Microsoft bygger in reklam i Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag hoppas att du noterade att jag bara vände på allt du sa. Du kom med en massa åsikter och mina är de motsatta. Vi kanske kan enas om att vi tycker olika

Ja, eftersom allt av diskussionsvärde redan har sagts. Håller med dig helt och hållet.
EDIT: Och hoppades att du skulle se sarkasmen i mitt förra svar också så klart.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Marknadsföringsavdelningen på MS tar fram hagelbrakaren och skjuter företaget rakt i familjelyckan igen. Idiottilltaget att ta bort startmenyn i 8 ångras men det ska man tydligen får lida för genom massa jäkla reklam istället. Nej tack! Fick tanken att gå över till Ios nu för första gången i livet - skrämmande och skakande upplevelse. Blir nog en nedgradering från 8 till 7 ifall det inte finns något sätt att kringgå eller ta bort eländet.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Windows Phone = Fail
Windows 8 = Fail
Surface = Fail
Xbox One = Fail
Windows 8.1 = Fail

Det verkar som att kostymnissarna på Microsoft har tröttnat på sina jobb och försöker nu sänka skutan ordenligt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Windows Phone = Fail
Windows 8 = Fail
Surface = Fail
Xbox One = Fail
Windows 8.1 = Fail

Testat Windows 8.1 och Xbox One? Testat Windows Phone 8?
Visst kan man lista 5 produkter från en tillverkare, både befintliga och olanserade, och skriva Fail. Men vad är själva poängen?

Sedan är det väldigt spännande bedömningskriterier som används när folk bedömmer Microsoft. Säljer de 100 miljoner exemplar av Windows 8 på ett halvår så är det Fail och vissa tycker att Microsoft ska lägga ner Windows. När däremot Linux, som är helt gratis, bara har 1% av desktopanvändarna efter att ha funnit i 20 år så är det förstås ingen Fail. Inte heller när alla MacOSX versioner tillsammans bara har 8% av desktopmarknaden efter att ha funnits i mer än 10 år.

På 90-talet var det ju i alla fall lite coolt att gnälla på Microsoft.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Google=Gratis
Det är även båda deras os

Skickades från m.sweclockers.com

Bing = gratis.

Googles OS är "gratis" med proprietär hårdvara.
MS's operativsystem är lika gratis med standardiserad hårdvara.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

...gratis uppdatering?
Brukar dom kosta haha

Känns som att man kanske kommer kasta ut 8:an fortare än fan gör upp eld och lägga in 7:an ist när nya burken kommer.

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

du ser inget problem i att köpa ett operativsystem och sen behöva ha reklam i det?
Kommer det vara ok för dig att klaga när om de väljer att ha reklam direkt på skrivbordet?
Näh du. Det är nog coolt att vara så där icke brydd och laid back som du.

mvh en som ångrar sitt val att uppgradera sitt win7.

Skrivet av anon179444:

Och vilken sökmotor rekommenderar du att man använder när man söker på hårddisken?

Avaktivera Bing och sök bara på hårddisken = Ingen reklam, inte svårare än så. Önskar bara folk läste igenom texten och resonerade en minut innan alla spyr ut sin första tanke bara efter att ha kollat på rubriken. Jag blev också chockad när jag läste rubriken men förstod att det inte var någon stor grej efter att ha läst artikeln och gjort någon minuts research.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem

Hejdå m$... Så sjukt misslyckat, de jobbar verkligen järnet för att göra sig av med alla normal användare...

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad alla blir så upprörda över!? Det är en söktjänst, och hur länge har inte Google haft reklam när man söker på något? Ingen är irriterad på de gula rutorna längst upp och annonserna till höger där inte, men så fort MS lägger till det blir det tjafs med en gång!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AtomicPunk:

Avaktivera Bing och sök bara på hårddisken = Ingen reklam, inte svårare än så. Önskar bara folk läste igenom texten och resonerade en minut innan alla spyr ut sin första tanke bara efter att ha kollat på rubriken. Jag blev också chockad när jag läste rubriken men förstod att det inte var någon stor grej efter att ha läst artikeln och gjort någon minuts research.

Jag gjorde mer än någon minuts research. Det står inte i artikeln att det är tillräckligt att avaktivera bing eller ens att reklamen är styrd via bing. Hur vet du att det bara är att "avaktivera Bing och sök bara på hårddisken = Ingen reklam" Det är inget som står i sweclockers artikeln eller Forbes artikeln som SC anger som källa. Inte heller PCworld eller The verge skriver något om det. Vad har du för insikter i hur smartsearch fungerar som vi andra inte har?

Det låter som att du bara antar masssa saker och sedan anklagar omvärlden för dina egna brister.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DBDev:

Jag förstår inte vad alla blir så upprörda över!? Det är en söktjänst, och hur länge har inte Google haft reklam när man söker på något? Ingen är irriterad på de gula rutorna längst upp och annonserna till höger där inte, men så fort MS lägger till det blir det tjafs med en gång!!!

Öööh,,,Adblock är typ världens populäraste addon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179444:

Jag gjorde mer än någon minuts research. Det står inte i artikeln att det är tillräckligt att avaktivera bing eller ens att reklamen är styrd via bing. Hur vet du att det bara är att "avaktivera Bing och sök bara på hårddisken = Ingen reklam" Det är inget som står i sweclockers artikeln eller Forbes artikeln som SC anger som källa. Inte heller PCworld eller The verge skriver något om det. Vad har du för insikter i hur smartsearch fungerar som vi andra inte har?

Det låter som att du bara antar masssa saker och sedan anklagar omvärlden för dina egna brister.

Källa? Vad sägs om Windows 8.1 Preview som finns fritt tillgängligt för allmänheten att testa. Där har jag personligen testat smartsearch och även stängt av Bing-söken. Det tog 4-5 sekunder att lista ut hur.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av anon179444:

Jag gjorde mer än någon minuts research. Det står inte i artikeln att det är tillräckligt att avaktivera bing eller ens att reklamen är styrd via bing. Hur vet du att det bara är att "avaktivera Bing och sök bara på hårddisken = Ingen reklam" Det är inget som står i sweclockers artikeln eller Forbes artikeln som SC anger som källa. Inte heller PCworld eller The verge skriver något om det. Vad har du för insikter i hur smartsearch fungerar som vi andra inte har?

Det låter som att du bara antar masssa saker och sedan anklagar omvärlden för dina egna brister.

Som någon skrivit tidigare kan man göra det i testversionen och jag räknar med att det går att göra i releasen också. Sökfunktionen kommer ju antagligen inte kunna ta emot info från bing utan internettillgång så på något sett måste funktionen vara applicerbar på sökningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Källa? Vad sägs om Windows 8.1 Preview som finns fritt tillgängligt för allmänheten att testa. Där har jag personligen testat smartsearch och även stängt av Bing-söken. Det tog 4-5 sekunder att lista ut hur.

Men det är ju en preview. Den skarpa verionen är ju inte släppt än. Miicrosoft själva säger ju att "de vill kunna erbjuda en annonskanal till det vardagliga datoranvändandet, vars beteendemönster skiljer sig ifrån de klassiska internetsökningarna." Vilket iallafall jag tolkar som att det finns planer på att implementera reklam eller insamlande av sökdata via mer än internetsökningar. I 8.1 eller en senare version.

Den stora kassakon när det gäller reklam är ju inte annonsplatser utan info om konsumenternas specialintressen för att kunna göra riktad reklam. Guldklimpen som MS sitter på är ju unik info om vad folk gör på datorn. DET är värt pengar. Om sedan den riktade reklamen levereras på något annat ställe än i smart search är ju skitsamma. Det är infon som är värdefull. Det jag inte förstår är hur ni kan vara så bombsäkra på att detta bara kommer ske via bing och att det bara är att slå av. Jag hittar väldigt lite info om sökdata och smartsearch. Men ni bara VET?

Permalänk

Oj 1000kr för w8 professional jag köpte upgradering windows 8 pro när det kom ut för 250kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Var det där ett skämt?

Vad har det med saken att göra? Dessa system är helt olika.
Det finnas fördelar såväl som nackdelar med ett "stängt" os.
När vi snackar mjukvara (du vet skillnaden mellan det och hårdvara hoppas jag) så när vi jämför Windows och OS X
så har Apple precis som MS att man kan
ha deras mobila gränssnitt i systemet
dock lyckades dom att inte strula till det.
Du behöver aldrig se det om du inte vill.
Ledsen om jag inte kan skriva fullständigt
just nu, sitter på mobilen utan tillgång till dator.
Hoppas du förstår vad jag menar åtminstone.

Nej, inget skämt. Du gör en massa konstiga radbrytningar mitt i meningar så det ser precis ut som ett stycke poesi, fast jättedåligt!

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem

vad i... lägg ägg med skit saker redan MS...

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - Black Pearl | Nvidia MSI GTX 980 Ti Lightning 6GB | MSI Z170A XPOWER | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666Hz CL16 DDR4 (4x4GB) | i7-6700k 4,0GHz | Noctua NH-D15 | Corsair PSU 850W 80+Gold | Samsung SSD 850 500gb | Fractal Design Chassifläkt Dynamic GP-14 140mm x4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffe_93:

Jahopp, de fixar en hel del förbättringar i 8.1 men sedan ska de återigen ta fram pistolen och skjuta sig i foten.

Först sköt de sig i foten , nu knäna , nästa steg blir väl en kula i pannan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Windows Phone = Fail
Windows 8 = Fail
Surface = Fail
Xbox One = Fail
Windows 8.1 = Fail

Det verkar som att kostymnissarna på Microsoft har tröttnat på sina jobb och försöker nu sänka skutan ordenligt.

Man undrar lite vilka kriterier du utgår från när du stämplar produkter som fail. Och hur vet du att Xbox One är fail trots att den är flera månader från lansering? Är du synsk? Eller är det bara en vild spekulation från din sida baserad på den negativa publiciteten som konsolen fick förra månaden?

Permalänk
Medlem

Började gråta så fort jag läste "Bing" :/

Visa signatur

7800X3D | 32GB 6400MHz | RTX 2080 Super
Razer Blade Advanced 2021 / MacBook Pro 2022 / Galaxy S23 / iPhone 14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av uptjackmalo:

Det är bara en tidsfråga innan man börjar förstöra Skype precis som man gjorde med MSN för 4-5 år sedan.

Dom har redan börjat pumpa in annonser i Skype och det blir bara mer!

Inte under OSX eller Linux. Det är bonus du får när du byter till ett bättre os.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Man undrar lite vilka kriterier du utgår från när du stämplar produkter som fail. Och hur vet du att Xbox One är fail trots att den är flera månader från lansering? Är du synsk? Eller är det bara en vild spekulation från din sida baserad på den negativa publiciteten som konsolen fick förra månaden?

Det är nog väldigt mycket spekulering när det gäller bas funktionerna, men under presentationen utav Xbox One så lyckades dom förstöra innebörden utav det liberala spelandet för sin egna produkt. Även om dom nu tagit tillbaka det som dom kritiserades för så har dom stämplat sitt egna rykte, och konsumenterna vet nu vad Microsoft siktar i mot långsiktigt. Den negativa publiciteten speglar trots allt det befintliga tillståndet av deras produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Bing = gratis.

Googles OS är "gratis" med proprietär hårdvara.
MS's operativsystem är lika gratis med standardiserad hårdvara.

Sen när var Windows gratis?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

Nej, inget skämt. Du gör en massa konstiga radbrytningar mitt i meningar så det ser precis ut som ett stycke poesi, fast jättedåligt!

Ledsen för det.
Då jag sitter på mobilen kan jag inte få till texten riktigt.
Är kass på att skriva på skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SmörBacon:

Förstår vad du menar men samtidigt har nördar sagt detta i över 10 år. Men Windows 8 skippar man ju helt. Otrolig fail-version. Stannar i Win 7 på min power rig och går över till OSX/iOS på laptop/mobila enheter!

Skillnaden är väl att spel numera går att spela på linux? Exempelvis HL2, CSS, TF2 osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Absolut men det är en helt annan grej när vi snackar verkstadsmaskiner osv de står i en isolerad mijö som inte ens står på internet för det mesta, det är något produkten levereras med och är skriven för , sånt rör man inte endå.

Sen att Windows XP har gamla appar som inte funkar för 7an och 8an ja det klart det finns det men ofta finns det nyare versioner av koden eller så är det hemmaknackade grejor och om det är det är det endå dags att slänga ut skräpet.

För att inte nämna windows xp comp mode? Jag har själv kört stenåldersspel tack vare denna funktion..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Var det där ett skämt?
Vad har det med saken att göra? Dessa system är helt olika.
Det finnas fördelar såväl som nackdelar med ett "stängt" os.
När vi snackar mjukvara (du vet skillnaden mellan det och hårdvara hoppas jag) så när vi jämför Windows och OS X
så har Apple precis som MS att man kan
ha deras mobila gränssnitt i systemet
dock lyckades dom att inte strula till det.
Du behöver aldrig se det om du inte vill.

Ledsen om jag inte kan skriva fullständigt
just nu, sitter på mobilen utan tillgång till dator.

Hoppas du förstår vad jag menar åtminstone.

Skrivet av pixelpuke:

Nej, inget skämt. Du gör en massa konstiga radbrytningar mitt i meningar så det ser precis ut som ett stycke poesi, fast jättedåligt!

Men herregud. Killen har skrivit det fetstilta i nästan varje inlägg. Och jag fattade det i första då det står "skickades från m.sweclockers.com i fin blå textlänk" Det är väl inte så svårt att sätta samman. Eller?

Skrivet av Friterad:

Ledsen för det. Då jag sitter på
mobilen kan jag inte få till
texten riktigt. Är kass på att skriva
på skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, var inte ledsen alls du. Fortsätt att skriva din åsikt och var glad!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men herregud. Killen har skrivit det fetstilta i nästan varje inlägg. Och jag fattade det i första då det står "skickades från m.sweclockers.com i fin blå textlänk" Det är väl inte så svårt att sätta samman. Eller?

Nä, var inte ledsen alls du. Fortsätt att skriva din åsikt och var glad!

Har tyvärr fått acceptera att folk inte tänker så långt.

Sitter hemma igen nu dock, så får bli lite redigerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Testat Windows 8.1 och Xbox One? Testat Windows Phone 8?
Visst kan man lista 5 produkter från en tillverkare, både befintliga och olanserade, och skriva Fail. Men vad är själva poängen?

Sedan är det väldigt spännande bedömningskriterier som används när folk bedömmer Microsoft. Säljer de 100 miljoner exemplar av Windows 8 på ett halvår så är det Fail och vissa tycker att Microsoft ska lägga ner Windows. När däremot Linux, som är helt gratis, bara har 1% av desktopanvändarna efter att ha funnit i 20 år så är det förstås ingen Fail. Inte heller när alla MacOSX versioner tillsammans bara har 8% av desktopmarknaden efter att ha funnits i mer än 10 år.

På 90-talet var det ju i alla fall lite coolt att gnälla på Microsoft.

Poängen är att alla deras senaste produkter sen Windows 7 har floppat. Xbox One kommer att floppa efter all kritik den fått och jag ser inte att 8.1 kommer vara samma räddare i nöden som Windows 7 var för Vista.

Att Windows 8 har sålt 100 miljoner exemplar är en ganska så luddig siffra. Många av dessa licenser har tvingats på kunden när dom köpt en ny dator, och med tanke på priset innan nyår, 250kr eller va det var, så köpte nog många det bara för det låga priset. Tittar man dock på vilket OS som används mest så ser man att Windows 8 är en stor flopp som inte gjort användarna nöjd. Det tog inte länge för Windows 7 att bli det mest använda operativsystemet i världen. Windows 8 har inte ens gått om Mac OSX.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Poängen är att alla deras senaste produkter sen Windows 7 har floppat. Xbox One kommer att floppa efter all kritik den fått och jag ser inte att 8.1 kommer vara samma räddare i nöden som Windows 7 var för Vista.

Att Windows 8 har sålt 100 miljoner exemplar är en ganska så luddig siffra. Många av dessa licenser har tvingats på kunden när dom köpt en ny dator, och med tanke på priset innan nyår, 250kr eller va det var, så köpte nog många det bara för det låga priset. Tittar man dock på vilket OS som används mest så ser man att Windows 8 är en stor flopp som inte gjort användarna nöjd. Det tog inte länge för Windows 7 att bli det mest använda operativsystemet i världen. Windows 8 har inte ens gått om Mac OSX.

Tvivlar starkt på att xbox one kommer floppa. Det kommer bli microsofts populäraste konsol hittills. De nya konsolerna är x86 maskiner som är väldigt lika varandra hårdvarumässigt. Det de kommer konkurrera med är operativsystemet.

Så vad är det då som skiljer mellan operativsystemen?
Sony kommer att vara väldigt enkelt att synka med PSP för den enorma mängd människor som har en sådan.

Xbox one kostar 100 dollar mer, men kör en ett os som är en del av microsofts enorma ekosystem och som delvis är kompatibelt med windows, så att du till och med kommer att kunna köra windowsappar. Vad tror du att det är värt egentligen?