Underligt batch-nummer på Intel Core 2 Duo E8400. Kanske kan forumet förklara? :)

Permalänk
Medlem

Underligt batch-nummer på Intel Core 2 Duo E8400. Kanske kan forumet förklara? :)

Rensade bland de gamla modermodemen i morse och grävde fram en Asus p5k:a. Kom ihåg hur jag för sisådär 5 år sedan var jättesugen på en e8400 bara för att de var sådana potentiella monsterklockare men det blev aldrig av att jag skaffade en då.

På ren chans sökte jag därför idag på Tradera, hittade en lämplig e8400 för 150 spänn och bestämde mig för att ropa in den som en ren klockningsleksak.
Bild på processorn från säljarens annons:

De flesta verkar vara överens om att oddsen är bättre att E0-stepping (SLB9J) ska klocka enkelt och svalt. Och nu när jag ändå satt och nördade lite kring sånt där så googlade jag lite kring batch-numret (Q023C821) för att reda på om det i tursamma fall också kunde anses lättklockat.

I alla forumtrådar jag kunde hitta som diskuterade denna processors batch-nummer satt folk med nummer som började på antingen Q7 eller Q8. Jaha, det var ju konstigt tänkte jag eftersom den jag just köpte börjar på Q0. Hur bygger Intel egentligen sina batch-nummer? En googling gav mig detta svaret:

-------------------------------------------------------------------------------------

Example: L149A463-0726

1st letter or digit = plant code (Malay)
0 = San Jose, Costa Rica
1 = Cavite, Philippines
3 = .............., Costa Rica
6 = Chandler, Arizona
7 = .........., Philippines
8 = Leixlip, Ireland
9 = Penang, Malaysia
L = ............, Malaysia
Q = ..........., Malaysia
R = Manila, Philippines
Y = Leixlip, Ireland

2nd digit = Year of production (2001)

3rd & 4th digits = week (49th week )

5th - 8th digits= lot number

10th - 13th digits = serialization code

------------------------------------------------------------------------------------

Så för mitt batch-nummer, Q023C821, skulle då följande gälla:

Q = Malaysia
0 = 2000
23 = vecka 23
C821 = produktionsrelaterat nummer

Tillverkad i Malaysia under vecka 23 år 2000. Makes no sense Enligt Intel, och alla form av logik, tillverkades dessa processorer under år 2007-2008.

Varför mitt batch-nummer ser ut som det gör är säkert inget stort mysterium men av ren nyfikenhet måste jag ändå fråga forumet om någon kan upplysa en okunnig vad den där nollan egentligen innebär?

Permalänk
Medlem

"0" kan ju även betyda 2010.
Inte för att det blir nåt vettigare

Permalänk
Medlem

Javisst, tanken slog mig också. Men att fortfarande tillverka den här processorn 2010?
Nä, jag håller med dig, inte blir det nåt vettigare

Permalänk
Medlem

Tittar du på CPU-World så ser du att sista beställningarna togs emot i augusti 2011 och sista leveranserna skedde under februari 2012. Så att den är tillverkad 2010 är kanske inte så konstigt.
http://www.cpu-world.com/CPUs/Core_2/Intel-Core%202%20Duo%20E...

Permalänk

http://en.wikipedia.org/wiki/Wolfdale_(microprocessor)

Tillverkades till 2011 enligt wiki.
Eller är jag inne på fel prolle här?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Ni har alla tre rätt! Skulle just posta den här prislistan från sommaren 2010 som jag hittade: http://www.scribd.com/doc/34566150/Intel-New-Price-for-Proces...

Det är jag som inte gjort min läxa ordentligt.
Tack för hjälpen alla, det var inte mycket till mysterium det här

Nu återstår att se hur bra en så här sent tillverkad processor klockar. Enligt vissa rapporter, inte så bra... Nåja, blir ändå lite kul att leka med

Måste köra en edit*
Känner mig lite som en idiot som ställde den där frågan om nollan Men jag är väl hetsskadad av bla den här sidan. I min värld lanseras en processor och existerar i mitt medvetande under max ett år. Sen är den ju fullständigt utdaterad och ingen kan väl vilja ha den? Haha, nä verkligheten ser uppenbarligen annorlunda ut. Är uppriktigt förvånad att Core 2 prollar tillverkades ända till 2011!