Rätt av Radiotjänst att kräva tv-avgift för datorer

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Från brottsuppmaningar och en del inlägg som inte förde diskussionen framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Men är du inte riktigt klok eller?

Det är inte relevant, skulle du kunna svara på frågan?

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Det är maktmissbruk då medborgare tvingas betala för nått de inte vill "köpa" och att en "lag" används som vapen och hot är ett förtryck!

Sålänge det finns andra leverantörer av liknade media och information kan det inte längre anses som samhällsfarligt om public service stängs ner.

De får helt enkelt stänga ner eller förhindra att public service media kommer ut, sen får de som vill ha denna service betala för tjänsten.

Att utnyttja Internet som är ett fritt spelrum för mänskligheten och sen kräva att medborgaren ska betala för en tjänst public service skapat är "Utpressning" http://www.lag24.se/a/utpressning . eller "tvång" "Omständigheter som medför att avtal blir ogiltiga" http://www.lag24.se/a/omst%C3%A4ndigheter-som-medf%C3%B6r-att.... "Proportionalitetsprincipen" http://www.lag24.se/a/proportionalitetsprincipen "public service" inskränker yttrandefrihet då de hotar om rättsliga åtgärder om man inte betalar licensen.

Det är dags att "public service" anpassar sig till verkligheten. Det har andra bolag i mediaflödet fått göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Preed:

När slutade sverige vara en demokrati?

Den började väl aldrig vara en riktig demokrati (och kan således inte 'sluta' vara det heller), åtminstone inte i den bemärkelsen att vi skulle kunna vara med och påverka och rösta på olika frågor i samhället, som TV licens till exempel. 'Demokrati' i dagens samhälle betyder väl bara att vi kan välja våra politiska diktaturer.

Man skulle inte kunna riskera att ha ett samhälle som styrs av folket, för att det skulle bli kaotiskt, och de som har makt (pengar) skulle förlora deras makt. SVT måste få deras pengar nånstans, och om vi fick välja så skulle de inte få tillräckligt med pengar, därför är det bättre med diktatur från deras perspektiv.

De som har mest pengar kommer alltid vara de som har mest makt, så samhällen kommer alltid vara mer eller mindre diktaturer så länge det finns pengar.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Det är inte relevant, skulle du kunna svara på frågan?

Har tagit din kommentar som ett skämt.
Men om du tycker att det är rättvist om 2 eller fler tillsammans ska betala samma avgift som 1 ensam så kan du om du vill betala för allihop så är alla problem lösta omgående
När någon/några ska börja betala vagift fast de inte använder tjänster så är jag tacksam om du betalar för alla tänkbara tjänster på en gång, känns väldigt rättvist för mig.
SVT är idag ett gynnat bolag som får statligt stöd. Vill någon bara se ett annat bolags kanaler så får man betala även för SVT.
SVT:s utbud är styrt via staten och inget fritt bolag även om många vill tro det. TV-avgiften känns som en skatt redan idag(innan radiotjänsts lagändring) även om inte riktigt alla drabbas. Vissa grupper ska ha rätt att inte tvingas att betala tv-skatten även om de är tvingade att ha dator hemma. (t.ex. studerande). Skulle kunna lösas genom at de får utökat bidrag med de 2 tusen per år + inbetalningsavgifter och betalt för den tid som åtgår (ca 3KKr / år som kompensation.

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Jag kommer blåneka o lägga på luren o allt jag kan komma på. Ska fan bli den siste till o betala!

De har ringt mig tre gånger, hitintills har jag bara svarat "nej tack vi ska inte ha något" och lagt på. Blir de elakare får jag väl berätta att mitt Bredbandsbolag-abonnemang uteslutande är för telefoni.

Skrivet av nitroid:

Den började väl aldrig vara en riktig demokrati (och kan således inte 'sluta' vara det heller), åtminstone inte i den bemärkelsen att vi skulle kunna vara med och påverka och rösta på olika frågor i samhället, som TV licens till exempel. 'Demokrati' i dagens samhälle betyder väl bara att vi kan välja våra politiska diktaturer.

Termerna du letar efter är "direkt demokrati" och "representativ demokrati". I en representativ demokrati väljer medborgarna representanter som vi litar på och som ska ta beslut åt oss. I en direktdemokrati röstar varje medborgare om varje fråga. Alla demokratier är representativa demokratier, det har aldrig i historien funnits någon direktdemokrati. Så nog är det en riktig demokrati alltid.

Det är inget fel på styrelseskicket i sig, och problemet är inte heller att våra representanter är korrumperade eller idioter (utom kanske i vissa fall på kommunnivå), utan problemet är det enorma inflytande påtryckningsgrupper har i Sverige. Våra allra dummaste lagar är resultatet av att nån påtryckningsgrupp/kvällstidning pressat politiker till att "göra något".

Sen kan jag personligen ibland undra om inte en del av problemet också är att vi har för många politiker i förhållande till arbetsbördan.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Den började väl aldrig vara en riktig demokrati (och kan således inte 'sluta' vara det heller), åtminstone inte i den bemärkelsen att vi skulle kunna vara med och påverka och rösta på olika frågor i samhället, som TV licens till exempel. 'Demokrati' i dagens samhälle betyder väl bara att vi kan välja våra politiska diktaturer.

Man skulle inte kunna riskera att ha ett samhälle som styrs av folket, för att det skulle bli kaotiskt, och de som har makt (pengar) skulle förlora deras makt. SVT måste få deras pengar nånstans, och om vi fick välja så skulle de inte få tillräckligt med pengar, därför är det bättre med diktatur från deras perspektiv.

De som har mest pengar kommer alltid vara de som har mest makt, så samhällen kommer alltid vara mer eller mindre diktaturer så länge det finns pengar.

SVT skulle klara sig om alla hushåll betalade 100kr i månaden. SR och UR skulle inte klara sig. Ett "TV4-paket" från statliga Boxer kostar ca 99-199kr i månaden så. Folk betalar mycket mer för tv än så. Bara smala betalkanalerna som C More, Viasat film osv drar in miljarder. Mångfald med flera olika redaktioner, radio, webb som kompletterar nyhetsrapporteringen hade varit värre när inte t ex Ekots redaktion kan finansieras. SVT behöver ingen agenda för att finansieras, och de behöver inte pengar från internetanslutna enheter, och som de lägger upp kraven mot privatpersoner och företag nu så kostar det företag mer pengar att plombera telefoner, surfplattor och datorer än att betala dessa 2076kr per organisationsnummer.

Men antalet företag i Sverige är över 1 000 000 där åtminstone 500 000 är juridiska personer och alla dessa kommer inte betala och kommer inte lämna intyg (om att de spärrat möjligheten) till Radiotjänst i Kiruna och kommer heller inte bli jagade att göra så. Juridiska personer skulle sedan 1 januari 2010 även om Radiotjänst i Kiruna inte informerade om det, utan bestämde sig för att göra det 3 år senare betalat in ca 1 miljard kronor per år. Håller denna tolkning så är det bara att avskeda hela Radiotjänst i Kiruna för de har begått tjänstefel, håller den inte utan man går på lagstiftarnas och PTS linje så ska de ändå sparkas. Lagen ändrades inte 2013, och enligt radiotjänsts representanter så spelar det ingen roll om SVT sänder kanalerna på nätet (som de började göra när de ville ha pengar för det) eller inte utan bara att det utgör en mottagare när man har internet-anslutning likt reglerna som gällt för innehav av riktig tv-mottagare. Olikt reglerna för TV-mottagare så spelade där ingen roll om du hade mottagning i området eller någon antenn eller kabeltv/iptv-nät. Att man behöver båda delarna, en personlig internetanslutning i hemmet och en internetansluten enhet blir konstig tolkning och domstolen har inte tittat på lagen eller förarbetena här. En privatperson som väljer bort internetanslutning i hemmet och väljer bort TV kan alltså fortsätta sluta betala enligt radiotjänst egna tolkning i frågan. Det kan vara lite kämpigt att hålla elektronik och datorer uppdaterade utan egen anslutning, men det går att göra och för vardagsbehovet finns det wifi så gott som lite överallt. Du får dock inte äga någon telefon för att slippa undan utan får köra på en spärrad jobbtelefon i så fall. Så studenter kommer inte undan eftersom de har internetanslutna telefoner, så länge de tänker följa denna tolkning. Tekniskt sett är varenda GSM-telefon och framåt en internetansluten enhet, t ex om den har GPRS och om man ska vara extrem i Radiotjänst tolkning så även modeller utan som kan användas som modem (kretskopplad data) till en dator. Någon rätt i Sverige har säkert mer reson här, frågan är bara när de kommer fram till det.

Permalänk
Medlem

En man från Radiotjänst knackar på hos Annika.
Mannen: Har du Dator?
Annika: Ja
Mannen: Då ska du betala TV-avgift.
Annika: Men jag tittar inte på TV.
Mannen: Det är möjligt, men du har utrustningen.
Annika (skriker): Hjälp, hjälp, jag blir våldtagen!
Mannen: Men vad säger du, jag våldtar dig ju inte.
Annika: Kanske det, men så vitt jag vet så har du har utrustningen.

Permalänk
Medlem

snart kommer soff lagen... hej jag ser att du har en soffa hemma och du har inte betalat avgift förden... eller damsugslagen betala 100kr månaden för onödig lyx...

kommer aldrig betala för äckliga svt... som ingen kollar på.......

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk

Skickade en rolig fråga till Radiotjänsten som de kan få klura på. Om jag köper hårdvara i syfte att bygga en dator, när är den licenspliktig? När jag bara har en processor, när jag har allt hemma som jag kan sätta ihop till en dator eller när den är monterad och fungerande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

SVT skulle klara sig om alla hushåll betalade 100kr i månaden.

Jo, men gränserna mellan TV och datorer suddas ut mer och mer, och i framtiden skulle man nog kunna skippa TV väldigt enkelt eftersom alla kanaler kanske sänds på nätet, så SVT måste därför kräva licens för datorer, för att det är möjligt att TV användare blir färre och färre, och det kanske inte finns någon TV i framtiden, för att det finns bara datorer, och SVT skulle inte få några pengar.

Skrivet av formerself:

Skickade en rolig fråga till Radiotjänsten som de kan få klura på. Om jag köper hårdvara i syfte att bygga en dator, när är den licenspliktig? När jag bara har en processor, när jag har allt hemma som jag kan sätta ihop till en dator eller när den är monterad och fungerande?

Förstås är den bara licenspliktig när den är färdigmonterad och du kan använda den med internet och allt.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nitroid:

Jo, men gränserna mellan TV och datorer suddas ut mer och mer, och i framtiden skulle man nog kunna skippa TV väldigt enkelt eftersom alla kanaler kanske sänds på nätet, så SVT måste därför kräva licens för datorer, för att det är möjligt att TV användare blir färre och färre, och det kanske inte finns någon TV i framtiden, för att det finns bara datorer, och SVT skulle inte få några pengar.

Vilket de inte borde få om det inte finns någon marknad för det. Om de konkurrerade på lika vilkor som alla andra bolag så får de in pengar om det finns en marknad för det dom gör. Vad är det som är så svårt att förstå?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Vilket de inte borde få om det inte finns någon marknad för det. Om de konkurrerade på lika vilkor som alla andra bolag så får de in pengar om det finns en marknad för det dom gör. Vad är det som är så svårt att förstå?

Det är svårt att förstå hur någon vill ha ett samhälle där allt är beroende av reklam hela tiden.
Reklamen måste ju också betalas, vi betalar nog mera till reklamen, när vi köper våra varor.
Men att ha en oberoende radio och tv utan reklam, är väl inte fel...
Om Svt slutade sända nyheter så skulle ingen göra detta, tv4-news ska ju sluta sända pga. att det är för dyrt...För lite reklampengar?
Trean slutade för 10år sedan

Vi ska se vad som händer vid OS nästa gång, som ska gå i reklamkanalerna, det blir svårt för de udda sporterna, samt att det bryts för reklam mitt på upploppet, så man missar direktkänslan.
Dessutom brukar ju svt sända från Dreamhack och sådant som ju är smalt i vardagstal.
Nä, det räcker med reklam nu, det är ju bara att köpa några kassar öl mindre, så har man licenspengarna
Ni vet väl att det är väldigt hög skatt på öl och sprit också, allt som är roligt kostar pengar...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Jo, men gränserna mellan TV och datorer suddas ut mer och mer, och i framtiden skulle man nog kunna skippa TV väldigt enkelt eftersom alla kanaler kanske sänds på nätet, så SVT måste därför kräva licens för datorer, för att det är möjligt att TV användare blir färre och färre, och det kanske inte finns någon TV i framtiden, för att det finns bara datorer, och SVT skulle inte få några pengar.

Nej, de måste följa lagen och fallerar som public service-bolag och i informationssyfte om de gör något annat. Lagen har funnits sedan 1 januari 2010, och du har kunnat ta emot on-demand eller vid anfordran strömma video över nätet redan årtionden innan, du kunde vid tidpunkten ta emot direktsända videoströmmar, och enligt uttalande från radiotjänst så spelar det faktiskt ingen roll om SVT sänder på nätet eller inte eftersom de tolkar det som en mottagare och det är innehavet som avgiftsbeläggs.

Vilket tar oss till den andra kommentaren du gjorde, nej det är innehavet inte funktionaliteten som styr. Sen har du förmodligen en surfplatta eller internetansluten telefon (GPRS, 3G, 4G) som även de är licenspliktiga så fort du har en internetanslutning hemma eller SIM-kort enligt tolkningen de vill framföra 3 år efter lagen kom. Rättare sagt 3 år efter senaste ändringen. De har misslyckats i sitt uppdrag och ska ut, och de skapar onödigt missnöje mot något som ändå 80-90% av hushållen betalar för. Mitt också för den delen. Styrelsen och ledningen för radiotjänst har inget förtroende längre och Hamilton bör tänka på om hon ska avgå också, hon ska följa lagen och har bara möjlighet att styra den via remissvar. De har gjort fel här.

En tv-mottagare måste kunna ta emot ett komplett utbud, PTS ansåg inte att datorer och telefoner gjorde det vid en tidpunkt. Dessutom hade förarbetet invändningar mot att on-demand inte utgjorde en utsändning. Dessutom har de gått på deras egna remissförsvar som inte blev en del av lagen när de gjort denna tolkning. Det blev aldrig förslaget. Deras remissvar tolkar de ändå som att lagstiftarna ville införa, vilket de valda att inte göra eller inte gå deras väg som de föreslog i remissvaren. Det behöver dock inte vara SVTs utbud, tolkningen gäller möjligheten att ta emot tv enbart och att t ex TV4 sänder (HTTP Live streaming och HDS) bakom betalvägg tar de inte heller hänsyn till. Slutar SVT sända kanalerna på nätet så får du ändå betala eftersom de bestämt sig för att du innehar en mottagare och att datorer, telefoner och surfplattor innefattar det. Så länge du har internetanslutning. Att lämna allt till godtycke och göra omtolkningar halvvägs in i en lags livslängd utan att förutsättningarna ens förändras är inte bra här. Definitionen av TV-mottagare har vi också haft från 2006, förarbetet – propositionen till denna medger att det inte gäller datorer och andra internetanslutna enheter. Regeringens förslag 2006 (som blev lag) var "Skyldighet att betala medieavgift skall dock inte föreligga vid innehav av sådan teknisk utrustning som endast genom anslutning till Internet tar emot utsändning eller vidaresändning av TV-program från SVT, SR och UR.". Eftersom efterföljande ändringar inte rört denna paragraf så gäller också förarbetet. Begreppet har inte utvidgats sedan de invände med "De ifrågasätter vidare förslaget om avgiftsfrihet vid mottagning av TV via Internet.". När regeringen i deras egna förslag försökte avgränsa vad som är en mottagare skrev dem "Som vägledning pekar utredningen på vad som kan behöva beaktas. Med TV-mottagare skall avses en sådan teknisk utrustning som kan ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program från programföretagen. Den tekniska utrustningen skall kunna ta emot TV-signaler som sänds i analogt format eller i ett standardiserat digitalt TV-format och omvandla dessa till ljud och bild." ... "Definitionen omfattar alla typer av elektroniska apparater med denna funktion, även datorer, mobil-telefoner och andra mobila enheter om dessa särskilt utformats eller utrustats för att ta emot sådana TV-signaler.". Dvs särskilt utrustats t ex digitaltv-mottagare i form av tv-sticka för DVB-T/T2, DVB-C eller DVB-S/S2, eller t ex om det hade gällt här som i Koreas fall T-DMB via mobiltelefoner med mottagare inbyggda. Det blir väldigt konstigt om man inte ska gå efter lagen. Lagen är dessutom inte utformad för en ändring av mottagardefinitionen här och det medger förarbetet så vore konstigt att införa det utan en lagändring, något regeringen snabbt hade kunnat föreslå om de ville. Det visar sig t ex genom att via den tolkningen Radiotjänst valt nu i år, så måste företag spärra TV-möjligheter i telefoner, surfplattor och datorer. Eftersom det inte är knutet till SVTs utbud så är det i praktiken omöjligt och innebär mycket jobb. Få företag betalar avgiften. Få företag skickar in intyg om blockering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD_PERA:

Det är svårt att förstå hur någon vill ha ett samhälle där allt är beroende av reklam hela tiden.
Reklamen måste ju också betalas, vi betalar nog mera till reklamen, när vi köper våra varor.
Men att ha en oberoende radio och tv utan reklam, är väl inte fel...
Om Svt slutade sända nyheter så skulle ingen göra detta, tv4-news ska ju sluta sända pga. att det är för dyrt...För lite reklampengar?
Trean slutade för 10år sedan

Vi ska se vad som händer vid OS nästa gång, som ska gå i reklamkanalerna, det blir svårt för de udda sporterna, samt att det bryts för reklam mitt på upploppet, så man missar direktkänslan.
Dessutom brukar ju svt sända från Dreamhack och sådant som ju är smalt i vardagstal.
Nä, det räcker med reklam nu, det är ju bara att köpa några kassar öl mindre, så har man licenspengarna
Ni vet väl att det är väldigt hög skatt på öl och sprit också, allt som är roligt kostar pengar...

Varför TV med reklam när det finns betal-tv? Netflix t.ex. Fördelen är att jag får se den TV som jag vill. Det finns väll ingen efterfrågan för nyheter då allt nås på nätet mycket lättare. De som vill se på OS får väll köpa en lincens för att endast se det? Dreamhack går gratis på bl.a. Twitch. Du svarade inte på varför det inte vore bra om de konkurrerade på en fri marknad, varför skulle de inte få intäkter om de nu tillför så mycket bra?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av sn0w:

Så om jag rent hypotetiskt inte äger varken tv eller dator, men lånar min grannes dator ibland för att betala räkningar, ska jag då behöva betala licens för den? För jag har ju faktiskt TILLGÅNG till den en gång i månaden.

RIMLIGT RADIOTJÄNST

Nej!

Skrivet av KeVVa:

Till er studenter framför allt men kanske också er arbetande som bara har en dator ifrån jobbet/skola och ingen TV eller annan dator kanske ska läsa det här mailet jag fick av radiotjänst:

Hej,

Tack för ditt mail.

Radiotjänst grundar uppbörden av radio- och tv-avgifter i ett lagstöd, Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst. Avgiften har ingen koppling till något utbud av tjänster från Radiotjänst, programinnehåll från SVT eller något annan tv-bolag utan är kopplat till själva innehavet av en avgiftspliktig utrustning, en tv-mottagare i juridisk mening. Dvs så länge man har den avgiftspliktiga apparaten i sitt hem föreligger en avgiftsskyldighet och så har det varit ända sedan lagen infördes.

I grund och botten ligger det i Radiotjänsts uppdrag att arbeta utifrån gällande lagstiftning i vår uppbörd och administration av radio- och tv-avgiften. Lagstiftning och förarbeten går inte djupare in på tekniska detaljer än att man konstaterar att en dator eller motsvarande som är internetansluten och som kan ta emot rörlig bild är avgiftspliktig. Lagstiftningen ställer inte krav på att programvara typ Flash ska vara installerad.

Varje kortvarigt eller tillfälligt nyttjande av en mottagare i hemmet inte att betrakta som ett innehav och är således inte avgiftspliktigt. Om du har en dator du fått från skolan för att sköta ditt skolarbete (skoldator) som du varje dag tar hem från skolan och dagen efter tar med till skolan, d.v.s. man innehar inte tv-mottagaren stationärt i sitt hushåll, betraktar Radiotjänst detta innehav som kortvarigt eller tillfälligt nyttjande.

Med vänlig hälsning

Daniel Anundi

RADIOTJÄNST I KIRUNA AB

Kommunikationsenheten

Dold text

Min fråga till dem var ifall min skoldator var avgiftsbelagd, vilket jag inte tyckte men damen som knackade på dörren sa att alla datorer var avgiftsbelagda. Betala Tv-licensen i 2 månader och fick tillslut det avanmält!

Grannen betalar ju dessutom redan TV-licens för datorn som du lånar, tillfälligt.

Permalänk
Skrivet av Thompaam:

Public service är en viktig del av samhället, det är opartisk och oberoende journalistik som alla ska ha tillgång till.

När det gäller idén att baka in TV-avgiften i skatten så fungerar inte detta då SVT och SR inte blir oberoende från staten och därmed inte kan ses som opartiska.

Skickades från m.sweclockers.com

SVTs ledning tillsätts av av och från våra politiska partier. Är inte ens i närheten av att vara opolitisk!

Permalänk
Skrivet av VonMike:

För er som inte läst lagen ordentligt utan mest vill ha något att vara arga över.

I lagpropositionen (prop. 2005/06:112 http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/01/11/65e42afa.pdf Se sida 101.) står följande: "Med TV-mottagare avses sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. En teknisk utrustning kan ha ett eller flera användningsområden. Begreppet "avsedd" innebär att det är tillräckligt att ett av dessa användningsområden är att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program."

Oavsett vad den vanliga uppfattningen av ordet "avsedd" är, så står det klart och tydligt att datorer, surfplattor och smartphones m.m. omfattas. En lag består alltså av mer än bara en mening. En överklagan är därför ganska orimlig.

Det borde vara klockrent enkelt att argumentera för att TV via hemsidor, typ svtplay, borde jämställas med övrig OnDemand-TV och därför inte vara licenspliktig. Det finns INGEN möjlighet att se eller ens få tillgång till detta av SVT utlagda material om jag inte själv surfar dit, installerar nödvändig programvara och sedan aktivt KLICKAR PÅ rätt länk (ON) och BEGÄR (DEMAND) att få lov att se det statiska eller dynamiska material som de gjort tillgängligt.

Permalänk
Medlem

Jag står helhjärtat för public service som gäller samhällsgranskning. Problemet jag har är att nästan allt på SVTs tablå snarare kategoriseras som nöje. Varför behövs public service för något så vagt och onödigt som nöjen?

Om de skalade bort allt som inte behöver existera som public service så skulle jag gladeligen betala - trots att jag aldrig någonsin ser på TV/SVT Play eller lyssnar på radio - och de skulle inte behöva ens i närheten samma mängd pengar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Varför TV med reklam när det finns betal-tv? Netflix t.ex. Fördelen är att jag får se den TV som jag vill. Det finns väll ingen efterfrågan för nyheter då allt nås på nätet mycket lättare. De som vill se på OS får väll köpa en lincens för att endast se det? Dreamhack går gratis på bl.a. Twitch. Du svarade inte på varför det inte vore bra om de konkurrerade på en fri marknad, varför skulle de inte få intäkter om de nu tillför så mycket bra?

Fri marknad är det ju inte då vi inte kan bestämma vilka program som vi vill ha själva, då måste ju alla ha samma chans att sända i marknätet.
Kabel-tv bestämmer ju leverantören, vad som ska sändas...
Men på internet är det ju redan nu blockerat mellan olika länder, tex. samt att alla olika kanaler har ett pris, antingen med reklam eller månadsavgift.
Sedan om man som jag är intresserad av svenska program, nyheter, sport och serier, så finns det ingen konkurrent till svt att tala om, även om tv4 försöker...
Fri marknad med svenska program kan bli svårt, men med utlänska program är det ju en annan sak.
Vem vill bara se CNN med deras utländska nyheter, när jag behöver se typ ABC & rapport, jag kan förstå ungdomar som bara ser nyheter i Aftonbladets ögon, då har man inga större krav...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

En liten fråga:
Underrättar butiker Ratiotjänst när man köper en TV?

Och hur är det med datorskärmar och datorer? Kommer butiken vidarebefordra kundens uppgifter till Radiotjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

En liten fråga:
Underrättar butiker Ratiotjänst när man köper en TV?

Ja.

Skrivet av Tony Clifton:

Och hur är det med datorskärmar och datorer? Kommer butiken vidarebefordra kundens uppgifter till Radiotjänst?

Inte i dagsläget, det finns det ännu inte stöd för i lagen.

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Ja.

Inte i dagsläget, det finns det ännu inte stöd för i lagen.

Tack för svaren.

Permalänk
Medlem

De SKA underrätta men det sker inte alls alla gånger. Varför ska en butik lägga extra jobb på något åt en tredjepart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Ja.

Inte i dagsläget, det finns det ännu inte stöd för i lagen.

Vill minnas att det står att tv-motagare ska anmälas vid köp. När nu(om) dator är en tv-mottagare så ska även den anmälas.
Tror dock att det är en liten gråzon som kostar mer än den ger så det kanske inte kommer någon tillämpning på den delen.

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD_PERA:

Fri marknad är det ju inte då vi inte kan bestämma vilka program som vi vill ha själva, då måste ju alla ha samma chans att sända i marknätet.
Kabel-tv bestämmer ju leverantören, vad som ska sändas...
Men på internet är det ju redan nu blockerat mellan olika länder, tex. samt att alla olika kanaler har ett pris, antingen med reklam eller månadsavgift.
Sedan om man som jag är intresserad av svenska program, nyheter, sport och serier, så finns det ingen konkurrent till svt att tala om, även om tv4 försöker...
Fri marknad med svenska program kan bli svårt, men med utlänska program är det ju en annan sak.
Vem vill bara se CNN med deras utländska nyheter, när jag behöver se typ ABC & rapport, jag kan förstå ungdomar som bara ser nyheter i Aftonbladets ögon, då har man inga större krav...

En fri marknad betyder inte att du ska få välja på vilket sätt du vill. Det betyder att företagen konkurrerar på lika vilkor, inte ett statligt bolag som kräver pengar för en tjänst från 'alla'. Vad är problemet med att SVT inte har någon konkurrent? Då får de ju hela marknaden, dvs från alla som är villiga att köpa tjänsten. För att det skall finnas an konkurrent så måste någon starta ett bolag, go for it! Vem som bara vill se CNN...? Jag vet inte och det har inte med saken att göra, människor borde vara fria att välja vad dom vill och inte tvingas till att betala för SVT. Det är kommunistiskt trams.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av formerself:

Skickade en rolig fråga till Radiotjänsten som de kan få klura på. Om jag köper hårdvara i syfte att bygga en dator, när är den licenspliktig? När jag bara har en processor, när jag har allt hemma som jag kan sätta ihop till en dator eller när den är monterad och fungerande?

Skrivet av nitroid:

Förstås är den bara licenspliktig när den är färdigmonterad och du kan använda den med internet och allt.

Va det inte snack om att det bara skulle vara videoutgång på datorn nu för att man skulle bli tvungen att betala?
Då borde det ju räcka med ett grafikkort som ligger o skräpar, eller moderkort. Då finns det ju videoutgång^^

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSubstitute:

Nej!

Grannen betalar ju dessutom redan TV-licens för datorn som du lånar, tillfälligt.

Haha, var bara tvungen att ragea lite.
Och ja nu när du säger det betalar han ju redan licens för datorn, despicable me.

Visa signatur

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

En fri marknad betyder inte att du ska få välja på vilket sätt du vill. Det betyder att företagen konkurrerar på lika vilkor, inte ett statligt bolag som kräver pengar för en tjänst från 'alla'. Vad är problemet med att SVT inte har någon konkurrent? Då får de ju hela marknaden, dvs från alla som är villiga att köpa tjänsten. För att det skall finnas an konkurrent så måste någon starta ett bolag, go for it! Vem som bara vill se CNN...? Jag vet inte och det har inte med saken att göra, människor borde vara fria att välja vad dom vill och inte tvingas till att betala för SVT. Det är kommunistiskt trams.

Jag är fri att välja svt, för jag vill ha tv på svenska, de andra kanalerna köper ju in allt från utlandet.
Hur man ska finansiera programmen bättre? det vet jag inte, men avgiften är nu för lådan som kan visa program överhuvud taget, även de som är avgiftsbelagda ytterligare, via avgifter och reklamintäkter.
För tio år sedan fanns nästan bara tv och om tio år så finns det nästan inte någon tv.
Vad som händer då är ju inte värt att veta ännu...
Jag kan bara tala för mig själv, och jag tittar mycket på svt och svenska program. just nu SVT Forum, med samhällsdebatter

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...