Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skrivskyddat USB minne, kan inte formatera

Permalänk
Medlem

Prova hp format tool (googla) det har aldrig svikit mig i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipknot882222:

Har funderat på det, men 400kr är ganska mycket för mig

Prova att få det utbytt på garanti?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av fax110:

Prova hp format tool (googla) det har aldrig svikit mig i alla fall

Den svek mig haha

Skrivet av warh0g:

Prova att få det utbytt på garanti?

Sparade inte kvittot dumma mig...

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipknot882222:

Den svek mig haha

Sparade inte kvittot dumma mig...

Var köpte du det någonstans? För är det en "bra" butik så lär dom byta det ändå, eftersom du finns i deras register.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Var köpte du det någonstans? För är det en "bra" butik så lär dom byta det ändå, eftersom du finns i deras register.

Köpte det på elgiganten

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk

Prova ta ner "Darik's Boot And Nuke" "DBAN" live cd boota den med usb minnet i datorn inkopplat när dban är i gång välj usb minnet och radera det kan funka. Se upp så du inte markerar din systemdisk allt kan försvinna då. http://www.dban.org/

Permalänk
Skrivet av DanTheManSwe:

Kör cmd.exe som admin.
Starta Diskpart.
Välj rätt disk!
t ex: sel disk 4
Skriv sedan:

clean
create partition primary
sel par 1
format fs=ntfs quick
assign

Du kan byta ut ntfs mot fat32 om du vill kunna använda minnet i andra os som inte har stöd för ntfs.

tackar! hade samma problem och det fungerade galant!

Permalänk
Skrivet av supersally:

tackar! hade samma problem och det fungerade galant!

När jag skrivet clean komandot så får jag felet "Ett fel har inträffat: Mediet är skrivskyddat. Mer information finns i systemets händelselogg" :C

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem

Har samma skitfel på ett Sandisk Cruzer 16gb har du hittat någon lösning?
har testat förslagen i tråden utan framgång.. Tyvärr kan jag inte boota några linux cd:s eftersom detta är enda usbminnet jag har och har gjort mig av med brännaren

Permalänk
Medlem

hade samma problem förut så körde med linux live cd t.ex backtrack och formaterade minnet där o det funkade , men har för miga tt man annars skulle kunna sätta in det i en mac o byta filsystem där .

Permalänk
Skrivet av kau:

Har samma skitfel på ett Sandisk Cruzer 16gb har du hittat någon lösning?
har testat förslagen i tråden utan framgång.. Tyvärr kan jag inte boota några linux cd:s eftersom detta är enda usbminnet jag har och har gjort mig av med brännaren

Inget funkade för mig än så länge haha

Skrivet av telgetok:

hade samma problem förut så körde med linux live cd t.ex backtrack och formaterade minnet där o det funkade , men har för miga tt man annars skulle kunna sätta in det i en mac o byta filsystem där .

Ska testa att byta filsystem genom en mac

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipknot882222:

Inget funkade för mig än så länge haha

Ska testa att byta filsystem genom en mac

Vad är det för Verbatim modell ?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Vad är det för Verbatim modell ?

Är den här: http://www.verbatim.com/prod/usb-drives/everyday-usb-drives/s...

Förövrigt så kom jag inte åt något med min mac, stod nått om att det fanns en del på usb:et som den inte kunde komma åt.

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipknot882222:

Har funderat på det, men 400kr är ganska mycket för mig

Lånar tråden då jag har exakt samma problem med ett verbatim 8gb USB minne.

Fick du ditt att fungera tillslut och isåfall hur?

Jag får prova lite av tipsen ikväll annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Nortek:

Lånar tråden då jag har exakt samma problem med ett verbatim 8gb USB minne.

Fick du ditt att fungera tillslut och isåfall hur?

Jag får prova lite av tipsen ikväll annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Hejsan, nej tyvärr så löste jag det aldrig. Men du får gärna skriva i den här tråden om du hittar någon metod som funkar.

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk

Har samma problem som dig, har dock bara använt mitt på pc datorer. Jag har ett 16 gb kingston minne, hant inte använda det länge innan skrivskyddet kom. Hör av mig om jag hittar någon lösning men vet inte om man orkar hålla på för mycket verkar vara ett jäkla tjorv

Permalänk
Avstängd

Hade samma problem med skrivskydd på mitt kingston datatraveler 16g minne. Löste problemet med Kingston Format Utility:
http://www.kingston.com/us/support/technical/downloads?produc...

Permalänk
Medlem

Ofta sker denna låsning pga en av följande "fel".

1. Minnet dras ut oväntat och hamnar i ett "oväntat" stadie, kontrollern får fnatt helt enkelt.
2. Minnet märker att dess NAND celler har nått sin livslängd (och ska därför stänga av).
3. Ett program skadar strukturen på informationen som ligger på enheten. (Kan vara allt från Virus till enhetshanteraren där något fel uppstår).

Bästa sättet är att totalt nolla stickan om du kan. Dessa linux verktyg, Low Level Format tool, osv. Kort sagt, vilket program som än kan göra ett secure erase på stickan.

Fungerar det inte, så är stickan troligen dömd att aldrig fungera igen. Du kan naturligtvis fortsätta testa olika program, men räkna inte med ett mirakel, då även OM du lyckas få igång det, så kan det "dö" igen ganska snabbt om felet är pga NANDet iaf.

Tänk på att USB stickor som gjordes för 5 år sedan var betydligt bättre och hade mycket bättre NAND än de billiga 4-32GB stickorna du köper för 50-200kr idag. Ofta används de billigaste skräp NAND, överblivna som ej passar i SSD, i TLC läge. Det kan vara så illa så att de har endast några 100 skrivcykler innan de är slut, och börjar krångla. Förvänta er därför inte så mycket från dessa skräp USB enheter, utan de kommer att dö, ganska fort.
Vill du ha en mer pålitlig USB sticka, köp en SSD och sätt den i en USB chassi. Finns allt från mSata storlek till 1,8" och 2,5" till USB.

Permalänk
Medlem

Råkade precis ut för samma sak När jag satte i det i datorn så kom det upp att den inte var formaterad? så jag formaterade den (var ändå inget viktigt på det ändå). När det var klar kom skrivskydds felet

Jag tror jag löste det på så sätt att jag egenskaper verktyg och felkontroll bokade i båda och körde. Sen fungerade det igen:)

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Möjlig lösning.

Det var ju ett tag sedan den här tråden var aktiv men jag hade nyss samma problem med ett USB-minne av modellen Transcend 16 GB som inte gick att formatera med kommandotolken.

Jag startade Windows 7 i felsäkert läge (F8 vid uppstart) och lyckades köra genom hela serien med kommandon i CMD som någon tidigare i tråden hänvisar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hippiecartman:

Det var ju ett tag sedan den här tråden var aktiv men jag hade nyss samma problem med ett USB-minne av modellen Transcend 16 GB som inte gick att formatera med kommandotolken.

Jag startade Windows 7 i felsäkert läge (F8 vid uppstart) och lyckades köra genom hela serien med kommandon i CMD som någon tidigare i tråden hänvisar till.

Som sagt, du kan ha tur att få igång dem igen, men jag hade inte litat på det längre. Men man kan självklart använda det till oviktiga saker.

Felen beror ofta på att kontrollern i dem får ett fel de inte kan hantera, och låser sig. Detta problem kunde även ske på tidiga SSDer, men idag har de skydd mot dessa typer av fel. Ofta är felet pga en NAND cell inte kunde läsas rätt, som innehöll viktig meta-data.
Om man kan återställa strukturen och nollställa kontrollern så fungerar det igen, iaf tills NAND fel sker igen...

Permalänk
Inaktiv

@Paddanx: Vet du om det finns MLC eller SLC usb-stickor att köpa?

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

@Paddanx: Vet du om det finns MLC eller SLC usb-stickor att köpa?

Är svårt att garantera MLC, men om du köper en riktigt kvalitets sticka så är det mest troligen MLC, speciellt om de har en skrivhastighet på 100MB/s+ iaf. SLC, nej. Dessa försvann för några år sedan. Vill ha ha SLC så är det speciella industri hårdvara som gäller.

Alla enkla stickor idag, oavsett läshastighet, USB3, super loga mm, är troligen TLC. Det enda man märker det på är 4k skrivhastighet och sekv skrivhastighet, för det kan inte TLC nå (än iaf).

Permalänk
Medlem

Skrivskyddat USB-minne på 16 GB

@sp1k3n:
Hej;

Har liknande problem att formatera om mitt USB-minne (en sån sticka som man sätter in i USB), en Transcend på 16 GB. (Jag är en äldre kvinna och kan inte mycket om vissa saker på min laptop). Har program Windows 8.1 på min laptop. När jag satte in USB-stickan och ville formatera om, gick det inte. Fick info att det kanske är "skrivskyddade filer". På stickan finns gamla foton från 2013, då en datakille överförde dem från min gamla laptop (HP) till min nuvarande (Toshiba Satellite). Nu behöver jag detta USB-minne till en polsk TV-dekoder, för att spela in på detta från polsk TV, vissa program.
Jag vore överlycklig om jag kunde få hjälp här - på ett enkelt, ej för tekniskt avancerat språk - vad jag ska göra för att lyckas med att formatera om (tömma den här Transcend) på gamla foton som redan finns på min laptop.

Med gott hopp om hjälp och tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Kristall:

Hej,
En variant är att använda windows inbyggda kommandotolk (cmd) för att rensa och formatera usb minnet.

Gör så här:

Öppna cmd i administratörsläge genom att högerklicka på startikonen längst ned till vänster på skrivbordet.
Då får du upp en meny och i den finns något som heter Kommandotolken (Administratör).
Starta den genom att klicka med vänster musknapp. Då öppnas ett litet fönster med vit text på svart bakgrund.

Det ser ut så här:

I det fönstret ska du skriva en rad i taget (som det står här nedanför) och trycka på retur (enter) efter varje rad du skrivit ( som det ser ut i bilden). Obs! Du ska inte skriva "skriv:" utan bara det som står till höger om det (som i bilden).

Ditt USB minne på 16GB motsvarar 16384 MB. På så vis ser du vilket nummer ditt USB minne har!

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (där # motsvarar numret på USB minnet) gör inte fel här! Se exemplet i bilden!
skriv: clean
skriv: create partition primary
skriv: select partition 1
skriv: active
skriv: format quick fs=fat32 (här ska det räkna upp till 100% innan du kan fortsätta med nästa steg)
skriv: assign
skriv: exit (för att avsluta diskpart)
skriv: exit (för att stänga commandotolken)

Det är allt.

Hoppas det inte är för komplicerat för dig. Lycka till!

P.S.
Eventuellt kan du använda ett program som heter Rufus, som du kan hämta här gratis:
http://rufus.akeo.ie/

Bocka isåfall ur rutorna där det står:
Skapa en startbar disk med...
Skapa utökat namn och ikonfiler.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"