Extern Hårddisk går ej att hitta på datorn.

Permalänk

Extern Hårddisk går ej att hitta på datorn.

Tjenare!

Fick ett uppdrag av min bror att försöka hitta felet eller iallafall minst kunna göra en backup på allt han har på den.
Och det som är problemet med hårddisken är att när man väl kopplar in den så visar den sig inte i datorn, den installerar drivrutiner och liknande utan problem. Men visar sig bara inte i datorn, har haft samma problem innan med en av mina hårddiskar dock kommer jag inte ihåg hur jag löste det...

Någon som har en idé ?

Och en annan fråga, om man öppnar hårddisken. Har den samma ingångar som en vanlig intern ? Alltså om jag kan sätta in den i datorn istället.

Tacksam för svar!

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Medlem

Har den använts med en mac? Ibland kan HFS vara dold i windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem

Hittar du den under diskhanteraren?
Jepp, det sitter en vanlig hårddisk i den.

Permalänk
Medlem

Vilket OS kör du? Vilket filsystem används på disken?

Om du plockar ur disken borde den ha en standard S-ATA kontakt, så länge det inte är en ganska gammal disk.

Permalänk
Medlem

Du kanske behöver ge disken en enhetsbeteckning (ex. F, G, H etc.) i Datorhantering -> Diskhantering.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av Tanso:

Har den använts med en mac? Ibland kan HFS vara dold i windows.

Nej, den har använts som en mediaspelare till brorsans TV.

Skrivet av HerrNilsson30:

Hittar du den under diskhanteraren?
Jepp, det sitter en vanlig hårddisk i den.

Nope, hittar inte något som har med den att göra.. Den är 2TB.

Skrivet av Kranis:

Vilket OS kör du? Vilket filsystem används på disken?

Om du plockar ur disken borde den ha en standard S-ATA kontakt, så länge det inte är en ganska gammal disk.

Skrivet av sp1k3n:

Du kanske behöver ge disken en enhetsbeteckning (ex. F, G, H etc.) i Datorhantering -> Diskhantering.

Problemet är ju att jag inte hittar den där...

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Medlem

Finns det viktig data på den?
Annars kan du testsa att plocka ut den ur chassit och sätta den i en stationär dator.

Permalänk
Medlem

Vad är disk 3 för nått? är ju en disk som heller inte kommer synas under "Dator" ingen enhetsbokstav.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Behöver också hjälp då jag har också samma problem eller värre, kika på denna tråd

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1221469-extern-hd-...

Tackar!

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson30:

Finns det viktig data på den?
Annars kan du testsa att plocka ut den ur chassit och sätta den i en stationär dator.

Han rankade det inte som att det var väldigt viktig data på den, men han sa dock att han skulle göra det mesta för att slippa ta bort det. Alltså lite dubbelmoral där
Jo jag tänkte jag skulle göra det nu i veckan och se hur det funkar då

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Medlem

Om nu ändå tar ut disken ur sin externa låda så bör du testa att koppla disken i en stationär datorn som en vanlig lagrings disk. Du utesluter du att den externa lådan, kablar och kontakter som orsaken till felet.