Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Min SSD försvann, verkar inte ens hittas i BIOS

Permalänk
Medlem

Min SSD försvann, verkar inte ens hittas i BIOS

Satt och spelade GRID 2 som är buggigt som få. Är jag alt+tabbad ibland så "hänger sig" tbordet och börjar pumpa en random tangent. får koppla ur och i tbordet för att få det att fungera, dock ville det inte denna gången som det skulle. Startade om datorn och när jag loggade in i windows så stängdes alla mina usb-portar av.

Startade om datorn via att hålla inne power-knappen eftersom vare sig mus eller tbord fungerade. När jag sen loggade in i windows så var min ena ssd-disk försvunnen. Tänkte wtf. Kollade enhetshanteraren och disken fanns inte där. Disken hittas inte i BIOS heller.

Vad har hänt, dog min jävla ssd helt random? Fett lack isf.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Koppla in den i en annan dator, låter snarare som att ditt moderkort är lite off.

Permalänk
Medlem

Mjo, att usb-portarna spökar så där känns ju något udda. Har hänt två eller tre gånger tidigare, vid samtliga tillfällen (även igår) har det varit i samband med installation av nya grafikkortsdrivrutiner, det känns ju något knasigt?

Om det nu är modermodemet, är kakan defekt eller kan det vara på sin plats att ge sig på en flashning? Har klockat cpun och har för mig att det avråds att flasha då så har inte brytt mig om det.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Lämna in den på garanti(som du inte har kvar för att du klockan förmodligen), eller köp en ny dator.

Permalänk
Medlem

Update - tog med den till inets butik och som tur var hade de inte så mycket att göra så killen i butiken var schysst att testa disken direkt. Inget problem, lampan lyste grönt och han kunde se vad som fanns på disken.

Kopplade in den i datorn igen och simsalabim så dök den magiskt upp igen. Fungerade en dag eller två, men efter en omstart av datorn försvann den igen. I samband med en annan grej så tryckte jag bara på kablarna hårt och den dök upp igen för att sedan försvinna under någon omstart av datorn.

Nu är det ju lite av en gissningslek, men vad känns mest troligt att problemet kan vara? Satakabeln, strömkabeln eller porten på modermodemet? Någon som kanske upplevt ett liknande problem? OCZ Agility 3 120GB fö.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Byt powersupply. Låter som om ditt kort får för lite kraft.

Permalänk

Har du några andra diskar än din ssd?

Kanske till och med någon WD blue eller green i datorn?

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Update - tog med den till inets butik och som tur var hade de inte så mycket att göra så killen i butiken var schysst att testa disken direkt. Inget problem, lampan lyste grönt och han kunde se vad som fanns på disken.

Kopplade in den i datorn igen och simsalabim så dök den magiskt upp igen. Fungerade en dag eller två, men efter en omstart av datorn försvann den igen. I samband med en annan grej så tryckte jag bara på kablarna hårt och den dök upp igen för att sedan försvinna under någon omstart av datorn.

Nu är det ju lite av en gissningslek, men vad känns mest troligt att problemet kan vara? Satakabeln, strömkabeln eller porten på modermodemet? Någon som kanske upplevt ett liknande problem? OCZ Agility 3 120GB fö.

Bara för att den dyker upp när han kopplar in den externt som en enhet betyder inte att ditt bios kommer hitta den. Bios be bios och det är absolut inte ett schysst sätt att testa din ssds funktion på! Jag åkte nämligen till min arbetsplats igår eftermiddag då min ssd gått sönder och testade min, fungerade utmärkt att gå igenom och titta på mina filer. När jag kom hem med den nya SSDn (exakt samma märke och modell) gick datorn att köra utan en enda förändring förutom ssdn. Datorn hade då inte fungerat på dagar.

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musketör:

Bara för att den dyker upp när han kopplar in den externt som en enhet betyder inte att ditt bios kommer hitta den. Bios be bios och det är absolut inte ett schysst sätt att testa din ssds funktion på! Jag åkte nämligen till min arbetsplats igår eftermiddag då min ssd gått sönder och testade min, fungerade utmärkt att gå igenom och titta på mina filer. När jag kom hem med den nya SSDn (exakt samma märke och modell) gick datorn att köra utan en enda förändring förutom ssdn. Datorn hade då inte fungerat på dagar.

Det här är Inet vi talar som så givetvis sa han att bara för att den fungerar hos dom är det ingen 100% garanti och om jag ville så kunde jag lämna in disken så det kunde testa den ordentligt Men eftersom indikatorlampan lyste grönt (visste inte ens att det fanns en sådan) och han kunde se innehållet på disken i Windows så kändes det som om den var ok ändå.

Efter lite googlande igår så verkar det som om det är ett ganska vanligt problem med OCZ-diskar. Har fått lite tips och råd på deras forum och ska testa och uppdatera firmware på disken ikväll när jag kommer hem för att se om det eventuellt löser mitt problem. Återkommer med uppdatering hur det går, men om problemen kvarstår så blir det nog att åka tillbaka med disken igen till Inet och byta ut den och lägga pengar emellan för en Samsung 840 Pro istället.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ptja, kunde aldrig få usb att fungera ordentligt för att jag ska vara säker på att disken flashades ordentligt, det såg bra ut och det stod att den hade fått det nya firmwaret men efter det så frös hela systemet varje gång den försökte ladda windows. Felsäkert läge, samma sak. Kopplade jag ur disken så bootade datorn som den skulle och kom in i Windows.

Såg att jag satt den på sata2-port av misstag och kopplade in den på sata3 istället, men då blev det bsod och reboot när den försökte ladda windows. Nu hjälpte det inte att koppla ur disken enbart, det blev samma fel. Reset på CMOS hjälpte dock och nu är datorn igång som vanligt. Vafan är det här för jävla skitdisk? RMA?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2