Permalänk
Medlem

när jag var yngre så började jobbade jag med tidningar, sålde och fick en massa "äldre" vänner och med tiden så få de ju problem med deras datorer och jag hjälpte dem och tjänade lite och efter att de litade på mej och kände mej bra så fixade jag nästan allt, datorer, skärmar, elektronik och massa annat, jag fick tom hjälpa dem med deras renoveringar, alltså allt som de behövde hjälp med, men säger inte jag är bra på allt eller så men kan lite av varje och tillsammans kan jag göra det mesta och allt det jag kan kommer från erfarenheter och kollande på guider/andra och läsande av böcker och lyssnande på äldre, så jag tycker att du ska kolla först och lyssna och lära dej så mycket som det går

jag har säkert byggt minst 20 datorer, fixat 40, uppgraderat, omistallerat windows, tagit bort virus osv över 100gånger men har tagit betalat på 1/3 av allt, resten ser jag det som erfarenheter, säger inte jag är bra för det finns alltid nåt som är ivägen när du gör nåt, så jag ger aldrig garantier och säger att jag ska göra mitt bästa så att jag inte hamnar i den sidan där folk säger att det är ditt fel när nåt går sönder och kräver pengar ifrån dej

vänta tills du går i gymnasiet då får du bidrag och så blir en massa bättre

om du frågar mej så skulle jag aldrig litat på dej som är bara 14 och skulle aldrig gett dej så mycket pengar för att du ska kunna bygga nåt till mej, det är kanske mormor/farfar grej som vill göra dej glad men jag bryr mej inte om hur glad du är eller så om du förstår...

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

För mycket ansvar , inga garantier för lite vinst o för mycket som kan gå fel.

Tyvärr tror inte heller det är en marknad att lyckas i som 14 åring.

Bättre att leta jobb eller helgjobb som ger mer pengar och utan risker.

Bra dock med initiativ och viljan att tjäna pengar men börja med en mindre riskfullt område istället alt bli anställd o jobba med minimala risker.

Lycka till

Skrivet av Gulbanan:

när jag var yngre så började jobbade jag med tidningar, sålde och fick en massa "äldre" vänner och med tiden så få de ju problem med deras datorer och jag hjälpte dem och tjänade lite och efter att de litade på mej och kände mej bra så fixade jag nästan allt, datorer, skärmar, elektronik och massa annat, jag fick tom hjälpa dem med deras renoveringar, alltså allt som de behövde hjälp med, men säger inte jag är bra på allt eller så men kan lite av varje och tillsammans kan jag göra det mesta och allt det jag kan kommer från erfarenheter och kollande på guider/andra och läsande av böcker och lyssnande på äldre, så jag tycker att du ska kolla först och lyssna och lära dej så mycket som det går

jag har säkert byggt minst 20 datorer, fixat 40, uppgraderat, omistallerat windows, tagit bort virus osv över 100gånger men har tagit betalat på 1/3 av allt, resten ser jag det som erfarenheter, säger inte jag är bra för det finns alltid nåt som är ivägen när du gör nåt, så jag ger aldrig garantier och säger att jag ska göra mitt bästa så att jag inte hamnar i den sidan där folk säger att det är ditt fel när nåt går sönder och kräver pengar ifrån dej

vänta tills du går i gymnasiet då får du bidrag och så blir en massa bättre

om du frågar mej så skulle jag aldrig litat på dej som är bara 14 och skulle aldrig gett dej så mycket pengar för att du ska kunna bygga nåt till mej, det är kanske mormor/farfar grej som vill göra dej glad men jag bryr mej inte om hur glad du är eller så om du förstår...

Tack hå hemskt mycket

Förstår vad ni menar
Men något jobb kan man allt fixa

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Mitt bästa tips till dig är att koncentrera dig på mycket färre saker.

Du kan inte hinna bli bra på CAD, programmering, driva företag som bygger datorer, driva importföretag, designa moderkort, modda datorer m.m. på en gång.
Fundera ut vad du vill göra och vilken väg du ska gå för att uppfylla dina mål och drömmar. Ta gärna hjälp av någon vuxen eller förälder.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Mitt bästa tips till dig är att koncentrera dig på mycket färre saker.

Du kan inte hinna bli bra på CAD, programmering, driva företag som bygger datorer, driva importföretag, designa moderkort, modda datorer m.m. på en gång.
Fundera ut vad du vill göra och vilken väg du ska gå för att uppfylla dina mål och drömmar. Ta gärna hjälp av någon vuxen eller förälder.

Nej allt tror jag inte att jag kommer bli, bara saker som jag får idér ifrån, och vill bli det just för tillfället

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Administrativ avgift

Till alla haters i tråden om att det inte går andra gör billigare osv....

Jag har byggt datorer åt andra sen jag var 13 jag började främnst med släktingar sen kom deras vänner osv osv

Jag gjorde såhär: De sa en budget - jag satte ihop en dator vid tex komplett med delar osv och förklarade varför jag just valt detta och frågade om kunden var nöjd. Jag gjorde då så att han köpte delarna (De får garanti och allt) Och jag byggde för en mindre slant. Man måste helt enkelt börja på en liten nivå och jobba sig uppåt.

KIllar skärp er han är en kille som gillar att bygga datorer han tar 350kr som en summa att personen bryr sig inget annat. Tycker det är jävligt mycket negativt...... Skärpning Swec....

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Drygman:

Tänk om alla tonåringar var lika positivt inställda som dig, vilken ljus framtid vi skulle ha framför oss!

Jag tycker garanterat att du ska börja med att bygga datorer åt bekanta, började själv i den riktningen. Men något du ska absolut satsa på är backup, virus och ominstallationer du skulle bara veta hur många som behöver hjälp med det. Att bara vara support för sin bekanta gör en hel del måste jag säga, för dem kommer också sprida ordet vidare att de känner någon som kan hjälpa till vid IT strul.

Kan säga att jag hade häcken full att åka runt och hjälpa folk under tiden jag gick i skolan, det ringer folk än idag som önskar support. Men då jag inte bor kvar i samma ort och jobbar hela dagarna.

Nu kommer säkert många haters... Men själv jag gick jag IT på John Bauer gymnasiet i Örebro, och jag kan inget annat än att rekommendera det! Vet inte riktigt hur framtiden ser ut för skolan i Örebro då det tydligen inte går så bra för John Bauer koncernen? Hur som helst så var lärarna toppen och allt hänger på eget ansvar, så det är bara att köra på.

Hehe gick där också Det kommer leva vidare helt klart :)!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Nej allt tror jag inte att jag kommer bli, bara saker som jag får idér ifrån, och vill bli det just för tillfället

Mannen jag är 15 år och har redan tjänat 16000kr på några månader på att köpa netbooks för 500 kr och sälja för 1500 kr

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Till alla haters i tråden om att det inte går andra gör billigare osv....

Jag har byggt datorer åt andra sen jag var 13 jag började främnst med släktingar sen kom deras vänner osv osv

Jag gjorde såhär: De sa en budget - jag satte ihop en dator vid tex komplett med delar osv och förklarade varför jag just valt detta och frågade om kunden var nöjd. Jag gjorde då så att han köpte delarna (De får garanti och allt) Och jag byggde för en mindre slant. Man måste helt enkelt börja på en liten nivå och jobba sig uppåt.

KIllar skärp er han är en kille som gillar att bygga datorer han tar 350kr som en summa att personen bryr sig inget annat. Tycker det är jävligt mycket negativt...... Skärpning Swec....

Tack för tipset, trisse23
Som du säger så är det en bra "ide" Och jag ska försöka hitta många

Skrivet av trisse23:

Hehe gick där också Det kommer leva vidare helt klart :)!

Var det bra där?

Skrivet av dencoolasnubben:

Mannen jag är 15 år och har redan tjänat 16000kr på några månader på att köpa netbooks för 500 kr och sälja för 1500 kr

Det var det värsta?
Blocket eller hur hittar du?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Tack för tipset, trisse23
Som du säger så är det en bra "ide" Och jag ska försöka hitta många

Var det bra där?

Det var det värsta?
Blocket eller hur hittar du?

ja, exakt. Men det kan vara lite svårt i örebro eftersom jag föredrar affärer mellan 4 ögon så att man vet vad man köper XD sen kan du även lägga upp en annons att du köper partier med gamla datorer eller nyare defekta. dom brukar inte ta så mycket men dock borde du analysera priserna på blocket och köpa in för minst 50% billigare. sen brukar vissa ta bort den inbyggda recoveryn i nyare datorer men de har licenser kvar så man kan ladda ner iso filen och bränna den på skiva och sälja för typ 200 kr. folk glömmer lösenord till sina windows. man kan ta typ 200 kr för det och fixa det. osv.... men man ska tänka på grejer med så lite risk som möjligt och så mycket pengar som möjligt. lycka till
edit: sen kan du ju reparera hårdvara genom att byta dåliga kondensatorer osv.
edit 2: sen kan du kontakta olika företag och be dem att köpa deras gamla datorer eftersom svenska företag slänger typ 400 miljarder datorer varje år.... (ganska nya datorer)

Permalänk
Skrivet av dencoolasnubben:

ja, exakt. Men det kan vara lite svårt i örebro eftersom jag föredrar affärer mellan 4 ögon så att man vet vad man köper XD sen kan du även lägga upp en annons att du köper partier med gamla datorer eller nyare defekta. dom brukar inte ta så mycket men dock borde du analysera priserna på blocket och köpa in för minst 50% billigare. sen brukar vissa ta bort den inbyggda recoveryn i nyare datorer men de har licenser kvar så man kan ladda ner iso filen och bränna den på skiva och sälja för typ 200 kr. folk glömmer lösenord till sina windows. man kan ta typ 200 kr för det och fixa det. osv.... men man ska tänka på grejer med så lite risk som möjligt och så mycket pengar som möjligt. lycka till
edit: sen kan du ju reparera hårdvara genom att byta dåliga kondensatorer osv.
edit 2: sen kan du kontakta olika företag och be dem att köpa deras gamla datorer eftersom svenska företag slänger typ 400 miljarder datorer varje år.... (ganska nya datorer)

Det är smart

Får se om jag kan få tag i några

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

i såna fall sög min lärare hehe

På våran Skola i 9:an nu innan sommaren så fick vi en sak att göra hela terminen på Tekniken.
Vi skulle hitta på en uppfinning och skriva massa om den och göra ritningar och vad som var så bra med den osv.
Alla satt och gjorde inte ett skit hela terminen, själv skrev jag allt på 2 dagar hemma och ritade lite på papper och photoshop.
Fick betyget A, hade C innan den terminen.
Så det är nog väldigt olika från skola till skola.

Men för att återgå till tråden, jag och några kompisar hade denna idéen innan när vi gick i 8:an att vi skulle skapa ett företag eftersom en av oss hade gått om en klass och snart var 16år och kunde skapa ett redigt företag. Idéen var att folk skulle komma till oss och säg vad de ville ha för dator och vad för spel den skulle klara, och så skulle vi sätta ihop en dator och sedan bygga den för en billig peng. Blev aldrig av för vi orkade inte

Permalänk
Skrivet av batman:

På våran Skola i 9:an nu innan sommaren så fick vi en sak att göra hela terminen på Tekniken.
Vi skulle hitta på en uppfinning och skriva massa om den och göra ritningar och vad som var så bra med den osv.
Alla satt och gjorde inte ett skit hela terminen, själv skrev jag allt på 2 dagar hemma och ritade lite på papper och photoshop.
Fick betyget A, hade C innan den terminen.
Så det är nog väldigt olika från skola till skola.

Men för att återgå till tråden, jag och några kompisar hade denna idéen innan när vi gick i 8:an att vi skulle skapa ett företag eftersom en av oss hade gått om en klass och snart var 16år och kunde skapa ett redigt företag. Idéen var att folk skulle komma till oss och säg vad de ville ha för dator och vad för spel den skulle klara, och så skulle vi sätta ihop en dator och sedan bygga den för en billig peng. Blev aldrig av för vi orkade inte

Haha, ja precis Skolorna ändrar sig från skola till skola... Blir faktiskt irriterad, När man var liten ville man att lärarna skulle vara så "lata" men nu blir man själv irriterad när de inte hjälper en med ett piss, Hjälper bara de "bättre" hehe, men slut pratat om det

Jo det är ju en smart idé Det är ju typ som Daneil Cannon gör

Känd PC builder som bygger åt kundens önskningar samt mycket moddning

Men ska ta tag i skolan!
Ska även försöka få tag i en bärbar dator då det är enklare att skriva uppgifter och sådant

Så om jag bara klarar mig med 16C Så har jag nog en säker framtid

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

På våran Skola i 9:an nu innan sommaren så fick vi en sak att göra hela terminen på Tekniken.
Vi skulle hitta på en uppfinning och skriva massa om den och göra ritningar och vad som var så bra med den osv.
Alla satt och gjorde inte ett skit hela terminen, själv skrev jag allt på 2 dagar hemma och ritade lite på papper och photoshop.
Fick betyget A, hade C innan den terminen.
Så det är nog väldigt olika från skola till skola.

Men för att återgå till tråden, jag och några kompisar hade denna idéen innan när vi gick i 8:an att vi skulle skapa ett företag eftersom en av oss hade gått om en klass och snart var 16år och kunde skapa ett redigt företag. Idéen var att folk skulle komma till oss och säg vad de ville ha för dator och vad för spel den skulle klara, och så skulle vi sätta ihop en dator och sedan bygga den för en billig peng. Blev aldrig av för vi orkade inte

Ja, och sen finns det skolor som sätter höga betyg för att locka dit elever, "titta så här duktiga blir alla som kommer till vår skola..."
Skulle aldrig nånsin vilja gå på privat, det blir aldrig bättre än kommunalt. ^^

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Skrivet av olle_gamer98:

Ja, och sen finns det skolor som sätter höga betyg för att locka dit elever, "titta så här duktiga blir alla som kommer till vår skola..."
Skulle aldrig nånsin vilja gå på privat, det blir aldrig bättre än kommunalt. ^^

Jo precis Fast det kan ju vara skönt på ett sätt :/

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Ja, och sen finns det skolor som sätter höga betyg för att locka dit elever, "titta så här duktiga blir alla som kommer till vår skola..."
Skulle aldrig nånsin vilja gå på privat, det blir aldrig bättre än kommunalt. ^^

Haha, börjar på privat efter sommaren!

Permalänk
Skrivet av batman:

Haha, börjar på privat efter sommaren!

Vad menas egentligen med privat?

Förstår inte skillnaden? :S

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Vad menas egentligen med privat?

Förstår inte skillnaden? :S

Privat startad skola som istället får bidrag från kommunen.
Stor skillnad är väl att när en Kommunal skola får bidrag måste de pengarna bli spenderade innan ett visst datum de får liksom inte sitta och spara till något bra eller gå med vinst. Privat därimot kan lägga undan lite pengar för att sedan köpa något som de kanske inte har råd med direkt med bidraget osv. osv.
Själv ska man börja på IT-Gymnasiet Kristianstad.

Permalänk
Skrivet av batman:

Privat startad skola som istället får bidrag från kommunen.
Stor skillnad är väl att när en Kommunal skola får bidrag måste de pengarna bli spenderade innan ett visst datum de får liksom inte sitta och spara till något bra eller gå med vinst. Privat därimot kan lägga undan lite pengar för att sedan köpa något som de kanske inte har råd med direkt med bidraget osv. osv.
Själv ska man börja på IT-Gymnasiet Kristianstad.

Jaha, men då går ju jag på en privat skola för tillfället,haha

Nice Lycka till

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Hehe Tack
Jo morsan har snackat med en jobbarkompis som kan behöva hjälp.
Nu vet jag inte men jag skulle helst vilja gå i en skola utanför Örebro.
Och John Bauer har jag hört mycket dåligt om :/

John Bauer gick i Konkurs.

Vi hade i Växjö hade tog turen att blev uppköpta av Karl-Oskar tillsammans med Kalmar och Ystad har jag för mig.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av Miljon3:

På tekniken när jag var 14 så höll vi på med lödning och elektronik

Är väll bara att gratulera till att du verkar ha gått på en skola som gjorde nått seriöst av tekniken. Det vi gjorde i högstadiet på tekniken var att bygga en modell av huset vi bodde i av glasspinnar...

Permalänk
Skrivet av KaakaaN:

John Bauer gick i Konkurs.

Vi hade i Växjö hade tog turen att blev uppköpta av Karl-Oskar tillsammans med Kalmar och Ystad har jag för mig.

Jaha:/
Nja det gymnasiet som jag siktar mest mot är ju LBS System utveckling:)
eller produktionsteknik.

Skrivet av lanbonden:

Är väll bara att gratulera till att du verkar ha gått på en skola som gjorde nått seriöst av tekniken. Det vi gjorde i högstadiet på tekniken var att bygga en modell av huset vi bodde i av glasspinnar...

haha, det var det värts

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Jo precis Fast det kan ju vara skönt på ett sätt :/

Inte så skönt när du kommer till högskolan med toppbetyg i fysik och inte ens vet skillnaden på gram och meter. -.-

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Skrivet av olle_gamer98:

Inte så skönt när du kommer till högskolan med toppbetyg i fysik och inte ens vet skillnaden på gram och meter. -.-

precis

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Geeks
SweClockers

Fel forum + tidigare tillsägelser -> tråd låst.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015