blir väldigt små celler till skillnad från dagens stora celler med många användare, det är ett system som snarare suddar ut skillnaderna mellan wigig och mobildatatrafik så troligen blir det samma abbonemang som gäller för både fast och mobilt bredband, det blir bara en ny typ av roaming där man kan använda grannens wigig nät när man är mobil.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&arti...

Så det där med att man måste bo i basstationerna för att få täckning stämmer alltså, där ser man.

Edit:

Skrivet av WardonE:

Nja, ni får även tänka på att ganska mycket hinner förbättras fram till 2020...

Jag vet inte om du kan någonting om frekvenser och hur basstationer fungerar. Men jag kan säga dig redan nu att vi inte kommer att uppgradera dagens basstationer med stöd till 5G på 28GHz (!) åtminstone. Efter att ha läst andras kommentarer och tagit reda på tanken bakom 5G så verkar konsensus vara att "basstationerna" kommer att befinna sig i själva hemmet, och fungera lite som wi-fi nät fungerar idag.
Vilket är imponerande, men är egentligen mer intressant för spekulationer kring om man börjar jämföra det med wi-fi och inte "vanlig" mobil uppkoppling.
Jag jobbar dagligen med denna ämne och hade hoppats på att man försöker att ge sig på så låga frekvenser som möjligt, för att få bättre täckning utanför storstäder men med bibehållen hastighet som 4G möjligtvis erbjuder. Telia kör idag 4G på 900Mhz utanför storstäder och det var enligt mig ett steg i rätt riktning, men denna nyhet om 5G har att göra med helt andra förutsättningar så vitt jag förstår.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Rekordmedlem

Microceller och roaming direkt mellan telefonerna utan att passera basstationer kommer att göra att de lägre frekvenserna avlastas och ger plats till "långdistanstrafik" på lägre frekvenser, radiotekniken har en del fysiska begränsningar som inte går att komma runt och man kan bara optimera tekniken så den kommer nära de fysiska gränserna, men den kommer inte att kunna passera dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tigerhamster:

Förlåt mig, men jag är trött; är det här 1komma056 Gbps eller 1tusen056 Gbps? Jag misstänker visserligen det förstnämnda, men ändå.

Eftersom artikeln är skriven på svenska så är det 1,056 Gbps precis som det står. Hade det varit 1,056 Tbps hade de skrivit 1056 eller 1 056. Det fungerar även att använda punkt som avskiljare, alltså 1.056 men det är inte rekommenderat längre eftersom det leder till förvirring. Mellanslag är alltid rätt för det kan aldrig misstolkas. Fast det är inte så vanligt att man lägger till avskiljare redan vid tusental eftersom det fortfarande är relativt lätt att läsa. Det är först vid högre siffror man brukar lägga till det för att öka läsbarheten. Om de mot all förmodan faktiskt menar 1,056 Tbps bör artikelförfattaren ställa sig i skamvrån.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

...och räckvidden blir....

...Ganska precis mellan 20 och 30 meter. Med andra ord precis lika bra eller faktisk lite sämre än 802.11ac som redan om ett par år (2015) lovar multigigabit i hemmet. Problemet är inte hemmet utan i bussen, i bilen i skogen, på fjället osv. För vi ville väl att det ska vara en mobil som funkar överallt, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApanNilsson:

...Ganska precis mellan 20 och 30 meter. Med andra ord precis lika bra eller faktisk lite sämre än 802.11ac som redan om ett par år (2015) lovar multigigabit i hemmet. Problemet är inte hemmet utan i bussen, i bilen i skogen, på fjället osv. För vi ville väl att det ska vara en mobil som funkar överallt, eller?

Jämförelsen med 802.11ac haltar, allt handlar inte om Gbit utan hur effektivt det kan göras avseende strömförbrukning, kostnad och integration med mobila nätverk med allt vad det innebär med seamless roaming mm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Kommer det vara tvång att ha på sig en sådan fin silvrig dräkt som skyddar mot all strålning i framtiden? Ja, av hälsoskäl såklart.

Studier har visat att nånting som heter evolution kommer att ta hand om detta...dessutom är strålningen inte av den typ som kommer att mutera dina celler och ge dig cancer......Dessutom blir vi ständigt bestrålade av solen OJ OJ OJ bästa att bo i källaren förevigt!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Låter inte särskilt hälsosamt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den koreanska mobiljätten Samsung tillkännager vad som sägs vara ett genombrott för en framtida 5G-standard, som ska möjliggöra nedladdning av långfilmer på under en sekund.

Läs artikeln

vadå 2020? de finns ju redan ute. när jag jobbade på Dell för 3-4 år sen vart jag hos en kund som visade mig fungerande 5g modem. Kundens svar på varför det inte redan är ute vart;

"Ja men det handlar ju om pengarna förstår du väl? Vi har 3g nu som vi mjölkar bra med pengar på. Hade vi hoppat över en generation snackar vi om miljarder i förluster i omsättning, så självklart kommer vi dra ut på det här så länge vi bara kan."

Visst, alla kan inte ha haft tillgång till den informationen jag haft, men man blir lite sur när företag man vet ljuger pratar om 5g som att det är en ny grej.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk

Jepp håller med. Därför kommer nog WiFi offloading via Passpoint att vara framtiden och inte att vi ska betala och sätta upp infrastructur hemma åt mobiloperatörerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Eftersom artikeln är skriven på svenska så är det 1,056 Gbps precis som det står. Hade det varit 1,056 Tbps hade de skrivit 1056 eller 1 056. Det fungerar även att använda punkt som avskiljare, alltså 1.056 men det är inte rekommenderat längre eftersom det leder till förvirring. Mellanslag är alltid rätt för det kan aldrig misstolkas. Fast det är inte så vanligt att man lägger till avskiljare redan vid tusental eftersom det fortfarande är relativt lätt att läsa. Det är först vid högre siffror man brukar lägga till det för att öka läsbarheten. Om de mot all förmodan faktiskt menar 1,056 Tbps bör artikelförfattaren ställa sig i skamvrån.

*lyfter på hatten*

Det låter vettigt. Tack så mycket.

Permalänk
Skrivet av aliassund:

Jo, det är nytt på så vis att stora celler inte ens är möjligt med 5G med dessa höga frekvenser. Däremot kan en cell alltid göras mindre. Vidare har varje generation inte bara varit en uppskattning av föregående generation, varje generation tar också stora teknologikliv i olika avseenden. Många antenner är tex karakterietiskt för 5G.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är inget standardiseringsorgan som än har definierat vad just 5G kommer att innebära. Många antenner, flera radiointerface etc... förmodligen, ja, men det är inte bestämt än.

Permalänk
Medlem

Och om man spenderar det mesta av sin ute i skogen bakom berg utom synhåll från telemaster, där dagens 3G inte finns och det vanliga GSM knappt fungerar?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Och om man spenderar det mesta av sin ute i skogen bakom berg utom synhåll från telemaster, där dagens 3G inte finns och det vanliga GSM knappt fungerar?

Självklart får du full täckning där, vad väntar du dig liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Och om man spenderar det mesta av sin ute i skogen bakom berg utom synhåll från telemaster, där dagens 3G inte finns och det vanliga GSM knappt fungerar?

Då sitter man nog inte med 3930k och 2st 7970 som du gör nä men om man gör det så har man kanske inte så stort behov av 5G?

Permalänk
Medlem

Alltså om ca: 6 - 7 år? Det var inte lång tid. Nu har 4G lite tid att bli moget. Känns som att tiden mellan 3G & 4G var längre?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

vadå 2020? de finns ju redan ute. när jag jobbade på Dell för 3-4 år sen vart jag hos en kund som visade mig fungerande 5g modem. Kundens svar på varför det inte redan är ute vart;

"Ja men det handlar ju om pengarna förstår du väl? Vi har 3g nu som vi mjölkar bra med pengar på. Hade vi hoppat över en generation snackar vi om miljarder i förluster i omsättning, så självklart kommer vi dra ut på det här så länge vi bara kan."

Visst, alla kan inte ha haft tillgång till den informationen jag haft, men man blir lite sur när företag man vet ljuger pratar om 5g som att det är en ny grej.

Låter som att din försäljare snackade massa gojja. Tro aldrig på försäljare.
Ang det där med 2G, 3G, 4G, 5G osv. Det är ingen mobilstandard och företag kan använda dom utrycken hur som helst. Din försäljare hade kunnat säga 7G.
Jag minns tex nåt land jag jobbade för nåt år sen där mobiloperatörerna gjorde massor med reklam på TV, affisher på stan, bussar, osv för 4G. Detta var ett tag innan vi fick 4G i Sverige. Kan inte minnas vilket land men det var inget i-land iaf. Det var helt enkelt bara ett reklamjippo för nån lite snabbare variant av 3G. Enligt mobiloperatören så var detta nästa generations mobiltelefoni och kallade det 4G. Värre hade det varit om dom tex sagt att dom följer nån äkta 4G standard(tex LTE) och sen inte gjort det. Då hade dom däremot kunnat få skit för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Alltså om ca: 6 - 7 år? Det var inte lång tid. Nu har 4G lite tid att bli moget. Känns som att tiden mellan 3G & 4G var längre?

Egentligen inte.
Den första kommersiella sändningen av 4G skedde i November 2009 i Stockholm och i Oslo.
Men de första 4G-erbjudandena kom först 2010 till konsumenterna.

1G kom 1980, 2G år 1990, 3G dök upp år 2000 och 4G dök upp med två månader kvar av 2009 så man kan i praktiken säga 2010.

Som du ser så tar det 10 år mellan varje generation. Att 5G nu skulle komma år 2020 är bara väntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Låter som att din försäljare snackade massa gojja. Tro aldrig på försäljare.
Ang det där med 2G, 3G, 4G, 5G osv. Det är ingen mobilstandard och företag kan använda dom utrycken hur som helst. Din försäljare hade kunnat säga 7G.
Jag minns tex nåt land jag jobbade för nåt år sen där mobiloperatörerna gjorde massor med reklam på TV, affisher på stan, bussar, osv för 4G. Detta var ett tag innan vi fick 4G i Sverige. Kan inte minnas vilket land men det var inget i-land iaf. Det var helt enkelt bara ett reklamjippo för nån lite snabbare variant av 3G. Enligt mobiloperatören så var detta nästa generations mobiltelefoni och kallade det 4G. Värre hade det varit om dom tex sagt att dom följer nån äkta 4G standard(tex LTE) och sen inte gjort det. Då hade dom däremot kunnat få skit för det.

lite sanning är de ju i de försäljaren sa? Bara för att en teknik finns betyder det ju inte att den är möjlig att industrialisera.. tar många år innan man utvecklat metoder för att massproducera något man lyckats skapa.. sen att de drar ut på tiden och tar skyhöga priser i början är ju för att finnansiera utvecklingen samt tjäna groooova pengar inför nästa satsning.. de har ju t.ex knappast bytt ut hela landets bredbandsnät från tiden då 100/100mbit bredband kom tills nu när de erbjuder 1gbit bredband?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

vadå 2020? de finns ju redan ute. när jag jobbade på Dell för 3-4 år sen vart jag hos en kund som visade mig fungerande 5g modem. Kundens svar på varför det inte redan är ute vart;

"Ja men det handlar ju om pengarna förstår du väl? Vi har 3g nu som vi mjölkar bra med pengar på. Hade vi hoppat över en generation snackar vi om miljarder i förluster i omsättning, så självklart kommer vi dra ut på det här så länge vi bara kan."

Visst, alla kan inte ha haft tillgång till den informationen jag haft, men man blir lite sur när företag man vet ljuger pratar om 5g som att det är en ny grej.

Kunden du pratade om var full av skit helt enkelt. Det som kommer att bli den allmänt accepterade 5G standarden som alla de stora telekomföretagen jobbar på är nyligen påbörjad och jag skulle bli väldigt förvånad m en slutgiltlig standard över huvud taget är fastställd.

Sen så betyder ju 5G inte någonting egentligen utan en operatör skulle ju kunna marknadsföra sina WiFi hotspots som 5G hotspots om de skulle vilja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Låter inte särskilt hälsosamt...

Skrivet av Electrix:

Bara jag som börjar bli orolig över hur alla "radiovågor" och dess strålning påverkar oss fysiskt? Ju snabbare hastighet och bättre avstånd desto högre kraft..?

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska akta dig för synligt ljus, över 100 THz och flera 100 W per kvadratmeter (integralen över alla frekvenser ligger på ca 1 kW).

Sen vad är denna kraft du talar om? Kraften från fotonernas rörelsemängd är förvisso nollskild men i detta samband negligerbar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4UWR:

Hur kan det komma sig bli en så stor pass förändring än 4g när skillnaden mellan 3g och 4g knappt märks?

Knappt märkts?! 3/0,5 Mbit med 200 ping vs 30/10 Mbit 50 ping!

5G låter ju inte illa, men då måste ISPerna sluta med sitt idiotiska bandbreddsbegränsingar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841