GPU-Fläkt går ner till 300 RPM när jag spelar vilket resulterar i överhettning?

Permalänk
Medlem

GPU-Fläkt går ner till 300 RPM när jag spelar vilket resulterar i överhettning?

Hej, har gjort en tråd innan och då var det om att fläkten inte fungerade alls i stort sett som den skulle utan var konstant på runt 500 rpm. Nu har den hoppat igång och är på 1500-2500 RPM hela tiden när jag inte spelar, beroende på temperaturen på GPUn. Hur som helst, just nu ligger den på 1500 RPM och 43 grader.

Går jag in i ett spel, som tex League of Legends. Så direkt när jag är in game så går fläkten ner till ca 200-300 RPM och GPUns temperatur stiger till 105 grader på ca 3-5 minuter. Jag försöker förstå hur det här går till, men hur jag än försöker komma på det, googla det osv så hittar jag verkligen ingenting..

Edit: Och nu märkte jag att när jag startade om datorn så går den successivt neråt. Alltså börjar på ca 2500 RPM och 40 grader. Sen går den neråt för varje sekund över kanske 5-10 minuter till 500 RPM och 62 grader. Detta när fläkten är på 100%. Im baffled, so baffled.

Permalänk
Medlem

Vad är det för Grafikkort? Har du testat att sätta ett fast rpm i program som MSI Afterburner? 105 grader är för övrigt väldigt högt, spelet borde ha krashat innan det når 100 enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Hej, har gjort en tråd innan och då var det om att fläkten inte fungerade alls i stort sett som den skulle utan var konstant på runt 500 rpm. Nu har den hoppat igång och är på 1500-2500 RPM hela tiden när jag inte spelar, beroende på temperaturen på GPUn. Hur som helst, just nu ligger den på 1500 RPM och 43 grader.

Går jag in i ett spel, som tex League of Legends. Så direkt när jag är in game så går fläkten ner till ca 200-300 RPM och GPUns temperatur stiger till 105 grader på ca 3-5 minuter. Jag försöker förstå hur det här går till, men hur jag än försöker komma på det, googla det osv så hittar jag verkligen ingenting..

Edit: Och nu märkte jag att när jag startade om datorn så går den successivt neråt. Alltså börjar på ca 2500 RPM och 40 grader. Sen går den neråt för varje sekund över kanske 5-10 minuter till 500 RPM och 62 grader. Detta när fläkten är på 100%. Im baffled, so baffled.

Prova att uppdatera BIOS eller kanske helt enkelt nollställa den. Kan vara nån skum isntällning som gör att den inte fungerar.

edit: sorry, läste CPU.. Kanske är något med BIOS på grafikkortet ändå, eller om fläkten är kass.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Criplla:

Vad är det för Grafikkort? Har du testat att sätta ett fast rpm i program som MSI Afterburner? 105 grader är för övrigt väldigt högt, spelet borde ha krashat innan det når 100 enligt mig.

Det är ett gammalt. Radeon HD 6850. Och jag har inte sett någon inställning i MSI Afterburner som tillåter en att sätta fast RPM. Dock använder jag det för att ha 100% fan speed. Och ja, det kan man tycka, men datorn dör inte utan jag kan spela hur mycket som helst på 100-105 grader, ibland går den upp till 108 när den maxar ut i värme och det enda som händer är att det laggar oerhört mycket. Det enda som gör så att datorn stängs av utav överhettning är av någon anledning när jag tittar på youtube-klipp. Det är oerhört konstigt.

Skrivet av netbuddy:

Prova att uppdatera BIOS eller kanske helt enkelt nollställa den. Kan vara nån skum isntällning som gör att den inte fungerar.

edit: sorry, läste CPU.. Kanske är något med BIOS på grafikkortet ändå, eller om fläkten är kass.

Jag kommer inte in på BIOS. Jag har ingen aning varför men mitt tangentbord VÄGRAR att fungera innan jag kommer in till loginskärmen, vilket jag också får aggressionsproblem på. Och jo, mycket möjligt att fläkten är kass, men då hade den varit kass hela tiden och inte kunnat stabilt gå neråt från 2500 till 500 successivt över 10 minuter, då hade den alltid varit på samma nivå kan man tycka. För har den möjlighet att vara på så hög RPM i 10 minuter borde den kunna vara så.. alltid?

Permalänk
Medlem

Förstår inte frågan i topic. Undrar du om fläktens hastighet resulterar i överhettningen eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

Förstår inte frågan i topic. Undrar du om fläktens hastighet resulterar i överhettningen eller?

Ta bort frågetecknet. Ingen aning hur den smög sig in.

***
Det blir bara värre. Nu är fläkten nere i 200-250 RPM och vägrar gå uppåt och GPUn ligger på 88 grader, detta är när jag bara har suttit på facebook och läst aftonbladet.

Permalänk
Medlem

Du kan ställa in en egen fläktkurva i MSI afterburner som ändrar fläktens hastighet beroende på temps. Testat det?

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Alternativt precision x. Låter som om fläktarna inte får tillräckligt med ström? Kortet är ju ganska gammalt så kanske inte finns någon garanti kvar, annars kan det vara värt en rma. 105 grader låter orimligt högt också, kanske sensorerna som ballat ur också? vet inte hur just ditt kort fungerar, men att det inte skulle börja throttla innan 105 grader låter också konstigt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Prixm:

Jag kommer inte in på BIOS. Jag har ingen aning varför men mitt tangentbord VÄGRAR att fungera innan jag kommer in till loginskärmen

Det där låter som du har ett usb tangentbord men stängt av usb stödet för tangentbord i bios elerl har ett väldigt gammalt moderkort, gör en cmos resett aller använd ett ps2 tangentbord om du behöver boota till bios och aktivera sedan stöd för usbtangentbord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har du ställt in fläkthastighet i catalyst control center ?
ibland måste man trycka enable i msi afterburner för att den ska gå efter denns valda fläkt hastigheter.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Alternativt precision x. Låter som om fläktarna inte får tillräckligt med ström? Kortet är ju ganska gammalt så kanske inte finns någon garanti kvar, annars kan det vara värt en rma. 105 grader låter orimligt högt också, kanske sensorerna som ballat ur också? vet inte hur just ditt kort fungerar, men att det inte skulle börja throttla innan 105 grader låter också konstigt

Vet att radeon 6950 klarar straxt över 100 grader utan att throttla eller liknande.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem

Låter ju som något är inverterat, normalt ska ju hastigheten gå upp när temperaturen går upp :D...

Har du blåst ut dam? Kanske något som stör fläktern alt sensorn
Hur är fläkten monterad på grafikortet ?

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Du kan ställa in en egen fläktkurva i MSI afterburner som ändrar fläktens hastighet beroende på temps. Testat det?

Det har jag gjort, hjälper inte alls tyvärr.

Skrivet av trickysaer:

Alternativt precision x. Låter som om fläktarna inte får tillräckligt med ström? Kortet är ju ganska gammalt så kanske inte finns någon garanti kvar, annars kan det vara värt en rma. 105 grader låter orimligt högt också, kanske sensorerna som ballat ur också? vet inte hur just ditt kort fungerar, men att det inte skulle börja throttla innan 105 grader låter också konstigt

Det är inget fel på CPU-fläkten, den står stadigt på 1500-2000 RPM hela tiden. Så den får i alla fall nog med ström, den överstiger sällan 50-55 grader. Och jag tänkte med på att sensorerna kan ha gått och gett vika, men det verkar inte så utan det verkar vara helt rätt av någon anledning.

Skrivet av mrqaffe:

Det där låter som du har ett usb tangentbord men stängt av usb stödet för tangentbord i bios elerl har ett väldigt gammalt moderkort, gör en cmos resett aller använd ett ps2 tangentbord om du behöver boota till bios och aktivera sedan stöd för usbtangentbord.

Det har fungerat förr så jag vet faktiskt inte. Och ett gammalt moderkort är det inte, det är kanske max tre år gammalt vilket inte är alldeles för gammalt? Och jo cmos reset tänkte jag göra inatt men jag orkade verkligen inte så jag ska göra det nu istället, tack för påminnelsen.

Skrivet av Tawen:

har du ställt in fläkthastighet i catalyst control center ?
ibland måste man trycka enable i msi afterburner för att den ska gå efter denns valda fläkt hastigheter.

Jag har även testat att ställa in fläkten genom CCC ja. Och jag har tryckt enable/apply när det är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Låter ju som något är inverterat, normalt ska ju hastigheten gå upp när temperaturen går upp :D...

Har du blåst ut dam? Kanske något som stör fläktern alt sensorn
Hur är fläkten monterad på grafikortet ?

Jag har öppnat upp den och blåst ut exakt allt dam för ca en vecka sedan. Den såg ut som ny när jag var klar med den. Hade detta problem redan innan så jag försökte fixa det genom att totalrensa alla fläktar osv. Men det hjälpte inte alls. Och det är originalfläkten så den är där exakt som den var för några år sedan när jag köpte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Det är inget fel på CPU-fläkten, den står stadigt på 1500-2000 RPM hela tiden. Så den får i alla fall nog med ström, den överstiger sällan 50-55 grader. Och jag tänkte med på att sensorerna kan ha gått och gett vika, men det verkar inte så utan det verkar vara helt rätt av någon anledning.

Nu får du nog ta och förklara ordentligt, först säger du att den börjar på 1500-2000rpm och sedan går nedåt till 300rpm, nu säger du att den inte gör det och skriver dessutom cpu?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Nu får du nog ta och förklara ordentligt, först säger du att den börjar på 1500-2000rpm och sedan går nedåt till 300rpm, nu säger du att den inte gör det och skriver dessutom cpu?

Du själv ställde frågan om att den kanske inte får nog med ström. Och då drog jag till med jämförelsen med hur det är för min CPU. För den får ström, då borde grafikkortet också få nog med ström. Och ja den börjar på 2000 RPM och går neråt när jag startar om datorn, jag förstår inte hur jag ska förklara det bättre? Den slutar gå neråt och stannar på runt 300-400 RPM. Alltså GPUn inte CPUn som står stadigt på 1500-2000 RPM hela tiden.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du gjort fläktkurvan åt fel håll? att när den är kall blåser den på rejält och när den är varm snurrar den bara lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Du själv ställde frågan om att den kanske inte får nog med ström. Och då drog jag till med jämförelsen med hur det är för min CPU. För den får ström, då borde grafikkortet också få nog med ström. Och ja den börjar på 2000 RPM och går neråt när jag startar om datorn, jag förstår inte hur jag ska förklara det bättre? Den slutar gå neråt och stannar på runt 300-400 RPM. Alltså GPUn inte CPUn som står stadigt på 1500-2000 RPM hela tiden.

Jag ställde aldrig en fråga om din cpu, det var du själv som blandade in den av någon konstig anledning. Jag undrade om fläktarna till din gpu fick ordentligt med ström. Bara för att grafikkortet får ström så innebär det ju inte automatiskt att fläktarna får det, saker kan ju gå sönder liksom

Finns det target temp du kan använda? Sätt target temp på 75 t ex, blir det någon skillnad?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Det är inte så att du gjort fläktkurvan åt fel håll? att när den är kall blåser den på rejält och när den är varm snurrar den bara lite?

Nope, är helt rätt. Den gjorde exakt samma sak innan jag fipplade med fläktkurvan. Och då är det inbyggt och ska fungera automatiskt med andra ord och då gjorde den exakt samma sak.

Skrivet av trickysaer:

Jag ställde aldrig en fråga om din cpu, det var du själv som blandade in den av någon konstig anledning. Jag undrade om fläktarna till din gpu fick ordentligt med ström. Bara för att grafikkortet får ström så innebär det ju inte automatiskt att fläktarna får det, saker kan ju gå sönder liksom

Finns det target temp du kan använda? Sätt target temp på 75 t ex, blir det någon skillnad?

Det vet jag att du inte gjorde, men jag gjorde en jämföring då jag tycker det är konstigt att cpun får ström men inte gpun då nätagget är det som bidrar med ström till datorn som jag förstått det, och om cpun får tillräckligt med ström känns det som att gpun också borde få det. Men sen är jag ingen expert. Och saker kan gå sönder och jag antar bara att mitt grafikkort har gett upp och får införskaffa mig en ny vid löning, får bli lösningen helt enkelt :).

Permalänk
Medlem

Kan du posta en bild på din fläktkurva? Den ska se ut som en båge som stiger längs med X-axeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Kan du posta en bild på din fläktkurva? Den ska se ut som en båge som stiger längs med X-axeln.

http://imgur.com/6TJuvKk

Sådär ser den ut nu för att jag behöver 100% at all times men det fungerar ändå inte utan ser ut såhär ändå.

http://imgur.com/M7Hs9E9

Och sätter jag kurvan på auto enligt MSI Afterburner så går fan speed ner till mellan 70-85 på ett ungefär och skiftar där och har ännu lägre RPM.

***
Edit: Resettade cmos och när jag startade datorn så stod det något om blabla error bios och kunde inte välja ett alternativ då mitt tangentbord vägrade fungera under dom 15 sekunderna man hade val att göra så den tog bara "Reboot from last good bios blabla" och så gjorde den det och nu så vet jag inte vad som händer, var och varannan sida är untrusted och måste fixas fram och jag kan inte se bilder eller använda chatten på tex facebook och jag har ingen aning om varför mitt liv håller på att gå under just nu.

Edit2: Nvm, det var datumen och grejer som hade resettats och det löste sig om man ändrade det. Svårare var det inte.

Permalänk
Medlem

ÄR det ett problem? Hänger sig spel eller får du problem?
ANnars kanske det bara är sensorerna som spökar, eller kan du även höra hur fläkten gå?

Som en sista utväg kan du ju koppla in GPU fläktern direkt till 12V (Om det är en 12 V fläkt) och kringå fläktstyrningen.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

ÄR det ett problem? Hänger sig spel eller får du problem?
ANnars kanske det bara är sensorerna som spökar, eller kan du även höra hur fläkten gå?

Som en sista utväg kan du ju koppla in GPU fläktern direkt till 12V (Om det är en 12 V fläkt) och kringå fläktstyrningen.

Det är ett problem, annars hade jag inte tagit upp det. Som jag skrev börjar datorn att lagga ihop sig när jag kommer upp över 90 grader, speciellt när jag spelar så går det knappt att spela för lagget blir outhärdligt. Så det är ett problem. Och jag hör även fläkten ja. Och jag har ingen aning om vad denna 12V är för något eller om jag har en 12V fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Det är ett problem, annars hade jag inte tagit upp det. Som jag skrev börjar datorn att lagga ihop sig när jag kommer upp över 90 grader, speciellt när jag spelar så går det knappt att spela för lagget blir outhärdligt. Så det är ett problem. Och jag hör även fläkten ja. Och jag har ingen aning om vad denna 12V är för något eller om jag har en 12V fläkt?

Det är en 12V fläkt, men det löser inte ditt problem. Skulle det gå att koppla den direkt till nätagget så kommer den att gå på 100% hela tiden utan möjlighet till styrning. Det enda sättet du kan styra är om du köper en eftermarknadskylare och kastar på. Jag tycker dock det låter som att grafikkortets BIOS har muppat på något sätt, det enda sättet att testa det är att flasha kortet med en ny BIOS.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Det är ett problem, annars hade jag inte tagit upp det. Som jag skrev börjar datorn att lagga ihop sig när jag kommer upp över 90 grader, speciellt när jag spelar så går det knappt att spela för lagget blir outhärdligt. Så det är ett problem. Och jag hör även fläkten ja. Och jag har ingen aning om vad denna 12V är för något eller om jag har en 12V fläkt?

Såg inte du nämde det laggade, såg nu du nämde det i en senare post, så då är det inte sensorn. Det jag tänkte är om du kan koppla in fläkten direkt till spänningen och kringgå grafikkortets kontroller. Och köra fläkten på max hela tiden

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Det är en 12V fläkt, men det löser inte ditt problem. Skulle det gå att koppla den direkt till nätagget så kommer den att gå på 100% hela tiden utan möjlighet till styrning. Det enda sättet du kan styra är om du köper en eftermarknadskylare och kastar på. Jag tycker dock det låter som att grafikkortets BIOS har muppat på något sätt, det enda sättet att testa det är att flasha kortet med en ny BIOS.

En sån här: https://www.inet.se/produkt/8906279/adapter-1x-cpu-2x-flaktar... hade varit perfekt då

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar