Köpte defekta hårddiskar - jättetrasiga - vad blir omdömet?

Permalänk
Medlem

Men Men

Skrivet av Gibbe:

Jahallå.

Förra veckan köpte jag 3st hårddiskar på Tradera för en billig peng. Dessa såldes som defekta. Jag kontaktade snubben för att höra hur pass defekta de var. Han visste inte exakt, och kunde ej testa heller, visste bara att de var påväg att kasseras. Jag chansade och slog till.

I min värld är defekta hårddiskar sådana som har åtkomstproblem till vissa block och troligen påväg att dö helt, men som ändå kan gå att använda ett litet tag till.

När jag får hårddiskarna i brevlådan och öppnar paketet blir jag genast rätt besviken. Hårddiskarna är synbart skadade med intryckta dekaler, buckliga metalldelar och spräckta och deformerade kontakter. (hur lyckas man?) Föga förvånande fungerade de ytterst risigt, med tusentals läs/skrivfel och massvis med höga klickljud av läs/skrivarmen som tappar bort sig. Efter en del eftersökningar på ämnet har jag dock lyckats ruska lite mer liv i dem, genom att mödosamt genomföra en fullständig formatering av hårddiskarna. De tusentals läs/skrivfelen minskade till några dussin. Men SMART-statistiken skvallrar om att de inte är att lita på, då de har flera omallokeringar av sektorer.

Nog för att dem såldes som defekta, men jag förstår inte varför man säljer hårddiskar som så uppenbart är trasiga.

Frågan är: vad blir omdömet? Acceptabelt eller ej?

För den som undrar hade jag tänkt använda diskarna till flyttning av okritisk data, likt små USB-minnen, samt felsökning (hehu) och i viss mån kortvarig (timmar) backup för mindre kritiska tillämpningar.

Du köper defekta hd och klagar ? på hur dom funkar ? Ska du ha allt gratis ? köp en begagnad med garanti kvar kostar väl mer eller ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

öööö

Skrivet av akkaniclas:

Bara för att man skriver att något är defekt behöver det ju inte betyda att man måste godkänna allt.
Ett exempel:
"Jag säljer en defekt bil. Ena däcket är trasigt." Om sedan motorn också är trasig är det ju fel av köparen även om bilen såldes som "defekt".

Skickades från m.sweclockers.com

Men han sa inte vad som var fel . Så rätt beskrivning blir väl vad är det för fel på bilen och svaret blir vet inte därför jag säljer som defekt .
sen klagar köparen på att motorn är trasig ? Sen om köparen hoppas på att det bara är ett däck . och börjar lipa på forum

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Hårddiskar är väl ungefär det sista man vill köpa trasiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

...
Defekt = bristfällig.
Trasig = obrukbar (för sitt syfte)

Det var en högst personlig tolkning av orden men defekt är inte bara bristfällig heller; (som f.ö. även det betyder att det inte har alla delar eller inte funkar som det ska)

Skrivet av SAOB:

DEFEKT. Adj.
c) handel. om varor o. d.: bristfällig, ofullständig, skadad.

Om du köper en annan vara som är bristfällig, ofullständig eller skadad vad exakt är det du tror du köper?
T.ex. vad skulle du klassa som en defekt skärm? 3 döda pixlar? nej snarare gröna ränder över hela skärmen, blinkningar, ingen kontakt eller annat så varför har du i ditt huvud fått för dig att defekta hårddiskar skulle vara annat än just defekta?

SAOB hade ett ganska bra exempel, en defekt kortlek, dvs en ofullständig kortlek är "obrukbar (för sitt syfte)"?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Gibbe:

Nog för att dem såldes som defekta, men jag förstår inte varför man säljer hårddiskar som så uppenbart är trasiga.

Reservdelar.

Visa signatur

http://www.ribit.se/ - plockar ut data från havererade hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Jahallå.

Förra veckan köpte jag 3st hårddiskar på Tradera för en billig peng. Dessa såldes som defekta. Jag kontaktade snubben för att höra hur pass defekta de var. Han visste inte exakt, och kunde ej testa heller, visste bara att de var påväg att kasseras. Jag chansade och slog till.

I min värld är defekta hårddiskar sådana som har åtkomstproblem till vissa block och troligen påväg att dö helt, men som ändå kan gå att använda ett litet tag till.

När jag får hårddiskarna i brevlådan och öppnar paketet blir jag genast rätt besviken. Hårddiskarna är synbart skadade med intryckta dekaler, buckliga metalldelar och spräckta och deformerade kontakter. (hur lyckas man?) Föga förvånande fungerade de ytterst risigt, med tusentals läs/skrivfel och massvis med höga klickljud av läs/skrivarmen som tappar bort sig. Efter en del eftersökningar på ämnet har jag dock lyckats ruska lite mer liv i dem, genom att mödosamt genomföra en fullständig formatering av hårddiskarna. De tusentals läs/skrivfelen minskade till några dussin. Men SMART-statistiken skvallrar om att de inte är att lita på, då de har flera omallokeringar av sektorer.

Nog för att dem såldes som defekta, men jag förstår inte varför man säljer hårddiskar som så uppenbart är trasiga.

Frågan är: vad blir omdömet? Acceptabelt eller ej?

För den som undrar hade jag tänkt använda diskarna till flyttning av okritisk data, likt små USB-minnen, samt felsökning (hehu) och i viss mån kortvarig (timmar) backup för mindre kritiska tillämpningar.

Jag förstår inte varför man KÖPER hårddiskar som så uppenbart är trasiga.
Som sagt så har han varit tydlig med att de var defekta så kan du inget göra. Man ska vara glad om de går att starta alls. Sådant köper man bara om man vill göra prydnader av dem eller eventuellt vill byta någon elektronisk komponent för att få igång en disk man har hemma med viktig information.

Permalänk
Entusiast

Jag tycker det är en tydlig skillnad på defekt och skadad. Defekt är när den inte fungerar som den ska, t.ex. att sektorer har dött. Skadad är när det har blivit fysisk åverkan på den. Sönder är den när den inte fungerar alls.

Och eftersom han inte kunde kläcka ut sig att dom bar mörbultade så tycker jag att du kan ge en negativ review.
Dock kan jag inte förstå hur du fick det till en bra ide att köpa defekta diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Jag tycker det är en tydlig skillnad på defekt och skadad. Defekt är när den inte fungerar som den ska, t.ex. att sektorer har dött. Skadad är när det har blivit fysisk åverkan på den. Sönder är den när den inte fungerar alls.

Och eftersom han inte kunde kläcka ut sig att dom bar mörbultade så tycker jag att du kan ge en negativ review.
Dock kan jag inte förstå hur du fick det till en bra ide att köpa defekta diskar

Defekt är helt enkelt inte hel. Det kan vara vad som helst. Ja om den är totalförstörd och söndersmulad, alltså inte längre ett objekt utan bara spridda delar, ja då är defekt en underdrift.

Permalänk
Medlem

Jag anser att det enda fel han gjort var att itne meddela dig VAD som var fel när du ställde en direkt fråga. Genom en enkel okulärbesiktning hade han kunnat tala om att "höljena är buckliga av yttre våld, mer vet jag inte".

Tänk om man sålde en bil som saknade dörrar och köparen frågde per telefon "vilka uppenbara fel finns det?"
Om man då inte kan något alls om bilar anser jag ändå att det är ens plikt att tala om att "dörrar saknas, det är allt jag ser". Jag menar, tänk om köparen tänkt använda dörrarna som reservdel till sin egen bil?

Så jag tycker att du kan ge honom en halvdålig review iallafall.

Permalänk

Hur mycket har hårddiskarna kostat?

Permalänk
Medlem

"Defekt" behöver inte betyda obrukbar, men det är heller ingen garanti för att föremålet är brukbart.

Permalänk
Medlem

Denna tråden är faktiskt helt otrolig.

Allt (och jag menar precis allt) som finns inom Datorer & Tillbehör på Tradera som beskrivs som defekt.
Klassar jag som dött! Funkar inte.
Fattar inte hur du kunde få för dig att bli besviken ens. (?)

Gör som jag.

Bygg en klocka av hårdiskarna (det blir en riktigt fin klocka)

Edit/ och på frågan "Vad blir omdömet" skall du givetvis ge han positivt

Och glöm inte vår egen marknad här, där funkar allt

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Jag tycker det är en tydlig skillnad på defekt och skadad. Defekt är när den inte fungerar som den ska, t.ex. att sektorer har dött. Skadad är när det har blivit fysisk åverkan på den. Sönder är den när den inte fungerar alls.

Och eftersom han inte kunde kläcka ut sig att dom bar mörbultade så tycker jag att du kan ge en negativ review.
Dock kan jag inte förstå hur du fick det till en bra ide att köpa defekta diskar

Precis såhär tänkte jag. Förutom det allra sista.

Skrivet av Gabrioth:

Jag anser att det enda fel han gjort var att itne meddela dig VAD som var fel när du ställde en direkt fråga. Genom en enkel okulärbesiktning hade han kunnat tala om att "höljena är buckliga av yttre våld, mer vet jag inte".

Tänk om man sålde en bil som saknade dörrar och köparen frågde per telefon "vilka uppenbara fel finns det?"
Om man då inte kan något alls om bilar anser jag ändå att det är ens plikt att tala om att "dörrar saknas, det är allt jag ser". Jag menar, tänk om köparen tänkt använda dörrarna som reservdel till sin egen bil?

Så jag tycker att du kan ge honom en halvdålig review iallafall.

Precis, även om man inte kan nåt så fattar man väl ändå såna uppenbara brister.

Jag har flera hårddiskar av samma modell, och kunde gott haft nytta av kontrollkortet. Men eftersom de uppenbart har fått utstå stark fysisk åverkan är de bara att kasta.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Detta slår ALLT.

Betala för defekta hårddiskar och sen lipa över att de var.. ? DEFEKTA!

När nya hårddiskar är snorbilligt !!!

TS, om du ger ett dåligt betyg till säljaren så ska du skämmas och jag hoppas jag aldrig behöver göra affär med dig där!

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Bara ett tillägg till varför vissa köper defekta diskar. (men inte TS i detta fall)
Det finns företag som köper trasiga diskar, även frilansande tekniker och privatpersoner som använder dom i inom dataräddning.
Dom köper trasiga diskar enbart för att komma åt delar som kan ha högt värde för en kund som vill rädda data från en annan trasig hårddisk.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Precis såhär tänkte jag. Förutom det allra sista.

Precis, även om man inte kan nåt så fattar man väl ändå såna uppenbara brister.

Jag har flera hårddiskar av samma modell, och kunde gott haft nytta av kontrollkortet. Men eftersom de uppenbart har fått utstå stark fysisk åverkan är de bara att kasta.

Du är helt sanslös vet du om det ? typ 99.99 % på det forumet tycker du lipar . men du väljer ut 2 st där den ena verkar vara 13 år typ som svamlar om en bil .
Hoppas du slutar vara på tradera . Jag skulle då aldrig göra affärer med en sådan som dig .Skulle du ge honom ett dåligt betyg så visa honom denna länken så alla förstår varför du gör som du gör . ( han kan länka den )

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

"Fungerade för 5 år sedan" tyder på att du inte har använt dem sen dess. Om du nu har det så får du faktiskt ta och skriva det. Samma sak om du har tappat dem i backen, skriv det. Annars är du ju bara (ursäkta ordvalet, inget personligt) fittig mot personen du säljer till.

Du skriver även att "trasiga saker är trasiga", då håller det ICKE att skriva "fungerande för 5 år sedan" i samma annons.

Brukar skriva att jag inte använt sakerna sen dess, och att de legat i en låda.... Men det räcker inte...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Jag tackar för all feedback och gläds åt att ha kunnat vara underhållande för somliga.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Brukar skriva att jag inte använt sakerna sen dess, och att de legat i en låda.... Men det räcker inte...

Skickades från m.sweclockers.com

"Fungerade för 5 år sedan", visst du kan ju ha tappat varan utan att vetat om det eller haft varan ute i snö, regn, kört över med din bil ovetandes (?) etc i 3,5 år men, ja, lite vilseledande.

Kan ju också bara ha legat i en kartong i 5 år i ditt rum och agerat prydnad.

TS: Hade jag varit säljaren hade jag skrivit "säljes som defekt, kolla även bilder" och bifogat bilderna på diskarna. Dock hade han väl aldrig fått sålt på det isf. ^^

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Vad får dig att tro att det är fel?

Enligt konsumentköplagen så kan ett köp hävas - även då det handlar om begagnat - om varan klassas som "felaktig". En "felaktig" vara är en vara som inte stämmer överens med beskrivningen. Så om det stod i annonsen "hårddiskarna är defekta men ser bra ut", så är varan felaktig. Eller om försäljaren har använt bilder på hela hårddiskar, men skickat hårddiskar som är buckliga. Även då räknas det som "felaktig vara".

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av grisapa1:

Vad får dig att tro att det är fel?

Enligt konsumentköplagen så kan ett köp hävas - även då det handlar om begagnat - om varan klassas som "felaktig". En "felaktig" vara är en vara som inte stämmer överens med beskrivningen. Så om det stod i annonsen "hårddiskarna är defekta men ser bra ut", så är varan felaktig. Eller om försäljaren har använt bilder på hela hårddiskar, men skickat hårddiskar som är buckliga. Även då räknas det som "felaktig vara".

Ett dubbelfel blir inte rätt.

Konsumentköplag (1990:932)
Inledande bestämmelser
Tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.

Konsumentköplagen är inte tillämplig alls vid affärer mellan privatpersoner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett dubbelfel blir inte rätt.

Konsumentköplag (1990:932)
Inledande bestämmelser
Tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.

Konsumentköplagen är inte tillämplig alls vid affärer mellan privatpersoner.

"Näringsidkare" kan vara privatpersoner.

"I avtalsvillkorslagen avses med en näringsidkare "en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med hans näringsverksamhet, oavsett om den är offentlig eller privat"."

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Skrivet av grisapa1:

"Näringsidkare" kan vara privatpersoner.

"I avtalsvillkorslagen avses med en näringsidkare "en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med hans näringsverksamhet, oavsett om den är offentlig eller privat"."

Nej, där har du tyvärr fel. Privat är inte lika med privatperson i detta fall, utan konsumentköplagen gäller bara företag - privatperson, annars är det köplagen som man får gå efter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jookeer:

Skulle aldrig våga köpa beg. HDD såvida man inte kan testa innan + gällande garantikvitton

Tror inte garantikvitton hjälper så mycket när den nya ägarens namn inte är detsamma som det som står på kvittot.

Permalänk

"Dom är defekta och ska kastas..."

Då tar man en chansning, sånn är det bara. Det hjälper tyvärr inte vad man personligen tycker att vissa ord betyder eftersom alla vet att så är det.

Jag blev förvånad att dom ens startade. Du har gjort ett kupp i mina ögon.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av grisapa1:

"Näringsidkare" kan vara privatpersoner.

"I avtalsvillkorslagen avses med en näringsidkare "en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med hans näringsverksamhet, oavsett om den är offentlig eller privat"."

Det är ganska lätt att kolla det, titta på kvittot Finns det ett organisationsnummer eller personnummer eller inget alls ? Har du handlat av ett företag ska orgnummret och företagsnamnet framgå.
Lag (2007:592) om kassaregister m.m.
vilket leder till:
SKVFS 2010:05 Skatteverkets föreskrifter om ändring i Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2009:1) om krav på kassaregister.
28 §¹ Ett kassakvitto ska minst innehålla uppgifter om
a. företagets namn och organisationsnummer eller personnummer

Så om köpet har skett från ett företag SKALL organisationsnumret och företagets namn finnas på kvittot, man kan antingen sälja produkten som företag eller privatperson, kvittot kommer att visa det tydlig eftersom man bara kan ha en roll i taget, antingen personligen eller som företag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.