Snabbtitt: Das Keyboard Model S och Filco Majestouch 2

Permalänk
Melding Plague

Snabbtitt: Das Keyboard Model S och Filco Majestouch 2

Tangentbord med mekaniska brytare fortsätter att skölja över marknaden. SweClockers tar en närmare titt på de omtalade modellerna Das Keyboard och Filco Majestouch 2.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Har själv ett Majestouch 2 med blåa. Blir inte mycket bättre.

Permalänk
Proffsmoddare

Har själv ett Filco majestouch 2 tenkeyless ninja. Haft det ca ett år och är hur nöjd som helst. Om ni sitter och funderar på att köpa ett så är det bara att slå till (om man är beredd att lägga pengarna). Om man är rädd att man nöter ut bokstäverna så kör på ninja då de då står på "framsidan" av tangenten.

Jag köpte mitt med MX-brown då jag föredrar dessa framför blåa när det kommer till spelande och de är i princip lika sköna att skriva på.

Såhär ser ninja-varianten ut (obs bilden är en ickesvensk layout)

Hade tidigare ett Razor tangentbord med MX-blue och det kan inte jämföras i kvalité. Skillnaden är enorm. Så vitt jag vet så är det dåligt med återförsäljare i sverige så jag köpte mitt: http://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-finnish-filco-ninj...

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Har haft ett Filco Majestouch 2 tenkeyless (utan numpad) i några år (ca 3) nu och jag är och har varit otroligt nöjd med det. Älskar hur kvalitativt det känns, det väger mycket och inget som knakar eller gör att det känns billigt. Väldigt avskalad och oldschool design vilket jag personligen verkligen uppskattar.

Kan verkligen rekommendera tenkeyless (om man inte är helt beroende av att använda numpaden) då tangentbordet blir kortare och man därför kan ha det mer i mitten av skärmen (bättre när man skriver för man behöver inte vrida sig lika mycket) samtidigt som man kan placera musen närmare. Det har faktiskt gjort skillnad rent ergonomiskt då jag ofta hade värk i axeln innan.

Jag har till och med råkat hälla ett glas mjölk i tangentbordet och det överlevde! Vissa tangenter var lite trögare under en period men idag så ger alla tangenter samma feedback igen. Inget jag rekommenderar att prova dock, var troligen en del tur inblandad.

Texten på tangenterna är inte alls nersliten än. Ser ingen skillnad på den tryckta texten på tangenter jag knappt använt (Pause t.ex.) med tangenter som jag använt väldigt frekvent som WASD. De mer använda tangenterna är dock blanka till skillnad från de som jag knappt petat på men texten sitter fortfarande jättebra.

Dock har jag aldrig ägt ett tangentbord med mekaniska brytare innan så jag har inte något att jämföra med kan bara säga att jag är väldigt nöjd med det själv.

Permalänk
Avstängd

Får man full n-key rollover på alla andta tangentbord om man kör med PS/2 adapter? eller är det bara vissa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Får man full n-key rollover på alla andta tangentbord om man kör med PS/2 adapter? eller är det bara vissa?

Det är upp till tangentbordet. Levereras det med en sån adapter så skulle jag tro det. Men som T.ex. ett gammalt Razer tangentbord försökte jag prova med, men det funkade inte alls då. Så tror det är upp till tangentbordet.

Permalänk
Entusiast

Själv ägt ett Filco Majestouch-2 Tenkeyless med blåa brytare, och det är tamigfan det skönaste jag skrivit och spelat med. Rekommenderas starkt.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Har ett Filco Majestouch med bruna, haft i snart ett år, inga labels på tangenterna påväg att försvinna. Vad ska man med USB-portar till på tangentbordet? Haft i många år innan på mitt Logitech G15, hittade aldrig någon funktion för det

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av 1kolli:

Får man full n-key rollover på alla andta tangentbord om man kör med PS/2 adapter? eller är det bara vissa?

Det är bara vissa. Vad jag vet beror det på hur lagt ut ledningsbanorna för tangenterna, om de satt ut dioder för att få bort falska tangenttryckningar och hur avancerad kontrollerkretsen är. En del t-bord har bara 2-key rollover. Sen kan det också bero på vilka kombinationer man trycker ner, några kanske funkar med sex knappar, men andra tar det stopp vid tre.

Har Swec-redaktionen några planer på att testa Unicomp och deras Classic, tidigare IBM Model M? Det finns ju många som använder Cherry-brytare, men bara en (vad jag vet) som kör med Buckling spring, så en jämförelse hade varit intressant.

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med alla positiva kommentarer om Filco. Har ett majestouch-2 (mx Brown), ett klart kvalitetssteg uppåt jämfört med mer gamingbetonade mekaniska (qpad ex).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Asus Strix GTX 970 | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på ett trådlöst tangentbord med mekaniska brytare.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har Daskeyboard Model S Ultimate(Blå), älskar det och ja, man skriver snabbare! Hade ett Razer Lycosa tidigare som hade backlit så jag kollade ofta ner vilket jag inte längre gör!

Syrran har ett med blå brytare från Qpad, känns skit jämfört med Daskeyboard.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Väntar fortfarande på ett trådlöst tangentbord med mekaniska brytare.

De flesta mekaniska tangentbord väger sådär 2kilo....

Skrivet av ante9224:

Har Daskeyboard Model S Ultimate(Blå), älskar det och ja, man skriver snabbare! Hade ett Razer Lycosa tidigare som hade backlit så jag kollade ofta ner vilket jag inte längre gör!

Syrran har ett med blå brytare från Qpad, känns skit jämfört med Daskeyboard.

Du menar inte Qpad MK-85? Har själv det och tycker det känns bättre än ett daskeyboard. Rekommenderar qpads mekaniska till alla.

Permalänk
Medlem

Tips: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1274737 Ska vara "exakt" samma tangentbord som Filco Majestouch.
Rätta mig gärna om jag har fel men jag har för mig det är samma som tillverkar båda två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFuq:

Rekommenderar qpads mekaniska till alla.

Du har inte provar Ducky serien va?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFuq:

Du menar inte Qpad MK-85? Har själv det och tycker det känns bättre än ett daskeyboard. Rekommenderar qpads mekaniska till alla.

Någon sådan modell, känns inte lika responsiv och billig rent allmänt vilket verkar vara den generella sammanfattningen.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Avstängd

sweclockers nya favorit ord: snabbtitt

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Har själv ett Filco majestouch 2 tenkeyless ninja. Haft det ca ett år och är hur nöjd som helst. Om ni sitter och funderar på att köpa ett så är det bara att slå till (om man är beredd att lägga pengarna). Om man är rädd att man nöter ut bokstäverna så kör på ninja då de då står på "framsidan" av tangenten.

Jag köpte mitt med MX-brown då jag föredrar dessa framför blåa när det kommer till spelande och de är i princip lika sköna att skriva på.

Såhär ser ninja-varianten ut (obs bilden är en ickesvensk layout)
http://www.keyboardco.com/keyboard_images/filco_tenkeyless_ni...

Hade tidigare ett Razor tangentbord med MX-blue och det kan inte jämföras i kvalité. Skillnaden är enorm. Så vitt jag vet så är det dåligt med återförsäljare i sverige så jag köpte mitt: http://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-finnish-filco-ninj...

Älskar det där tangentbordet. Enda som är lite dåligt med Filco är att tangenterna blir blanka/slitna så fort.

Har sedan tidigare ett Majestouch 2 Tenkeyless med bruna och Ninjan har röda. Innan dess hade jag ett Steelseries med svarta brytare(sämsta som finns) och kvalitetsskillnaden är enorm.

Till er som står och tvekar:
En extra fördel med "mekaniska" tangentbord är att de går att använda som improviserade vapen om ni får inbrott hemma eller om zombie apokalypsen inträffar.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Filco Majesouch 2 TKL, med valfria brytare, rekommenderas trots högt pris.

Permalänk
Medlem

Älskar mitt Filco Majestouch 2.

Keycapsen är inte etchade utan de är printade, men de har ett skyddande coatinglager på sig så det går inte att jämföra i slitning mot de som inte har det.
Steelseries och ZOWIES celeritas som inte har någon coating slits mycket snabbare och samlar åt sig mycket mer skit på texten.

Oavsett så har jag köpt blanka svarta keycaps till mitt Filco för att få best of all worlds

Visa signatur

| Chassi: FD Arc | Mobo: Asrock Extreme 4 gen 3 | CPU: i7 2600k + H100 | RAM: Vengeance 1866mhz |
| GPU: ASUS GTX 580 CUII | PSU: AX 850 | Skärm: Dell u2412m | Tbord + Mus: Filco Majestouch brown & Mx518!|

Permalänk
Medlem

Märkligt vad många rekommenderar Filco Majesouch 2, helt plötsligt

Jag rekommenderar Ducky

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är mycket nöjd med det Das Keyboard Ultimate (vad jag förstår är 3:e generationen), vilket verkar vara detsamma som det nu recenserade. Jag kan hålla med om invändningarna vad gäller den blanka ytan, än om det även för mig mest är en fråga om hur ofta jag vill putsa. Putsat ser det riktigt bra ut. Das Keyboard har däremot pga. material och montering inte samma stabila tegelstenkänsla som Ducky (har inte ägt ett Filco så kan inte uttala mig om eventuell skillnad, men det kan knappast vara robustare än Ducky i alla fall).

Fast då kommer det här med brytarna, och för en tid sedan bytte jag till ett Ducky med de ovanliga gröna brytarna och fann att just gröna passar mig mycket bättre. Jag använder fortfarande delvis Das Keyboard, men än om jag en gång i tiden älskade de blå brytarna känns de just nu för "sladdriga" för mig.

Permalänk
Jubileumsmästare

Rättning, DasKeyboard Ultimate har också mediaknapparna så det är inget exklusivt för Professional modellen.
Eller har detta tagits bort från senare modellen av Ultimate? Mitt DasKeyboard Ultimate är från 2007(?) och har mediaknappar iaf.

Permalänk
Master of Overkill

Ducky <3

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Har inte direkt kollat upp det men exakt vad är det som begränsar full n-key rollover genom USB? Känns som det borde fixas i nån version av USB, förvånad att det inte redan är det i senaste USB 3 isåfall...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Skrivet av guran33:

Har haft ett Filco Majestouch 2 tenkeyless (utan numpad) i några år (ca 3) nu och jag är och har varit otroligt nöjd med det. Älskar hur kvalitativt det känns, det väger mycket och inget som knakar eller gör att det känns billigt. Väldigt avskalad och oldschool design vilket jag personligen verkligen uppskattar.

Kan verkligen rekommendera tenkeyless (om man inte är helt beroende av att använda numpaden) då tangentbordet blir kortare och man därför kan ha det mer i mitten av skärmen (bättre när man skriver för man behöver inte vrida sig lika mycket) samtidigt som man kan placera musen närmare. Det har faktiskt gjort skillnad rent ergonomiskt då jag ofta hade värk i axeln innan.

Jag har till och med råkat hälla ett glas mjölk i tangentbordet och det överlevde! Vissa tangenter var lite trögare under en period men idag så ger alla tangenter samma feedback igen. Inget jag rekommenderar att prova dock, var troligen en del tur inblandad.

Texten på tangenterna är inte alls nersliten än. Ser ingen skillnad på den tryckta texten på tangenter jag knappt använt (Pause t.ex.) med tangenter som jag använt väldigt frekvent som WASD. De mer använda tangenterna är dock blanka till skillnad från de som jag knappt petat på men texten sitter fortfarande jättebra.

Dock har jag aldrig ägt ett tangentbord med mekaniska brytare innan så jag har inte något att jämföra med kan bara säga att jag är väldigt nöjd med det själv.

Vet du vart det går att testa Filco tangentbord i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFuq:

De flesta mekaniska tangentbord väger sådär 2kilo....

Vad spelar det för roll vad det väger? Jag lyfter väl aldrig på ett tangentbord? Jag använder TV'n som skärm och råkar då ha datorn bredvid. En aning rörigt med en USB-sladd rakt över golvet.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kan voucha för Filco Majestouch-2 Tenkeyless, blev runt 1400:- med frakt från storbrittanien och har haft det i ett par år, oslagbar renhet/kvalité plus det mattsvarta och svarta brytare ger ett perfekt tangentbord för mig, inte saknat numpad alls.

edit: måste tillägga att efter ett par år är tangentbordet som nytt (plus lite damm), lär hålla ett bra tag till.

Permalänk
Medlem

Skulle väldigt gärna se en recesion av ett wasd-v2 med "brown" eller "clear" brytare. Har inte hittat en enda recension av v2an, men det verkar awesome. Deras "CODE" ser också väldigt intressant ut men kommer inte i ISO utförande..

Permalänk
Medlem

Mupptangentbord utan bokstäver!