Permalänk
Skrivet av jocke91:

Här med... märks tydligt t.ex. utomhus på natten, lättast med nattläget aktiverat. Min fläck är halvmånsformad och finns ca. 1cm in från kanterna i övre vänstra hörnet. Inget som stör vid normalanvändning eftersom den endast syns när låsskärmen med klockan är aktiv.

Skrivet av _Fredrik_:

Exakt samma här �� får se om jag ska orka skicka in den.

Det där är helt normalt, det är ett vanligt fel på i princip alla AMOLED skärmar. Googla det och läs, nästan ingen telefon med denna typ av skärm är fri från det.

Permalänk

Tack och bock det förklarar ju allt.

En annan grej som krånglar är när jag ska stänga av telefonen. Så står det bara hej då väldigt länge, tillslut så startar telefonen om fast den ska stängas av. Får detta fenomen varje gång och på andra försöket stängs den av.

Vet någon om det går att starta om telefonen på något annat sett? Lumia800 kunde man hålla in knappen längre för en grund omstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Jag tänkte att jag skulle dela med mig av en erfarenhet jag gjort angående plötslig batteridräneing.
Jag har under flera månader hållt på och testa varierande hyporteser och har kommet fram till följande:

0) Förutom de vanliga tipsen att stänga av Wifi när man är ute på ställen utan täckning och stänga av datahämtning via operatören när man inte behöver det så verkar nedanstående vara det som gäller.

1) Det är alltid en app som ställer till det om batteriet plötsligt tappar, om det inte är ett gammalt batteri förstås. OBS med "app" menar jag i detta sammanhang även olika programtillägg i os:et som man kan starta manuellt.

2) Det verkar som så att när man stänger en app så kan det hända att den inte stängs helt vid vid den första stängningen. Det hjälper inte att man blockat bakgrundskörning.

3) Det verkar som att gratisappar som har bakgrundsreklam inte alltid stänger reklamslingan vid första stängningen.

4) Det här är en os-grej som måste fixas till vid framtida uppdateringar. Det verkar som att os:et stänger apparna i fler steg och att alla stegen inte hinner verkställas vid första stängningen.

5) LÖSNING: Jag har under en längre tid testat följande som vekar fungera:
Varje gång jag går in i en app (även os-tillägg) och vill ur, backar jag hela vägen tillbaka och i förekommande fall även "klickar" på exit. Därefter startar jag genast appen igen och går ur en gång till, (ibland tre gånger).

Denna lilla process verkar få appen att stänga sig helt. Jag har genom att göra som ovan, numera en helt "enorm" batteritid, däneringskurvan i batteriappen ligger alltid i stort sett helt platt när luren inte används.

Det vore roligt om ni andra också kunde testa denna lilla lösning för att se om ni upplever lika stor skillnad som jag. (speciellt nattetid då luren inte används). Rapportera gärna era erfareheter här i tråden.
Det kan vara så att GDR3 redan har fixat till en del av detta och att det då inte märks så stor skillnad, men ni med GDR2 borde märka en stor skillnad.

Jag har haft min 1020 i två veckor. Sedan dag 1 har den tappat batteri på 10 timmar, oavsett vad jag gjort. Ibland har förbrukningen legat på 25-30%/h och jag har varit glad om den legat på 5-6%/h. Men hela tiden har jag försökt olika lösningar för att åtgärda detta. Bland annat har jag gjort flera fabriksåterställningar, omstarter och raderat alla appar etc. Jag har läst här och på andra forum och gjorde följande.

1. Gjorde en fabriksåterställning och tömde telefonen på appar och annat.
2. Jag lät batteriet tömmas HELT och laddade sedan upp det fullt.

Efter detta har förbrukningen legat på 0,6%/h - 2,5%/h beroende på inställningar och vilka appar som tillåts arbeta i bakgrunden.

Jag hade tidigare bland annat en "batteri-app" som verkar ha dränerat en hel del batteri, så den installerar jag inte igen. Den hette nog bara "Battery". Nu har jag en annan app som övervakar förbrukningen och den verkar inte dra något batteri.

Nu har jag haft telefonen på i 12 timmar och laddat en del appar, läst på nätet och annat. Har 82% batteri kvar med alla inställningar påslagna (Plats, 4G, WiFi, etc).

Skrivet av _Fredrik_:

Tack och bock det förklarar ju allt.

En annan grej som krånglar är när jag ska stänga av telefonen. Så står det bara hej då väldigt länge, tillslut så startar telefonen om fast den ska stängas av. Får detta fenomen varje gång och på andra försöket stängs den av.

Vet någon om det går att starta om telefonen på något annat sett? Lumia800 kunde man hålla in knappen längre för en grund omstart.

Det går att göra en omstart genom att hålla innen "startknappen" (den i mitten) samtidigt som man trycker på "volym ner". Håll knapparns inne i ca 10 sekunder, så startar den om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enfroid:

Jag har haft min 1020 i två veckor. Sedan dag 1 har den tappat batteri på 10 timmar, oavsett vad jag gjort. Ibland har förbrukningen legat på 25-30%/h och jag har varit glad om den legat på 5-6%/h. Men hela tiden har jag försökt olika lösningar för att åtgärda detta. Bland annat har jag gjort flera fabriksåterställningar, omstarter och raderat alla appar etc. Jag har läst här och på andra forum och gjorde följande.

1. Gjorde en fabriksåterställning och tömde telefonen på appar och annat.
2. Jag lät batteriet tömmas HELT och laddade sedan upp det fullt.

Efter detta har förbrukningen legat på 0,6%/h - 2,5%/h beroende på inställningar och vilka appar som tillåts arbeta i bakgrunden.

Jag hade tidigare bland annat en "batteri-app" som verkar ha dränerat en hel del batteri, så den installerar jag inte igen. Den hette nog bara "Battery". Nu har jag en annan app som övervakar förbrukningen och den verkar inte dra något batteri.

Nu har jag haft telefonen på i 12 timmar och laddat en del appar, läst på nätet och annat. Har 82% batteri kvar med alla inställningar påslagna (Plats, 4G, WiFi, etc).

Det går att göra en omstart genom att hålla innen "startknappen" (den i mitten) samtidigt som man trycker på "volym ner". Håll knapparns inne i ca 10 sekunder, så startar den om.

Jag använder en batteriapp som heter"Battery", men har inte märkt att den dränerar mitt batteri.
Jag har allt på utom wifi, jag har istället alltid 4G på. Jag laddar oftast varje dygn, men har ofta runt 20 - 40 % kvar.

Vilken batteriapp har du som du anser vara bättre?
Nu har jag iofs en 920'a.

Permalänk
Medlem

Battery är en bra app, har tyckt att den haft samma inverkan på 920 som nu 1020.

En fråga, varför har ni 4G på, förutom när ni surfar? Det går ju inte att ta emot samtal på det, så att bara ha på det är ju hyfsat meningslöst. Vari ligger poängen?

Permalänk
Medlem

Att stänga av 4G överhuvudtaget har hjälpt de flesta jag känner med 1020 problem. Känns helt onödigt med 4G, då 3G fungerar perfekt för streaming och har större täckning än 4G. Känns inte som att 4G gör något vettigt förutom att ge 0.5s snabbare laddning av sidor, vilket inte är tillräckligt för att argumentera för den enorma batterislukandet som den gör.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Battery är en bra app, har tyckt att den haft samma inverkan på 920 som nu 1020.

En fråga, varför har ni 4G på, förutom när ni surfar? Det går ju inte att ta emot samtal på det, så att bara ha på det är ju hyfsat meningslöst. Vari ligger poängen?

Varför ska jag stänga av 4G på 920á när den ändå håller en hel dag utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Jag använder en batteriapp som heter"Battery", men har inte märkt att den dränerar mitt batteri.
Jag har allt på utom wifi, jag har istället alltid 4G på. Jag laddar oftast varje dygn, men har ofta runt 20 - 40 % kvar.

Vilken batteriapp har du som du anser vara bättre?
Nu har jag iofs en 920'a.

Jag kör nu Battery Meter, gör ju samma sak som andra batteri-appar, men drar inte mycket batteri. Jag gjorde ju flera ändringar på samma gång förut, så jag vet ju inte om den tidigare batteriappen var boven i dramat. Men jag raderade alla appar utom den, gjorde omstart och ändå drog batteriet 25%/h...

Jag gjorde ju då en återställning och tömde batteriet helt, samt struntade i att installera denna app igen. Men jag kan ju inte säkert säga att det var den appen som ställde till det.

Permalänk
Medlem

Idag fick jag åter problem med mitt batteri! Från att ha legat runt 2,5%/h i några dagar sköt det plötsligt iväg till 19-22%/h. Detta skedde efter att jag tagit ett foto (som för övrigt blev väldigt bra) )

Jag började analysera detta och kom då på att jag hade kryssat i att alla bilderna skulle få aktuell position sparad. Samtidigt hade jag stängt av positioneringen på telefonen. Jag valde då bort att bilderna skulle få position, samtidigt som jag aktiverade positioneringen, och vips var jag nere på 2,5%/h igen, efter omstart.

Dock har jag hittat ett lustigt fenomen. När jag har 4G, WiFi och position påslaget drar den ungefär 2,5-3,3%/h. När jag stänger av datatrafik, poitionering o.s.v. (Flygplansläge) börjar den plötsligt dra iväg mot 7-9%/h.

Min slutats är att det inte är något hårdvarufel på själva telefonen, utan det är operativsystemet som krånglar. Jag har försökt hitta något sätt att kontakta Microsoft angående problemen, men vet inte hur man gör det. Är det någon som vet hur man mailar dem eller skickar information om felaktigheter i operativsystemet.

Permalänk
Medlem

Black kom idag, laddar ner nu!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Black kom idag, laddar ner nu!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag med, äntligen!

Ä N T L I G E N!

Notifikationer på låsskärmen! Underbart.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Telepati:

Den finns som en app, fungerar till Amber telefoner också.
http://www.windowsphone.com/s?appid=7d2e7de3-95e7-4143-8a9d-a...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Den finns som en app, fungerar till Amber telefoner också.
http://www.windowsphone.com/s?appid=7d2e7de3-95e7-4143-8a9d-a...

vilken meningslös app.. Går fortare att swipa höger sen trycka på bokstäverna..

hoppas WP 8.1 bygger ut detta.
bästa med black är ju lätt notifikation på låsskärm och X vid apparna
DNg är kul med.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om någon är sugen, får du gärna ta ett foto "före black" och ett "efter black".

Permalänk
Medlem

Bra, där var den jädra app-mappen

Det som är bäst och som varken Samsung eller iPhone har är dessa nya notifikationer, som Nokia haft på sina modeller i många år. Helt grymt att kunna ta upp luren ur fickan på gymmet/puben/bion och slippa trycka in power-knappen för att se tid och ifall någon ringt/messat/mailat/Skypeat. Så av-stressande också, att slippa pilla utan numera bara kasta en blick. Om den ligger framför dig på ett bord, på en krog, så är det lätt hänt att man missar ett mess, jag kan det iaf då jag försöker sätta den jag umgås med i första rummet, och inte som förr W P 8!! Då behöver man inte längre ta ta upp luren och pilla utan bara kasta en snabb blick. Classy. Proffsigt.

Skrivet av Naxos:

Om någon är sugen, får du gärna ta ett foto "före black" och ett "efter black".

Hur tänkte du här? Man ser ju inte alla detaljer som ingår i Black på ett foto, lite svårt att fota att jag innan hade BT 3.0 och nu 4.0.

Men du kanske menade något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Hur tänkte du här? Man ser ju inte alla detaljer som ingår i Black på ett foto, lite svårt att fota att jag innan hade BT 3.0 och nu 4.0.

Men du kanske menade något annat?

Nu har jag ingen 1020 själv. Läste bara detta;
Even more importantly, Nokia Lumia Black update brings improved imaging algorithms. They are said drastically improve the image quality, particularly on the Nokia Lumia 1020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Nu har jag ingen 1020 själv. Läste bara detta;
Even more importantly, Nokia Lumia Black update brings improved imaging algorithms. They are said drastically improve the image quality, particularly on the Nokia Lumia 1020.

Åh vad korkad jag är:-) Att jag inte fattade det.

Nu har jag Black på min 1020, men 1 920 utan, men skillnaden ska vara grym på 1020 sägs det, sett massa jämförelser och nu när den kan ta i RAW så är det inte ens jämt. Något expert sa att 1020 låg 2 år före de andra, jag vet inte.

Tyvärr är jag ingen kamerasnubbe, med alla dessa inställningar, men var lugn, det lär komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

X vid apparna

Menar du xet som ger möjligheten att stänga ner? Det är GDR3, och inte Black.

Permalänk
Medlem

Synd att jag missade ta en före och efter bild, men det gula som kom inomhus med xenon verkar har fixat sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

vilken meningslös app.. Går fortare att swipa höger sen trycka på bokstäverna..

På ett sätt lite meningslös, men du kan ju själv sortera efter tycke i mappen, och så bra överblick hade inte jag över ex mina sport-appar, som jag har nu. Så på vissa, alla kamera-appar, sport, och kanske något annat kan den kanske användas till. Bankappar får du ju i en app nu, du kan ju omöjligt ha samma överblick över dem innan, som när de är samlade i samma mapp?

Så den kommer helt klart fylla en viss funktion.

EDIT: Ju mer jag bekantar mig med app-mappen, desto mer funktionell finner jag den. Man behöver ju inte göra något som skapar förändringar i praktiken, även om du skapar 4 mappar i app-mappen, 1 för sport, 1 för musik, 1 för kamera och en för spel, exempelvis. Allt kommer vara som innan, också. Det är lite det som är själva poängen med detta, som jag ser det. Man kan det, om man vill, men det är inget påtvingat.

De som du lagt i mapparna, i app-mappen, de apparna finns fortfarande kvar i app-listan, de finns fortfarande kvar där de var på startskärmen. Det är detta som är det grymma, du rör inte på dem rent fysiskt, men du gör låt kalla det en kopia av den, som du placerar i ett smidigt fack, lättåtkomlig och med likasinnade appar i samma fack.

Tittar man på en sådan mapp, i app-mappen, så ser man sex appar, men den kan innehålla fler och man rankar själv hur de ska placeras. Jämför detta med iPhone, som har något liknande, fast mycket sämre, mapparna visar 9 och är så små att du knappt ser dem. Plus att de inte finns någon annanstans. Lägger du dem i en iphone-mapp, så har du inte kvar dem någon annanstans.

Så där har ju WP enorma fördelar, allt är som vanligt, men sedan finns dem även numera i vissa sorterade mappar, utan att förändra, utan bara en förbättring. För att lägga en app i app-mappen ändrar INGENTING mot innan, du ger dig själv bara en ny väg, om du skulle vilja. Överlägset Iphone. Där ser du knappt då mappen är för liten mot att de vill visa 9. Bättre att visa färre, så man ser vad det är för typ av innehåll i mappen.

Helt klart finurligt.

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats installera Nokia Share?
http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/nokia-share/46238...
Behövs för att kunna dela foton med Lumia 2520 och Nokia Storyteller
Jag får bara "Den här appen är inte tillgänglig för din enhet"
Edit: Det var lätt fixat, ändrade bara land till USA på telefonen så gick det. Antar att Nokia väntar tills 2520 lanseras i Sverige innan de släpper den för svenska telefoner...

Permalänk

Kameran i 1020 är den märkbart mycket bättre än 925 out of the box eller krävs det massa pillande för att den ska vara jämförbar med en kompaktkamera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakeplisken:

Kameran i 1020 är den märkbart mycket bättre än 925 out of the box eller krävs det massa pillande för att den ska vara jämförbar med en kompaktkamera?

Jag tycker den är jämförbar med min kompaktkamera utan något pill på inställningar. Men visst har jag tid och lust sitter jag gärna och gör lite insällningar för att få rätt "finish" på bilderna Men det hade jag behövt göra på min kompaktkamera också, skillnaden är att det är lättare att göra sådana inställningar på 1020..

Permalänk
Medlem

Ni som fått senaste uppdateringen, har tiden mellan bilder förändrats? Dvs hur fort efter en bild kan ni ta nästa?

Edit: tog bort felaktig quote.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk

Hej har skaffat en 1020 och undrar över en grej; finns inte samtalsspärr ?? hittar inte den iaf..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallest200:

Hej har skaffat en 1020 och undrar över en grej; finns inte samtalsspärr ?? hittar inte den iaf..

Inställningar, samtal+SMS-filter
Annars så klickar du på ett nummer i sin samtalslista och väljer blockera nummer.

Permalänk
Medlem

Sålde min LG G2 till förmån för en Lumia 1020. Är sjukt nöjd hittills 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av csjaunja:

Inställningar, samtal+SMS-filter
Annars så klickar du på ett nummer i sin samtalslista och väljer blockera nummer.

Det kom igång senare systemapparna var inte uppdaterade.

Permalänk

Har en annan liten fråga, kommer ifrån lumia 920, kan man använda 920:ans backup eller ska man börja om på en ny? tänker på det här med att de inte har samma RM-nr.