Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Jag upplever min som ljummen, och på det internationella forumet, som är länkat till tidigare i tråden, har de kommit fram till att fläkten går igång redan vid väldigt låga temperaturer. Kanske är det för att undvika just det problem som du syftar till? Om man håller den tillräckligt kall från början slipper man problem med avledning av värmen när den "egentligen"(MBAs fläkt går igång först vid ca 90 grader) blir riktigt varm.

Ja så kan det ju vara, ska ta och läsa på lite. Denna känns ju som ett riktigt bra alternativ och jag gillar också att den kan skräddarsys så mycket.

Skulle du kunna hjälpa mig och kolla en sak? Jag ska använda den kopplad till en extern skärm i princip hela tiden vilket kommer göra att locket kommer vara stängt hela tiden. Sitter det någon fläktutblås/luftintag som riskerar att tappas till när locket stängs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Ja så kan det ju vara, ska ta och läsa på lite. Denna känns ju som ett riktigt bra alternativ och jag gillar också att den kan skräddarsys så mycket.

Skulle du kunna hjälpa mig och kolla en sak? Jag ska använda den kopplad till en extern skärm i princip hela tiden vilket kommer göra att locket kommer vara stängt hela tiden. Sitter det någon fläktutblås/luftintag som riskerar att tappas till när locket stängs?

Det primära utblåset sitter på sidan åt vänster och är därmed inte blockerat när skärmen är nedfälld. Jag vet dock inte var insuget befinner sig(om det nu finns något). Riktat mot skärmen sitter något som ser ut som ventiler, men vid närmare efterforskning visade det sig att det är högtalarna. Det borde alltså inte vara några problem att använda den med locket nere, men du går miste om en väldigt nice skärm

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Det primära utblåset sitter på sidan åt vänster och är därmed inte blockerat när skärmen är nedfälld. Jag vet dock inte var insuget befinner sig(om det nu finns något). Riktat mot skärmen sitter något som ser ut som ventiler, men vid närmare efterforskning visade det sig att det är högtalarna. Det borde alltså inte vara några problem att använda den med locket nere, men du går miste om en väldigt nice skärm

Tack, ska ta mig iväg och titta på den.

Permalänk
Medlem

Var precis och kände på den, tyckte den kändes bra. Dock så blir jag lite kluven när jag läser om fläktljudet :/ Får nog ta och vänta tills fler Haswell datorer ramlat in.

Permalänk

Jag har fått hem min Sony vaio pro 13 nu och det verkar som jag har fått det där wifi problemet(jätte låga hastigheter) =( Någon som har en lösning på det ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimber:

Var precis och kände på den, tyckte den kändes bra. Dock så blir jag lite kluven när jag läser om fläktljudet :/ Får nog ta och vänta tills fler Haswell datorer ramlat in.

Hörde du den när du kände på den? Jag vill inte verka otrevlig men läs igenom tråden. Vid "vanligt" användande låter den inte alls.

Skrivet av philip435:

Jag har fått hem min Sony vaio pro 13 nu och det verkar som jag har fått det där wifi problemet(jätte låga hastigheter) =( Någon som har en lösning på det ??

Va kul! Då är vi två som har den Har du uppdaterat drivrutinen för Wi-Fi? Finns på Sonys hemsida. Enligt det andra former rapporterades det om liknande problem på MBA innan drivrutinen släpptes, vilket tyder på att det är Intels "fel" att det krånglar. Följ manualen och kör både windows update och vaio update(smidigare att gå in på Sonys supportsida och leta upp drivrutinerna)

Vad har du för specifikationer?

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Skrivet av Zibbi02:

Va kul! Då är vi två som har den Har du uppdaterat drivrutinen för Wi-Fi? Finns på Sonys hemsida. Enligt det andra former rapporterades det om liknande problem på MBA innan drivrutinen släpptes, vilket tyder på att det är Intels "fel" att det krånglar. Följ manualen och kör både windows update och vaio update(smidigare att gå in på Sonys supportsida och leta upp drivrutinerna)

Vad har du för specifikationer?

Har inte kollat på Sonys hemsida än efter drivrutiner ska göra det, Tack

Jag har förövrigt en i7 utan touchscreen 256GB, 8 ram och så köpte jag till extrabatteriet.

Ser att du har lika stor SSD. Tycker det är konstigt att jag bara har ca 160 GB ledigt, eller det kanske ska vara så hur mycket har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip435:

Har inte kollat på Sonys hemsida än efter drivrutiner ska göra det, Tack

Jag har förövrigt en i7 utan touchscreen 256GB, 8 ram och så köpte jag till extrabatteriet.

Ser att du har lika stor SSD. Tycker det är konstigt att jag bara har ca 160 GB ledigt, eller det kanske ska vara så hur mycket har du?

Gör så och återkom om det fortfarande strular.

Trevligt, vad får du för poäng på processorn i windows index? Jag har ju i5:an så vore kul att jämföra.

Jag har redan en massa program installerade och flera filmer på disken så kan inte svara på vad jag hade från början. Vad som tar upp plats innan du lagt in något är OS(Hur stort är win 8) och recovery partitionen(gömd). Sen är ju aldrig diskar så stora som det står att de är(med vanliga HDD:s brist man ju "förlora" ca 7%)

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Hejsan,

Är också spekulant på denna maskin, däremot så vill jag inte ha glossy skärm. Någon som har icke-touch modellen? Sägs att den är anti-glare, vilket hos vissa tillverkar innebär matt. Vet inte hur det är med Sony.

MVH
Marcus

Visa signatur

3900X | 2080 TI | 64GB RAM | 1TB NVME Pcie4 | C49RG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mkcn:

Hejsan,

Är också spekulant på denna maskin, däremot så vill jag inte ha glossy skärm. Någon som har icke-touch modellen? Sägs att den är anti-glare, vilket hos vissa tillverkar innebär matt. Vet inte hur det är med Sony.

MVH
Marcus

Hej, vad kul! Jag har icke-touch modellen och min skärm är matt, dvs har inte de problem som en glossy har. Jag vet å andra sidan inte om SONY kallar det anti-glare eller matte.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Hej, vad kul! Jag har icke-touch modellen och min skärm är matt, dvs har inte de problem som en glossy har. Jag vet å andra sidan inte om SONY kallar det anti-glare eller matte.

Ok! Men du betällde icke touch varianten plain and simple på sonys sida? Isåfall får jag bekräftat att den är matt

Visa signatur

3900X | 2080 TI | 64GB RAM | 1TB NVME Pcie4 | C49RG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mkcn:

Ok! Men du betällde icke touch varianten plain and simple på sonys sida? Isåfall får jag bekräftat att den är matt

Ja, det gjorde jag. Var lite grinig först för att de inte har den i carbon black utan touch, men den svarta var inte så annorlunda.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Ja, det gjorde jag. Var lite grinig först för att de inte har den i carbon black utan touch, men den svarta var inte så annorlunda.

Perfekt! Ja Carbon hade varit fint, men men. Viktigaste är att jag kan se vad som händer på skärmen

Till andra som är spekulanta, de har tagit bort erbjudandet med i7 för en billigare peng. Men 256gb ssd är uppe igen för samma pris som 128gb!

Visa signatur

3900X | 2080 TI | 64GB RAM | 1TB NVME Pcie4 | C49RG90

Permalänk
Medlem

Hej! Är nyfiken på Vaio pro 13 också. Som jag förstod det så var skärmen inte matt eller s.k. "anti-glare"-behandlad om man beställer touch? Hittar ingen bra info om det och kundsupporten visste inte... Också, tycker ni att den matta bilden är kornig eller är den skarp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mkcn:

Perfekt! Ja Carbon hade varit fint, men men. Viktigaste är att jag kan se vad som händer på skärmen

Till andra som är spekulanta, de har tagit bort erbjudandet med i7 för en billigare peng. Men 256gb ssd är uppe igen för samma pris som 128gb!

Haha, det är sant det!

Skrivet av vane505:

Hej! Är nyfiken på Vaio pro 13 också. Som jag förstod det så var skärmen inte matt eller s.k. "anti-glare"-behandlad om man beställer touch? Hittar ingen bra info om det och kundsupporten visste inte... Också, tycker ni att den matta bilden är kornig eller är den skarp?

Nej, alla skärmar i dagens läge med touch är glossy pga det extra lagret som måste läggas på(rätta mig gärna om jag har fel). Visa lägger på någon extra coating utanpå skärmen för att begränsa "glossigheten", men vad jag hört påverkar de extra lagren skärmens kvalité till det sämre, vilket är förståeligt.

Jag tycker den matta skärmen är riktigt skarp.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Hörde du den när du kände på den? Jag vill inte verka otrevlig men läs igenom tråden. Vid "vanligt" användande låter den inte alls.

Sant. Jag kommer använda datorn främst till min Datatekniksutbildning och är rätt sugen att köpa den här datorn ändå. Är lite osäker på om jag ska köpa med i7 eller om i5an räcker till gott och väl? Vad jag vet just nu är det mest programmering och Matlab, anteckningar, surfning etc datorn ska användas till.

Samt: Ni som har det utökade batteriet, hur upplever ni den? Lägger den till mycket på vikten/tjockleken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimber:

Sant. Jag kommer använda datorn främst till min Datatekniksutbildning och är rätt sugen att köpa den här datorn ändå. Är lite osäker på om jag ska köpa med i7 eller om i5an räcker till gott och väl? Vad jag vet just nu är det mest programmering och Matlab, anteckningar, surfning etc datorn ska användas till.

Samt: Ni som har det utökade batteriet, hur upplever ni den? Lägger den till mycket på vikten/tjockleken?

Jag försökte jämföra prestandanskillnaden mellan i7:an och i5:an innan jag köpte datorn, men de verkar vara ganska jämna. Det enda som verkar skilja nämnvärt är klockfrekvenserna. Dock har vi ju en i tråden som har en med en i7:a och jag har en i5:a, så någon sorts prestandajämförelse borde vi väl kunna fixa. Som exempel har min processor 6.9 i WEI. Antagligen ett av de sämre programmen för att mäta det, men borde väl ge ett okey jämförelsemått.

Kolla bilderna jag la upp på sida 1 med batteriet.(högerklicka och välja öppna bild i ny flik för att visa)

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mkcn:

Till andra som är spekulanta, de har tagit bort erbjudandet med i7 för en billigare peng. Men 256gb ssd är uppe igen för samma pris som 128gb!

Tack för tipset, dock tror jag de har höjt något annat. Min konfiguration kostade igår 12000 och idag med SSD-rabatten blir det 11700.

Permalänk
Medlem

Mest intressanta vad det gäller just vaio pro, är skillnaden på datorerna med / utan touch screen.

Utöver glossy/matte, när man lägger på extra lager (även om sony lyckats göra en riktigt tunn touch screen) så hamnar ju skärmen "längre in". Vad jag hört så kan kan det påverka viewing angles och glare mellan skärmlagren.

Detta är ju helt klart den mest intressanta jämförelsen. Sen vore det såklart lite kul och höra lite åsikter om skillnaden mellan valen "black" och "carbon black" (då sistnämnda inte finns som ett alternativ till icke touchscreen modellen).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Tack för tipset, dock tror jag de har höjt något annat. Min konfiguration kostade igår 12000 och idag med SSD-rabatten blir det 11700.

Kan vara en studentrabatts grej också. Väljer jag i5, 8gb minne, 256gb ssd, icke pro win8, icke touch skärm. 8700 Inga andra tillägg som garanti eller mjukvaror inräknade dock.

Visa signatur

3900X | 2080 TI | 64GB RAM | 1TB NVME Pcie4 | C49RG90

Permalänk
Skrivet av Zibbi02:

Gör så och återkom om det fortfarande strular.

Trevligt, vad får du för poäng på processorn i windows index? Jag har ju i5:an så vore kul att jämföra.

Jag har redan en massa program installerade och flera filmer på disken så kan inte svara på vad jag hade från början. Vad som tar upp plats innan du lagt in något är OS(Hur stort är win 8) och recovery partitionen(gömd). Sen är ju aldrig diskar så stora som det står att de är(med vanliga HDD:s brist man ju "förlora" ca 7%)

Har installerat alla uppdateringar och senaste drivrutinen på nätverkskortet( version 16.1.0.14 ) men jag har fortfarande låga hastigheter.

På bredbandskollen får jag mellan 0.6 - 8 Mbit/s ner på min Vaio medans på en gammal Lenovo laptop har jag konstant 22 Mbit/s ner.

Vet inte vad jag ska göra ? Vad får du för resultat på bredbandskollen ?

Mina resultat i windows index:

Processor 7.0
RAM 7.6
Graphics 6.3
Gaming graphics 6.3
Primary hard drive 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip435:

Har installerat alla uppdateringar och senaste drivrutinen på nätverkskortet( version 16.1.0.14 ) men jag har fortfarande låga hastigheter.

På bredbandskollen får jag mellan 0.6 - 8 Mbit/s ner på min Vaio medans på en gammal Lenovo laptop har jag konstant 22 Mbit/s ner.

Vet inte vad jag ska göra ? Vad får du för resultat på bredbandskollen ?

Mina resultat i windows index:

Processor 7.0
RAM 7.6
Graphics 6.3
Gaming graphics 6.3
Primary hard drive 8.1

Har du testat stänga av bluetooth och sedan starta om datorn? Läst lite(mest på det andra forumet) om att det har börjat uppstå vissa störningar mellan wi-fi, bluetooth och NFC pnyligen(t o m hört om ett surrande ljud från bluetooth-"kortet" någon gång). Har du testat starta om routern eller liknande? Var enligt det internationella forumet också något skumt med kompatibiliteten mellan det nya nätverkskortet och firmware:n i många routers(den behövde uppdateras). När den var uppdaterad fungerade Wi-Fi bättre i flera fall(kommer inte ihåg på vilken sida, av de nu drygt 100, det kom upp, men det har nämnts, testats och fungerat iallafall.

Jag kan köra bredbandskollen först i helgen när jag är hemma där jag bor, för där vet jag vad jag ska ha för hastighet och jämföra med mina andra datorer.

Hmm, satte du på performance i Vaio Control Center så att inte CPU:n throttlar? Mina värden är nämligen:

Processor Intel(R) Core(TM) i5-4200U CPU @ 1.60GHz 6,9
Minne (RAM) 8,00 GB 7,9
Grafik Intel(R) HD Graphics Family 5,9
Spelgrafik 1792 MB tillgängligt grafikminne 6,5
Primär hårddisk 86GB ledigt (211GB totalt) 8,1

Trodde det skulle skilja mer än 0.1 mellan i5:an och i7:an :S
Sen att de andra värdena skiljer sig åt är väl lite skumt, men de ligger ändå rätt nära varandra.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Mest intressanta vad det gäller just vaio pro, är skillnaden på datorerna med / utan touch screen.

Utöver glossy/matte, när man lägger på extra lager (även om sony lyckats göra en riktigt tunn touch screen) så hamnar ju skärmen "längre in". Vad jag hört så kan kan det påverka viewing angles och glare mellan skärmlagren.

Detta är ju helt klart den mest intressanta jämförelsen. Sen vore det såklart lite kul och höra lite åsikter om skillnaden mellan valen "black" och "carbon black" (då sistnämnda inte finns som ett alternativ till icke touchscreen modellen).

Jo, får hoppas Sweclockers får in en av varje för jämförelse!

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Hej!

Nu kom post-farbrorn med min. Tjohoo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maroli:

Hej!

Nu kom post-farbrorn med min. Tjohoo!

Yeay!
Specifikationer?

Jag vill INTE höra några klagomål om fläkten inom ett dygn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Zibbi02:

Har du testat stänga av bluetooth och sedan starta om datorn? Läst lite(mest på det andra forumet) om att det har börjat uppstå vissa störningar mellan wi-fi, bluetooth och NFC pnyligen(t o m hört om ett surrande ljud från bluetooth-"kortet" någon gång). Har du testat starta om routern eller liknande? Var enligt det internationella forumet också något skumt med kompatibiliteten mellan det nya nätverkskortet och firmware:n i många routers(den behövde uppdateras). När den var uppdaterad fungerade Wi-Fi bättre i flera fall(kommer inte ihåg på vilken sida, av de nu drygt 100, det kom upp, men det har nämnts, testats och fungerat iallafall.

Jag kan köra bredbandskollen först i helgen när jag är hemma där jag bor, för där vet jag vad jag ska ha för hastighet och jämföra med mina andra datorer.

Hmm, satte du på performance i Vaio Control Center så att inte CPU:n throttlar? Mina värden är nämligen:

Processor Intel(R) Core(TM) i5-4200U CPU @ 1.60GHz 6,9
Minne (RAM) 8,00 GB 7,9
Grafik Intel(R) HD Graphics Family 5,9
Spelgrafik 1792 MB tillgängligt grafikminne 6,5
Primär hårddisk 86GB ledigt (211GB totalt) 8,1

Trodde det skulle skilja mer än 0.1 mellan i5:an och i7:an :S
Sen att de andra värdena skiljer sig åt är väl lite skumt, men de ligger ändå rätt nära varandra.

Inte för att vara den, men Windows Performance Index är helt värdelöst. Testa istället med exempelvis Cinebench eller 7-Zip så ska ni se att det är större skillnad mellan en Core i5 och i7

Börjar bli riktigt bitter av att läsa den här tråden... Vill verkligen ha in Sony Vaio Pro 13 för test.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Inte för att vara den, men Windows Performance Index är helt värdelöst. Testa istället med exempelvis Cinebench eller 7-Zip så ska ni se att det är större skillnad mellan en Core i5 och i7

Börjar bli riktigt bitter av att läsa den här tråden... Vill verkligen ha in Sony Vaio Pro 13 för test.

Haha, jag misstänkte det, men hittills har den åtminstone visat att min SSD är snabbare än min tidigare HDD, så helt värdelöst är det inte

5:e gången gillt får vi hoppas på! Hoppas du får in både med och utan touch, med olika specifikationer och olika färg(carbon vs black)

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Zibbi02:

Haha, jag misstänkte det, men hittills har den åtminstone visat att min SSD är snabbare än min tidigare HDD, så helt värdelöst är det inte

5:e gången gillt får vi hoppas på! Hoppas du får in både med och utan touch, med olika specifikationer och olika färg(carbon vs black)

Sådana extremer kan det urskilja, men i övrigt är det inte ens värt att lägga energi på att nämna. Som tur är ska skräpet tydligen försvinna tillsammans med Windows 8.1 och förhoppningsvis är det slutet på att folk pratar om WEI

Grejen är att jag vet att jag inte kommer få någon dator nu oavsett hur mycket jag gnäller Sony skickade iväg samtliga testexemplar till någon mässa och kommer inte vara tillgängliga förrän om drygt en vecka... Stendumt beslut eftersom saker tenderar att gå sönder på mässor och de flesta företaget blandar inte ihop testexemplar med sådana exemplar. Men, men, hoppas det inte dröjer på tok för länge så modellen fortfarande känns någorlunda aktuell när vi väl kan få den...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Inte för att vara den, men Windows Performance Index är helt värdelöst. Testa istället med exempelvis Cinebench eller 7-Zip så ska ni se att det är större skillnad mellan en Core i5 och i7

Börjar bli riktigt bitter av att läsa den här tråden... Vill verkligen ha in Sony Vaio Pro 13 för test. Ska nog ringa deras PR-byrå idag och gnälla för 5:e gången.

Om man jobbar i kontorsprogram, Photoshop samt ibland HD-redigering antar jag att I7 kan vara värt de extra pengarna?

Ni kan inte ta in en dator från någon av de företag som annonserar hos er för test? Lite banners i samband med recensionen och tydligt ge dem cred för lånet kanske skulle kunna göra det möjligt? Testa isf I7-modellen så att vi en gång för alla får svar på frågorna gällande värme och fläktljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Om man jobbar i kontorsprogram, Photoshop samt ibland HD-redigering antar jag att I7 kan vara värt de extra pengarna?

Efter lite googlande så hittade jag några jämförelser. Titta länken nedan:

http://www.cpu-world.com/Compare/850/Intel_Core_i5_Mobile_i5-4200U_vs_Intel_Core_i7_Mobile_i7-4500U.html

Skillnaden verkar vara klockfrekvensen, det är inte som på dekstop då man får fler (virtuella) trådar mellan i5 och i7.

Visst i7an lär vara bättre, men för prestanda för krona så tycker jag inte den är riktigt värd. Jag har haft en HP 6360b med i5(sandy) i två år nu, och har testat det mesta utan några större problem. Nu är jag dock inte hardcore photoshoppare dock.

Ur ett laptop perspektiv tycker jag i5:an är mer tilltalande för den räcker till det jag vill göra på en laptop samt att jag får något bättre batterilivslängd (kan var a marginellt). Min HP tuffar på bra och håller fortfarande en 6-7 timmar till enklare program som office och mindre tung programmering.

Visa signatur

3900X | 2080 TI | 64GB RAM | 1TB NVME Pcie4 | C49RG90