Permalänk
Medlem

Uppgradering på gång

Tjena!

Börjar bli dags att uppgradera/byta ut gamla bettan, men känner att jag inte riktigt har koll på marknaden just nu så tänkte fråga er självutnämnda experter =).

Mitt system idag är;
i7 920 klockad till 4GhZ
6gb 1333 mhz ram
p6t deluxe
750w corsair nätagg
2st radeon hd 4890 i crossfire.

Jag spelar lite nu och då, och det är primärt det jag använder burken till. Jag är imponerad att systemet har varit så bra så länge, då jag fortfarande spelar det mesta rätt hyfsat. Men, sneglande på Arma3 och rome 2 total war inser jag att det börjar bli dags att tömma plånboken igen...

Grejen är att jag tycker själv att processorn borde räcka. Så jag funderar på att köpa snabbare RAM minnen och nytt grafikkort. Är detta en bra och prisvärd idé? Isåfall vilket nytt grafikkort skall jag köpa? Jag vill ha ett som piskar mina 2 4890, och gärna e så strömsnåla så man kan köpa ett till på samma nätagg i framtiden. Och geforce har jag ju aldrig ägt, så rekomenderar ni ett sådant vill jag gärna ha en bra förklaring varför jag ska svika mitt AMD ;).

Permalänk
Medlem

Ska ge mina enkla svar och hoppas någon kommer in och säger ok eller rättar mig

RAM - Behöver inte uppgraderas, du lär inte märka skillnad, varken med mer Hz eller GB, om du inte kör benchmarks.

Nätdel - lär inte behövas om du inte kommer köra X-fire med senaste korten.

Grafik - här hoppas jag någon annan kommer svara.
Jag själv körde med 4870x2 (i princip likvärdigt med dina kort) ett tag med min nuvarande burk, tills jag uppgraderade till HD7950 för ca 6 ån sedan och jag har inte ångrat mig en stund, visst hade jag kunnat lägga ut 1000-1500kr till men jag tror inte skillnaden hade varit så stor.
Jag har inte så stor koll på om din CPU kommer flaska osv, därför hoppas jag någon annan kan svara på grafikkorten.

Om du inte kör SSD, gör det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Hjälpsam

Din PSU klarar det mesta . . så jag skulle bara köpt ett nytt grafikkort efter va budgeten tillåter

Permalänk
Medlem

Ett nytt grafikkort och man är good to go alltså, härligt!

Tror ni något i den här stilen skulle hålla ett par år;

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=660801

Tack för svaren!