Vattenkylning hjälp helt novice på det.

Permalänk

Fördelen med det här är att jag kan bygga ut systemet med fler radiatorer o block. Och det är värt dom 281kr tycker jag.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Fördelen med det här är att jag kan bygga ut systemet med fler radiatorer o block. Och det är värt dom 281kr tycker jag.

Jo det förstås, då kan man ju även kyla ner GPUerna med samma enhet.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Sen tyckte jag när jag ändå slog på stort i chassi köpet så tyckte jag att det ska vara riktig vattenkylning med he he

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Ja idag ska jag starta upp datorn för första gången efter flytt från CM storm trooper lådan till 900d och vattenkylning installation. Ska bli kul o se vad man får för temps nu på prollen. Eller den kanske inte startar alls
Ska försöka snygga till lite med kabel dragning o de.

Ska posta några bilder sen när jag är färdig.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Nu är jag klar så gott som ska bara fixa en till kontakt till front fläktarna.:)

Inte världens bästa bild. Och jag är ingen som följer ett speciellt färg tema bara det fungerar.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Hej

Nu har jag startat datorn för första gången med vattenkylning. Och idle temp är nu ca
22-24 grader mot förut ca 32-34 grader. I load nu har jag 66-68 grader förut ca 80-82
Grader. Temps vid surfande nu är ca 35 grader.

Jag kör med mx2 pasta mellan pcb o ihs och clu mellan ihs och cpu blocket.
Jag vågade inte använda clu på chippet ifall jag skulle klanta mig.

Nå är det vad man borde förvänta sig eller finns det något jag borde ändra?.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Hej

Nu har jag startat datorn för första gången med vattenkylning. Och idle temp är nu ca
22-24 grader mot förut ca 32-34 grader. I load nu har jag 66-68 grader förut ca 80-82
Grader. Temps vid surfande nu är ca 35 grader.

Jag kör med mx2 pasta mellan pcb o ihs och clu mellan ihs och cpu blocket.
Jag vågade inte använda clu på chippet ifall jag skulle klanta mig.

Nå är det vad man borde förvänta sig eller finns det något jag borde ändra?.:)

fan va nice Grattis hade vart nice att se hur tundran td02 står sig mot ett sånnt system som du köpt. det är ju inte så många hundralappar som skiljer, är det mer än 5grader så kan de ju va värt att ha en riktig trots underhåll var 6e månad, lr är det bara nån skröna jag läst att man måste rengöra systemet så ofta ???

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

fan va nice Grattis hade vart nice att se hur tundran td02 står sig mot ett sånnt system som du köpt. det är ju inte så många hundralappar som skiljer, är det mer än 5grader så kan de ju va värt att ha en riktig trots underhåll var 6e månad, lr är det bara nån skröna jag läst att man måste rengöra systemet så ofta ???

Man ska väl byta kylarmedel iallafall å så. Och se över kopplingarna o slangar:) men jag är nöjd att jag har klarat av det här med vattenkylning. Jag kan ju alltid stoppa in fler radiatorer finns plats för det nu i 900d he he.

Skulle du köpa tundra td02 Anders.?:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Man ska väl byta kylarmedel iallafall å så. Och se över kopplingarna o slangar:) men jag är nöjd att jag har klarat av det här med vattenkylning. Jag kan ju alltid stoppa in fler radiatorer finns plats för det nu i 900d he he.

Skulle du köpa tundra td02 Anders.?:)

ja jag funderar(har nyss köpt grejer men visste redan innan att de va inte riktigt alla grejer som jag va nöjd med) sitter på H80i nu och har igentligen dator så jag klarar mig. men tänkte göra ett sido projekt på ett nytt bygge med Tundra TD02 som kylare och Phantek Primo som chassi sen har jag inte lyckas bestämma fler delar tänkte datorn skulle få växa fram del för del när jag hittar nåt jag känner att jag verkligen skulle bli nöjd med BTW hur blev ljudnivån ???

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

ja jag funderar(har nyss köpt grejer men visste redan innan att de va inte riktigt alla grejer som jag va nöjd med) sitter på H80i nu och har igentligen dator så jag klarar mig. men tänkte göra ett sido projekt på ett nytt bygge med Tundra TD02 som kylare och Phantek Primo som chassi sen har jag inte lyckas bestämma fler delar tänkte datorn skulle få växa fram del för del när jag hittar nåt jag känner att jag verkligen skulle bli nöjd med BTW hur blev ljudnivån ???

Ljudnivån på pumpen kunde vara mindre tycker jag. Dom säger att den ska vara ljudlös men det är den inte.
Men det hör man inte när alla fläktar är på. Sen kör jag radiator fläkarna på 100% nu. Har ingen fläktkontroller ska skaffa det sen.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Tjena

Som sagt så har jag börjat o fundera på vattenkylning. Men kan inget om det vad som passar ihop o så. Så jag undrar om någon kan vara snäll o sätta ihop en lista på vad jag ska köpa. Jag ska bara kyla cpun inte grafikkorten.

Så undrar jag vad för temperaturer jag kan få jämnfört mot min d14 kylare och mot typ Corsair h100i är riktigt vattenkylning bäst. Eller får man bara typ 2-3 grader svalare cpu än vad jag har nu. Då är det inte lönt att skaffa vattenkylning tycker jag. Cpu temp nu på en 4.4 ghz klock o 1.300v i stresstest är ca 83-86 grader.

Tack på förhand.

NH-D14 presterar näst intill likadant h100i.
Håll kvar i den.

Permalänk
Skrivet av upr0426:

NH-D14 presterar näst intill likadant h100i.
Håll kvar i den.

Den ligger i garderoben nu. Kör med vattenkylning nu he he

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

fan va nice Grattis hade vart nice att se hur tundran td02 står sig mot ett sånnt system som du köpt. det är ju inte så många hundralappar som skiljer, är det mer än 5grader så kan de ju va värt att ha en riktig trots underhåll var 6e månad, lr är det bara nån skröna jag läst att man måste rengöra systemet så ofta ???

Det räcker väl med 1 gång om året enligt vad jag har läst

Permalänk
Medlem

Man ser på slangen i regel när det är dags men 1 år är väl en bra tumstock dock ser jag efter kanske nån gång i kvartalet, men som jag byter ofta slangar när jag är och byter ut delar i min loop vilket kan vara oftare än 1 år mellan i regel.
Sedan kommer det mer och mer loopar med hårdslang och de har en längre livlängd men blocken kan behövas rengöras lika fullt men kanske inte lika ofta.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk

Ska bara tilllägga att jag efter en bios uppdatering kan ha en lägre volt på min överklockning. Förr hade jag 4.5 ghz på 1.360v för att få det stabilt och nu kan jag köra 4.5 ghz på 1.320v.

Ska prova 1.310v framöver:)

Så ni som har samma moderkort som jag kan ju tänka på saken att det kan vara läge att uppdatera bios. Jag hade Orginal bioset förut.

Edit 1.310v gick inte får gå tillbaka till 1.320v istället.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D