Rätt av Radiotjänst att kräva tv-avgift för datorer

Permalänk
Avstängd

Simpel lösning, vägra betala och låt dom gå i konkurs.

Radiotjänsten borde konkurrera på lika villkor som alla andra bolag. Har de stöd så kommer de att överleva. Låt den fria marknaden vara fri!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Simpel lösning, vägra betala och låt dom gå i konkurs.

Radiotjänsten borde konkurrera på lika villkor som alla andra bolag. Har de stöd så kommer de att överleva. Låt den fria marknaden vara fri!

Men det är ju det som är grejen. Public Service ska inte vara marknadsstyrt. Har ni inte samhällskunskap i skolan längre? Det är ju ett perfekt ämne att ta upp där och ventilera olika argument.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Behövs en lagändring i det här ärligt talat. Det är ju det vi ska lobba för, inte klaga på radiotjänst (även om deras metoder är tvivelaktiga).

Om företag drabbas så kommer det bli ett ramaskri. Jag hörde nånting om att företag betalar licens utifrån antal enheter, och det skulle ju bli ett ganska stort problem. Se på företag som Volvo och Ericsson, eller vilken annan jätte som helst med hundratusentals datorer.

Nej, det behövs en lagändring helt enkelt.

För stora företag (som eventuellt skulle kunna tycka att det är värt att prova saken i domstol) så räckte det väl med att lägga till "svtplay.se 127.0.0.1" i hosts filen för att slippa avgiften.

Vill minnas att jag läst något sådant i alla fall.
Det är bara Svenssons som inte har råd att bråka som rånartjänst bötfäller, likt ligisterna längs blåa linjen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Kan till viss del hålla med dig men själv så tycker jag att användningen av avsedd är ok.

'Möjlig' är för omfattande, låt oss säga att en smart frys med display skulle klara av att visa svt play med 2fps, det skulle antagligen inte falla under 'avsedd' men väl 'möjlig'. 'Avsedd' beskriver att gemene man skulle kunna tänkts införhandla en smartphone, dator osv för att kunna se på svt play. Att man sedan väljer att använda sin hårdvara till annat bryr sig lagen inte om, det är ett medvetet val och inte ett lagtekniskt fel.

'Utsändning' är dock bara löjligt och beskriver något annat än vad man tänkt sig = lagtekniskt fel.

(Har full förståelse för att andra inte håller med mig, blev sakta en del av the swarm när man läste juridik och godtar nu sådant man tidigare tyckte var konstigt i lagformuleringarna)

Om displayen på frysen klarar 2 fps så är det möjligt att visa tv på den. Däremot är den inte avsedd för det.
Datorn är inte heller byggd för att visa tv-program och inte avsedd för det även om det är möjligt att göra.
En tv som finns på ett hushåll på fjället är inte möjlig att visa marksänd tv (tror satelit fortfarande är spärrat inom landet) däremot är tv-mottagaren avsedd för mottagning av program.

Så med den nya domen så är det en del som behöver ändras, tv på fjället ska vara avgiftsfri då det inte är möjligt att ta emot tv-signaler. Samma ska då gälla för en trasig tv som är avsedd för tv-mottagning men inte möjlig att använda.
(Sen är lagvrängare(domare) ett släkte som försvarar de egna leden före lagen så jag kan mycket väl förstå att domen har blivit som den är, korrumperad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Kan till viss del hålla med dig men själv så tycker jag att användningen av avsedd är ok.

'Möjlig' är för omfattande, låt oss säga att en smart frys med display skulle klara av att visa svt play med 2fps, det skulle antagligen inte falla under 'avsedd' men väl 'möjlig'. 'Avsedd' beskriver att gemene man skulle kunna tänkts införhandla en smartphone, dator osv för att kunna se på svt play. Att man sedan väljer att använda sin hårdvara till annat bryr sig lagen inte om, det är ett medvetet val och inte ett lagtekniskt fel.

'Utsändning' är dock bara löjligt och beskriver något annat än vad man tänkt sig = lagtekniskt fel.

(Har full förståelse för att andra inte håller med mig, blev sakta en del av the swarm när man läste juridik och godtar nu sådant man tidigare tyckte var konstigt i lagformuleringarna)

"Den här kniven är inte avsedd att skära tomater" är korrekt användning av "avsedd". Även om alla knivar KAN skära tomat med godkänt resultat så är t.ex. en brödkniv knappast avsedd för det.

Många hemdatorer kan visa SVT Play, men hur kan man med gott samvete göra den enormt grova generaliseringen att ALLA sådana med internetuppkoppling också är avsedda för det?

VD:n för Radiotjänst sa i en intervju om plomberingsrätten på företagsdatorer att "De har knappast köpt datorer för att de anställda ska se på TV".
- Inte jag heller, Carl-Gustav, inte jag heller.

Permalänk

Någon som vet vad som klassas som en "dator"? x86 system? Commodore 64? Acorn? En stationär utan grafik kort, moderkort eller RAM? Mitt kylskåp men monitor som är uppkopplad till min router?

Tycker att man inte kan säga att om man har en "dator" så borde man betala utan att säga exakt vad det är som klassas som en dator. Samt att dem inte sänder ut signalerna hela tiden och man måste göra en förfrågan från deras hemsida för att få tillgång till sändningarna. Och då borde väll inte lagen gälla för att dem inte "broadcastar" signalerna.

Så många frågor så få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Ja, jag försvarar TV-avgiften, dock tycker jag inte att den är orättvis. Skulle du kunna förklara varför du tycker den är orättvis? Är det för att nästan alla måste betala den, för att hela befolkningen ska ha tillgång till oberoende och (till den mån det går) opartisk radio och TV utan reklam?

Men är du inte riktigt klok eller?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Radiotjänst origanisation ska i teorin vara oberoende av partipolitiken. Men om det faktiskt är så vågar jag inte svara på.

Radiotjänst ägs av SVT (tänk vad bra att bestämma över sina egna inkomster!), SVT:s styrelse tillsätts av Förvaltningsstiftelsen för Radio och TV, och styrelsen för Förvaltningsstiftelsen för Radio och TV tillsätts av Regeringen. Shit runs downhill, och så var det med det oberoendet.
Fast i själva verket behöver man inte komplicera saken så mycket, SVTs styrelse är f.d. aktiva politiker med brett kontaktnät, så om regeringen har åsikter om SVT:s aktiviteter framförs det säkert informellt och osynligt.

Att Radiotjänst är statligt gör att jag har lite lättare att smälta deras härjande än Copyswedes. Copyswede är en privat påtryckningsgrupp, det är helt obegripligt att en sån kan finansieras via statlig skatt.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Men om nu rånartjänst ska ha sina pengar så ska väl vi alla andra som har egna hemsidor få sina pengar från rånartjänst, dom KAN ju använda dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

http://www.radiotjanst.se/sv/kundservice/vanliga-fragor-och-s...

Citat:

Måste t.ex. datorn ha internetuppkoppling för att vara avgiftspliktig?
Datorn ska ha möjlighet att ta emot tv-utsändningar via internet för att vara avgiftspliktig. Därför är tillgång till internet ett villkor för avgiftsplikt samt att datorn, surfplattan etc. kan ta emot rörlig bild.

Det skall här påtalas att en dator som tagit emot tv-sändningar på annat sätt än genom internet, d.v.s. med tv-kort, har varit en avgiftspliktig utrustning under många år.

Tycker för övrigt att det är helt sjukt att endast företag har möjligheten att plombera sina datorer medan privatpersonerna ska jagas. Dags att starta eget kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Om displayen på frysen klarar 2 fps så är det möjligt att visa tv på den. Däremot är den inte avsedd för det.
Datorn är inte heller byggd för att visa tv-program och inte avsedd för det även om det är möjligt att göra.
En tv som finns på ett hushåll på fjället är inte möjlig att visa marksänd tv (tror satelit fortfarande är spärrat inom landet) däremot är tv-mottagaren avsedd för mottagning av program.

Så med den nya domen så är det en del som behöver ändras, tv på fjället ska vara avgiftsfri då det inte är möjligt att ta emot tv-signaler. Samma ska då gälla för en trasig tv som är avsedd för tv-mottagning men inte möjlig att använda.
(Sen är lagvrängare(domare) ett släkte som försvarar de egna leden före lagen så jag kan mycket väl förstå att domen har blivit som den är, korrumperad)

Skrivet av dagbro:

"Den här kniven är inte avsedd att skära tomater" är korrekt användning av "avsedd". Även om alla knivar KAN skära tomat med godkänt resultat så är t.ex. en brödkniv knappast avsedd för det.

Många hemdatorer kan visa SVT Play, men hur kan man med gott samvete göra den enormt grova generaliseringen att ALLA sådana med internetuppkoppling också är avsedda för det?

VD:n för Radiotjänst sa i en intervju om plomberingsrätten på företagsdatorer att "De har knappast köpt datorer för att de anställda ska se på TV".
- Inte jag heller, Carl-Gustav, inte jag heller.

Jag menar att formuleringen 'avsedd' faktiskt fungerar relativt bra för vad man vill uppnå (häng mig inte nu, jag tycker också att de borde lägga det på skatten iaf för att slippa krångel och/eller en massa onödiga utgifter).

Formuleringen gör att man som utgångspunkt ser på vad prylen generellt används till. Frysdisplayen används inte generellt till att visa video över nätet (även om det skulle visa sig att den precis klarar att visa video över nätet). Den omfattas därför inte.
En dator av tillräcklig kraft i kombination med en display(för att inte ta servrar) och internet är avsedd för att kunna visa video över nätet. Jag förstår att det inte är det primära användningsområdet om man nu köpt en 10 000 kr dator, men den kan iaf delvis anses vara ämnad till att se video över nätet.

Notera här nu att jag inte skriver svt-play eller tv4 (lagen faller enligt mig senare på 'utsändning') då jag endast sagt att 'avsedd' faktiskt är en godtagbar formulering i lagen med tanke på vad de ville uppnå.

Sedan så kan man generellt säga att jobbdatorer mm inte är avsedda till att visa video över nätet. (blev ett kort svar, måste rusa. Ha det )

Permalänk
Skrivet av henkiii:

För stora företag (som eventuellt skulle kunna tycka att det är värt att prova saken i domstol) så räckte det väl med att lägga till "svtplay.se 127.0.0.1" i hosts filen för att slippa avgiften.

Jag frågade min ISP, och enligt dem så hjälper det inte att blockera SVT play, man måste ändå betala avgift. Avgiften är inte på tittande, det är på innehav av en maskin som är avsedd för tittande. Och med "är avsedd för" menas "kan teoretiskt under vissa förhållanden ibland användas till".
Dvs om du är en uteliggare som bor i ett tält utan elektricitet men har en gammal tjock-TV som bord, då ska du betala avgift.

Skrivet av yanhomo:

Tycker för övrigt att det är helt sjukt att endast företag har möjligheten att plombera sina datorer medan privatpersonerna ska jagas. Dags att starta eget kanske.

Företag är en annan och bättre klass av medborgare, som måste skyddas mot saker som trängselskatt, tv-avgift, och alla andra pålagor som de otvättade lägre medborgarna ska betala. En av de saker som utmärker subjektiva idiotlagar som PUL, IPRED, och radiotjänstlagen, är att principen "lika inför lagen" inte gäller.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Men om nu rånartjänst ska ha sina pengar så ska väl vi alla andra som har egna hemsidor få sina pengar från rånartjänst, dom KAN ju använda dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu var det ju för INNEHAV av utrustning som kan ta emot tv, som det handlar om, inte vad man tittar på...
Det verkar som om det finns väldigt många här som inte kan ta in information på rätt sätt.
Även om det är fel med licens, så måste man betala för en apparat som man kan titta på tv på, det står i lagen.
Jag måste även betala för min Jobbmobil som jag inte har laddat ner SVT-appen på, för jag kan inte se på svt på min mobil.
Men eftersom jag som trogen Svensk betalar TV-licens sedan urminnes tid, så klarar jag mig ändå.
Det är bara att hacka i sig, eftersom vi alla här i forumet över 18år har rösträtt, så kan vi ändra på det vid nästa val, om det nu finns ett parti som är emot TV-licens...Jag ska erkänna att jag tittar på SVT Öppet arkiv minst en gång om dagen, ingen störande reklam, till och med Expressen & Aftonbladet tvingar en att se reklam om man ska titta på ett reportage...Usch!
Samma med Youtube mm, reklamen är inte rolig, den är inte heller gratis, den betalar vi när vi köper produkter, ska vi då ha rabatt när vi köper en produkt om vi inte tittar på reklamen?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jag frågade min ISP, och enligt dem så hjälper det inte att blockera SVT play, man måste ändå betala avgift. Avgiften är inte på tittande, det är på innehav av en maskin som är avsedd för tittande. Och med "är avsedd för" menas "kan teoretiskt under vissa förhållanden ibland användas till".
Dvs om du är en uteliggare som bor i ett tält utan elektricitet men har en gammal tjock-TV som bord, då ska du betala avgift.

Inte om man klappar in rutan, då är den obrukbar

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Radiotjänst ägs av SVT (tänk vad bra att bestämma över sina egna inkomster!), SVT:s styrelse tillsätts av Förvaltningsstiftelsen för Radio och TV, och styrelsen för Förvaltningsstiftelsen för Radio och TV tillsätts av Regeringen. Shit runs downhill, och så var det med det oberoendet.
Fast i själva verket behöver man inte komplicera saken så mycket, SVTs styrelse är f.d. aktiva politiker med brett kontaktnät, så om regeringen har åsikter om SVT:s aktiviteter framförs det säkert informellt och osynligt.

Att Radiotjänst är statligt gör att jag har lite lättare att smälta deras härjande än Copyswedes. Copyswede är en privat påtryckningsgrupp, det är helt obegripligt att en sån kan finansieras via statlig skatt.

Det var mer än jag visste Skulle kunna bli en intressant granskning där Frågan är vom som skulle göra den. Stadskontoret kanske?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kleiner:

Aldrig köpt en dator med avsikt att kolla på TV. ALDRIG! Kommer inte göra det i någon nära framtid heller när de håller på så här. Fixa inloggning på SVT och andra tjänster som ska finansieras med TV-avgiften (kanske ändra namnet på avgiften?) och skicka ut inloggning på räkningen, problem fixed.

Precis vad jag tänkte!

Inloggningsuppgifter på TV licensräkningen till SVT play. problem solved,
Men såklart de mutade skitstövlarna inte nöjer sig med det, tvånget försvinner ju då. och De ÄR diktatorer eftersom dom vill ha kvar tvånget.
Vi betalar redan för TV genom att titta på reklam på andra kanaler...Jag tittar aldrig! på SVT1& 2, och 4. Men ändå skall jag betala för det..helt sjukt ja.

då skall vi alltså!:
Betala kollektivtrafiksbiljetter när vi promenerar i stan ( För vi har möjligheten att åka kommunalt ),
betala kopieringsavgift för hårddiskar för vi har möjligheten att kopiera upphovsskyddat material ( damn, that ship has sailed!..idioter )
slopa bio, inför en bioavgift som alla måste betala för vi har möjligheten att gå på bio. eller se film online...(seriously )

har dom slopat radio?..tidigare räckte det ju med en mottagare av radio eller tv för att bli tvingad att betala avgiften. Hur många har en stereo anläggning hemma UTAN AM/FM mottagare?...

Samtidigt, se hur stort genomslag folkets protester mot FRA lagen fick...nada, zip, nothing!.
Det är pengarna som styr, Copyswede eller va fan dom heter mutade säkerligen till sig sin rätt, och när staten kommer och vill bestämma..så klart inte karriärister inom rättsväsendet vill sätta sig på tvären.

nä man skulle kanske flytta till Kina för att få lite frihet ;P

Visa signatur

i7 8700k, 16gb 3000 ddr4, 500gb M2, 250gb ssd, 110gb ssd, GTX 1070
Fractal design C, Asus predator IPS 144

Permalänk
Medlem

Är det lagligt av SVT att ta avgift för något som dom inte har rätt att ta avgift för?
http://www.dagensps.se/artiklar/2013/02/27/98339281/index.xml

Permalänk
Medlem

Det här är som om gokartförare skulle behöva betala vägtull i huvudstaden för att de hypotetiskt skulle kunna åka genom tullarna..

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thorsama:

Nej, det låter väldigt orimligt och ganska fel i mitt tycke, men vad kan väl vi göra åt den saken? Blir hon avsatt där får hon bara jobb någon annanstans...

Ja, tyvärr är det så..

Skrivet av jordenxxx:

Du måste innehava.

1 En bildskärm av valfri teknik t.ex LCD LED Plasma CRT TFT osv.
2 En komplett dator MED ETT NÄTVERKSUTTAG eller kort för trådlöst internet.
3 En webbläsare installerad, <--- då Microsoft har sapat in skräpet internet explorer, måste du radera även denna.
4 En aktiv ethernetanslutning från t.ex Telia Bredbandsbolaget osv.

Saknas något av dessa,
skall du tydligen slippa skiten.
Men dom okrimerade sattygen har nog hittat på ytterligare ett helvete, för att klämma ut dina pengar du tjänat, genom blod svett och tårar.
Men som någon nämnde, om vi nu började säga åt dom, att vi skall ha in barnbidrag, eftersom att MÖJLIGHETEN finns att skaffa ungar,
SÅ SKULLE DET BLI ETT LIV UTAN DESS LIKE.
För betala oss, det vill dom jävlarna inte.
Men betalt skall dom ha.

Tillägg:

Ni som vill baka in det i skatten måste tänka efter en gång till, btw vid närmare eftertanke så ska jag tänka åt er.

1 Bakas det in i skatten så betalar vi det automatiskt.
2 Betalar vi det automatiskt så är det ingen som tänker på det.
3 Är det ingen som tänker på det, så betalar alla utan att en enda käft opponerar sig.
4 Gratulerar allesammans......Dom har vunnit över er.

Enligt Radiotjänsten så behöver du bara ha en dator.

Skrivet av illya_:

Kan till viss del hålla med dig men själv så tycker jag att användningen av avsedd är ok.

'Möjlig' är för omfattande, låt oss säga att en smart frys med display skulle klara av att visa svt play med 2fps, det skulle antagligen inte falla under 'avsedd' men väl 'möjlig'. 'Avsedd' beskriver att gemene man skulle kunna tänkts införhandla en smartphone, dator osv för att kunna se på svt play. Att man sedan väljer att använda sin hårdvara till annat bryr sig lagen inte om, det är ett medvetet val och inte ett lagtekniskt fel.

'Utsändning' är dock bara löjligt och beskriver något annat än vad man tänkt sig = lagtekniskt fel.

(Har full förståelse för att andra inte håller med mig, blev sakta en del av the swarm när man läste juridik och godtar nu sådant man tidigare tyckte var konstigt i lagformuleringarna)

Så fort man börjar resonera "Han har möjlighet" eller "Han kan eventuellt.." när det kommer till juridik så gör man fel. En dator är inte till för att ta emot kanalutbud även om man kan.. Därför borde den inte vara avgiftsskyldig. Jag menar.. vad hindrar giriga politiker som Hamilton att inte utnyttja detta till fullo och lägga avgift på bilen (för du kan ju installera en LCD skärm i den) eller båten (Du kan ju ev. ta den ut på internationellt vatten och lyssna på radio)? Löjligt.. När man börjar hitta på funktioner som vissa maskiner har så är det ju ett tecken på att man inte hängt med i utvecklingen.. Tänk om man skulle införa dumhetsskatt.. Tusan vad Hamilton skulle bli fattig då.. Men hon betalar säker inte själv TV licensen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Men det är ju det som är grejen. Public Service ska inte vara marknadsstyrt. Har ni inte samhällskunskap i skolan längre? Det är ju ett perfekt ämne att ta upp där och ventilera olika argument.

Håller inte med. Tycker att marknaden skall styra det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jättelitet problem om det ens är det. Bara säga att man varken har tv eller dator, hur enkelt som helst. Går dom konkurs för det så gråter inte jag över det.
Fattar inte ens varför folk bryr sig om TV det är ju bara skit på den ändå.

Råkar du mot förmodan torska vid dörren av kontrollen så faxar man bara ett papper till radiotjänst med namn, persnr, kund nr och säger man har sålt av allt och äger inget längre. Går inte att ringa in, måste vara skriftligt.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Håller inte med. Tycker att marknaden skall styra det.

I så fall kan vi lika gärna avskaffa det helt Om det är marknadsstyrt, så är det av ren princip inte längre public service

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Da´Russian Stallion:

I så fall kan vi lika gärna avskaffa det helt Om det är marknadsstyrt, så är det av ren princip inte längre public service

Vilket är hela min poäng. Om det finns en marknad för den typen utav media så kommer de att få in en proportionell mängd med pengar mot den tjänsten som de erbjuder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Makes sense. Frågan är om man lyckas få igång någon bildvisning från SVTs stream alls på en C64... Tveksamt. Tror inte ens den kan göra jobbet dåligt utan precis lika kass som en fönsterhiss eller växellåda.

Var inte C64 den flotta modellen som man ansluter till en TV.
Den kunde visa rörliga bilder ganska bra i färg och med ljud tillsammans med TV:n Fast har man ingen TV så går det inte heller att använda den.
Så det ska klassas som tv, eller bihang när den fungerar.
Det som saknas är den anslutna TV:n som den behöver för att fungera.
Om man vill ansluta den till internet så är det en del jobb med att få igång den men det ska räcka kapacitetsmässigt för att få rörliga svarta bilder som kan visas på den anslutna TV:n även om det inte blir någon HD-kvalitet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abki:

Var inte C64 den flotta modellen som man ansluter till en TV.
Den kunde visa rörliga bilder ganska bra i färg och med ljud tillsammans med TV:n Fast har man ingen TV så går det inte heller att använda den.
Så det ska klassas som tv, eller bihang när den fungerar.
Det som saknas är den anslutna TV:n som den behöver för att fungera.
Om man vill ansluta den till internet så är det en del jobb med att få igång den men det ska räcka kapacitetsmässigt för att få rörliga svarta bilder som kan visas på den anslutna TV:n även om det inte blir någon HD-kvalitet.

Nää. Kopplar man C64an till en TV så klassas TVn fortfarande som en TV. MEn inte C64an is sig då den inte har någon signalomvandlare som kan göra något av materialet SVT sänder. Ett oscilloskop kan också få in signalen men inte göra något vettigt med den. TVavgift för oscilloskop har aldrig varit aktuellt...

En digital fotorams lilla kretsdator kan också visa bild och vara kopplad med wifi. Men den kommer aldrig heller kunna fungera som signalomvandlare för SVTs sändningar i nuvarande form. Eller en gammal digitalkamera från 2002 som man trycker in ett minneskort med wifi i.
Frågan är hur man definierar en sändningsmottagare. Jag är med på att man inte kan väga in hur bra den fungerar, men att den överhuvudtaget fungerar om än riktigt dåligt för det SVT sänder kan man väl tycka är rimligt som minimumkrav.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Någon som vet vad som klassas som en "dator"? x86 system? Commodore 64? Acorn? En stationär utan grafik kort, moderkort eller RAM? Mitt kylskåp men monitor som är uppkopplad till min router?

Tycker att man inte kan säga att om man har en "dator" så borde man betala utan att säga exakt vad det är som klassas som en dator. Samt att dem inte sänder ut signalerna hela tiden och man måste göra en förfrågan från deras hemsida för att få tillgång till sändningarna. Och då borde väll inte lagen gälla för att dem inte "broadcastar" signalerna.

Så många frågor så få svar.

Precis. Det blir så klart att de här lagstiftarna och svt-tanterna inte har en aning om vad de snackar om. Det finns en jäkla massa datorer, den absoluta majoriteten kan i teorin behandla datan från svt:s servarar, långt färre kan göra det tillräckligt snabbt, vissa kan göra det men är absolut inte avsedda för det. Ska man betala för alla datorer eller slipper man undan om man har en "udda" dator? Var går gränsen?

Visa signatur

1

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Förtrycket fortsätter....

Va FAN hände med att de inte skulle jaga datorägare lr vad det var??

Jag kommer blåneka o lägga på luren o allt jag kan komma på. Ska fan bli den siste till o betala!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Förtrycket fortsätter....

Va FAN hände med att de inte skulle jaga datorägare lr vad det var??

Jag kommer blåneka o lägga på luren o allt jag kan komma på. Ska fan bli den siste till o betala!

Säg upp din internetanslutning och rapportera det till radiotjänst så kan de enligt deras egen tolkning inte belägga dig med tv-avgiften. Finns fortfarande ingen anledning att ljuga för dem.

Permalänk
Medlem

När slutade sverige vara en demokrati?

Enligt Radiotjänsts definition:
"Som tv-mottagare räknas all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt och även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lagen är teknikneutral i det avseendet. Därför är en dator eller surfplatta med internet-uppkoppling avgiftspliktig."

Så nu bestämmer staten och domstolarna vilken avsikt jag har med införskaffandet av en dator eller surfplatta(eller vad som helst)? Det borde väl vara jag som bestämmer det?

Det som upprör mig är inte själva licensplikten, utan sättet den tillämpas på genom bl.a detta domstolsbeslut som enligt mig är ett brott mot demokratin.

Avseendet för min surfplatta är inte att köra upp den i röven på någon statstjänsteman från radiotjänst som knackar på dörren, men det är väl lika bra att arrestera mig för misshandel preemptivt redan nu...

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]