Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpte synology DS213J för att rädda lite data, men det gick som på tok.

Permalänk
Medlem

Köpte synology DS213J för att rädda lite data, men det gick som på tok.

Till att börja med:

Jag har ett rätt gammalt moderkort med processor och känner mig fortfarande nöjd med detta. Vill egentligen inte uppgradera då jag inte behöver förrän nu då kanske.

För en tid sen tänkte jag byta ut en 1,5TiB hårddisk som lät märkligt. Knäppte och hade sig och var seg. Enligt min sed väljer jag hårddisk efter most bang for the buck. Kr/GiB, 4TiB låg bäst till. Sagt och gjort en sådan köptes och installerades.
Inne i Windows skapas en stor volym som formateras och samtlig data jag tänkt spara förs över.

Allt frid och fröjd. Den gamla volymen formateras (det var här det initialt sket sig, skulle ha väntat med det).
Datorn stängdes av, gamla disken plockas ur och datorn sätts igång igen. BIOS never happened. Inte ens ett pip hörs som det brukar vara.
Jag stänger och systematisk fipplar med alla hårddiskar för att se vad jag gjort.
Kommer fram till att det är när jag har den nya 4TiB-disken ansluten som det inte händer något.

Google säger att mitt Bios inte är den nya flashiga UEFI som har stöd för mer än 3TiB.
"Crap" - tänker jag. "All data finns på en disk jag inte kommer åt och backupen på den gamla nästan trasiga är formaterad."

Ska jag köpa ett kontrollerkort med UEFI eller ett nytt moderkort och hela baletten eller köpa en NAS.
Jag väljer NAS för det är något jag känt att jag behövt ett tag.
Valet blev en Synology DS213J efter goda recensioner.
Får denna idag och stoppar i hårddisken och startar upp.

"Varning, all data på disken kommer att raderas." - säger ett ilsket rött textmeddelande.

Inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Tänkte då att jag kan sätta i en annan tom hårddisk att starta med och sedan plocka i den disk jag inte vill formatera.
Det gjorde jag och i gränssnittet på lagringshantering ser jag nu två hårddiskar, den på 4TiB står det dock att den inte är initierad. Vilket jag misstänker betyder att när jag väl gör detta kommer partitionen tas bort och skapa en ny.

Är det helt kört för mig? Måste jag köpa mig en ny dator/kontrollerkort? Eller be någon med en nyare dator om hjälp kanske.
Jag har iofs ännu inte provat att återskapa alla filer på den gamla hårddisken med nåt program. Den är ju bara snabbformaterad och jag har inte gjort något med den sen dess.

Problemet löst
Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns helt fel så formaterar Synologys NAS-enheter disken med filsystemet etx4 då de kör linux. Du kan alltså inte behålla data du sparat på disken i NTFS. Men om jag fatttat rätt så har du alla filer på den nya 4TB disken och om du har en disk som är initierad i NASen så kan du väl plocka in 4TB-disken i en dator/chassi som stödjer 4TB och sedan föra över filerna till NASen. Sedan kan du lägga till 4TB-disken till befintlig volym i NASen utan att förlora data.

En fråga bara: Hur kunde du starta och initiera den nya disken i första fallet om datorn vägrar starta nu?

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

Jo så skulle jag kunna göra. Måste bara ha tag i en dator för det.

Bioset reagerade inte när det inte fanns en partition på den och så länge jag var inne i operativsystemet var det lugnt. Det var just uppstarten som inte fungerade.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk

I värsta fall skulle du kunna köra något disk data recovery program typ Power Recovery för att återskapa filerna på gamla disken du omformaterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eilert:

Bioset reagerade inte när det inte fanns en partition på den och så länge jag var inne i operativsystemet var det lugnt. Det var just uppstarten som inte fungerade.

Hmm, då kan du väl ta en av dina tomma diskar och slänga in windows på den?
Om din 4TB disk funkade "bredvid" din gamla disk så borde den ju funka bredvid med en annan disk.
Troligen är problemet isåfall bara att du inte kan boota från den.
(för du har ju tydligen andra tomma diskar ligger och skräpar, då då plockade in en i NAS:en)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nej det skulle inte fungera. Jag har ju inte OS:et på den nya lagringsdisken, det har jag på en SSD så det hade blivit samma visa ändå.

Lösningen blev den enklaste och billigaste.
Letade upp en vän med tillräckligt nytt moderkort och lånade två SATA-platser en kväll.
Förde tillbaka all data till gammal-nästan-trasig-disk. Stoppade in ny 4TB disk i Nas:en och gjorde i ordning linuxparitionen och förde över data:t (? hmm, data:n, the data...whatever).

Problem solved.

Det är förresten så här min gamla 1,5TB seagate låter:
http://www.youtube.com/watch?v=OgSgOx11Dq8
Så har den låtit i nästan ett år och jag har gjort mig ganska nervös, men nu är läget lugnt igen.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.