Gratis kloningsprogram som kan klona till mindre disk?

Permalänk
Medlem

Gratis kloningsprogram som kan klona till mindre disk?

Jag behöver rädda data från en döende hårddisk i en laptop, och skulle behöva kopiera filer till en disk med mindre kapacitet (mindre utrymme) än den som kopieras ifrån (båda mekaniska, och alla data från den större får plats på den mindre). Finns det något gratis diskkloningsprogram som klarar det?

Visa signatur

Moderkort: ASUS P8P67 PRO B3 | CPU: Intel i7 2600K | Minne: 4x4GB 1600Mhz CL8 | GPU: XFX HD7970 | SSD: 1xSamsung 830 256GB 1xIntel 510 120GB | PSU: Corsair Enthusiast Series TX850 V2 | Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Kloning innebär att du kopierar på partitionsnivå - mottagardisken måste minst ha samma lediga utrymme som storleken på den partition du skall klona av.

Risken finns att kloningsprogget lägger av så snart det upptäcks fel. Isf prova något dataräddningsprogg i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Kloning innebär att du kopierar på partitionsnivå - mottagardisken måste minst ha samma lediga utrymme som storleken på den partition du skall klona av.

Risken finns att kloningsprogget lägger av så snart det upptäcks fel. Isf prova något dataräddningsprogg i stället.

Tack för svaret! Jag började med att pröva Clonezilla men precis som du förvarnade så avbröt det rätt så snabbt på grund av oläsbara sektorer. Jag hoppas att jag inte förstörde disken alltför mycket...

Jag håller på att köra ddrescue nu utifrån en guide jag hittade men det verkar hittills som att omkring var tredje sektor är oläsbar även för det programmet. Nu har det stått i snart två timmar utan att lyckas läsa något alls -- får dock en massa meddelanden "Splitting failed blocks" vilket jag gissar inte är ett bra tecken.

Någon som har erfarenheter av hur lång tid ddrescue brukar ta på sig och om man alls brukar kunna rädda något med det?

Visa signatur

Moderkort: ASUS P8P67 PRO B3 | CPU: Intel i7 2600K | Minne: 4x4GB 1600Mhz CL8 | GPU: XFX HD7970 | SSD: 1xSamsung 830 256GB 1xIntel 510 120GB | PSU: Corsair Enthusiast Series TX850 V2 | Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Troligen sista dödsrycken - det blir bara värre å värre.
Vad säger SMART-attributen?

Om jag det visste. Jag har nu prövat att plocka ur den ur laptopen där den satt tidigare och kopplat in den till min stationära (vilket jag nog borde ha gjort tidigare inte minst för att hålla nere temperaturen). Den verkar vara igång och den syns i BIOS, men jag lyckas inte hitta disken -- inte ens med TestDisk som brukar kunna återskapa förlorade partitioner.

Någon som vet hur jag kan gå tillväga?

Visa signatur

Moderkort: ASUS P8P67 PRO B3 | CPU: Intel i7 2600K | Minne: 4x4GB 1600Mhz CL8 | GPU: XFX HD7970 | SSD: 1xSamsung 830 256GB 1xIntel 510 120GB | PSU: Corsair Enthusiast Series TX850 V2 | Chassi: Fractal Design Define R3