Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Krypterad disk annan dator

Permalänk
Medlem

Krypterad disk annan dator

Hejsan

Jag undrar om det är möjligt att komma åt min externa lagringsdisk som är krypterad med TrueCrypt på min laptop om jag laddar ner TrueCrypt på laptopen och sedan kopplar in disken och mountar som vanligt?

/Fredrik

Permalänk

Det borde inte vara något problem, testa bara?

Permalänk
Inaktiv

Det är absolut inga problem

EDIT: En enklare lösning är att skapa en krypterad "virtuell disk" på disken, för att det inte skall bli något krångel alls när du monterar den Då matar du bara in filblobben i truecrypt och så får du en "ny" HDD i datorn.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, är alltid lite orolig när jag pysslar med min krypterade disk då jag alltid kört den på samma dator. Min kompis råkade nämligen ut för en total wipeout när han kopplade in den i en annan dator, fråga mig inte hur, så var tvungen att försäkra mig om att det skulle fungera

Permalänk
Medlem

Om du är orolig bör du redan nu skapa en backup av krypteringen (eller vad den nu kallas) under TrueCrypt / Volyme Tools / Backup Volyme Header

Om din kompis disk fortfarande är orörd kan han prova att ladda ned Testdisk för att återställa Volyme Header (vet inte vad det kallas i Testdisk). Rena recovery/räddnings program funkar INTE på krypterade diskar så man får försöka hitta program som har nån återställnings funktion eller nåt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kanske var så att kompisen krypterat hela disken och inte som man bör (tycker jag), kryptera en partition som breder ut sig över hela disken.

I det första fallet tycker windows att disken inte är initialiserad eftersom den bara har junk i första delen som bl.a. innehåller partitionstabellen. Tackar man ja till windows erbjudande så skriver det över den biten som innehåller kryptonyckeln till volumen.
Truecrypt fungerar så att nyckeln som används för att kryptera hela volumen inte är den man skriver in/använder tokenfiler för. Dessa används istället för att dekryptera just början på volumen där nyckeln finns. Bl.a. detta som gör att man kan byta nycke (lösenord) utan att hela volumen måste dekrypteras och krypteras igen.
panpo98 är på rätt spår. Man ska ta backup på volume headern. Blir något knas, t.ex. som ovan så kan man återställa det och använda volumen igen.
Jag tror inte testdisk hjälper en med detta om man läser det här:
http://www.cgsecurity.org/wiki/Recover_a_TrueCrypt_Volume
Men truecrypt själv har ju möjlighet att skriva dit en backup igen (restore volume header). Det som beskrivs på sidan är hur man gör när man väl dekrypterat en volum och vill använda testdisk för att fixa partitionstabellen och filsystem inuti krypteringsvolumen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Man ska ha vanlig backup tycker jag (som är krypterad). Blir något fel (vad det än är) drar man från backup. Disken kan haverera, du kan få datafel, headern dör, du raderar fel avsnitt av teletubbies på fyllan, huset brinner ner eller råkar ut för en sur ex-maka:
Ha backup.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max