Samsung anklagas för benchmarkfusk i Galaxy S4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Shit samsung, plastmobiler och benchmark fusk. Blörk.

Detta är Sweclockers, när blev överklockning fusk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Detta är Sweclockers, när blev överklockning fusk?

agree

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Detta är något för GeneralTheDestroyer att ta upp.
För de som inte vet vem han är:
http://www.youtube.com/watch?v=9-SUIh3xsvg

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Detta är Sweclockers, när blev överklockning fusk?

När man överklockar i syfte att vilseleda konsumenten att tro att en produkt presterar bättre i normalfallet än vad den faktiskt gör. Typ.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Det är inte fusk, resultaten kommer fran deras hardvara och med tredjeparts program (? det är tredjeparts benchmarks eller hur ?). Dom har bara optimerat prestandan efter vad som krävs.

Fusk vore att dom säger att den fatt X poäng men i verkligheten hade dom Y. Eller om benchmark suiterna har blivit manipulerade. Eller om dom övertalat benchmark tillverkarna att ge dom en fördel.

Om nagot sa är det ju testprogrammen som är daligt skrivna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Poster:

Hoppas att fler börjar lämna skitföretaget Samsung.

-Skiter i att släppa utlovade källkoder
-ingen ordentlig fix för SDS på S3, min hänger sig 50-100 gånger om dagen så man får starta om den. Samsung ville att jag skulle betala för att få skiten lagad fast jag har garanti kvar.
De rövknullar sina kunder värre än LG gör med sina! Fast den stora skaran verkar tydligen gilla att bli det av pappa Samsung.

Vilken smartphone anser du vara det bättre valet då? Hittar du ett företag som producerar smartphones och inte rövkn*llar sina kunder så blir jag imponerad.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Det är inte fusk, resultaten kommer fran deras hardvara och med tredjeparts program (? det är tredjeparts benchmarks eller hur ?). Dom har bara optimerat prestandan efter vad som krävs.

Fusk vore att dom säger att den fatt X poäng men i verkligheten hade dom Y. Eller om benchmark suiterna har blivit manipulerade. Eller om dom övertalat benchmark tillverkarna att ge dom en fördel.

Om nagot sa är det ju testprogrammen som är daligt skrivna.

Problematiken ligger rimligtvis i vad konsumenten har för förväntningar på produkten. Om en benchmark visar X men Samsung vet att produkten egentligen, i stort sätt alla program i övrigt, presterar Y så är det inte helt orimligt att ta till ordet fusk. 99%, minst, av konsumenterna lär knappast ha tillräckligt med kunskap för att ifrågasätta uppvisade resultat X.

Detta beror självklart också på hur Samsung har använt resultaten i sin marknadsföring, vilket jag inte är insatt i. Dock misstänker jag att de använt dessa data rätt frekvent.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av exodeus:

Det är inte fusk, resultaten kommer fran deras hardvara och med tredjeparts program (? det är tredjeparts benchmarks eller hur ?). Dom har bara optimerat prestandan efter vad som krävs.

Fusk vore att dom säger att den fatt X poäng men i verkligheten hade dom Y. Eller om benchmark suiterna har blivit manipulerade. Eller om dom övertalat benchmark tillverkarna att ge dom en fördel.

Om nagot sa är det ju testprogrammen som är daligt skrivna.

Fast det där är ju tokigt.. Det Samsung har gjort om uppgifterna stämmer är ju att koda ungefär "Okej, om exakt de här programmen körs tvingar vi lite högre klockfrekvens, annars gör vi inte det." Resultatet är att prestandan som avspeglas i förhållande till andra enheter inte stämmer, vilket knappast kan skyllas på utvecklarna av testprogrammen. Hela poängen med benchar är att ge en förenklad och jämförbar bild av verkligheten, för att fylla en funktion ska förutsättningarna vara de samma som vid vanliga program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men när Nvidia gjorde samma sak med 3dMark fanns en väldig förståelse för dem och det hette att "Det är klart att de gör så när det ända benchmark-bögarna bryr sig om är just benchmarks. Go Nvidia!" Men när det är Samsung så är det plötsligt omoraliskt och fel? Mja,... det luktar dubbelmoral lång väg.

På den tiden då det här var mest aktuellt (fusk i 3DMark03) så diskuterades detta flitigt både här på Swecklockers och på andra hårdvaruforum (beyond3d, hardocp osv). nVidia kom knappast lindrigt undan då. Minns det mycket väl för just GPU-diskussioner var anledningen till att jag besökte dessa fortum då.

Skrivet av JD:

Optimering är bra oavsett till vad. Optimera för program är kanon...mer sånt.
Klart de optimerar för benchmark-runkarna speciellt. Ser inga problem alls.

Det är inte en optimering...det är en hårdkodad frekvensökning för specifika benchmarkprogam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Det är inte fusk, resultaten kommer fran deras hardvara och med tredjeparts program (? det är tredjeparts benchmarks eller hur ?). Dom har bara optimerat prestandan efter vad som krävs.

Fusk vore att dom säger att den fatt X poäng men i verkligheten hade dom Y. Eller om benchmark suiterna har blivit manipulerade. Eller om dom övertalat benchmark tillverkarna att ge dom en fördel.

Om nagot sa är det ju testprogrammen som är daligt skrivna.

Har du ens läst vad "fusket" är? De låter GPUn gå upp i 532MHz i specifika vitlistade benchmark appar, medans i normala spel och andra appar så kör den i max 480MHz. Hade det bara varit att den körde i högsta hastighet för att inte tappa i början hade det varit en sak, men nu använder de sig utav frekvenser som inte normalt finns tillgängliga.

Permalänk
Medlem

Som någon annan skrev, riktigt onödigt att boosta i Benchmark när telefonen redan är i princip snabbast på marknaden.

Sen så är ju faktiskt telefonen så snabb som benchmarksen visar, bara det att den endast utnyttjar den kapaciteten under just dom benchmarksen. Antagligen har dom minskat hastigheten i övrigt för att spara på batteritid.

Så antingen klockar dom upp hårdvaran till att motsvara benchmarken eller så klockar dom ner hårdvaran i benchmarken, svårare än så är det inte.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Inaktiv

Haha är inte förvånad !

Permalänk
Medlem

Att folk ens bryr sig om benchmarksiffror av en tlf.

Permalänk
Medlem

Hur kan man över huvud taget anse att detta är fusk?!?!?! Mobiltelefoner jobbar ständigt med att balansera mellan att spara på batteri och optimera klockfrekvenser och ljusstyrka etc. för att ge användaren en så bra mobil som möjligt med så god batteritid som möjligt baserat på vad användaren gör med mobilen.

Just benchmarks är ju verktyg för att mäta råprestanda och då släpper dom på batteribesparingarna för att visa vad just deras hårdvara presterar fullt ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heddan:

Hur kan man över huvud taget anse att detta är fusk?!?!?! Mobiltelefoner jobbar ständigt med att balansera mellan att spara på batteri och optimera klockfrekvenser och ljusstyrka etc. för att ge användaren en så bra mobil som möjligt med så god batteritid som möjligt baserat på vad användaren gör med mobilen.

Just benchmarks är ju verktyg för att mäta råprestanda och då släpper dom på batteribesparingarna för att visa vad just deras hårdvara presterar fullt ut.

Då telefonen bara når särskilda prestandanivåer när testet körs kan man tycka att det är fusk. Det finns ju en anledning till att telefonen inte kör så snabbt i vanliga fall. Det kan ju vara värmebesvär (testen är väldigt korta) eller kanske försämrad livslängd på komponenterna.

Givetvis hade det varit en annan sak om även spel eller andra krävande uppgifter också hade kunnat komma åt den gömda prestandan, men nu är det inte så.

Permalänk
Medlem

inecennt until proven guilty

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

inecennt until proven guilty

Nope, this is America.

Guilty until proven innocent.

Typ.

Permalänk

de som inte tror att applikationsoptimeringsprofiler är vanligt förekommande är inte bara lite naiva...

massa åka när prestanda mäts och massa bromsande när strömförbrukning möts, finns i flesta hw-segmenten där benchmarks används som referens på prestanda.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av anon81912:

Då telefonen bara når särskilda prestandanivåer när testet körs kan man tycka att det är fusk. Det finns ju en anledning till att telefonen inte kör så snabbt i vanliga fall. Det kan ju vara värmebesvär (testen är väldigt korta) eller kanske försämrad livslängd på komponenterna.

Givetvis hade det varit en annan sak om även spel eller andra krävande uppgifter också hade kunnat komma åt den gömda prestandan, men nu är det inte så.

Tekniskt sett så kan ju man komma åt den genom att roota sen överklocka ? Att sätta igång kärnorna innan ett prestandatest kanske är deras mjukvaru fix på det hela? Det kanske hade varit så att de strömsnåla hade körts vid ett benchmark test? jag väntar och ser!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

På den tiden då det här var mest aktuellt (fusk i 3DMark03) så diskuterades detta flitigt både här på Swecklockers och på andra hårdvaruforum (beyond3d, hardocp osv). nVidia kom knappast lindrigt undan då. Minns det mycket väl för just GPU-diskussioner var anledningen till att jag besökte dessa fortum då.

Då har vi olika bild av hur det såg ut. Visst var det många kommentarer men de flesta såg ut som jag beskrev vill jag minnas, alltså att folk tyckte att det var rätt av Nvidia, att det inte är "fusk" eftersom fysikprocessorn ju faktiskt finns där vilket den inte gör/gjorde på AMD's kort osv.

Poängen är att ska man ha en åsikt så är det bra om man är konsekvent.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Poster:

Hoppas att fler börjar lämna skitföretaget Samsung.

-Skiter i att släppa utlovade källkoder
-ingen ordentlig fix för SDS på S3, min hänger sig 50-100 gånger om dagen så man får starta om den. Samsung ville att jag skulle betala för att få skiten lagad fast jag har garanti kvar.
De rövknullar sina kunder värre än LG gör med sina! Fast den stora skaran verkar tydligen gilla att bli det av pappa Samsung.

Istallera senaste 4.1.2 från samsung o använd luren i några dagar så ska frysningarna vara veck om det verkligen är sds.

Oppo find7 blir min nästa lur. Skiter i deras mjukvara, men utvecklarstödet verkar suveränt. Om rycktet med 4000mAh batteri stämmer så behöver man inte fundera en sekund.

Ang topic så kunde jag inte bry mig mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då har vi olika bild av hur det såg ut. Visst var det många kommentarer men de flesta såg ut som jag beskrev vill jag minnas, alltså att folk tyckte att det var rätt av Nvidia, att det inte är "fusk" eftersom fysikprocessorn ju faktiskt finns där vilket den inte gör/gjorde på AMD's kort osv.

Poängen är att ska man ha en åsikt så är det bra om man är konsekvent.

Självklar fanns det två läger även på den tiden. Jag var på den sidan som ansåg att det definitivt var fusk och jag var lååångtifrån ensam HardOCP och de flesta andra hårdvarusidor skrev artiklar om det. Det är bara att googla på det och väcka gamla minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Det är inte fusk, resultaten kommer fran deras hardvara och med tredjeparts program (? det är tredjeparts benchmarks eller hur ?). Dom har bara optimerat prestandan efter vad som krävs.

Fusk vore att dom säger att den fatt X poäng men i verkligheten hade dom Y. Eller om benchmark suiterna har blivit manipulerade. Eller om dom övertalat benchmark tillverkarna att ge dom en fördel.

Om nagot sa är det ju testprogrammen som är daligt skrivna.

Jag antar att det inte är fusk att dopa sig heller? De är ju bara optimering av den mänskliga kroppen. För det är ju inte så att dom tjuvstartar eller sätter krokben på dom andra deltagarna med hjälp av preparaten.

Dom nämner inget om justeringarna, och det motsvarar inte den generella prestandan i luren då den garanterat skulle bli överhettad med dessa specs. Fult spel kallas det, aka fusk, och sånt hör inte hemma i någon bransch, och det är tragiskt att ni Samsung lovers försvarar detta. Hade det handlat om nån annan tillverkare, och framförallt Apple, så hade ni stått med facklor och högafflar i högsta hugg.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag antar att det inte är fusk att dopa sig heller? De är ju bara optimering av den mänskliga kroppen. För det är ju inte så att dom tjuvstartar eller sätter krokben på dom andra deltagarna med hjälp av preparaten.

Dom nämner inget om justeringarna, och det motsvarar inte den generella prestandan i luren då den garanterat skulle bli överhettad med dessa specs. Fult spel kallas det, aka fusk, och sånt hör inte hemma i någon bransch, och det är tragiskt att ni Samsung lovers försvarar detta. Hade det handlat om nån annan tillverkare, och framförallt Apple, så hade ni stått med facklor och högafflar i högsta hugg.

Problemet är väl att vi aldrig kanske får reda på det då Apples plattform är mer inlåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då har vi olika bild av hur det såg ut. Visst var det många kommentarer men de flesta såg ut som jag beskrev vill jag minnas, alltså att folk tyckte att det var rätt av Nvidia, att det inte är "fusk" eftersom fysikprocessorn ju faktiskt finns där vilket den inte gör/gjorde på AMD's kort osv.

Poängen är att ska man ha en åsikt så är det bra om man är konsekvent.

Du tror inte att det kan vara så att det är olika personer som säger dessa saker? Du drar ju alla över en kam nu och säger att alla på Swec har exakt samma åsikt.

Hade det varit Apple som gjort detta så gissar jag att du hade gått i taket över det.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Så länge jag inte kan nyttja den högre klockfrekvensen när jag surfar eller spelar på telefonen så är det helt klart fusk av Samsung. Hädanefter får man vara väldigt vaksam när man benchmarkar telefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av bianchi:

Problemet är väl att vi aldrig kanske får reda på det då Apples plattform är mer inlåst.

Man har bra insyn i systemet när det är jailbreakat, betydligt bättre än vad som försiggår inuti Exynos SoC:en. Men visst är det möjligt att även Apple fuskar. Dock så gör dom det ju jävligt dåligt eftersom att dom inte ligger högst upp på listan

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Du tror inte att det kan vara så att det är olika personer som säger dessa saker? Du drar ju alla över en kam nu och säger att alla på Swec har exakt samma åsikt.

Hade det varit Apple som gjort detta så gissar jag att du hade gått i taket över det.

Vad jag vet har jag alls inte uttryckt vad jag tycker om saken. Däremot anser jag att man bör vara konsekvent i sina åsikter. Och vad jag minns så var det som sagt en helt annan ton när det gällde Nvidia, även om naturligtvis inte "alla" tyckte på det ena eller det andra sättet.

Vad gäller apples fusk eller icke-fusk så lär vi för övrigt aldrig få reda på det då motsvarande upptäckter blir svåra att göra på en iPhone/iPad på grund av dess jämförelsevis kraftiga nedlåsning.

Men låt oss för diskussionsvärdets skull anta att vi med säkerhet vet att apple ägnar sig åt samma sak och att en liknande nyhet kommit ut, fast det då gällde apple. Jag hade inte gått i taket eller blivit förvånad. Det är kutym i brachen att lura sina kunder och hoppas att ingen märker något. Tycker jag att det är rätt? Nej. Oavsett tillverkare så anser jag att man skall sätta kundnöjdhet före vinst. Därmed tycker jag alltså att det är fel oavsett om det se'n är Samsung, Apple, Nvidia, eller "Nisses sprit och video AB" som fulspelar, men det är heller inte rätt av folk att kippa efter andan om vissa tillverkare gör på ett sätt medans man rycker på axlarna eller applåderar om andra gör samma sak.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Då har vi olika bild av hur det såg ut. Visst var det många kommentarer men de flesta såg ut som jag beskrev vill jag minnas, alltså att folk tyckte att det var rätt av Nvidia, att det inte är "fusk" eftersom fysikprocessorn ju faktiskt finns där vilket den inte gör/gjorde på AMD's kort osv.

Poängen är att ska man ha en åsikt så är det bra om man är konsekvent.

Jag tror bestämt ni pratar om två helt skilda händelser Det där med att Nvidia fick överdrivet höga fysikpoäng var med 3DMark Vantage (kom efter 3DMark06).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag tror bestämt ni pratar om två helt skilda händelser Det där med att Nvidia fick överdrivet höga fysikpoäng var med 3DMark Vantage (kom efter 3DMark06).

Ja så kan det vara. Det jag syftar på är att Nvidia använde physX till PCU beräkningar och man fick då högre poäng än med ett AMD-kort.

Men då har de alltså skamlöst fuskat omkring flera gånger? Illa illa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.