Permalänk
Medlem

RAID 5

Har fått en specifikation på hur en av våra maskiner ska sättas upp. Dom är medvetna om att vi ska köra allt virtuellt. Så skriver dom att maskinen ska ha 250gig i RAID 1.

Men hela vårt SAN är uppbyggt på 4 set med 6 diskar i RAID 5. Det är inga problem att göra 2 diskar och sätta som RAID1 men hårdvaran är ju i RAID 5 så vad tusan vinner på detta, inget som jag ser det.

Det måste ju vara hårdvaran som sätter förutsättningarna för resten av grejerna eller ?

Visa signatur

Hawaii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawaii:

Har fått en specifikation på hur en av våra maskiner ska sättas upp. Dom är medvetna om att vi ska köra allt virtuellt. Så skriver dom att maskinen ska ha 250gig i RAID 1.

Men hela vårt SAN är uppbyggt på 4 set med 6 diskar i RAID 5. Det är inga problem att göra 2 diskar och sätta som RAID1 men hårdvaran är ju i RAID 5 så vad tusan vinner på detta, inget som jag ser det.

Det måste ju vara hårdvaran som sätter förutsättningarna för resten av grejerna eller ?

Misstänker att det bara är en standardrekommendation. Jag hade nog vänt mig till beställaren, de vet nog mer om vad de vill uppnå än va vi gör

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ni vinner inget på det, jag misstänker att de ser "backup" som vinsten, men RAID är ju som bekant inte backup. Ha en dialog med dem om det. Det verkar smartare att köra systemet från en virtuell disk och göra incremental (Det måste finnas en svensk term, men den undflyr mig) backup dagligen, eller hur ofta som nu är "affärskritiskt".
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ni vinner inget på det, jag misstänker att de ser "backup" som vinsten, men RAID är ju som bekant inte backup.

Raid1 på systemdisken är best practice när vi pratar fysiska servrar. Jag tror som sagt att rör sig om en standardfas.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Misstänker att jag skrev mitt svar medan du skrev ditt. Det är möjligt att du har rätt att det bara är en standardfras, man inte gjort något åt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.