Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Kan inte svara på ifall det är möjligt men att köra ESXi från disk är mer eller mindre helt onödigt på denna. Använd microSD/USB-pinne istället eftersom den har stöd för det. Körde så på min förra ESXi-burk men på microservern ser jag ingen som helst vits eller fördel med disk istället. Det enda skulle vara att det går snabbare att patcha och marginellt snabbare att boota om man kör ESXi från en SSD istället.

Skrivet av Fade-swe:

Kör ESXI 6 på en USB sticka (interna). Har en SSD på ODD porten som fungerar som en datastore. Då har jag de 4 andra diskplatserna till en SHR i Xpenology VM (Synology DSM http://www.xpenology.nl/ ) ( https://www.synology.com/sv-se/knowledgebase/tutorials/492 ). Vilket känns rätt likt en Raid-5'a fast du kan blanda diskstorlekar och disktyper. Använder ändå B120i kontrollern istället för AHCI för att få ner fläkthastigheten i 6%.

Tack för tipsen! Funderade faktiskt lite på det, men tänkte det var enklare med en SSD för ESXi så kunde de virtuella maskinerna ligga på den också.
Fungerar "alla" microSD/USB-minnen eller är det något man borde tänka på där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emanuelj:

Tips på var man hittar Xeon E3 V2 CPUer lämpligast?

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla amazon.co.UK eller deras tyska sida. Jag beställde min från England.

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem

@Aene: Jag kör med ett Sandisk Cruzer Blade 16GB. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=531598

Billigt och fungerar bra.

Ett tips när man ska installera ESXI på USB. Läs länken nedan. Satt och slet mina gråa hår ett litet tag där först

http://vmtoday.com/2012/09/esxi-5-wont-boot-from-usb/

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Tack för tipsen! Funderade faktiskt lite på det, men tänkte det var enklare med en SSD för ESXi så kunde de virtuella maskinerna ligga på den också.
Fungerar "alla" microSD/USB-minnen eller är det något man borde tänka på där?

I princip funkar "alla" microSD/USB men det kan finnas undantag. Man bör dock välja ett kort/pinne av dräglig kvalitet. Själv kör jag något Sandisk Ultra class10.

Det viktiga är att komma ihåg att ställa om så att ESXi skriver syslog till ett annat datastore, gärna HDD eftersom man annars kommer att skriva sönder kortet/pinnen (läs: slita ut)

Om man INTE använder ett HP-brand:at microSD så kan man inte installera ESXi med hjälp av "Intelligent Provisioning" utan får helt enkelt ta ner HP-ISOn (rekommenderas oavsett vad) och installera "som vanligt".

8GB t ex räcker alldeles utmärkt: http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?languag...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Fungerade att installera ESXi på en 16GB Kingston DTSE9. Upptäckte dock att jag saknar en strömkabel för att placera min SSD på ODD-platsen. Den som KiWo föreslår verkar vara slut hos min lokala Kjell så jag har beställt den som grasfer föreslår från eBay.
Medans man väntar på den. Kan jag börja installera min SSD som datastore på en HDD-plats och sedan flytta den eller riskerar det att bli problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Fungerade att installera ESXi på en 16GB Kingston DTSE9. Upptäckte dock att jag saknar en strömkabel för att placera min SSD på ODD-platsen. Den som KiWo föreslår verkar vara slut hos min lokala Kjell så jag har beställt den som grasfer föreslår från eBay.
Medans man väntar på den. Kan jag börja installera min SSD som datastore på en HDD-plats och sedan flytta den eller riskerar det att bli problem?

Det borde gå kan jag tyckta men har inte testat. SmartArray ska vara rätt snäll med sånt. Hade nog dragit en backup på disken innan överflyttning dock, just in case

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasfer:

Får man fråga hur många dagar det tog?

Permalänk

Minns inte hur många dagar det tog för mig, men ca en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Får man fråga hur många dagar det tog?

En vecka typ plus minus nån dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem

Hur gör ni med iLO Remote Console i Linux? Jag får inte liv i Javaklienten. Visst finns det en standalone? Jag söker, men HP:s hemsida är ju totalt bedrövlig.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasfer:

En vecka typ plus minus nån dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack. För mig tog det en vecka innan det nådde Chicago. Sedan ytterligare en vecka nu utan uppdatering. Fast det kanske går som vanligt brev i Sverige så man inte kan söka på spårningsnumret...

Permalänk
Medlem

Hej! Några frågor angående denna mackapär. Vill ha en NAS, men inser att denna blir ju fasen billigare än att köpa en 4-bays dedikerad sådan.

- I den eminenta filmserien installeras Windows över nätverket. Men, den har ju VGA. Antar att man lika gärna kan installera det lokalt?
- Om man INTE uppgraderad den, utan kör den med Celeron-CPU och bara 4 gig ram - kommer man ha några prestandaproblem då? Jag har ju bara en dator kopplad till den. Skulle vilja kunna köra tex en dedikerad Minecraftserver på den med. Det mesta jag lagarar är RAW-filer på typ 20-30 mb st annars.
- Funkar det att köra sånt i den bantade 2012 Server-utgåvan? Tänkte eftersom det saknade GUI.
- Om jag har en befintlig disk i nuvarande datorn - med data på - kan man sätta i den i den här utan att den formaterar den? Blir lite misstänksam när även den ensamma SSD'n måste sättas i en array för att gå att använda. Antar att chansen är större om man kör den i icke-RAID-läge. Men vill främst ha den för att köra två Raid 1-arrays, så det blir väl lite kinkigt antar jag?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Hej! Några frågor angående denna mackapär. Vill ha en NAS, men inser att denna blir ju fasen billigare än att köpa en 4-bays dedikerad sådan.

- I den eminenta filmserien installeras Windows över nätverket. Men, den har ju VGA. Antar att man lika gärna kan installera det lokalt?
Det går alldeles utmärkt att köra en lokal installation.

EDIT: Tack förresten

- Om man INTE uppgraderad den, utan kör den med Celeron-CPU och bara 4 gig ram - kommer man ha några prestandaproblem då? Jag har ju bara en dator kopplad till den. Skulle vilja kunna köra tex en dedikerad Minecraftserver på den med. Det mesta jag lagarar är RAW-filer på typ 20-30 mb st annars.
Minecraft och filserver borde inte innebära några som helst problem med Celeron och 4 GB ram.

- Funkar det att köra sånt i den bantade 2012 Server-utgåvan? Tänkte eftersom det saknade GUI.
"Server 2012 Core" borde inte vara några problem. När det gäller gratisversionen "Server 2012 Hyper-V" kan det vara lite värre eftersom vissa tjänster har skalats bort.

- Om jag har en befintlig disk i nuvarande datorn - med data på - kan man sätta i den i den här utan att den formaterar den? Blir lite misstänksam när även den ensamma SSD'n måste sättas i en array för att gå att använda. Antar att chansen är större om man kör den i icke-RAID-läge. Men vill främst ha den för att köra två Raid 1-arrays, så det blir väl lite kinkigt antar jag?
Nu har jag inte detta i färskt minne men jag vill minnas att SSDn vi använde i servern hade använts i en laptop tidigare och att partitionerna fanns kvar när vi hade lagt upp den som Array (detta klipptes sedan bort). Jag är dock inte helt säker och skulle absolut inte testa utan backup

Permalänk
Medlem

@KiWo: Tack för svaren!

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

- Om jag har en befintlig disk i nuvarande datorn - med data på - kan man sätta i den i den här utan att den formaterar den? Blir lite misstänksam när även den ensamma SSD'n måste sättas i en array för att gå att använda. Antar att chansen är större om man kör den i icke-RAID-läge. Men vill främst ha den för att köra två Raid 1-arrays, så det blir väl lite kinkigt antar jag?

När jag labbade en del med maskinen senast använde jag några befintliga diskar, när jag körde dessa i RAID 0 dvs som enskilda diskar med RAID kontrollern aktiv hittade operativsystemet det befintliga filsystemet på disken som vanligt.

Men var försiktig med att skapa partitioner/LUN (i HP ACU/SSA) på disken då det med största sannolikhet skrotar filsystemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har funderat några dagar på att köpa denna server och köra som server för PLEX med massa filmer på. Har dock läst att Plex kräver ganska mycket när det gäller CPU osv.. Någon som vet om den fixar te.x 1080p utan lagg?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zyrien:

Har funderat några dagar på att köpa denna server och köra som server för PLEX med massa filmer på. Har dock läst att Plex kräver ganska mycket när det gäller CPU osv.. Någon som vet om den fixar te.x 1080p utan lagg?

Du menar att streama utan transcoding? I så fall ja, utan problem. Jag kör Plex Server i Hyper-V och det fungerar klockrent, använder det varje dag.

Permalänk
Medlem

Undrar om någon här fortfarande kör Windows Home Server och i fall ni fått det att fungera med Win10?

Permalänk

Jag fick min Hp Microserver Gen8 Entry på posten för några dagar sedan. Tanken är att den skall ha en Hyper-V host som skall rulla massa VMs i sinom tid. Då en stackars Celereon-prolle går i taket med bara 1 vm så är jag på jakt efter den vassaste xeon-prollen som man kan få att fungera med dessa söta maskiner!

Jag har sneglat lite på Xeon E3-1230 v2, men den verkar ha utgått i alla butiker i Sverige. Finns det någon här på forumet som eventuellt har en sådan (eller någon annan vettig kompatibel processor) på en hylla någonstans som de känner att de kan bli av med eller är det Amazon/Ebay som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiktatorNN:

Jag fick min Hp Microserver Gen8 Entry på posten för några dagar sedan. Tanken är att den skall ha en Hyper-V host som skall rulla massa VMs i sinom tid. Då en stackars Celereon-prolle går i taket med bara 1 vm så är jag på jakt efter den vassaste xeon-prollen som man kan få att fungera med dessa söta maskiner!

Jag har sneglat lite på Xeon E3-1230 v2, men den verkar ha utgått i alla butiker i Sverige. Finns det någon här på forumet som eventuellt har en sådan (eller någon annan vettig kompatibel processor) på en hylla någonstans som de känner att de kan bli av med eller är det Amazon/Ebay som gäller?

Beror ju på vad den enda VMen pysslar med, själv kör jag 4-5 VMar på min

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Beror ju på vad den enda VMen pysslar med, själv kör jag 4-5 VMar på min

Du kör med original CPUn? Har planer på att skaffa denna server och köra just 3-5 VMar med bla ett par hemsidor och NAS funktion

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DiktatorNN:

Jag fick min Hp Microserver Gen8 Entry på posten för några dagar sedan. Tanken är att den skall ha en Hyper-V host som skall rulla massa VMs i sinom tid. Då en stackars Celereon-prolle går i taket med bara 1 vm så är jag på jakt efter den vassaste xeon-prollen som man kan få att fungera med dessa söta maskiner!

Jag har sneglat lite på Xeon E3-1230 v2, men den verkar ha utgått i alla butiker i Sverige. Finns det någon här på forumet som eventuellt har en sådan (eller någon annan vettig kompatibel processor) på en hylla någonstans som de känner att de kan bli av med eller är det Amazon/Ebay som gäller?

Hej!

Låter lite märkligt att den skulle belasta så hårt.

Vad kör du får virtualiseringsmjukvara i botten? Du nämnde Hyper-V men är det det som du kör nu med?
Kolla i din vm vad det är för process som drar så mycket, är det Windows VM så skulle det nog kunna vara ex Windows Update, brukar rätt ofta "dra iväg" på cpu nyttjande

Är du ute efter Xeon ER-1230 v2 finns den ex här:
https://www.proshop.se/Processor/Xeon-E3-1230V2-33-GHz-Proces...
Men rätt dyr /nästan 2900 kr) så spana in på eBay så bör du kunna komma undan lite billigare om du har tur.

Och om du inte måste köra just Hyper-V i botten (ex för utbildning) så skulle jag rekommendera att du istället kör VMware vSphere Hypervisor 6.0 (Även kallat bara vSphere, eller ESXi) i botten, det är gratis med:
https://my.vmware.com/web/vmware/evalcenter?p=free-esxi6

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Du kör med original CPUn? Har planer på att skaffa denna server och köra just 3-5 VMar med bla ett par hemsidor och NAS funktion

Jepp, original CPUn, dock jobbar inte VMarna speciellt hårt. Ett par filservrar, en MS SQL-server, en APC-appliance och sedan en eller ett par random servrar. Kör ESXi 5.5 pga problem med lagringsprestanda med ESXi 6 och B120i (AHCI-läge) vilket beror på en risig driver från HP.

Den är inte så trött som jag befarade innan. Har för mig att jag sett att den är jämförbar med en C2D E6600.

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core2-Duo-E6600-vs-Intel-Celeron-G1610T

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Jepp, original CPUn, dock jobbar inte VMarna speciellt hårt. Ett par filservrar, en MS SQL-server, en APC-appliance och sedan en eller ett par random servrar. Kör ESXi 5.5 pga problem med lagringsprestanda med ESXi 6 och B120i (AHCI-läge) vilket beror på en risig driver från HP.

Den är inte så trött som jag befarade innan. Har för mig att jag sett att den är jämförbar med en C2D E6600.

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core2-Duo-E6600-vs-Intel-Celeron-G1610T

Okej, tack för bra svar

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Beror ju på vad den enda VMen pysslar med, själv kör jag 4-5 VMar på min

Skrivet av ehallq:

Du kör med original CPUn? Har planer på att skaffa denna server och köra just 3-5 VMar med bla ett par hemsidor och NAS funktion

Skrivet av PowerNet:

Hej!

Låter lite märkligt att den skulle belasta så hårt.

Vad kör du får virtualiseringsmjukvara i botten? Du nämnde Hyper-V men är det det som du kör nu med?
Kolla i din vm vad det är för process som drar så mycket, är det Windows VM så skulle det nog kunna vara ex Windows Update, brukar rätt ofta "dra iväg" på cpu nyttjande

Är du ute efter Xeon ER-1230 v2 finns den ex här:
https://www.proshop.se/Processor/Xeon-E3-1230V2-33-GHz-Proces...
Men rätt dyr /nästan 2900 kr) så spana in på eBay så bör du kunna komma undan lite billigare om du har tur.

Och om du inte måste köra just Hyper-V i botten (ex för utbildning) så skulle jag rekommendera att du istället kör VMware vSphere Hypervisor 6.0 (Även kallat bara vSphere, eller ESXi) i botten, det är gratis med:
https://my.vmware.com/web/vmware/evalcenter?p=free-esxi6

Problemet låg i att jag hade kassa drivrutiner till broadcomchippet som styr nätverksportarna. Nu rullar vmarna som de skall

Permalänk
Medlem

Kör nu 2x Windows 2012 samt en Debian 8 under ESXi på min. Dessa ligger på en separat USB + SSD.
Tänkte nu köpa 4 diskar och lägga till en virtuell Xpenology-server. Men fungerar det med det medföljande B120 eller vad är annars det mest kostnadseffektiva RAID-kortet? Känner inte att jag är i stort behov av ytterligare extra portar eller allt för avancerade extra funktioner. Bara det fungerar med iLO och kanske batteribackup senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Kör nu 2x Windows 2012 samt en Debian 8 under ESXi på min. Dessa ligger på en separat USB + SSD.
Tänkte nu köpa 4 diskar och lägga till en virtuell Xpenology-server. Men fungerar det med det medföljande B120 eller vad är annars det mest kostnadseffektiva RAID-kortet? Känner inte att jag är i stort behov av ytterligare extra portar eller allt för avancerade extra funktioner. Bara det fungerar med iLO och kanske batteribackup senare.

Fungerar bra med b120i, iaf om man kör en SHR (http://forum.synology.com/wiki/index.php/What_is_Synology_Hyb...).

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Du menar att streama utan transcoding? I så fall ja, utan problem. Jag kör Plex Server i Hyper-V och det fungerar klockrent, använder det varje dag.

Jag tänkte köra en plex server på den, så isåfall sköter den väl transcodegrejen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Jag tänkte köra en plex server på den, så isåfall sköter den väl transcodegrejen?

Jag använder mig av Plex som addon i Xpenology som jag kör i en VM på ESXI. Plex transcodar och streamar till min Ipad utan problem. Och då pratar jag om 1080p material i hög bitrate.

Så så länge det inte är någon jättebelastning på servern i övrigt så ska det inte vara några som helst problem.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk

Finns inte dessa att få tag i billigt längre? Någon som sett ett bra pris på senaste tiden?