Ominstallera dator!

Permalänk
Medlem

Ominstallera dator!

Hallå gott folk på SweC

Har bara en liten fråga. Hur kan man ta bort alla program som skype etc på sin dator ? förutom att avinstallera allt manuellt och sånt.

Finns det några för/nackdelar?

Tack på förhand :D!

Visa signatur

Grafikkort:GTX 660ti Processor:I5 3570k 4.2 GHz Skärm:BenQ RL2450HT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BamBoyah:

Hallå gott folk på SweC

Har bara en liten fråga. Hur kan man ta bort alla program som skype etc på sin dator ? förutom att avinstallera allt manuellt och sånt.

Finns det några för/nackdelar?

Tack på förhand :D!

I t.ex. Regedit.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Finns program som kan ta bort flera program efter varandra, om du vill installera om windows så kan du bränna ut gpparted för att formatera hårddisken.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memon:

Finns program som kan ta bort flera program efter varandra, om du vill installera om windows så kan du bränna ut gpparted för att formatera hårddisken.

Vad ska man med gparted om man ska installera om datorn? Man formaterar ju under installationen

Permalänk
99:e percentilen

Det bästa är att installera om Windows, tycker jag. Det gör jag minst en gång om året, och det senaste året har det av olika anledningar varit fyra eller fem gånger.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det bästa är att installera om Windows, tycker jag. Det gör jag minst en gång om året, och det senaste året har det av olika anledningar varit fyra eller fem gånger.

Hur gör man detta då ?

Visa signatur

Grafikkort:GTX 660ti Processor:I5 3570k 4.2 GHz Skärm:BenQ RL2450HT

Permalänk
Skrivet av BamBoyah:

Hur gör man detta då ?

klämmer in en skiva/usb minne med windows installationen och sedan ser till att BIOS bootar upp installationspartionen först. sedan följer man instruktionerna

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

klämmer in en skiva/usb minne med windows installationen och sedan ser till att BIOS bootar upp installationspartionen först. sedan följer man instruktionerna

Aahaapp.. Hur lång tid tar det? Cirka

Visa signatur

Grafikkort:GTX 660ti Processor:I5 3570k 4.2 GHz Skärm:BenQ RL2450HT

Permalänk
Medlem

Windows 7 tar väll typ 25 minuter. Men sen ska ju drivrutiner och sådant in. Om du är van så tar de inte länge men första gången kan de vara lite klurigt.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Det finns många bra guider hur man gör. Testa sök på google eller motsvarande så kommer du hitta vad du söker ganska snart.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Det bästa är att installera om Windows, tycker jag. Det gör jag minst en gång om året, och det senaste året har det av olika anledningar varit fyra eller fem gånger.

Ska jag vara helt ärlig så är det i princip helt onödigt att göra regelbundna ominstallationer för att höja prestandan från och med W7. Det märks helt enkelt inte, annat var det på XP och äldre windows installationer.

Med det sagt så beroende på hur mycket man har på datorn så går det snabbare med en total ominstallation för att rensa datorn från program och filer, dessutom blir man garanterat av med allt man vill bli av med utan att råka glömma nåt kvar.

Se bara till så du har alla drivrutiner som krävs nedladdade, vissa moderkort och annat vill ibland att man ska installera nätverksdrivrutinerna för trådlöstnätverk eller liknande. Det kan leda till onödigt jobb vid en ominstallation att inte förbereda detta. (gäller främst laptops)

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Skrivet av BamBoyah:

Aahaapp.. Hur lång tid tar det? Cirka

testa o kolla? olika mellan alla datorer, såklart.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerorepent:

Ska jag vara helt ärlig så är det i princip helt onödigt att göra regelbundna ominstallationer för att höja prestandan från och med W7. Det märks helt enkelt inte, annat var det på XP och äldre windows installationer.

Med det sagt så beroende på hur mycket man har på datorn så går det snabbare med en total ominstallation för att rensa datorn från program och filer, dessutom blir man garanterat av med allt man vill bli av med utan att råka glömma nåt kvar.

Se bara till så du har alla drivrutiner som krävs nedladdade, vissa moderkort och annat vill ibland att man ska installera nätverksdrivrutinerna för trådlöstnätverk eller liknande. Det kan leda till onödigt jobb vid en ominstallation att inte förbereda detta. (gäller främst laptops)

Håller inte med dig! Fast de beror lite på hur mycket skit man installerat och testat genom året också som ligger kvar i registret osv samt att folk har en förmåga att få massa ad-aware, trojaner och annat roligt som segar ner. Men visst på xp var de större skillnad eller så berodde de på att folk har mer minne idag och inte får slut på samma vis som de kunde vara förr. Själv blåser jag min varje 6 mån typ som en sommar och vinter städning.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag märker inte heller någon skillnad att tala om för W7 även efter flera år, som sagt var XP och tidigare klart sämre i det avseendet. Jag har installerat/avinstallerat hundratals program under den tiden. SSD är också helt okänslig, HD var absolut tvungen att defragmenteras regelbundet, trots velociraptor. Min Intel 320 är helt oförändrad efter snart 2 år.

Är disken fragmenterad och man inte använder SSD så kan det var en orsak, defragmentera i så fall.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag märker inte heller någon skillnad att tala om för W7 även efter flera år, som sagt var XP och tidigare klart sämre i det avseendet. Jag har installerat/avinstallerat hundratals program under den tiden. SSD är också helt okänslig, HD var absolut tvungen att defragmenteras regelbundet, trots velociraptor. Min Intel 320 är helt oförändrad efter snart 2 år.

Är disken fragmenterad och man inte använder SSD så kan det var en orsak, defragmentera i så fall.

Ja, men de beror som sagt på hur mycket IT kunskaper och vana man har också. Avinstallerar man program på rätt sätt och inte klickar ja på allt man ser och inte drar på sig massa skit så funkar de nog bra att bara harva på på sin flera år gamla installation av Win7. Dessvärre är de långt ifrån alla som lyckas med detta. Fått installera om arbetskollegors hemdatorer vid flertalet gånger då de kändes enklare än att leta efter allt skit som man dragit på sig, men där märktes skillnad kan jag tala om. Som tur är har vi hårdare restriktioner vad man får göra och inte på arbetsplatsen .

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Ja, men de beror som sagt på hur mycket IT kunskaper och vana man har också. Avinstallerar man program på rätt sätt och inte klickar ja på allt man ser och inte drar på sig massa skit så funkar de nog bra att bara harva på på sin flera år gamla installation av Win7. Dessvärre är de långt ifrån alla som lyckas med detta. Fått installera om arbetskollegors hemdatorer vid flertalet gånger då de kändes enklare än att leta efter allt skit som man dragit på sig, men där märktes skillnad kan jag tala om. Som tur är har vi hårdare restriktioner vad man får göra och inte på arbetsplatsen .

Mjo, det har du ju rätt i, tänkte inte på det. Apropå det så ringde det en ikväll där båda hemdatorerna slutat fungera riktigt... IGEN!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Men för att återgå till frågan så ser jag ingen anledning till att avinstallera vettiga program som Skype och sånt om du inte lider av utrymmesbrist på hårddisken eller om massa program dras igång vid uppstarten och du har lite minne i burken.
De du inte ska göra är att bara ta bort mappen på olika program. Då är de bättre att avinstallera på rätt vis så allt kommer bort även i registret osv.