Permalänk
Medlem

Bästa routern för hemanvändare?

Håller på och flyttar till en ny lägenhet och noterade igår att nätverksuttaget är placerat riktigt taskigt. Det sitter uppsatt i hallen och ska jag dra kabel hela den vägen så vågar jag inte tänka på hur många meter det komma gå åt till "arbetsrummet" så nu är det nog trådlöst som gäller för hela slanten. Tänkte då utrusta stationära datorn med ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=771418. Tankar om det?

Hur lirar en ASUS RT-N66U (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746279&cks=ASS&assoc=B99...) på en 100/100Mbit-anslutning? Jag har idag någon D-link som kräver omstart ett par gånger i timmen så fort man gör något mer intensivt än att läsa Aftonbladet och det håller ju inte

Routern måste palla med många samtidiga anslutningar och inte säcka ihop när man börjar nyttja 100Mbit i båda riktningarna.

Tacksam för tips!

Permalänk
Hedersmedlem

Asus'en är en av de bästa du kan köpa idag. Dock så skulle jag inte räkna med att kunna maxa en 100/100 lina på en n-standard router. I så fall ska du nog upp på en med ac-standard. Jag får ut 60mbit som mest ur min 100mbit router med n-standard och det är nog typ vad man kan förvänta sig under verkliga förhållanden.

Edit: Ser att routern har någon utökning av standaren som ska ge mer bandbredd vilket ju verkar lovande. Men se till så att du har utrustning som klarar det i andra änden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Håller på och flyttar till en ny lägenhet och noterade igår till min förfäran att nätverksuttaget är placerat riktigt taskigt. Det sitter uppsatt i hallen och ska jag dra kabel hela den vägen så vågar jag inte tänka på hur många meter det komma gå åt till "arbetsrummet" så nu är det nog trådlöst som gäller för hela slanten. Tänkte då utrusta stationära datorn med ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=771418. Tankar om det?

Hur lirar en ASUS RT-N66U (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746279&cks=ASS&assoc=B99...) på en 100/100Mbit-anslutning? Jag har idag någon D-link som kräver omstart ett par gånger i timmen så fort man gör något mer intensivt än att läsa Aftonbladet och det håller ju inte

Routern måste palla med många samtidiga anslutningar och inte säcka ihop när man börjar nyttja 100Mbit i båda riktningarna.

Tacksam för tips!

Har en RT-N66U idag omflashad med någon annan firmware än orginal och ja gär riktigt nöjd. Får bra fart på grejerna och tycker att räckvidden är god. Får en par pinnar på telefonen en bit utanför lägenheten också och då står routern mitt i lägenheten i en skrubb så har 2-3 väggar varav den ena är en yttervägg med armering/betong/tegel. Har inte behövt starta om den ännu iaf, köpte den i mars tror jag.

Finns ju även storebror till den med AC om man känner för att "framtidssäkra" innan det ens blivit en vitt använd standard.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757756

Edit: Loggade in och kollade nu, för tillfället kör jag TomatoUSB på den och har 42 dagar uptime, stabil som tåget.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Mjo 100Mbit trådlöst kan vara lite knepigt att uppnå genom väggar och dylikt på 5 Ghz (n) så det händer ju bara vid fri sikt men jag vill ha så bra förutsättningar som möjligt för det genom router och nätverkskort.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Apple airport extreme V5 router och har banhof 100/100 och har inte behövas starta om den en ända gång på ca 1 års tid. Jag tankar mycket stora filer och ligger som Max 8-9 mb/s och får ut ca 96/94 via bredbandskollen. Detta via kabel förstås men ligger på ca 60/50 med wlan N vilket jag tycker är helt acceptabelt.

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem

Tack för erbjudandet men jag ska nog köra på en sån Asus jag länkade till ovan, tror den kommer passa fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Håller på och flyttar till en ny lägenhet och noterade igår att nätverksuttaget är placerat riktigt taskigt. Det sitter uppsatt i hallen och ska jag dra kabel hela den vägen så vågar jag inte tänka på hur många meter det komma gå åt till "arbetsrummet" så nu är det nog trådlöst som gäller för hela slanten. Tänkte då utrusta stationära datorn med ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=771418. Tankar om det?

Hur lirar en ASUS RT-N66U (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746279&cks=ASS&assoc=B99...) på en 100/100Mbit-anslutning? Jag har idag någon D-link som kräver omstart ett par gånger i timmen så fort man gör något mer intensivt än att läsa Aftonbladet och det håller ju inte

Routern måste palla med många samtidiga anslutningar och inte säcka ihop när man börjar nyttja 100Mbit i båda riktningarna.

Tacksam för tips!

Den är SJUKT bra. Går genom massa betongväggar som ingenting, har teckning t.o.m utanför lägenheten. Hade 90/70 utan routern, med den i får jag 90/65~, så de e marginellt hastighetstapp, men absolut ingenting som påverkar för mig. Har haft 10+ datorer inkopplade, varav 4 satt och tankade i maxhastighet, ändå helt laggfritt på de andra datorerna. Bästa routern. Ever.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Rekommenderar också ASUS RT-N66U:an. Maxar lätt min 250/100 lina ut mot nätet och trådat skyfflar den från servern till klienter i i lanet upp till 900mbit/s utan att ens bli varm. Massa trevliga finesser på den också ifall man vill utnyttja dem.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Risken att du blir besviken är rätt stor, strulfaktorn är hög när det gäller trådlöst, inte minst om man har krav på hög prestanda. Och du säger ju att det skulle gå åt en lång kabel, så du har ju knappast ideala förhållanden. För långt avstånd eller för tjocka väggar kommer ge rejält sänkt hastighet, även hur mkt störningar du har från grannar kommer påverka. Har du tur så blir du nöjd, men att du kan maxa 100/100 internet när avståndet är långt låter inte alls troligt.
100m Cat5e installationskabel kostar ca 400kr...

Permalänk
Medlem

Som tidigare rekommenderar jag N66U. Har använt den på mitt fiber 100/100 i snart 7 månader. Har ALDRIG krånglat, förrutom när jag har varit där och pillat på inställningar och då ska det tillläggas att jag är novis på inställningar i routrar.

Jag och sambon använder den trådlösa på delen på 2 telefoner och vår ultrabook, samt att våra vänner kopplar upp sig mot den när de är på besök. Har aldrig märkt att det trådlösa har blivit långsammare med iallfall upp till 6 användare på det samtidigt.

Räckvidden är även bra av vad jag har upplevt. Vi bor på 63KVM med betongväggar och tappar inte mottagningen någonstans i lägenheten, WIFI funkar även en bra bit utanför lägenheten.

mvh Thommy

Permalänk

Jag har samma problem, sitter också med en gammal jävla D-link som kräver omstart flera gånger om dagen. Beställde den här asusen nu

Permalänk

Kör också med en ASUS RT-N66U och är väldigt nöjd, just fått 100/100 och har inga problem att maxa åt båda hållen, får inte riktigt samma speed på Wifi men det kan ju lika gärna bero på vilken enhet man kör wifi emot.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Inaktiv

ASUS RT-N65U är ännu bättre med två processorer och USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Håller på och flyttar till en ny lägenhet och noterade igår att nätverksuttaget är placerat riktigt taskigt. Det sitter uppsatt i hallen och ska jag dra kabel hela den vägen så vågar jag inte tänka på hur många meter det komma gå åt till "arbetsrummet" så nu är det nog trådlöst som gäller för hela slanten. Tänkte då utrusta stationära datorn med ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=771418. Tankar om det?

Hur lirar en ASUS RT-N66U (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746279&cks=ASS&assoc=B99...) på en 100/100Mbit-anslutning? Jag har idag någon D-link som kräver omstart ett par gånger i timmen så fort man gör något mer intensivt än att läsa Aftonbladet och det håller ju inte

Routern måste palla med många samtidiga anslutningar och inte säcka ihop när man börjar nyttja 100Mbit i båda riktningarna.

Tacksam för tips!

Kör med D-LInk DIR857 har 100/10 från bredbandsbolaget får 100/10 trådlöst !

Permalänk
Medlem

Tack för svaren allihopa!

Läst på lite och tillsammans med era betyg så tror jag att jag kommer våga chansa på asusroutern.

Angående prestandan trådlöst så är jag väl medveten om de begränsningar som finns rent tekniskt men vill ändå ha hyfsade förutsättningar ifrån routern så att problemet inte uppstår redan där Det är inte så många meter det handlar om och hyfsat lite väggar så det bör fungera rätt bra. (Hoppas jag)

Skickades från m.sweclockers.com