Permalänk
Medlem

Nybörjare behöver lite hjälp

Hej!

Till att börja med får ni speccs:
CPU: i5 3570k @ 4,2 för närvarande
GPU: ati radeon 7970
PSU: Corsair AX 760W
CPUkylare: H80i
Moderkort: Asus ROG Maximus V Formula
RAM: Corsair Dominator DHX 16GB DDR3 PC3-10666 1333MHz (4x4GB)

Jag har precis köpt den nya PSU:n och H80i:n för att kunna överklocka i5an lite mera.
Jag har tidigare haft den på 4,2 ghz stabilt.

Nu har jag problem med att få i5an stabilt till 4,4.
Ställde själv igår med 1,25 volt och 4,5 som bluescreenade direkt. Så jag sänkte till 4,4 vilket inte heller gick.
Så då testade jag moderkortets "cpu overclock" grej som fick det att funka på 4,4 men med en rätt hög volt.
Jag körde prime95 i 1 timme sen var jag nöjd och över natten körde jag aida64 med coretemp i ~8 timmar.
Allting lugnt hitills.

När jag vaknade så hade det gått utan problem och tempen på cpun översteg inte 70 grader.
Så jag var nöjd så och tänkte inte mer på saken.
Nu skulle jag spela lite csgo så kommer jag in i spelet men när mapen laddas så dör spelet varje gång.
Jag som är extremt korkad tänker att det blir för varmt (jag har i efterhand insett att jag är efterbliven)
så jag sänker volten till 1,30 (den stod på 1,325 av programmet, vilket jag tycker verkar extremt högt)
Detta gjorde allting värre och grejer dog hela tiden.

Jag drar ner till 4,2 igen med moderkortets cpu overclock då det funkat stabilt och allting är lugnt igen, men jag tycker att det är lite konstigt att jag inte kan få det till mer än 4,2. Läst en hel del och 4,5 ska inte alls vara några problem med lite kylning.

Varför går det inte mer än 4,2? Hjälp uppskattas verkligen, försökt hur länge som helst!

Visa signatur

Fracal Design R5 | i7 7700k @ 5.0 +h80i | Asus ROG Maximus |Corsair AX 860w |16gb DDR4 |500gb m.2 SSD | 2x Asus Strix 1080 SLI | ASUS 27" ROG Swift PG278QR| Zowie ECI-B | Ducky Shine6 bruna switchar |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av axelhell:

Hej!

Till att börja med får ni speccs:
CPU: i5 3570k @ 4,2 för närvarande
GPU: ati radeon 7970
PSU: Corsair AX 760W
CPUkylare: H80i
Moderkort: Asus ROG Maximus V Formula
RAM: Corsair Dominator DHX 16GB DDR3 PC3-10666 1333MHz (4x4GB)

Jag har precis köpt den nya PSU:n och H80i:n för att kunna överklocka i5an lite mera.
Jag har tidigare haft den på 4,2 ghz stabilt.

Nu har jag problem med att få i5an stabilt till 4,4.
Ställde själv igår med 1,25 volt och 4,5 som bluescreenade direkt. Så jag sänkte till 4,4 vilket inte heller gick.
Så då testade jag moderkortets "cpu overclock" grej som fick det att funka på 4,4 men med en rätt hög volt.
Jag körde prime95 i 1 timme sen var jag nöjd och över natten körde jag aida64 med coretemp i ~8 timmar.
Allting lugnt hitills.

När jag vaknade så hade det gått utan problem och tempen på cpun översteg inte 70 grader.
Så jag var nöjd så och tänkte inte mer på saken.
Nu skulle jag spela lite csgo så kommer jag in i spelet men när mapen laddas så dör spelet varje gång.
Jag som är extremt korkad tänker att det blir för varmt (jag har i efterhand insett att jag är efterbliven)
så jag sänker volten till 1,30 (den stod på 1,325 av programmet, vilket jag tycker verkar extremt högt)
Detta gjorde allting värre och grejer dog hela tiden.

Jag drar ner till 4,2 igen med moderkortets cpu overclock då det funkat stabilt och allting är lugnt igen, men jag tycker att det är lite konstigt att jag inte kan få det till mer än 4,2. Läst en hel del och 4,5 ska inte alls vara några problem med lite kylning.

Varför går det inte mer än 4,2? Hjälp uppskattas verkligen, försökt hur länge som helst!

Klockar du med multiplikatorn i bios eller FSB som höjjer mhz på cpun och minnena? jag var tvungen att öka på dram voltage för att få det stabilt

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

Klockar du med multiplikatorn i bios eller FSB som höjjer mhz på cpun och minnena? jag var tvungen att öka på dram voltage för att få det stabilt

Ökar bara multiplikatorn, läste att det ska vara bättre.
vilken metod använde du som krävde att du ökade dram voltage?

Visa signatur

Fracal Design R5 | i7 7700k @ 5.0 +h80i | Asus ROG Maximus |Corsair AX 860w |16gb DDR4 |500gb m.2 SSD | 2x Asus Strix 1080 SLI | ASUS 27" ROG Swift PG278QR| Zowie ECI-B | Ducky Shine6 bruna switchar |