Permalänk
Medlem

Kopparfläns på fläkt

Hejsan. Jag har ett chassi med en 120mm fläkt i fronten som är lite underlig. Det finns ingen kontakt utan bara en slags kopparfläns som satt inkörd i kylflänsarna på processorkylaren. När jag köpte datorn funkade fläkten men efter jag har varit där och bytt ut alla komponenter vill inte fläkten gå igång,
jag har tryckt in kopparflänsen i kylflänsen som det var från början.

Visst skulle jag kunna göra en egen kontakt men problemet är att båda kablarna (+ -) har samma färg och det går inte att urskilja dom.

Jag tyckte det var lite konstigt att den satt i kylflänsarna då dom, vad jag vet inte har ström i sig. Vad ska jag ta mig till?

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Jag tror att den där mojängen som sitter intryckt i kylflänsen är en tempsensor, och att fläktens varvtal regleras efter temperaturen. Leta mer!

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner:

Jag tror att den där mojängen som sitter intryckt i kylflänsen är en tempsensor, och att fläktens varvtal regleras efter temperaturen. Leta mer!

Tack som fan! Den tanken har aldrig slagit mig så jag har inte orkat leta så mycket. Men nu hittade jag en gömd kabel som gjorde att frontpanelen och fläkten gick igång igen! Nu sätter fläkten igång vid 30 grader.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance