Windows 8.1 får startknapp med funktionalitet

Permalänk
Medlem

Windows 8 tycks i alla fall bli bättre och bättre. Om än att det kommer ta lång tid innan det blir riktigt, riktigt bra.

Nu borde de ta en grundlig titt på Kontrollpanelen, för den är helt usel. Visst har de delat in funktionerna i kategorier, men mycket av de väsentliga funktionerna är dolda, och då måste man byta till ikonvy. Och DÅ uppenbarar sig typ 25 ikoner i en enda röra. Gör de om Kontrollpanelen till en mer överskådlig miljö, där man kan slippa undermenyer och grävandet av det man letar efter, så har Microsoft mycket att vinna på.

Sen Startmenyn - Metro - Modern UI, eller vad man nu vill kalla det för, tycker jag funkar bra för att sortera programmen. En kolumn för system, en för media, en för spel osv osv. Jag hittar snabbare mina program i Modern UI, med färre klick, än med Windows 7.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wedes:

Blev lite sugen på 8.1 men min syster har 8 och tkr apparna är irriterande så det gör mig fortfarande lite tveksam... Lite dålig uppfattning om hur apparna funkar dock.

Apparna är till för surfplattan, men du kan såklart köra apparna på vilken dator som helst om du så önskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gardinen:

Windows 8 tycks i alla fall bli bättre och bättre. Om än att det kommer ta lång tid innan det blir riktigt, riktigt bra.

Nu borde de ta en grundlig titt på Kontrollpanelen, för den är helt usel. Visst har de delat in funktionerna i kategorier, men mycket av de väsentliga funktionerna är dolda, och då måste man byta till ikonvy. Och DÅ uppenbarar sig typ 25 ikoner i en enda röra. Gör de om Kontrollpanelen till en mer överskådlig miljö, där man kan slippa undermenyer och grävandet av det man letar efter, så har Microsoft mycket att vinna på.

Sen Startmenyn - Metro - Modern UI, eller vad man nu vill kalla det för, tycker jag funkar bra för att sortera upp sina program. En kolumn för systemprogram, en för media, en för spel osv osv. Jag hittar snabbare mina program i Modern UI, med färre klick, än med Windows 7.

Det är mycket enklare att hitta det man vill om man trycker ut sig till MUI och skriver det man vill söka efter på kontrollpanelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En sak med Windows 8, prova och byt lösenord till ert inlogg. Gör man det via kontrollpanelen i desktop tro??? Nej. Jag letade i 5 minuter innan jag kom på att man måste in i Metro, och sen in i kontrollpanelen för Metro, och vidare in i grottan och kontrollpanelshelvete.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Det är mycket enklare att hitta det man vill om man trycker ut sig till MUI och skriver det man vill söka efter på kontrollpanelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, den abrovinchen måste jag prova.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Musikälskare

Känns som allt eller inget, inte nått mellanting de gör nu...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Nån som vet när windows 8.1 kommer ut eller vad den kommer att kosta?

Permalänk
Medlem

Att startmeny saknas stör mig inte det minsta. Däremot att det är så platt och fyrkantig design stör mig - och de hjälper inte ens 8.1 till med....

Säg va man vill men Aero är iaf relativt snyggt. Ser ut som man får köra Win7 ett bra tag till..

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Bättre, men ändå rätt korkat om man tänker efter.

Varför kan dom lägga in detta med inte en meny som vars kod och grafiska design redan finns, som dessutom folk vill ha? Microsoft i ett nötskal, vill att folk ska göra som dom vill. Jag säger glöm det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardinen:

En sak med Windows 8, prova och byt lösenord till ert inlogg. Gör man det via kontrollpanelen i desktop tro??? Nej. Jag letade i 5 minuter innan jag kom på att man måste in i Metro, och sen in i kontrollpanelen för Metro, och vidare in i grottan och kontrollpanelshelvete.

Stämmer inte , klicka på "Manage your credentials" i vänstra hörnet i kontrollpanelen när du är inne på ditt konto

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

så nu vill ni ha flera?

den här startknappsfixeringen börjar bli väldigt larvig. Hur bra ett OS är beror på om och hur många startknappar den har...

Nä hur bra ett OS är beror på vad det tillför för ny funktionalitet som na också har nytta av kontra vad det kostar att införa och Supportera.

Hittills har jag inte varit med om en enda förstudie där det har slutat på plus.
Det som sänker W8 varje gång är och förblir avsaknaden av en startmeny som ser ut som W7:s.
Företagen vill inte betala den support och utbildningskostnad det blir för användarna att lära om.
MS vet detta och förhoppningsvis gör de det enda rätta.
Annars tror jag inte att det tar två år till innan Apple är förbi. Jag tror det sker nästa år om inte MS ändrar attityd fort som F-n

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Nä hur bra ett OS är beror på vad det tillför för ny funktionalitet som na också har nytta av kontra vad det kostar att införa och Supportera.

Hittills har jag inte varit med om en enda förstudie där det har slutat på plus.
Det som sänker W8 varje gång är och förblir avsaknaden av en startmeny som ser ut som W7:s.
Företagen vill inte betala den support och utbildningskostnad det blir för användarna att lära om.
MS vet detta och förhoppningsvis gör de det enda rätta.
Annars tror jag inte att det tar två år till innan Apple är förbi. Jag tror det sker nästa år om inte MS ändrar attityd fort som F-n

Pretty much spot on! Även om UIt vore riktigt bra så är sanningen den att ordet är ute bland kontorsfolk och vanliga datoranvändare. Många som köper ny laptop säger på rak arm "Vill inte ha windows 8."

Nu, och på senare tid så har man ju sett mer Windows 8 reklam faktiskt, men är lite för sent. Folk är invanda i ett visst system. Bryter man den mallen behöver man sälja det som fan. Reklam, kampanjer.. Och för att vara ärlig: Det måste tillföra tillräckligt mycket för att vara värt att bryta mallen.

Så här skulle en ny windows 8 laptop sett ut vid lanseringen: Först bootup: "Videofilm som visar hur awesome och kul metro är!" sen en två vals meny. "Jag vill ha det nya Metro!" alternativ 2. "Jag vill ha klassiskt gränsnitt". Efter att man gjort valet säger den "Du kan ändra till Metro-klassiskt i X menyn."

Med den lösningen så skulle tablet, touchscreenfolk, samt metro-glada få vad de ville, och även den 'vanliga' användaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Pretty much spot on! Även om UIt vore riktigt bra så är sanningen den att ordet är ute bland kontorsfolk och vanliga datoranvändare. Många som köper ny laptop säger på rak arm "Vill inte ha windows 8."

Nu, och på senare tid så har man ju sett mer Windows 8 reklam faktiskt, men är lite för sent. Folk är invanda i ett visst system. Bryter man den mallen behöver man sälja det som fan. Reklam, kampanjer.. Och för att vara ärlig: Det måste tillföra tillräckligt mycket för att vara värt att bryta mallen.

Så här skulle en ny windows 8 laptop sett ut vid lanseringen: Först bootup: "Videofilm som visar hur awesome och kul metro är!" sen en två vals meny. "Jag vill ha det nya Metro!" alternativ 2. "Jag vill ha klassiskt gränsnitt". Efter att man gjort valet säger den "Du kan ändra till Metro-klassiskt i X menyn."

Med den lösningen så skulle tablet, touchscreenfolk, samt metro-glada få vad de ville, och även den 'vanliga' användaren.

Helt rätt. Men dessvärre vill MS desperat tvinga på oss Metro så att när vi köper en telefon nästa gång så skall vi välja den för att gränssnittet ser likadant ut som hemma på datorn. Detta är ENDA anledningen till att vi tvingas till de här fånigheterna på vår dator. Det är INTE för att Metro är bättre för en datoranvändare eller någonting. Det är bara för att försöka få dig att köpa en telefon med WP8. Och tvång suger. Fett.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Helt rätt. Men dessvärre vill MS desperat tvinga på oss Metro så att när vi köper en telefon nästa gång så skall vi välja den för att gränssnittet ser likadant ut som hemma på datorn. Detta är ENDA anledningen till att vi tvingas till de här fånigheterna på vår dator. Det är INTE för att Metro är bättre för en datoranvändare eller någonting. Det är bara för att försöka få dig att köpa en telefon med WP8. Och tvång suger. Fett.

.

Detta är exakt som jag sagt så många gånger tidigare. Windows 8 är inget annat än en paniksatsning av Microsoft för att ta andelar av en marknad dom missade att slå sig in på när den kom till. Dom gapar efter en större tugga men missar hela stycket.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det är ett stort problem om ett företag har problem att få sina kunder att köpa deras nästkommande produkter.

Sorry M$ no W8 for me.

Permalänk

Så nu kommer det till frågan, ska man byta bort sitt W7 Ultimate 64 mot W8 och stödja MS en gång till? Nej, jag stödjer inte det bolaget med 5 öre föres de går ut med "Nu ska vi snart lansera Windows 9, vad vill du ha i nya Windows?". Varför skulle man byta nu när de lägger till 8.1? Det blir mer som ett W7 med fulare skin. De små "förbättringar" som finns utöver kan jag leva utan.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd

att inte fler har övergett det sjunkande skeppet än? att folk accepterar sånt här övergår mitt förstånd, att det skall ta ett år för att överhuvud taget lägge till en startknapp, dess utom värdelös sådan.

jag har helt slutat by mig om microsoft nu, kör linux mint 14, när det kommer en vettig workspacefunktion och bättre startknapp till windows så överväger jag att gå tillbaka, lär dröja.

Permalänk
Avstängd

Kommer Internet Explorer 11 bara kunna användas på windows 8.1 eller också på windows 8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Kommer Internet Explorer 11 bara kunna användas på windows 8.1 eller också på windows 8?

Varför inte installera 8.1 när det är gratis om du äger Windows 8?

Permalänk
Avstängd

Fattar inte varför det är så svårt för MS att förstå vad vi konsumenter vill ha.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

att inte fler har övergett det sjunkande skeppet än? att folk accepterar sånt här övergår mitt förstånd, att det skall ta ett år för att överhuvud taget lägge till en startknapp, dess utom värdelös sådan.

jag har helt slutat by mig om microsoft nu, kör linux mint 14, när det kommer en vettig workspacefunktion och bättre startknapp till windows så överväger jag att gå tillbaka, lär dröja.

Kan man svälja de massiva skillnader det innebär att gå till Linux från Windows så förstår jag inte varför man gör en stor sak av en utebliven startknapp.

Tycker tyvärr alla diskussioner som behandlar Windows 8 blir fruktansvärt onyanserade, visste det finns skillnader men för en normal användare så är skillnaden vid användning faktiskt extremt liten.

Ser också att endel klagar på de appar som är förinstallerade men samtidigt är det inget tvång att använda dem och de tillför också ett mervärde som Windows 7 saknade. Dvs har man problem med dem avinstallera dem och installera istället de 3:parts programvaror ni brukade installera i Windows 7.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Varför inte installera 8.1 när det är gratis om du äger Windows 8?

Kommer windows 8.1 vara gratis? Det är min riktiga fråga och ja jag äger windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Kommer windows 8.1 vara gratis? Det är min riktiga fråga och ja jag äger windows 8

Microsoft har sagt att de som har Windows 8 kommer få Windows 8.1 gratis.

Permalänk
Medlem

I fler år har de en startmeny, sen tar de bort den och nu lägger till den i en extremt nerbantad version.

Bara jag som får känslan av att MS fått en stroke, blivit förlamad och nu håller på att rehabilitera sig själv och lägger till en meny på nytt?

Skumt beteende och total idioti att de inte bara lägger tillbaka den igen, att folk klagat konstant sedan release av W8 kan de ju inte missat..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Fattar inte varför det är så svårt för MS att förstå vad vi konsumenter vill ha.

MS vet alldeles utmärkt vad vi vill ha. Det har de full koll på. Men det är bara det att de skiter i det. MS vill ha det som MS vill ha.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Kommer windows 8.1 vara gratis? Det är min riktiga fråga och ja jag äger windows 8

Ja. Microsoft har gått ut officiellt med information att version 8.1 är en gratis uppgradering.

Om startknappen syns eller inte är annars inget problem. Det lilla som är bra med uppgraderingen är att Windows kan boota direkt till skrivbordet.

Tycker annars det är helt okej att använda bara att det är störande att filändelserna är knutna till appar som standard. Sitter man på en stationär dator borde standardprogrammen vara varianterna för desktop. Går att ställa om, men det tar onödig tid och visar bara på Microsofts arrogans.

Permalänk
Medlem

Känns som någon form av stolthet hos MS förhindrar dom från att fixa detta ordentligt.

Allt i GUI:t borde i princip återställas för att likna W7 och tidigare.

SEN kan dom lägga till en option: "Replace start menu with a colorful fullscreen startmenu and enable poorly integrated touchscreen apps".

Permalänk
Medlem

En helt orelaterad fråga:

Kan man köra med Windows Classic temat på Windows 8? (Win 95/98 stilen du vet!)
Avskyr dom moderna effekterna och fancy-smanshy grafiken som allt måste ha idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

En helt orelaterad fråga:

Kan man köra med Windows Classic temat på Windows 8? (Win 95/98 stilen du vet!)
Avskyr dom moderna effekterna och fancy-smanshy grafiken som allt måste ha idag...

Nja, du kan men måste installara tredjepart precis som alla som vill ha annat än metromenyn.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Nja, du kan men måste installara tredjepart precis som alla som vill ha annat än metromenyn.

Det var tråkigt att höra, det finns ju nativt på Windows 7
Någon sa till mig att Windows 8 fokuserade en hel del resurser under utvecklingen bara för att man ska kunna installera det på hårdvara med touch funktioner... O_o