Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

Jag köpte en entry för 2500 kronor i går...kunde inte låta bli längre. Går det att i ESXi (med bytt processor), passthrough:a den integrerade diskkontrollern? Jag läste någonstans att man i så fall behövde sitt datastore på ett annat kontrollerkort - det kanske är logiskt? Om man då inte vill betala för en P222, kan man i stället köra med vilket (billigt) kontrollerkort som helst för sin datastore då?

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet går det inte att göra PT med B120i kontrollern.

M1015 brukar vara ett populärt raidkort som dessutom är lågprofil, tror folk brukar flasha det, inget jag själv testat utan bara vill minnas att jag stött på när jag läst på om annat.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Så vitt jag vet går det inte att göra PT med B120i kontrollern.

M1015 brukar vara ett populärt raidkort som dessutom är lågprofil, tror folk brukar flasha det, inget jag själv testat utan bara vill minnas att jag stött på när jag läst på om annat.

Såg att det var Calle som hade hört något om det. Han kanske vet något mer?

Skrivet av Calle:

Nu hittar jag inte länken men jag har alldeles för mig att jag läste att någon hade skickat in den inbyggda SATA kontrollern in i en gäst utan problem. Det förutsätter dock att du har ditt datastore på en annan kontroller.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Såg att det var Calle som hade hört något om det. Han kanske vet något mer?

Minnet är ju inte det bästa. Men som tur är finns google
http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/6063-m1015-...

Var lite aktiv i den där tråden när det begav sig.
"Yes, I use it in SATA ACHI and pass it through very successfully which exposes the controller as Intel Cougar Point 6 port SATA controller. I dont try with B120i in RAID mode but I believe it SHOULD work (however with the how tied in the B120i is to the iLO i wonder if setting it to RAID mode would cause some issues or failure in passthrough)"

Låter ju lovande. Jag hade dock lite problem med ett M1015 och Passthrough, men det har ju kommit lite nyare firmwares etc sedan dess.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ni som installerat ESXi på den här, hur har ni gjort för att få avläsning av temperaturer mm?

Intelligent Provisioning går ju inte att använda om man vill installera hypervisorn på MicroSD (om man inte har ett original HP MicroSD förstås). Gissar att jag saknar drivers och därför inte får avläsning av temps mm? Har ni installerat på USB-pinne istället?

Glöm det, my bad. Hade bara lite för bråttom. Nu börjar värdena ramla in

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Ni som installerat ESXi på den här, hur har ni gjort för att få avläsning av temperaturer mm?

Intelligent Provisioning går ju inte att använda om man vill installera hypervisorn på MicroSD (om man inte har ett original HP MicroSD förstås). Gissar att jag saknar drivers och därför inte får avläsning av temps mm? Har ni installerat på USB-pinne istället?

Glöm det, my bad. Hade bara lite för bråttom. Nu börjar värdena ramla in

Finns en speciell image fårn vmware som är gjord för just dessa maskiner med. Jag kör den hemma nu då ubuntu inte ville lira som jag ville Funkar jättebra med esxi dock Får alla värden och fläkten är tyst

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wooshen:

Finns en speciell image fårn vmware som är gjord för just dessa maskiner med. Jag kör den hemma nu då ubuntu inte ville lira som jag ville Funkar jättebra med esxi dock Får alla värden och fläkten är tyst

Yes, kör med HP-imagen men det visade sig bara att det tog några minuter efter boot innan temps och fläkthastigheter etc började ramla in och visas. Jag hade lite för bråttom helt enkelt

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Snudd på kriminellt billigt Synd bara att det inte är helt gratis med minnen till dom och HDD-slädarna kunde varit lite mindre flimsiga.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Alltid nära att köpa en när Dustin har nedsatt pris men jag har fortfarande inte blivit klok på om problemet med fläktkurvan är åtgärdat. Syftar på det som nämns i trådens första inlägg.

Undrar också om nätagget går att byta till en PicoPSU eller om någon skyddsfunktion hoppar igång. Vill minnas att G8 har betydligt mer smarta funktioner än min G7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Alltid nära att köpa en när Dustin har nedsatt pris men jag har fortfarande inte blivit klok på om problemet med fläktkurvan är åtgärdat. Syftar på det som nämns i trådens första inlägg.

Undrar också om nätagget går att byta till en PicoPSU eller om någon skyddsfunktion hoppar igång. Vill minnas att G8 har betydligt mer smarta funktioner än min G7.

Jag har testkört en med en SSD i ODD-sloten (dock kopplad till ett M1015 eftersom det inte går att få den att boota på SATA5 (ODD) när det sitter en disk i SATA1 men det går att få den att boota från en annan diskcontroller) och en WD Green i SATA1 (första slot:en). Den är väldigt tyst tycker jag. Har den en meter ifrån mig med bakdelen vänd mot mig. Självklart blir det lite mera livat om man pressar den eller vid POST och jag har inte hunnit klämma i flera diskar ännu så jag vet inte vad som händer då. Kör alltså SATA i AHCI-läge.

Edit: Med flera diskar i är den inte vidare tyst längre...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Nu sög det till i köptarmen igen.

Har funderat på att köpa en till men ha som lagringschassi, finns säkert billigare lösningar men blir som snyggare när man staplar dom på varandra. Samtidigt har man reservdelar. Behövs det någon form av kort för att koppla diskarna i ett extern lagtingschassi till ett P222 Raidkort eller räcker det med en SFF 8087 - SFF 8088 kabel som går mellan? Nätagget behöver sig också en lättare mod men det tror jag är ganska enkelt fixat utan att vara alltför insatt.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Oj... nu råkade jag trycka på "köp"-knappen. =D
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Ni som haft problem med lagringsprestanda i senare versioner av ESXi @ MicroserverG8:

https://communities.vmware.com/message/2511819

Ska prova fixen med att operera in en äldre driver för controllern. Wish me luck...

Korrigering, kraschar ändå efter en stund. Verkar tappa lagringen... Provar en version av 5.5 som är äldre än den som verifierats vara sista version med en bra lagringsdrivare. Hittar inte exakt den HP 5.5.U2 från i november som nämns i tråden så jag testar att installera om med VMware-ESXi-5.5.0-Update1-1746018-HP-5.75.4-Dec2014.iso

Uppdatering: Med 5.5 (enligt ovan) verkar den fungera som den ska. Kan inte påstå att den är vidare tyst när man populerat 3 av 4 drive bays (löst, se nästa inlägg) men den är mycket snabbare än vad jag vågat hoppas på (G1610T och 16GB RAM).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

HA! Där satt den!

Uppdaterad BIOS som fixar ljudnivån med diskcontrollern i AHCI-läge:

http://h20566.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?sp4ts.oid=5219994&ac.admitted=1406574566647.876444892.199480143&docId=emr_na-c04226727-1&docLocale=en_US

Istället för att fläkten idlar på ~33% (jetplan redan där) så ligger den nu på 18% vilket är betydligt behagligare!

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Ni som haft problem med lagringsprestanda i senare versioner av ESXi @ MicroserverG8:

https://communities.vmware.com/message/2511819

Ska prova fixen med att operera in en äldre driver för controllern. Wish me luck...

Korrigering, kraschar ändå efter en stund. Verkar tappa lagringen... Provar en version av 5.5 som är äldre än den som verifierats vara sista version med en bra lagringsdrivare. Hittar inte exakt den HP 5.5.U2 från i november som nämns i tråden så jag testar att installera om med VMware-ESXi-5.5.0-Update1-1746018-HP-5.75.4-Dec2014.iso

Uppdatering: Med 5.5 (enligt ovan) verkar den fungera som den ska. Kan inte påstå att den är vidare tyst när man populerat 3 av 4 drive bays (löst, se nästa inlägg) men den är mycket snabbare än vad jag vågat hoppas på (G1610T och 16GB RAM).

Vad kör du för minnen i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wooshen:

Vad kör du för minnen i?

2x KTH-PL316E/8G

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

@Micke O: Då kanske man skulle casha ett par sådana då Provade med några som netonnet rekomenderade men då startade inte ens maskinen. Pinsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wooshen:

@Micke O: Då kanske man skulle casha ett par sådana då Provade med några som netonnet rekomenderade men då startade inte ens maskinen. Pinsamt.

Ja, det var ju illa Mina funkar bra iaf. Dom är ju inte "HP Smart Memory" men funkar bra ändå

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Köpte en microserver häromdagen på Dustins rea, efter att min gamla Qnap-ts109 har gett upp och fiber är indraget i villan tänkte jag ha en server som

  • filbackup för macbooken

  • webserver med Joomla

  • Koppla in min tellstick istället för att ha den i raspberryn, köra switch king http://www.switchking.se/

Jag ska slänga i två gamla SATA-diskar, men skulle vilja köra OS med switch king och webhostingen från USB eller SD-kort för att förhindra att dra igång diskarna när någon vill ha access till hemsidan eller när lampor ska tändas/släckas. Jag vet inte hur det fungerar med diskåtkomst, drar servern t.ex igång sata-diskarna även om den ska ha något som ligger på SD-kortet? Vill alltså ha SATA-diskarna endast för filbackup om det går för ljudnivåns skull.

Vilket är det lättaste sättet att göra detta på? Ska jag köra olika OS?

Tack på förhand

Edit: Det är alltså den billigaste modellen jag köpte på dustin, Gen8 Entry
Edit2: Formatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicks86:

Köpte en microserver häromdagen på Dustins rea, efter att min gamla Qnap-ts109 har gett upp och fiber är indraget i villan tänkte jag ha en server som

  • filbackup för macbooken

  • webserver med Joomla

  • Koppla in min tellstick istället för att ha den i raspberryn, köra switch king http://www.switchking.se/

Jag ska slänga i två gamla SATA-diskar, men skulle vilja köra OS med switch king och webhostingen från USB eller SD-kort för att förhindra att dra igång diskarna när någon vill ha access till hemsidan eller när lampor ska tändas/släckas. Jag vet inte hur det fungerar med diskåtkomst, drar servern t.ex igång sata-diskarna även om den ska ha något som ligger på SD-kortet? Vill alltså ha SATA-diskarna endast för filbackup om det går för ljudnivåns skull.

Vilket är det lättaste sättet att göra detta på? Ska jag köra olika OS?

Tack på förhand

Edit: Det är alltså den billigaste modellen jag köpte på dustin, Gen8 Entry
Edit2: Formatering

Beroende på OS finns det olika lösningar att stänga av diskar vid inaktivitet. Windows har en inbyggd funktion för det (kolla energisparfunktionerna) och i GNU/Linux finns hdparm som kan ta emot både kommandon samt e nkonfigurationsfil för att permanent hantera vissa diskar på ett visst sätt. Till exempel har jag följande konfiguration i /etc/hdparm.conf i min stationära dator för att spinna ned disken efter 5 minuters inaktivitet:

/dev/disk/by-id/ata-Hitachi_HUA722010CLA330_JPW9P0N10V0YKD { spindown_time = 60 }

Hdparm finns även portat till FreeBSD men jag har ej testat det där.

Behöver då webservern och OS endast komma åt SD-kortet bör de mekaniska diskarna ej spinna igång.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Går det köpa den billigaste modellen och sen byta till nån kompatibel xeon cpu? Bör väl vara samma moderkort i alla modeller?

Känns slöseri att köpa xeon modellen och sen byta till en annan xeon med flera cores.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem

@grasfer: Jo, det går.
Om du använder sökfunktionen så kommer du hitta inlägg som berör detta.

Lycka till.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Funkar fint med E3 Xeon processorer, dock inte V3 som är socket 1150. Kör själv med en E3-1265L-V2. Första inlägget i tråden finns mer beskrivet av Calle.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasfer:

Går det köpa den billigaste modellen och sen byta till nån kompatibel xeon cpu? Bör väl vara samma moderkort i alla modeller?

Känns slöseri att köpa xeon modellen och sen byta till en annan xeon med flera cores.

Skickades från m.sweclockers.com

Såvida du inte VET att du behöver mera så testa med originalproppen. Den var mycket rappare än jag trodde även om jag inte blir fartblind kanske

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Har precis införskaffat entrymodellen av denna server och jag gjorde inte riktigt min hemläxa innan inköp.. Trodde jag kunde trycka in mina vanliga ddr3-minnen (alltså non-ecc) men så verkar ju inte vara fallet. Har 16gb liggandes så det är ju lite surt att inte kunna använda. Så får väl köpa rätt minnen..

Jag har även en intel core i5 2500k (socket 1155) och tänkte att jag kunde trycka in den i burken istället för celeron-processorn som sitter där nu.. Det verkar ju inte riktigt heller gå, då den har en tdp på 95w. Max rekommenderat verkar ju vara 69w.. Vad är det som begränsar att det inte går att trycka in en processor med 95w tdp? För varmt? Hänger inte nätagget med? (har i så fall ett vanligt corsair 600w som kanske funkar?) går det sänka hastigheten på processorn i bios så att den inte utnyttjas för fullt t.e.x? Inga problem för mig om det t.ex. kan lösas med att stänga av turbo o.s.v. en core i5 2500k sandy bridge är ju ändå rätt snabbare än den celeron som följer med..
Hur mycket orkar celeronmodellen med typ? Jag har tänkt köra proxmox eller esxi med ca 3-4 linuxhostar med diverse servrar på varje. Apache, mysql, en elller två java-applikationsservrar som typ jboss eller något lättare o.s.v. i applikationsservrarna kommer några egenskrivna java-applikationer deployas. Jag och övriga familjen kommer nyttja servern, d.v.s ganska minimalt med last. Det ska dock inte gå soptrögt att köra grejerna ..

Exakt varför har ni köpt denna server framför att bygga något eget? Lite nyfiken, vad finns det egentligen för fördelar med denna server jämfört med en egenbyggd "vanlig dator" som server? Känns som det går att få ganska mycket mer prestanda för ca samma pengar om man har lite delar liggandes (som jag har...) jag tyckte dock den var rätt billlig, men det beror väl på vad den orkar med. I värsta fall får den väl agera brandvägg med en ensam pfsense-installation, det borde den klara...

Jag köpte entry-modellen för 2165:- på dustinhome.. Vettigt pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Den semipassiva kylflänsen klarar inte av att kyla 95W. CPUn som hänger med ligger på ~35W, så även 69W är en stretch, även om det går.
Sedan är nätagget även i minsta laget för en fläskig CPU (Max 150w).
Tillsist klarar inte i3/i5/i7 av ECC minnen, eller VT-d, vilket kan vara bra när man virtualiserar.

Kylaefastsättningen använder någon standard som heter SLIM-ILM/Narrow ILM så i princip inga custom kylare passar, men det är så trångt mellan HDD-bur och socket så det får ändå inte plats någonting

2165:- är dock ett bra pris.

Jag köpte mina framförallt för att de tar liten plats.
Men sen är det ju lite kul med en "riktig" server som har ILO m.m.
Har utrustat min ena med en Xeon 1230-v2 och 16GB ECC och den tuggar på med ESXi 5.5.
Den andra har den vanliga celeron CPUn och väntar på bättre hårddisk priser så den kan bli filserver nr2.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Tillsist klarar inte i3/i5/i7 av ECC minnen, eller VT-d, vilket kan vara bra när man virtualiserar.

Saknat stöd för ECC minnen stämmer, men I5 och I7 UTAN K stödjer VT-d.

Permalänk
Medlem

Svårt att hitta något lika litet chassie till vettigt pris som rymmer fyra diskar (allra helst i smidiga trays). Har hittills bara testat att köra två filservrar 2008 och 2012 samt en appliance för UPSen samtidigt på den (ESXi 5.5 U1 pga problem med HP's storage drivis i senare versioner) och det käkar ju inte så mycket CPU så det är ingen vidare referens. Funkar bra iaf.

Att den dessutom har ILO 4, drar lite ström och har dubbla NICs skadar ju inte heller.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Den semipassiva kylflänsen klarar inte av att kyla 95W. CPUn som hänger med ligger på ~35W, så även 69W är en stretch, även om det går.
Sedan är nätagget även i minsta laget för en fläskig CPU (Max 150w).
Tillsist klarar inte i3/i5/i7 av ECC minnen, eller VT-d, vilket kan vara bra när man virtualiserar.

Kylaefastsättningen använder någon standard som heter SLIM-ILM/Narrow ILM så i princip inga custom kylare passar, men det är så trångt mellan HDD-bur och socket så det får ändå inte plats någonting

2165:- är dock ett bra pris.

Jag köpte mina framförallt för att de tar liten plats.
Men sen är det ju lite kul med en "riktig" server som har ILO m.m.
Har utrustat min ena med en Xeon 1230-v2 och 16GB ECC och den tuggar på med ESXi 5.5.
Den andra har den vanliga celeron CPUn och väntar på bättre hårddisk priser så den kan bli filserver nr2.

Ok, synd.. Vad jag sett på nätet så finns det några som satt dit en core i5 på sina, minns dock ej exakt modellbeteckning på dom.
Dom saknade också stöd för ecc-minne men det verkade fungera ändå..
Hmm, egentligen skulle jag ju lika gärna kunna bygga en egen server av vanliga datorkomponenter och få lite vassare prestanda..
Blev ju genast mycket dyrare när jag måste köpa nya ECC-minnen med.. 16GB ECC-minne går ju nästan på lika mycket som burken kostar..

Men hur långt räcker prestandan i celeronprocessorn? Orkar den med några webservrar och lite java-applikationer och någon mysql-instans o.s.v.? Aldrig särskilt mycket last, men man vill ju inte att den ska gå på knäna med typ 4-5 samtidiga användare

Är i valet och kvalet om jag ens ska packa upp den eller skicka tillbaka den och köpa något annat och bygga själv..
Har ju liksom 3 st intel-nätverkskort, 16GB ram, nätagg (Corsair budgetmodell på 600w) o.s.v.
Hmm svårt.. Vad skulle ni gjort? Denna är väl iofs byggd för att stå på 24/7.. Men vanliga datorkomponenter lär väl klara det med i ett antal år..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |