Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp med att få över innehåll från en vertex 2 sata disk till min laptop

Permalänk
Medlem

Hjälp med att få över innehåll från en vertex 2 sata disk till min laptop

Hej!

Har sedan igår pga att min stationära dator kraschat (antagligen windows som kraschat) försökt förgäves med att få över viktig info från min ocz vertex 2 sata II 2,5" solid state drive via usb adapter ( en sådan här adapter http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/68566-deltaco_univers...) sparat till min fungerande laptop som har windows xp, den stationära hade windows 7. Men det fungerar inte
Jag kan inte se enheten under den här datorn får bara fram den under säker borttagning av maskinvara där den då står som usb device under usb masslagringsenhet och får meddelande att den inte känner igen enheten att den är okänd och inte kanske fungerar korrekt. Men om jag går in via kontrollpanelen och kollar enhetshanteraren finns den med där under diskenheter och står den fungerar som den ska. Min fråga nu då jag är helt grön när det gäller sådant här dvs dålig kunskap är hur kan jag komma åt innehållet på denna disk och välja det jag vill spara ner och kunna spara ner det på min laptop? får ju inte upp den så jag kan se filerna. Kan det ha med drivrutiner till adaptern att göra, men man ska väl inte behöva drivrutiner när man har windows xp?

Tacksam för svar... Hoppas den är lagd under rätt ämne, försökt googla men hittar ingen hjälp där. Blir tokig snart då jag verkligen behöver ha fatt i innehållet på disken. Kan det vara fel på disken? vilket jag absolut inte hoppas att det är....

Tack på förhand!

Mvh okunnig på detta område

Permalänk
Medlem

Om du har som jag en laptop med eSata så kör jag en adapter från hårddisken till laptopen men jag måste ha ström till disken så det kan vara problemet för jag tror inte Usb ger den kraften.
Om du kommer (på den stationära) in u bios eller såppas långt att den strömmförsörjer hårddisken så kan du köra adaptern till datorn och förhoppningsvis hitta disken

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Ahaa okej. Vad bra, ska kolla det, återkommer...
Tack så mycket för tipset så länge

Permalänk
Medlem

Kollat men nej kan ej göra något med den stationära så får försöka lösa det på annat vis. Har redan separat strömkabel/enhet ansluten så har strömförsörjning till disken utöver usb.