Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

HDD som inte väsnas när den inte används

Permalänk

HDD som inte väsnas när den inte används

Hej! Jag har två SSDer och är mycket nöjd med dem men av någon anledning tar utrymmet alltid slut så jag funderar på att köpa en 1 TB lagrings HDD. Problemet är att jag gör musik på datorn så det är viktigt att HDDn inte väsnas när den inte används. Dvs: Om jag ser en film som ligger på HDDn är det ok om den låter lite men om jag inte accessar något som ligger på den är det viktigt att den är helt tyst. Jag har en extern HDD som väsnas en massa bara man sätter på den oavsett om man använder den eller inte.

Permalänk
Medlem

Är ingen expert på hdd men tror om du vill bara ha en hdd till att lagra saker på som ska vara tyst ska du nog kolla på 5400rpm hdder och kanske nån typ av gummi anordning som motverkar vibrationer i chassit.

Visa signatur

Dator: FX-8320 5Ghz, x2 660ti SLI 1100/6400, 8 Gb Ram, OCZ Agilty 4 128gb SSD

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

en green hårddisk kanske passar dig. finns säkert någon model som slutar snurra när man inte använder den, iallafall vad jag kommer ihåg

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Antielefant
Skrivet av KaptenDavidsson:

Hej! Jag har två SSDer och är mycket nöjd med dem men av någon anledning tar utrymmet alltid slut så jag funderar på att köpa en 1 TB lagrings HDD. Problemet är att jag gör musik på datorn så det är viktigt att HDDn inte väsnas när den inte används. Dvs: Om jag ser en film som ligger på HDDn är det ok om den låter lite men om jag inte accessar något som ligger på den är det viktigt att den är helt tyst. Jag har en extern HDD som väsnas en massa bara man sätter på den oavsett om man använder den eller inte.

Samtliga WD-diskar i Green-sortimentet?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Har du cash och en 5,25 tums plats över skulle jag även rekommendera att sätta in hårddisken i en Scythe Himuro:) Använder ett par själv, stänger inne i princip allt oväsen jag kan höra:) Kombinerat med en 5400rpm:are så borde du inte störas av hårddisken:)

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk

Det går att ställa in i windows energialternativ att hårddisken ska stängas av när den inte används.
Angående val av hårddisk så är det bara att välja nån av de gröna diskarna från t.ex. WD, Seagate eller Samsung.

Permalänk

Gött. Tackar allihopa. Då blir det en 5400rpm grön disk och sen ställa in energisparalternativen.

Permalänk
Inaktiv

Kom ihåg att det är ytterst dåligt för diskens livslängd att starta och stoppa den väldigt ofta. De föredrar att snurra. Är det bara lagring som du har backuper på så är det ingen fara. Är det ända platsen du lagrar dessa filer på och du behöver de är det kanske värt att satsa på att montera den så den blir tyst och inte riskera sina data för mycket (Hur som helst bör du skaffa backup).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Kom ihåg att det är ytterst dåligt för diskens livslängd att starta och stoppa den väldigt ofta. De föredrar att snurra. Är det bara lagring som du har backuper på så är det ingen fara. Är det ända platsen du lagrar dessa filer på och du behöver de är det kanske värt att satsa på att montera den så den blir tyst och inte riskera sina data för mycket (Hur som helst bör du skaffa backup).

Absolut noll problem med att låta en HDD stanna.
Dom är gjorda för att klara det i måååånga år.
Så länge man inte sätter spin-down tiden till 10s och har ett program som acessar den hela tiden är det ingen som hellst fara.