Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Nej så är det ju. Men orkar den med en 3470 så bör inte 3450 vara några problem heller misstänker jag.

Va?

i5-3470T TDP = 35W (det är T-modellen det handlar om alltså)

i5-3450 TDP = 77W

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Va?

i5-3470T TDP = 35W (det är T-modellen det handlar om alltså)

i5-3450 TDP = 77W

Ah sorry! Det var ju jag som var helt ute och cyklade. My bad!
Nej då ser det lite värre ut med det, helt klart. Attans!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lallemannen:

Hej!
Har nu fått hem servern och delar.
Skippade extra ram då jag inte var säker på vilken modell jag skulle ha. Tänkte att jag kan stoppa i det senare om det behövs.

Håller på att installera just nu och det flyter på bra.

Har en fråga om antivirus program. Är det något man kör på en server?
Typ AVG internet security?

/Kristoffer

Skippa det, kör du Windows rekommenderar jag gratisversionen Hyper-V server som du sedan installerar VMs på. Detta förenklar backups samt hårdvarubyte i framtiden. Jag kör aldrig virusskydd på mina privata servrar, gör inget dumt så behövs det inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lallemannen:

Hej igen och tack för länkarna och youtube länken.

Jag har nu kollat lite och kommit fram till att det nog får bli denna med lite uppgradering.
Jag har dock ett par frågor.
Minnet som jag ska köpa till, fungerar det till det som redan sitter i eller måste jag köpa 2st nya 8gb av samma märke?
Y-Kabeln, Molex-Molex-Sata, som visas i youtubeklippet för att strömsätta ssd disken, 3min,54s, vart köper jag den? Gärna en länk? ----------> http://www.kabelbutiken.com/stromkabel-sata-ata-133-hdd , Är det en sådan? <-------------------
Vilken sata kablel ska jag skaffa till ssd disken? Funkar den jag länkar till?
Vilket windows server ska jag köpa? HP Windows Server 2012 R2 Foundation? Jag kommer endast köra en crm-databas på servern. Inget mer avancerat än så.

Något mer jag kommer behöva?

1st https://www.dustin.se/product/5010784032/proliant-microserver...
2st https://www.dustin.se/product/5010820185/red-soho-nas
1st https://www.dustin.se/product/5010641113/ddr3
1st https://www.dustin.se/product/5010778542/microsoft-windows-se...
1st https://www.dustin.se/product/5010786178/power-cable-schukoc1...
1st https://www.dustin.se/product/5010810112/850-evo
1st https://www.dustin.se/product/5010594336/sata-1001

Någon utav dessa 3:
Kingston DDR3 8GB 1333MHz DDR3 DIMM 240-pin
https://www.dustin.se/product/5010641113/ddr3
Kingston DDR3 8GB 1600MHz DDR3 DIMM 240-pin
https://www.dustin.se/product/5010654160/ddr3
Kingston DDR3 4GB 1600MHz DDR3 DIMM 240-pin
https://www.dustin.se/product/5010780924/ddr3

Hittade via:
https://www.dustin.se/guide/kingston-konfigurator

Skrivet av lallemannen:

Hej!
Har nu fått hem servern och delar.
Skippade extra ram då jag inte var säker på vilken modell jag skulle ha. Tänkte att jag kan stoppa i det senare om det behövs.

Håller på att installera just nu och det flyter på bra.

Har en fråga om antivirus program. Är det något man kör på en server?
Typ AVG internet security?

/Kristoffer

Antivirus behövs inte om du inte ska ha filuppladdning, mail eller annan tjänst där filer tas emot / skickas igenom servern.

För virtuella maskiner skulle jag rekommendera VSphere Hypervisor:
http://www.vmware.com/products/vsphere-hypervisor/

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

1895:- för versionen med 4GB och 1610-prollen, blir det bättre eller ska man slå till?
https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

1895:- för versionen med 4GB och 1610-prollen, blir det bättre eller ska man slå till?
https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Kostade 2500 före midnatt, trodde inte den skulle bli billigare.
Sidan kraschade vid tolvslaget och jag orkade inte uppdatera längre än till 00.30
Vaknar upp till att den är slutsåld så billigt

Hoppas de skrapar fram några till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DimpZ:

Kostade 2500 före midnatt, trodde inte den skulle bli billigare.
Sidan kraschade vid tolvslaget och jag orkade inte uppdatera längre än till 00.30
Vaknar upp till att den är slutsåld så billigt

Hoppas de skrapar fram några till!

Tvekade i natt, kollade nu och slut....

Permalänk
Medlem

@breakman:
Jag tror jag sett den för runt 1900 ett antal gånger
Ja jag tvekade också så håller hoppet uppe

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hann med att plocka en nu, impulsköp kanske, men dumt att tveka en gång till
Passar bra vid sidan av mina två N54L

Permalänk
Medlem

Tack! Blev en till mig med.

Permalänk
Medlem

Tog en jag med denna gång! Undra hur jag ska förklara alla paket som kommer för frugan...

Permalänk
Medlem

Har en fråga..
Har nyss installerat ESXI men inte aktiverat RAID då jag vill köra hårddiskarna var för sig, men har efter lite googlande insett att HP Microserver + AHCI + ESXI = Stora problem.
Har därför aktiverat RAID-controllern nu och tänkte skapa upp en RAID0-array för respektive hårddisk.
Fanns alternativ när man skapar arrayen om man vill aktivera nån (read?) cache för raid-arrayen.. Är det något man ska aktivera eller ska man låta bli? Vad är för och nackdelar?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har en fråga..
Har nyss installerat ESXI men inte aktiverat RAID då jag vill köra hårddiskarna var för sig, men har efter lite googlande insett att HP Microserver + AHCI + ESXI = Stora problem.
Har därför aktiverat RAID-controllern nu och tänkte skapa upp en RAID0-array för respektive hårddisk.
Fanns alternativ när man skapar arrayen om man vill aktivera nån (read?) cache för raid-arrayen.. Är det något man ska aktivera eller ska man låta bli? Vad är för och nackdelar?

Vad är det för stora problem? Utöver usel prestanda med nyare HP-driver för lagringen än "088" eller vad det nu var. 5.1 t ex funkar ypperligt (sen med någon U-update så kom en ny driver som fuckade upp prestandan).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Hur mycket låter den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Vad är det för stora problem? Utöver usel prestanda med nyare HP-driver för lagringen än "088" eller vad det nu var. 5.1 t ex funkar ypperligt (sen med någon U-update så kom en ny driver som fuckade upp prestandan).

Ja för min egen del har jag ingen som helst förmåga att skapa upp datastores om jag kör enbart AHCI (ej raid) i ESXI 6.0.0..
Och det beskrivs samma symptom på flera ställen på nätet. Massor port resets och låsningar av tjänster som gör att hela ESXI havererar.. Med RAID-controllern verkar det dock fungera. Dock måste man ju som sagt downgradea till 088 som du själv beskriver för att få någon form av prestanda. Jag vill helst köra diskarna separat utan raid, då jag har olika storlekar på alla diskar och det känns våldsamt onödigt att behöva skapa upp en raid0-array (vilket verkar vara workarounden) för respektive disk .. Man adderar ju en komplexitet med Raid0 för en disk då man inte, utan massor meck, kan flytta disken till en annan dator vid t.ex. haveri.. Det går ju om man bara kör AHCI-controllern utan RAID..

Att downgrade:a till 088 verkar inte ha något med detta att göra då prestandaproblemen bara rör raid-controllern.. AHCI verkar ju inte funka tillförligt alls..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Någon som känner till vad det betyder när det står så här i ESXI under Memory i Health status?

System Board 2 Memory : Uncorrectable ECC - Deassert (Status: Normal)
System Board 2 Memory : Correctable ECC logging limit reached - Deassert (Status: Normal)

Det är två identiska ECC minnen på 8GB styck.. Allting indikerar att minnena fungerar normalt, både i BIOS och i ESXI förutom det som står här ovan.. Vad betyder det att det är "uncorrectable" och vad menas med att ECC Logging limit reached? Låter ju inget vidare..?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanTeoX:

Någon som känner till vad det betyder när det står så här i ESXI under Memory i Health status?

System Board 2 Memory : Uncorrectable ECC - Deassert (Status: Normal)
System Board 2 Memory : Correctable ECC logging limit reached - Deassert (Status: Normal)

Det är två identiska ECC minnen på 8GB styck.. Allting indikerar att minnena fungerar normalt, både i BIOS och i ESXI förutom det som står här ovan.. Vad betyder det att det är "uncorrectable" och vad menas med att ECC Logging limit reached? Låter ju inget vidare..?

Ladda ner HirensBootCD och kör igenom maskinen med memtest för att hitta minnesfel, det lutar åt att minnena är kassa:
http://www.hirensbootcd.org/files/Hirens.BootCD.15.2.zip

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Ladda ner HirensBootCD och kör igenom maskinen med memtest för att hitta minnesfel, det lutar åt att minnena är kassa:
http://www.hirensbootcd.org/files/Hirens.BootCD.15.2.zip

Japp, får göra det.. Downloading as we speak..

Appropå ingenting;
Är det någon som kör Proxmox på sin HP Microserver Gen8? Hur funkar det?
Kör just nu ESXI men är lite sugen på att köra Proxmox, bland annat för att slippa
den eländiga windowsklienten som ESXI dras med.. Proxmox har ju en vettig
webklient..

För och nackdelar?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Hur mycket låter den?

Inte mycket med rätt BIOS/iLO, det finns en uppdatering som jag TROR kom typ i augusti förra 2014 som ser till att fläkten idlar på typ 18% istället för 36% som är direkt störande när man kör diskcontrollern i AHCI-läge. Tyvärr hittar jag inte tillbaka till nedladdningen av den, tror inte jag sparade den heller eftersom jag uppdaterat mina.

Skrivet av SanTeoX:

Ja för min egen del har jag ingen som helst förmåga att skapa upp datastores om jag kör enbart AHCI (ej raid) i ESXI 6.0.0..
Och det beskrivs samma symptom på flera ställen på nätet. Massor port resets och låsningar av tjänster som gör att hela ESXI havererar.. Med RAID-controllern verkar det dock fungera. Dock måste man ju som sagt downgradea till 088 som du själv beskriver för att få någon form av prestanda. Jag vill helst köra diskarna separat utan raid, då jag har olika storlekar på alla diskar och det känns våldsamt onödigt att behöva skapa upp en raid0-array (vilket verkar vara workarounden) för respektive disk .. Man adderar ju en komplexitet med Raid0 för en disk då man inte, utan massor meck, kan flytta disken till en annan dator vid t.ex. haveri.. Det går ju om man bara kör AHCI-controllern utan RAID..

Att downgrade:a till 088 verkar inte ha något med detta att göra då prestandaproblemen bara rör raid-controllern.. AHCI verkar ju inte funka tillförligt alls..

Åf*n? 5.1 funkar bra som sagt (AHCI), men man kunde ju önska att dom skulle rätta den där drivisen i senare versioner så att man kan köra ESXi 6.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Inte mycket med rätt BIOS/iLO, det finns en uppdatering som jag TROR kom typ i augusti förra 2014 som ser till att fläkten idlar på typ 18% istället för 36% som är direkt störande när man kör diskcontrollern i AHCI-läge. Tyvärr hittar jag inte tillbaka till nedladdningen av den, tror inte jag sparade den heller eftersom jag uppdaterat mina.

Åf*n? 5.1 funkar bra som sagt (AHCI), men man kunde ju önska att dom skulle rätta den där drivisen i senare versioner så att man kan köra ESXi 6.

Hmm, ja det är konstigt. Kan eventuellt vara trassel när det redan finns partitioner som esxi inte kan hantera. Hade liknande problem även med raid, men den hängde sig inte iaf. Efter att ha kört lite utils i esxi så fick jag bort partitionerna och kunde skapa upp datastores.
Har ej testat med ahci igen dock. Fick bli en raid0-array per disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag hade lite problem när jag skulle installera VMware på USB-minne. Själva installationen gick bra. Men när jag skulle boota från minnet så gick det helt enkelt inte. Servern ville inte kännas vid att det fanns ett minne med OS på.
Tänkte dela med mig av lösningen om någon annan har samma problem (har inte lusläst tråden men jag sökte och hittade inget).

För att lösa det gjorde jag följande:
Precis när VMware-installationen startar trycker man Shift + O.
Nere till höger ser man då "runweasel" följt av lite parametrar. Efter det skriver man "formatwithmbr" och trycker Enter.

Jag kör sedan två diskar i RAID1 till datastore och kör således i RAID-läge. Inte AHCI eller Legacy.

EDIT: Har dragit in scsi-hpvsa-5.5.0-88OEM.550.0.0.1331820.x86_64.vib drivern och väntar på att HP SPP-ISOn ska bli färdignerladdad så jag kan uppdatera all firmware

Permalänk
Medlem

Har stora problem med write latency på min datastore. Någon som har samma problem?
Ligger upp mot 15000 millisekunder, dvs helt oanvändbart.
Kör HPs ESX-image och som sagt RAID-läge.

EDIT: Givetvis var diskarna trasiga. 2st HP-brandade enterprise-diskar. Fungerade med 2st WD-diskar. Well well

Permalänk
Medlem

Enligt Gen8-forumet på HomeServerShow existerar inte längre fläktproblemet med att köra b120i i AHCI-mode i stället för RAID. Är det något här som kan bekräfta det?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Enligt Gen8-forumet på HomeServerShow existerar inte längre fläktproblemet med att köra b120i i AHCI-mode i stället för RAID. Är det något här som kan bekräfta det?

Jepp

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Calle: Tack för informationen! 13.7 % är ju klart bättre, men man kommer alltså inte så lågt som i RAID (6 %)? Hur upplever du ljudskillnaden mellan 6 % och detta i så fall? Har du något raidkort som alstrar värme också möjligen?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

@Calle: Tack för informationen! 13.7 % är ju klart bättre, men man kommer alltså inte så lågt som i RAID (6 %)? Hur upplever du ljudskillnaden mellan 6 % och detta i så fall? Har du något raidkort som alstrar värme också möjligen?

Jag har varit utan Gen8 ett tag men drog igång en igår. Blåste det in det senaste Intelligent Provisioning kunde hitta och körde igång ESXi 6.0. Så detta är med G2020T och ett antal diskar utan RAID-kontroller.

Nu är ljudnivån svår att bedöma då den står bredvid N54L som har 5st mekaniska diskar som snurrar. Men spontant skulle jag säga helt ok!

Det verkar som att HP plockar bort disktemperaturen ur iLOn när kontrollern körs i AHCI läget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

@Calle: Tack för informationen! 13.7 % är ju klart bättre, men man kommer alltså inte så lågt som i RAID (6 %)? Hur upplever du ljudskillnaden mellan 6 % och detta i så fall? Har du något raidkort som alstrar värme också möjligen?

Mina idlar på 18% (knappt hörbart under skrivbordet 75 cm ifrån mig) istället för 36% som de var före fixen. Det är snarare diskarna som hörs. Båda kör AHCI.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Ser att flera kör i AHCI-läge.. Ni har inga problem med ESXI 6 och AHCI?
Hade själv problem med det och gick över till Raid, en raid0-array per disk, som workaround och sen har det fungerat. Tycker mig se en hel del felloggning i systemloggen men servern tuffar på..
Funderar på att blåsa om allt igen och köra AHCI om ni upplever att det fungerar bra?

Behöver man downgradea till 088 hpvsa om man inte kör raid? Det gäller bara vid raid eller?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ser att flera kör i AHCI-läge.. Ni har inga problem med ESXI 6 och AHCI?
Hade själv problem med det och gick över till Raid, en raid0-array per disk, som workaround och sen har det fungerat. Tycker mig se en hel del felloggning i systemloggen men servern tuffar på..
Funderar på att blåsa om allt igen och köra AHCI om ni upplever att det fungerar bra?

Behöver man downgradea till 088 hpvsa om man inte kör raid? Det gäller bara vid raid eller?

Jag har gått tillbaka till ESXi 5.1 från 5.5 och 6.0 pga kass lagringsdrivis (AHCI) Min är inte exponerad på internet så det spelar ingen större roll.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX