Samsung vägrar betala kopieringsavgift på datorer och surfplattor

Permalänk
Medlem

Så ska det se ut!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

Äntligen en stor återförsäljare som har makt att säga emot Copyswede.

Det avgör hela saken, mitt inplanerade köp av surfplatta blir en Samsung

Tillverkare*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Egentligen borde alla kunna göra det ändå, pga det som står i lagen, dvs att sakerna måste vara ”särskilt ägnade” för privatkopiering, vilket typ inget som CopySwede kräver ersättning är, förutom CD-skivor, DVD-skivor och kassettband.

Telia har väl också sagt ifrån? Hur går det för dom?

TeliaSonera står med på listan över de som gjort avtal direkt med CS, så dom gav väll upp...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Nu är jag ingen jurist, men om Samsung skulle vinna kampen, innebär det då att alla kan bojkotta avgiften?
För om Samsung vinner innebär de att CopySwede antagligen inte har full rätt att göra det de ska göra vilket gör att andra företag även kan bojkotta på samma grunder?

Om dom faller till Samsungs fördel så blir det normalt rättspraxis att följa den domen i eventuella efterkommande domstolsmål. Dvs en prejudicerande dom.

Det borde rimligen innebära att avgiften i praktiken skulle slopas för just den här kategorin av lagringsmedia. Så jag håller tummar och tår.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vilket underbart företag. Äntligen någon med lite mer muskler som inte godtar det där jävla larvet.
Det är nästan så man vill köpa en till produkt av dem bara för att detta.
Ser jag sverigechefen kommer han få en stor varm kram.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av m0rk:

Skulle redaktionen kunna kolla upp vad Apples officiella svar på avgifterna är? En del människor på diverse systerforum säger att Apple inte heller tänker betala..

Vi gick ut med uppgiften om att Apple inte tänker betala, vilket kommunicerats till återförsäljare. Apple är dock notoriskt svåra att få tag på, särskilt när det gäller frågor av det mer kontroversiella slaget.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Låt oss hoppas att detta är början på ett uppror från samtliga större företag i branschen.

Hoppas på att alla de större dator tillverkare hoppar på tåget, Acer, Asus, Sony osv. Det känns som de inte kommer ha något att förlora.

Permalänk
Medlem

Så ska det se ut!

Permalänk
Medlem

Gött mos! nu ska ALLA andra hoppa på tåget

Permalänk
Medlem

Bra att en jätte ställer upp för oss små konsumenter.

Krossa det där jävla pajas copyswede

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Sony borde väll vara lite intresserade av detta också?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Vi gick ut med uppgiften om att Apple inte tänker betala, vilket kommunicerats till återförsäljare. Apple är dock notoriskt svåra att få tag på, särskilt när det gäller frågor av det mer kontroversiella slaget.

I C...... Nåja. Får väl hoppas att fler sluter upp bakom Samsung.

Permalänk

Pessimist som man är så tvivlar jag att de kommer vinna i domstol, tyvärr.

Däremot om Samsung och Apple (som några tidigare nämnt) vid en förlust i en rättstvist, väljer att vägra sälja i Sverige p.g.a. avgiften, då jävlar kommer det ta fart när våra folkvalda inte längre kan köpa nya Ipads

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Medlem

Samsung SSD beställd

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Jag gillar meningen "Samsung anser inte att de anordningar som Copyswede nu kräver ersättning för är ”särskilt ägnade” för privatkopiering"

Ärligt talat så är hela skiten, gammal och förlegad till kassettbandstiden. kassettbanden hade ett syfte när dom fanns. Hårdiskarna/lagringsenheter har flera, och bara för att man köper/har en hårddisk innebär det inte att man privatkopierar.

Tycker det är bra att Samsung smäller näven i bordet, snart kommer Apple hoppa på tåget med. Och man får ju hoppas att alla andra stora följer efter snart.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag klappar av glädje av att se denna artikel. Hurra! Samsung, kör hårt!

Visa signatur

5600G

Permalänk

Grym PR-kupp av Samsung...

Permalänk
Medlem

Fler företag behöver gå ut med officiella uttalanden och eventuellt börja samarbeta för att möta copyswede-dräggen i rätten. Detta måste få ett slut och den enda vägen är väl den rättsliga.

Mest tror jag dock det handlar om att göra lite uppmärksamhet för sig.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Snälla Samsung! skicka hem copyswede med svansen mellan bena! vinner Samsung detta tror jag att det även blir "lättare" för mer företag att säga nej!

Permalänk
Medlem

Bra att någon vågar kämpa emot. Hoppas fler företag tar efter och står emot.
Det är dom som kan göra något.

Apple var väll redan sagda att dom ska gå emot det också.

Så 2 stora företag.
Även om apple och samsung inte direkt är bundisar så har dom stora resurser bägge två att gå emot copyshit.

Permalänk
Medlem

Detta är bara positivt! Om man betänker att Samsung har råd att tampas med Apple juridiskt borde det vara en kostnadsmässig piss i havet att ge sig på Copyswede. Hoppas det är början till slutet för Copyswede asen så de stackars nötter som är anställda där kan skaffa riktiga jobb på annat håll. Sopgubbar eller något annat lämpligt med tanke på deras kompetensnivå.

Permalänk

Jag tror ju lite att Apple "inte har något val" än stå upp mot CS efter att Samsung gjort det... Jag menar, dom vill väll inte vara sämre än den konkurrent som dom ligger i luven med som mest

Permalänk
Medlem

Helt rätt, ett företag som står upp för hela marknaden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Även om det enbart är för publicitet och goodwill hos konsumenter så är just detta bra!

Funkar för mig i alla fall. Blir Samsung-produkter när det är möjligt framöver

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Mycket bra av Samsung!

Permalänk
Medlem

Detta kan kanske vara årtets STÖRSTA HÄNDELSE??

Stick och brinn COPYSWEDE. Jag har INGET privatkopierat material på någon lagringsenhet. Jag har haft på tiden då jag satt med kassetband i radioapparaten.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Får lite braveheart kännsla över det hela

Visa signatur

- GTX 680 CUII TOP -SA950@120hz
- i7 2600K@3,8Ghz -Corsair H60
- Sabertooth P67 -16GB Dominator Platinum
- Corsair GT120

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Varför ska Samsung betala kopieringsavgift överhuvudtaget? De tillverkar lagringsenheter, de privatkopierar väl inte på dem??

Du har helt rätt, Samsung behöver inte betala något alls. Det är bara vi som konsumenter som får betala extra och det är väl detta som Samsung motsätter sig, dels för PR och publicitet samt att de vill kunna sätta sina priser själva utan att andra profiterar på deras produkter (förutom ÅF och skatt).

Permalänk

Heja Samsung! Tyvärr är väl Sveriges domstolar rätt kassa på det här med teknik *host* pirate bay *host*.

Skrivet av illusi0n:

Och copyswede kontrar med att sänka avgiften med 75% - företagen viker sig och CS tjänar miljoner ändå.

/Pessimist

Jo, en del av deras strategi går säkert ut på det. Börja orimligt högt och alla blir glada när det "kompromissar".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Bra Samsung

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14