Samsung anklagas för benchmarkfusk i Galaxy S4

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Ja så kan det vara. Det jag syftar på är att Nvidia använde physX till PCU beräkningar och man fick då högre poäng än med ett AMD-kort.

Men då har de alltså skamlöst fuskat omkring flera gånger? Illa illa.

Precis, det var vad som hände med 3DMark Vantage för bara några år sedan. Futuremark "fixade" till det genom att ha PhysX-beräkningar avslaget som standard i testsviten.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Köper man en telefon efter benchmarks på spel/dyl. tycker jag att det känns rätt meningslöst, jag såg inte ens några benchmarksiffror (och har fortfarande inte) på S4an men köpte den ändå då jag vet att den är rapp nog för mig.

Permalänk
Medlem

hahaha, rätt roligt ändå att folk inte är så kritiska till det Android fanboysen skulle ju vara betydligt argare ifall det vore Iphone det gällde trots att det inte rör dem ens.

Iphone FTW!

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men när Nvidia gjorde samma sak med 3dMark fanns en väldig förståelse för dem och det hette att "Det är klart att de gör så när det ända benchmark-bögarna bryr sig om är just benchmarks. Go Nvidia!" Men när det är Samsung så är det plötsligt omoraliskt och fel? Mja,... det luktar dubbelmoral lång väg.

Sedan är det ju lite småklantigt att de döper den till just Benchmark-booster, även om det är bra alliteration. Påminner en del om Windows "NSA-key".

Varför säger du dubbelmoral när det kanske inte är samma personer här som tyckte
att det var okej vad Nvidia gjorde? Jag tycker båda är lika patetiska när dom gör så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Nope, this is America.

Guilty until proven innocent.

Typ.

haha, nej.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Då telefonen bara når särskilda prestandanivåer när testet körs kan man tycka att det är fusk. Det finns ju en anledning till att telefonen inte kör så snabbt i vanliga fall. Det kan ju vara värmebesvär (testen är väldigt korta) eller kanske försämrad livslängd på komponenterna.

Givetvis hade det varit en annan sak om även spel eller andra krävande uppgifter också hade kunnat komma åt den gömda prestandan, men nu är det inte så.

Det går ju att skruva upp frekvenserna själv för valfria processer. Enda som krävs är root och sedan finns det en uppsjö av appar att tillgå för att tweaka CPU/GPU.

Jag kan förstå poängen med att folk blir upprörda. Men jag tycker att ordet fusk är ett hårt ord med tanke på att detta är en definitionsfråga.

Är benchmarks skapade för att jämföra produkter eller undersöka prestanda på komponenter?

Personligen ser jag hellre vilken potential hårdvara har med full kräm än hur den presterar med hänsyn till batteritid etc. i denna typer av tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag tror bestämt ni pratar om två helt skilda händelser Det där med att Nvidia fick överdrivet höga fysikpoäng var med 3DMark Vantage (kom efter 3DMark06).

Japp, det har du helt rätt i Läste Ozzed sista meddelande lite för snabbt antar jag så missade ordet "fysikprocessorn".

Fusken som nVidia anklagades för gällande 3DMark03 var mer av det vi ser i detta fall med Samsung. De hade hårdkodade "optimeringar" som bara kickade in när 3DMark03 kördes, alltså inte optimeringar som du drog nytta av i riktiga spel. Och det gick definitivt inte obemärkt förbi som sagt.

Permalänk
Medlem

Ånej nu måste man ju sälja mobilen på en gång! Njae den funkar lika perfekt som den gjorde igår före jag läste detta.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad jag vet har jag alls inte uttryckt vad jag tycker om saken. Däremot anser jag att man bör vara konsekvent i sina åsikter. Och vad jag minns så var det som sagt en helt annan ton när det gällde Nvidia, även om naturligtvis inte "alla" tyckte på det ena eller det andra sättet.

Vad gäller apples fusk eller icke-fusk så lär vi för övrigt aldrig få reda på det då motsvarande upptäckter blir svåra att göra på en iPhone/iPad på grund av dess jämförelsevis kraftiga nedlåsning.

Men låt oss för diskussionsvärdets skull anta att vi med säkerhet vet att apple ägnar sig åt samma sak och att en liknande nyhet kommit ut, fast det då gällde apple. Jag hade inte gått i taket eller blivit förvånad. Det är kutym i brachen att lura sina kunder och hoppas att ingen märker något. Tycker jag att det är rätt? Nej. Oavsett tillverkare så anser jag att man skall sätta kundnöjdhet före vinst. Därmed tycker jag alltså att det är fel oavsett om det se'n är Samsung, Apple, Nvidia, eller "Nisses sprit och video AB" som fulspelar, men det är heller inte rätt av folk att kippa efter andan om vissa tillverkare gör på ett sätt medans man rycker på axlarna eller applåderar om andra gör samma sak.

Jag håller helt med om att man bör vara konsekvent i sina åsikter. Men jag uppfattar det som att du tror att det är samma personer som skriver nu som skrev om Nvidia. Det vet vi inte om inte du vill gå tillbaka till den tråden för att se om samma personer kommenterat på det här som på Nvidia. Tonen kan ha varit en annan då det var helt andra medlemmar som kommenterade då. Tills att du kollar i den tråden och ser om det är samma personer som har olika åsikter då och nu så anser jag att du inte kan klaga på att folk inte är konsekventa.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag håller helt med om att man bör vara konsekvent i sina åsikter. Men jag uppfattar det som att du tror att det är samma personer som skriver nu som skrev om Nvidia. Det vet vi inte om inte du vill gå tillbaka till den tråden för att se om samma personer kommenterat på det här som på Nvidia. Tonen kan ha varit en annan då det var helt andra medlemmar som kommenterade då. Tills att du kollar i den tråden och ser om det är samma personer som har olika åsikter då och nu så anser jag att du inte kan klaga på att folk inte är konsekventa.

Detsamma gäller ju även omvänt. Tonen i allmänhet är iallafall annorlunda nu än den var då, känns det som.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Tyckte väl att S4 var väldigt laggig! Som windows vista i telefonformat.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk

Samsung har varit störst för länge. Luktar lika ruttet som Apple.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Skojar du? De fifflar med prestandasiffror som inte stämmer för att "vinna" över konkurrensen på papper och därmed få en bättre försäljning, det är jävligt fulspel, man lurar kunder att köpa en produkt de tror är bättre, fast verkligheten är en annan. Det kallas bland annat för falsk marknadsförning.

Hur menar du med att fifflar med prestandasiffror?

Jag trodde att den bara klockades upp mer i vissa specifika benchmark, men du menar att dom manipulerar resultaten så att resultaten inte står i paritet till hårdvaran & klockning etc.?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det är hårdvaran i mobilen som ger prestandan, det är alltså inget fusk på så sätt.
Utan snarare att GPUn klockar upp sig till högre frekvenser vid vissa benchmarks än vid vanliga androidspel?

Visst dålig stil, men det är fortfarande inget fusk? Sedan tror jag inte många har problem med att androidspel flyter på dåligt på s4an. Inte så dåligt så att lite överklock förändrar spelbarheten iaf.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Devil May Cry:

Det är hårdvaran i mobilen som ger prestandan, det är alltså inget fusk på så sätt.
Utan snarare att GPUn klockar upp sig till högre frekvenser vid vissa benchmarks än vid vanliga androidspel?

Visst dålig stil, men det är fortfarande inget fusk? Sedan tror jag inte många har problem med att androidspel flyter på dåligt på s4an. Inte så dåligt så att lite överklock förändrar spelbarheten iaf.

Säg att din internetleverantör känner av när du är inne på bredbandskollen.se och då ger dig högre bandbredd. Fortfarande inget fusk?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag är särskilt förvånad.

Bara att Samsung har gjort det så lätt att genomskåda fusket, det är förvånande...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Att skiten PowerVR lever än, trodde att dom försvann efter floppen kyro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja så kan det vara. Det jag syftar på är att Nvidia använde physX till PCU beräkningar och man fick då högre poäng än med ett AMD-kort.

Men då har de alltså skamlöst fuskat omkring flera gånger? Illa illa.

Nej? Vad är PCU-beräkningar? Grejen är att Galaxy S4 klockar upp sig när man kör något av dom tre benchmarkprogrammen. MEN du får inte tillgång till den extra prestandan när den behövs på riktigt, t.ex spel.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Säg att din internetleverantör känner av när du är inne på bredbandskollen.se och då ger dig högre bandbredd. Fortfarande inget fusk?

Bra liknelse, önskar dock att fler personer kunde dra liknande paraller själva.

Hoppas fler mobiler, och även annan hårdvara granskas extra noga nu.

Skulle bli förvånad om Samsung var de ända som beter sig sådär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Optimering är bra oavsett till vad. Optimera för program är kanon...mer sånt.
Klart de optimerar för benchmark-runkarna speciellt. Ser inga problem alls.

Dessutom borde det ju gå att köra samma profil på alla program?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av zillio:

Nej? Vad är PCU-beräkningar? Grejen är att Galaxy S4 klockar upp sig när man kör något av dom tre benchmarkprogrammen. MEN du får inte tillgång till den extra prestandan när den behövs på riktigt, t.ex spel.

Roota klocka done de gör det pga att du kanske vill spela ditt spel men enda inte behöva ladda efter.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

No de är nog förmodligen inte sant de där, jag vill inte veta, jag har en Galaxy S4 som är inköpt för några dagar tillbaka sen 5299 kr och sen kommer ni denna nyheten nu. Men de betyder inte att jag kommer byta mobil så glöm det, Samsung är i mitt blod.

//Ha d gott

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Att skiten PowerVR lever än, trodde att dom försvann efter floppen kyro.

Skickades från m.sweclockers.com

På mobilmarknaden har det varit lite ombytta roller jämfört med desktopmarknaden. Här har ju PowerVR (Imagination Technologies) länge varit ledande och nVidia som är så starka på desktop-marknaden legat klart efter i utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Skojar du? De fifflar med prestandasiffror som inte stämmer för att "vinna" över konkurrensen på papper och därmed få en bättre försäljning, det är jävligt fulspel, man lurar kunder att köpa en produkt de tror är bättre, fast verkligheten är en annan. Det kallas bland annat för falsk marknadsförning.

Men den är ju uppenbart bättre på att köra benchmarken.
Prestanda i riktiga program testar man inte med detta. Tror man det har man inte alla bestick i lådan.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Detta var riktigt fult, inte något jag förväntade mig från Samsung faktiskt.

Det är ju knappast något de behöver heller, med sin marknadsföring och popularitet skulle S4an sälja bra även om den var 10% långsammare i tester. Man får ju tänka på att större delen av kunderna kollar reklam, pratar med någon säljare i butik och köper utan att ens kolla på några prestandatester.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Liknande tricks körs garanterat i Windows Phone och iOS, men med tanke på deras mer stängda ekosystem kan detta inte bevisas.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av bianchi:

Problemet är väl att vi aldrig kanske får reda på det då Apples plattform är mer inlåst.

Nja, det är bara att roota apples telefoner för att vad som kör.
Och man kan övervaka klockan på CPU/GPU. Precis som med Android.

Och även om det går att dölja det genom att t.ex. modifiera delar av kärnan och stoppa det där, samtidigt som man ser till så att all information man kan få ut är felaktig så går det ju lika bra att dölja det hela på linux (android, då), men det är rätt mycket jobb, och man måste ändra på det hela så fort det kommer ut nya benchmarkprogram.

Faktum är att det räcker att skaffa sig en utvecklingslicens för att kunna komma åt rubbet på en iphone, hur det är på windows vet jag inte.

Permalänk

Själv är jag en nöjd ägare av en Galaxy S4 men detta är inte okej, riktigt ruttet gjort av Samsung!

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Liknande tricks körs garanterat i Windows Phone och iOS, men med tanke på deras mer stängda ekosystem kan detta inte bevisas.

Inte så säker på det. Verkar som att Androidfantaster är mer inriktade på pappersprestandan än den verkliga prestandan/flytet, så förstår att de försöker få så höga siffror som möjligt i benchmarks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Säg att din internetleverantör känner av när du är inne på bredbandskollen.se och då ger dig högre bandbredd. Fortfarande inget fusk?

Visst fuskar isp´na jag har 100Mbps men på tptest får jag mellan 105-120Mbps.

Vilken klock har samsung lovat?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless