Datorn låser sig när jag använder fler än 2 ramminnen

Permalänk
Medlem

Datorn låser sig när jag använder fler än 2 ramminnen

Hej!

Jag har länge haft problem med att datorn låser sig ibland och haft 2 trådar om det här på swec utan framgång. Nu verkar det som att jag möjligtvis lokaliserat felet till att jag inte kan använda fler än 2 ramminnen åt gången. Jag märkte att datorn alltid låste sig när jag använer bredbandskollen. Här är länken till den tråden som beskriver felet med bredbandskollen http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1215672.... När jag nu tar ut en ramsticka fungerar det att köra bredbandskollen. Har ännu inte märkt att datorn låser sig vid andra tillfällen som den kunnat göra förut.

Nu undrar jag helt enkelt om jag kan få mitt moderkort eller vad det nu är att köra flera ramminnen. Har ett gammalt asus p5k p35 socket-775 moderkort. Verkar som slotsen fungerar på moderkort för att bytt runt med 2 ramminnen på de 4 olika slotsen och det fungerar och ramminnen verkar också fungera då jag kombinerat olika uppsättningar när jag prövat 2 ramminnen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av faret:

Hej!

Jag har länge haft problem med att datorn låser sig ibland och haft 2 trådar om det här på swec utan framgång. Nu verkar det som att jag möjligtvis lokaliserat felet till att jag inte kan använda fler än 2 ramminnen åt gången. Jag märkte att datorn alltid låste sig när jag använer bredbandskollen. Här är länken till den tråden som beskriver felet med bredbandskollen http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1215672.... När jag nu tar ut en ramsticka fungerar det att köra bredbandskollen. Har ännu inte märkt att datorn låser sig vid andra tillfällen som den kunnat göra förut.

Nu undrar jag helt enkelt om jag kan få mitt moderkort eller vad det nu är att köra flera ramminnen. Har ett gammalt asus p5k p35 socket-775 moderkort. Verkar som slotsen fungerar på moderkort för att bytt runt med 2 ramminnen på de 4 olika slotsen och det fungerar och ramminnen verkar också fungera då jag kombinerat olika uppsättningar när jag prövat 2 ramminnen.

Kör memtest86+ (boota upp med det på USB eller skiva).

Edit; om bara två slots fungerar (om du inte kör dualchannel eller så) kan det vara en pin på processorn som är böjd eller saknad (alternativt pin som är böjd eller saknad på moderkortet).

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

öka spänningen till vad minnena klarar, brukar vara 2.1v

Hade exakt samma fel på tjejens dator.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh.

Permalänk
Hedersmedlem

Denna sockel behöver ofta en liten ökning av nordbryggans spänning för att stabilt kunna köra fler än två stickor, så testa med en minimal ökning och se om detta gör det mer stabilt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

En bekant har ett precis likadant moderkort och det beter sig sådär. Nu har jag ju tyvärr inte hans dator i närheten, men försvinner problemet när du höjer spänningen till nordbryggan eller minnena skriv gärna

Har själv några gamla s-775 moderkort men har aldrig stött på problemet tidigare.

Visa signatur

Relationships come and go, Epics are soulbound.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Denna sockel behöver ofta en liten ökning av nordbryggans spänning för att stabilt kunna köra fler än två stickor, så testa med en minimal ökning och se om detta gör det mer stabilt.

Är detta ett känt problem ?

Visa signatur

Relationships come and go, Epics are soulbound.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kernas:

Är detta ett känt problem ?

Jo, på den tiden det var populärt så var det allmängods (6+ år sedan)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ok då får jag ta och testa lite så får vi se tack för tipset.

Visa signatur

Relationships come and go, Epics are soulbound.

Permalänk
Medlem

Började med att ändra VDRAM voltage (tror jag det hette i BIOS), men det hjälpte inte. Gick så högt som 2,15 V sedan vågade jag inte höja mer. Nu skulle jag vilja pröva med nordbryggan, men hittar inte vilken spänningen som ligger nu och för att höja ett litet snäpp behöver jag veta det.

Någon som vet hur man kan se vilken spänningen som ligger på nordbryggan?

EDIT: Prövade att sätta Nordbryggan till 1,4V och VDRAM till 2,1 V och funkade fortfarande inte. Hur högt kan man gå på nordbryggan utan att det finns risk för skador på datordelar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av faret:

Började med att ändra VDRAM voltage (tror jag det hette i BIOS), men det hjälpte inte. Gick så högt som 2,15 V sedan vågade jag inte höja mer. Nu skulle jag vilja pröva med nordbryggan, men hittar inte vilken spänningen som ligger nu och för att höja ett litet snäpp behöver jag veta det.

Någon som vet hur man kan se vilken spänningen som ligger på nordbryggan?

EDIT: Prövade att sätta Nordbryggan till 1,4V och VDRAM till 2,1 V och funkade fortfarande inte. Hur högt kan man gå på nordbryggan utan att det finns risk för skador på datordelar?

Om du inte får det stabilt med hög VDRAM så testa att endast ha höjd nordbrygga, alltså ha minnena kvar på 1.9V eller vad du nu hade dem på innan.. Gå inte över 1.5V och håll koll på tempsen med hjälp av t ex AIDA64, så att det inte blir för varmt.

Skulle detta inte gå är det inte mycket mer än flashning av ditt bios till det senaste som ev kan hjälpa det hela?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)