Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Backup av data på NAS?

Permalänk
Medlem

Backup av data på NAS?

Någon som har något bra tips på bra backuplösning för alla bilder jag har på min NAS innan den krashar?

Totalt är det minst 80Gb bilder/filmer som jag vill ha säker backup på, och det kommer att växa mer och mer.

Helst inte online backuplösning, och helst inget som är anslutet till elnätet dygnet runt som åskan kan ta kål på samtidigt som den tar ner NAS:en ifall jag inte är hemma och kan koppla ur sladdarna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Om du inte har en raid-lösning i NAS:en, så kan väl ett par externa hårddiskar, som du placerar på olika ställen fungera bra.

Med olika ställen menar jag inte olika ställen i huset/lägenheten utan att en är placerad hos någon släkting eller kompis.
Rätt som det är brinner det och dina bilder är borta ändå, även om du har 10 st säkerhetskopior..

Själv har jag en NAS som står hemma och en som står hos min bror 15 mil bort.. där jag har mina viktiga filer.

Har raid-lösning på bägge, så om en hårddisk går sönder är det bara att ersätta med en ny. Får mail från NAS:en, så fort det är något problem..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Kolla på Crashplan, det är ett enkelt sätt att göra backup till olika destinationer. Gå ihop med några vänner och dedikera säg 100GB till er var så har du din backup på många olika ställen. Alternativt att du ställer en NAS hos någon annan som DaBone föreslår.

Visa signatur

RIPE LIR