Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Farsan har en SGS4 och säger bara OMG...vist, har inte haft nån annan att jämföra med men fy fan vad skärmen är bra! Körde över en full HD film och satt och tittade och var förundrad över hur fantastisk svärtan är på OLED skärmen Och pixel densiteten är inget att klaga på Nä ingen IPS kan se bättre ut än en OLED för svärtan är nästan hela dealen när du ska vara utomhus!

Nej, utomhus är ju ljusstyrkan en viktigare faktor och det är en av AMOLED-teknikens svagheter fortfarande. De högkvalitativa IPS skärmarna (som de i HTC One och iPhone 5) är ljusstarkare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Hej,

Jag är på jakt efter en ny telefon. Jag har för närvarande en Galaxy S3 som jag är nöjd med och skulle gärna kunna tänka mig att skaffa S4. Jag är anti iPhone och kommer aldrig mer att skaffa en (hade 3gs).

Jag är ute efter en mobil med en riktigt bra kamera. Jag tycker det är underbart med en kamera på mobilen och reser mycket och då är det skönt att slippa dra med sig kameror. Min S3 fungerade väldigt bra, men bra kan bli bättre.

Jag använder annars telefonen endast till Spotify och lite internet surfning samt Google Maps.

Jag funderar mest allmänt på vad era personliga åsikter är, är HTC One något jag borde fundera på? I dagsläget lutar jag ganska mycket åt en Galaxy S4, eller kanske invänta Galaxy S4 Active, men läste att kameran skulle vara avsevärt sämre?

Tacksam för alla tips och kommentarer!

Mvh Tobias

då är det Nokia du ska titta på

Permalänk
Skrivet av Theshawty:

Seriöst, vem fan bryr sig? Förutom du då, som ska gå under lupp med allt. Du tror medelsvensson ger ett ruttet lingon för om det är en AMOLED-skärm eller LCD? De går troligtvis bara efter den de gillar bäst och så som jag ser det verkar de flesta (där jag bor, iaf) gilla AMOLED mer, eller så köper de en S4a bara för den marknadsförs större och bättre.

Jag bryr mig då i alla fall inte om en ikon inzoomad en miljon gånger (överdrivet, so what) ser bättre ut på en viss typ av skärm.

Tydligen så blir du väldigt arg på mig, så du är en av dem som faktiskt bryr sig.
Om man vill jämföra skärpan mellan dagens smartphones så spelar ju faktiskt pentile roll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Nej, utomhus är ju ljusstyrkan en viktigare faktor och det är en av AMOLED-teknikens svagheter fortfarande. De högkvalitativa IPS skärmarna (som de i HTC One och iPhone 5) är ljusstarkare.

vad snackar du om? Ser inte ett skit på en Iphone i solljus...Men på farsans SGS4 ser jag allt...på mellan ljusstryka! Svärtan gör att du ser i solljus...Du vet, därför kristall LCDer som på klockor och sånt syns!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fnikanor:

Får jag då fråga när du gjorde jämförelsen mellan de skärmarna då? Köper nämligen fortfarande inte detta med att inte den ska nå upp till samma nivå, dock så är det din och min åsikt som står emot varandra.

Senast idag, men du är välkommen att läsa på riktiga tester av skärmarna om det passar dig bättre så att du kan bekräfta det jag redan sagt.
http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s4_vs_sony_xperia_z-re...
http://www.gsmarena.com/htc_one_vs_xperia_z-review-917p3.php

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

vad snackar du om? Ser inte ett skit på en Iphone i solljus...Men på farsans SGS4 ser jag allt...på mellan ljusstryka! Svärtan gör att du ser i solljus...Du vet, därför kristall LCDer som på klockor och sånt syns!

Suck, ja alla recensenter/testare har fel iPhone 5 har en av den absolut ljusstarkaste IPS-skärmarna och bra reflektionsvärden. Se DisplayMate tester om du vill ha siffror: http://www.displaymate.com/Galaxy_S4_ShootOut_1.htm

Se skillnaden mellan HTC One och S4 i solljus:

Källa, finns fler bilder här: http://www.androidauthority.com/galaxy-s4-vs-htc-one-screen-d...

Jag har också testat flertalet telefoner med AMOLED och IPS skärmar i solljus och jag håller inte med dig.
Skillnaden är att jag har fakta på min sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Suck, ja alla recensenter/testare har fel iPhone 5 har en av den absolut ljusstarkaste IPS-skärmarna och bra reflektionsvärden. Se DisplayMate tester om du vill ha siffror: http://www.displaymate.com/Galaxy_S4_ShootOut_1.htm

Se skillnaden mellan HTC One och S4 i solljus:
http://cdn03.androidauthority.net/wp-content/uploads/2013/05/...

http://cdn04.androidauthority.net/wp-content/uploads/2013/05/...

Källa, finns fler bilder här: http://www.androidauthority.com/galaxy-s4-vs-htc-one-screen-d...

Jag har också testat flertalet telefoner med AMOLED och IPS skärmar i solljus och jag håller inte med dig.
Skillnaden är att jag har fakta på min sida.

Okej, om jag fattat det är rätt är Iphone bäst? Så, har Ipad samma skärm?
Jag har i alla fall upplevt att det svarta på vanliga skärmar blir grått när du kollar i soljus och blandas in i det vita, med amoled är det 100% svart och därför syns minsta gnutta ljus!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Tydligen så blir du väldigt arg på mig, så du är en av dem som faktiskt bryr sig.
Om man vill jämföra skärpan mellan dagens smartphones så spelar ju faktiskt pentile roll.

Jag hade en HTC One i två veckor innan jag bytte till S4 precis på sista dagen öppet köp. Jag har inte märkt någon skillnad alls mellan skärmarna förutom att S4an förut hade äkta svart och vitt (innan ful-uppdateringen som gjorde det mera LCD-grått istället för äkta svart) men jag orkar heller inte bry mig. Jag sitter precis inte med mikroskåp och jämför detaljer.

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Inväntar min Padfone Infinity... kan inte rekommendera så här på rak arm då jag inte ens testat. Men jag föll som en fura över konceptet. En padda som man använder hemma eller när man ska åka iväg nånstans istället för att släpa med laptop. Samt en vanlig telefon som ligger i absoluta toppskiktet. Då kostar dessutom kitet ungefär likvärdigt med de andra bästa telefonerna idag...

Det är en grym telefon! har fått min.
Tror det är min bästa telefon hittills. känns lika rap som en Iphone!

Plattan känns dock lite laggig med det är nog bara mjukvara inte hårdvara! nästan samma upplösning!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Skrivet av Theshawty:

Jag hade en HTC One i två veckor innan jag bytte till S4 precis på sista dagen öppet köp. Jag har inte märkt någon skillnad alls mellan skärmarna förutom att S4an förut hade äkta svart och vitt (innan ful-uppdateringen som gjorde det mera LCD-grått istället för äkta svart) men jag orkar heller inte bry mig. Jag sitter precis inte med mikroskåp och jämför detaljer.

Jag förstår inte varför du pratar om mikroskåp? Jag äger inte ens ett sådant instrument.
Jag kan se Pentile på Galaxy S4 utan några hjälpmedel, det är inte ens särskilt svårt. Texten är lite ihålig och lägre upplöst än t.ex. HTC One.

Galaxy S4:

  • Upplösning: 1920x1080

  • Pentile: 2 subpixlar per pixel, istället för 3 sub-pixlar.

  • Praktiskt upplösning: 1280x720

HTC One

  • Upplösning: 1920x1080

  • Ej pentile, 3 sub-pixlar per pixel

  • Praktiskt upplösning: 1920x1080

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Jag förstår inte varför du pratar om mikroskåp? Jag äger inte ens ett sådant instrument.
Jag kan se Pentile på Galaxy S4 utan några hjälpmedel, det är inte ens särskilt svårt. Texten är lite ihålig och lägre upplöst än t.ex. HTC One.

Galaxy S4:

  • Upplösning: 1920x1080

  • Pentile: 2 subpixlar per pixel, istället för 3 sub-pixlar.

  • Praktiskt upplösning: 1280x720

HTC One

  • Upplösning: 1920x1080

  • Ej pentile, 3 sub-pixlar per pixel

  • Praktiskt upplösning: 1920x1080

Har du hök-syn eller? Jag kan inte se skillnad alls, dock får jag väl skylla det på min kassa syn. Är typ halvblind.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av furuliden:

Jag förstår inte varför du pratar om mikroskåp? Jag äger inte ens ett sådant instrument.
Jag kan se Pentile på Galaxy S4 utan några hjälpmedel, det är inte ens särskilt svårt. Texten är lite ihålig och lägre upplöst än t.ex. HTC One.

Galaxy S4:

  • Upplösning: 1920x1080

  • Pentile: 2 subpixlar per pixel, istället för 3 sub-pixlar.

  • Praktiskt upplösning: 1280x720

HTC One

  • Upplösning: 1920x1080

  • Ej pentile, 3 sub-pixlar per pixel

  • Praktiskt upplösning: 1920x1080

stämmer, men du kan inte se skillnad, Sett 1080p video på S4:an och damn vad bra det ser ut

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

stämmer, men du kan inte se skillnad, Sett 1080p video på S4:an och damn vad bra det ser ut

Han verkar kunna det, men jag kan också komma med en massa svårmotbevisade påståenden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Hej,

Jag är på jakt efter en ny telefon. Jag har för närvarande en Galaxy S3 som jag är nöjd med och skulle gärna kunna tänka mig att skaffa S4. Jag är anti iPhone och kommer aldrig mer att skaffa en (hade 3gs).

Jag är ute efter en mobil med en riktigt bra kamera. Jag tycker det är underbart med en kamera på mobilen och reser mycket och då är det skönt att slippa dra med sig kameror. Min S3 fungerade väldigt bra, men bra kan bli bättre.

Jag använder annars telefonen endast till Spotify och lite internet surfning samt Google Maps.

Jag funderar mest allmänt på vad era personliga åsikter är, är HTC One något jag borde fundera på? I dagsläget lutar jag ganska mycket åt en Galaxy S4, eller kanske invänta Galaxy S4 Active, men läste att kameran skulle vara avsevärt sämre?

Tacksam för alla tips och kommentarer!

Mvh Tobias

Skojar du eller?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Som jag ser det står det emellan HTC One, Galaxy S4 och PadFone Infinity i topp-segmentet. Xperia Z faller pga skärmen och SoC'en.

Fast det där är helt subjektivt, har haft min XPERIA Z i snart 2 månader och är helnöjd med skärmen. Betraktningsvinklarna är inte dem bästa, men stör mig aldrig förutom när telefonen en bit ifrån mig och jag vill kolla klockan. Fördelen med skärmen är dock att den är realistisk och inte överdrivet färgglad som Samsungs super amoled skärmar som enligt min åsikt (helt subjektivt då jag vet att många tycker väldigt mycket om samsungs skärmar) ser onaturliga och barnsliga ut.

Sonys Gui på de nya XPERIA är även jättebra, väldigt nära vanilla men ändå annorlunda. Den går även väldigt smooth och låsskärmen är asbra! Lite i klass med WP8's låsskärm faktiskt!
Jag rekomenderar verkligen Xperia Z!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Acce22:

Fast det där är helt subjektivt, har haft min XPERIA Z i snart 2 månader och är helnöjd med skärmen. Betraktningsvinklarna är inte dem bästa, men stör mig aldrig förutom när telefonen en bit ifrån mig och jag vill kolla klockan. Fördelen med skärmen är dock att den är realistisk och inte överdrivet färgglad som Samsungs super amoled skärmar som enligt min åsikt (helt subjektivt då jag vet att många tycker väldigt mycket om samsungs skärmar) ser onaturliga och barnsliga ut.

Sonys Gui på de nya XPERIA är även jättebra, väldigt nära vanilla men ändå annorlunda. Den går även väldigt smooth och låsskärmen är asbra! Lite i klass med WP8's låsskärm faktiskt!
Jag rekomenderar verkligen Xperia Z!

Men herregud ni vägrar ju att förstå, rent tekniskt sett så är skärmen underlägsen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

stämmer, men du kan inte se skillnad, Sett 1080p video på S4:an och damn vad bra det ser ut

Det är klart jag ser skillnad, ingen tvekan. Finns flera reviews som säger samma sak som jag.

Det du säger är lika korkat som: Retina skärmen på Iphone har den mest optimala upplösningen och det kan inte bli bättre...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av furuliden:

Det är klart jag ser skillnad, ingen tvekan. Finns flera reviews som säger samma sak som jag.

Det du säger är lika korkat som: Retina skärmen på Iphone har den mest optimala upplösningen och det kan inte bli bättre...

Nå nå nå, no hatin!

Jag har sett på dom brevid varan och jag har bra syn, kan inte på rak arm säga att jag så skillnad då AMOLED skärmens svärtor trollband mig Hellre lägre upplösning (Om det nu verkligen är så stor skillnad) än bajs svärtor!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Senast idag, men du är välkommen att läsa på riktiga tester av skärmarna om det passar dig bättre så att du kan bekräfta det jag redan sagt.
http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s4_vs_sony_xperia_z-re...
http://www.gsmarena.com/htc_one_vs_xperia_z-review-917p3.php

Intressanta tester, dock så måste jag påpeka att testerna är gjorda under Mars och början av April, updaten som förbättrade skärmens prestanda avsevärt släpptes i slutet av Maj. Visst var det bra tester, inget som övertygar mig över att Sony z "inte ska hålla måttet". Vidare så undrar jag om du kollade om vilken version Sonyn hade?

Visa signatur

Citera om ni vill något!