Permalänk
Medlem

BIOS hittar inte HDD

Har en nyköpt dator med färdiginstallerat Windows 8. Windows 8 suger så jag vill installera Win 7 på den.

Jag brände en Win 7 skiva, satt i den i DVD-läsaren och startade datorn. Gick in i boot inställningar och valde att boota med DVD (Det stod CD&DVD, brukar det inte stå något långt konstigt namn?). Det fungerade inte så datorn startade hela tiden Windows 8 och sket i att boota med DVD-skivan.

Jag hade en annan dator liggandes så jag tänkte att jag skulle stoppa in HDD:n i den datorn och installera Win 7 genom den datorn. Då fanns det såklart inga strömkablar till HDD:n i den datorn (SATA). Jag gjorde då som så att jag tog en SATA (datakabel) från den andra datorn och försåg HDD:n med ström från den befintliga datorn.

Detta fungerade utmärkt, DVD:n bootade direkt och Win 7 installerades. När installationen var klar så kopplade jag tillbaka HDD:n i den befintliga datorn och när jag skulle starta skiten så hittar den inte HDD:n. I BIOS står det "Hard Drive" men om den hittar HDD:n så brukar den väl ha ett konstigt namn? Jag kan tillägga att jag resettat BIOS några gånger då jag försökte få datorn att boota med DVD:n.

Vad fan är problemet? Jag har provat kopplat ur allting förutom HDD:n men ändå hittar den inte skiten. Det finns 4st (: : : jumprar på HDD:n. Alla är tomma men så var det när jag fick datorn, så det ska ju funka!

Permalänk
Medlem

Jag har ju inte någon möjlighet att stänga av Secure Boot i Win 8 eftersom HDD:n nu har Win 7 installerat. Varför i helvete har Microsoft krånglat till det på det här viset?

Permalänk
Medlem

Löste det såklart själv...