Tv-avgift för datorer prövas i kammarrätten

Permalänk
Medlem

Copyswede och SVT borde kanske stämma varandra. De verkar oeniga i frågan vad en dator är speciellt ämnad för. Har man en TV mottagare eller har man en kopieringsmaskin?

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Jag tycker att man oxå borde titta lite närmare på Tv'n, ärligt talat så är väl inte den längre bara avsedd för att titta på tv med? Jag har slutat kolla på Tv sen många år tillbaka, funderar dock på att skaffa en men endast i syfte att ha när jag spelar konsol eller när jag tittar på film. Och jag kan väl inte vara ensam om att endast vilja bruka de användningsområdena?
Vad jag vill komma fram till att den enda elektroniken som verkligen endast är avsedd för att kolla på Tv med är väl Tv-boxerna? Om det är inbyggd boxer så borde Tv'n oxå räknas men jag tycker det är rätt surt att om man har en tv ståendes och inte tittar så är det väldigt orättvist!
Men i dagens läge, vad gäller nu? Måste man ha en projektor för att komma undan?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Och vem tar ansvaret för att den samhällsinformation som ska nå ut till alla i i Sverige kommer ut?

Det går utmärkt att avtala eller till och med lagstifta att dagen vi väl måste få brådskande samhällsinformation, t.ex. katastrof eller krig, så måste staten få sända i alla tillgängliga kanaler. Det kan inbäddas enkelt som en del av sändningstillståndet. Det är en mindre olägenhet för de kommersiella kanalerna.

Senast jag hörde denna samhällsinformation så var det flyglarmstest, ironiskt nog stod detta på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Bra, datorn är ju inte främst avsedd för tv mottagning, utan för privatkopiering, fråga bara copyswede!
*ironi off*
Men seriöst, både radiotjänst och copyswede är ju ute och cyklar, det verkar ju alla utom våra domstolar fatta.

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att Den ena säger att datorn är avsedd för en sak och den andra att den är avsedd för annat,
båda har tydligen rätt så båda ska ha avgifter. Låter ju logiskt. SVT och CopySwede framstår inte som
något annat än idioter, likaså dom som håller med.

Permalänk
Medlem

Min dator är då bestämt inte avsedd för att ta emot några TV-sändningar, jag borde ju veta som satte ihop den?
Eller kanske det är moderkortstillverkarna borta i Asienland som avsett detta för oss?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

tycker dem skall dela på sr och svt, skulle gärna betala för radion men alldrig för tvn, vem lysnar inte på radio när man jobbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Internet har inte tekniken för utsändning (broadcast) överhuvudtaget

Det existerar, titta t.ex på http://en.wikipedia.org/wiki/Broadcast_address
Det är dock inte någon teknik som SVT använder sig av på något vis.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Och vem tar ansvaret för att den samhällsinformation som ska nå ut till alla i i Sverige kommer ut?

Tidningar?, jag kunde inte bry mig mindre om samhällsinfo.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Ice Frontier:

Ett lovvärt försök, men tyvärr lönlöst. SVT är en väsentlig del av den propagandamaskin, som används för att hålla svenska folket i mörkret i viktiga frågor som invandring och brott & straff. Det blir ingen förändring förrän vi, folket, möblerar om i riksdagen ordentligt. 2014 har vi chansen.

Ahhhh, some good old fashioned conspiracy talk!
Vi ska så klart rösta på NSDAP också?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Fel... Gör ej så.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem

Hur ser själva tankeprocessen ut när man kommer fram till att en dator är avsedd att ta emot TV-sändningar? Uppenbart är att något är fel i alla fall.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk

Men vem sjutton kollar på SVT? Vill man ha riktiga nyheter kollar man väl på BBC, Euronews, Al Jazeera etc.. Men är det något intressant som sänts på SVT ändå så kan man ju alltid tanka det via torrents, alltid nån som laddar upp och det är helt lagligt att tanka :).

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Det existerar, titta t.ex på http://en.wikipedia.org/wiki/Broadcast_address
Det är dock inte någon teknik som SVT använder sig av på något vis.

Kul att du tog upp detta IP broadcast är inte samma som i TV broadcast då internet baseras på Client - Server teknik, som är tvåvägskommunikation.
TV broadcast är envägskommunikation.

Skulle SVT köra broadcast över internet så skulle SVT behöva göra en utsändning från deras server:ar till 4 294 967 296 IP4 adresser, med andra siffror 4,3 miljarder IP4 adresser! Borträknat med NAT och liknande som skulle resultera till flera "TV-mottagare". Teknikneutraliteten som SVT/Radiotjänst tjötar om skulle innebära ytterligare 3,4×10^38 adresser, d.v.s. 340000000 0000000000 0000000000 0000000000 talet 3,4 med 38 st. nollor efter.
Dessutom är IP4 broadcast uppbyggd på att begränsas via nätmasker, så det kommer aldrig att nå ut till alla och därmed omöjligt att nå ut till 4,3 miljarder IP4 "TV-mottagare" via denna broadcast funktion.

Däremot skulle Peer to Peer tekniken fungera bättre i dessa sammanhang men då skulle vi, alla peers, bli utgivare som SVT och få betalt från avgiften

Permalänk
Medlem

jag vägrar att betala Tv-Lisens!

(Jag har gjort det för många år sen, men då jag inte tittar eller lyssnar på SVT eller radio hemma, så helt enkelt vägrar jag, men det är inte alls lätt att slippa)

Första gången, så ringde jag ditt, och sa att jag blivit blind. Tanten i andra sidan luren beklagade sig, och strök mig från listan. (detta är ca 5-7år sen)

Och för bara två veckor sen, så ringer det på dörren , jag öppnar, och där står gubben. Tv-Pejlings-Gubben Med ett block i näven

Han frågar snällt om jag har Tv.
Jag svarar -Nä tyvärr så kan jag inte ha det, för jag har El-Allergi.
Och han svarar -Ja mycket har jag hört, men detta var något nytt. Det måste ju vara jättejobbigt för dig.

Sen frågade han - Ja då har du ingen dator heller (och jag b, nä tyvärr men önskar att jag kunde)

Sen strök han mitt namn från listan, och tackade för sig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Om det går igenom jag kommer garva ihjäl mig ifall det lyckas sedan få det att det skall betalas retroaktivt. Skulle varit ruskigt kul att se hur alla skulle gå Ape-shit.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

1. Köp en dator.
2. Använd den att lagra, visa, jobba med allt material för kammarrätten.
3. Ta med den in i salen, visa upp som bevis och be dom motivera varför datorn är en tv.
4.???
5. Win

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Internet har inte tekniken för utsändning (broadcast) överhuvudtaget.

Har du hört talas om UDP broadcast? Det används ganska flitigt och är precis vad du påstår inte finns. Bra jobbat.

Skrivet av SolidReactor:

Kul att du tog upp detta IP broadcast är inte samma som i TV broadcast då internet baseras på Client - Server teknik, som är tvåvägskommunikation.

Men snälla sluta göra bort dig. När du skickar ett UDP broadcast datagram så får du ingen ACK eller någonting, det är 100% envägskommunikation. Att du inte har koll på detta och samtidigt påstår att internet baseras på Client/Server (haha) är trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inzomniac:

SVT menar själva att "SVT kallar inte sig själv för statlig TV eftersom man själv menar att man är fritt och oberoende från både politiskt och kommersiellt inflytande". Så att granska regeringen skall ju inte vara några problem även om det är via skatten. Redan idag är det riksdagen som bestämmer vilken TV-avgift som skall tas ut.

Men detta om Fri Television och oberoende TV tror jag inte ett jota på. Det är goa vänner (politiker) som bestämmer allt, eftersom "SVT:s styrelse tillsätts av dess moderbolag Förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR vars ledamöter i sin tur utses av regeringen". Det finns inte en människa eller journalist som kan vara totalt oberoende eller objektiv. Det smyger alltid in nån personlig vinkling eller åsikt, och det är oftast rätt tydligt vad journalister/programledare själva tycker om saken.

Klart att åsikter smyger igenom, det vill jag absolut inte förneka, för som du säger är det ytterst svårt för de allra flesta att vara fullständigt objektiva. Det blir väl där det är upp till en själv att vara kritisk och inte tro på allt man ser eller hör och ta ställning till något på egen hand istället för att få berättat för sig vad man ska tycka om saker och ting.
Om avgiften ligger på skatten är det direkt upp till politikerna att bestämma hur stor budget de får, vilkas beslut mycket lätt kan påverkas av program som (bland annat) är ämnade att granska makthavarna, ligger avgiften separat har de mer eller mindre en garanterad budget.

Jag nyttjar inte heller public service särskilt mycket nu för tiden heller - jag har inte haft min TV kopplad till annat än datorn på snart ett år nu och innan dess tittade jag ändå inte på något annat än tex netflix eller annat via datorn.
Som barn fick vi bara in SVT 1 och 2, tidigt 90-tal fick vi in TV4 också, kanske är därför jag inte har så mycket emot public service, vad vet jag. Oavsett så har jag tidigare fastnat många gånger vid dokumentärer och filmer som de visat på SVT för att inte tala om radiokanalerna som varit en god vän i bilen och arbetslivet - nyheter och framförallt trafiknyheter då jag låg på vägarna med bil i jobbets vägnar för några år sedan. Public service anser jag vara en bra kanal för att nå ut till folk med viktig samhällsinformation, sedan tycker jag väl inte att allt har varit relevant för just mig men säkerligen har väl någon annan haft nytta av det.

Hur som helst, jag vidhåller dock att jag inte finner det rimligt att avgiftsbelägga datorer. De har länge försökt komma åt datorer - minns i början av 2000-talet när det var debatt om tv-kort till datorn, har dock dålig koll på hur det slutade fast där hade de ju åtminstone rimliga argument då det väl var en faktisk tv-mottagare folk satte in i sin dator.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Vad tillverkaren/användaren avser att datorn/surfplattan skall användas till är irrelevant, det som är avgörande är att SVT avser att datorn/surfplattan ska ta emot TV-program alltså är den licenspliktig </Rånartjänst-logik>

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk

Förstår inte varför dem inte gör om SVT Play m.m till en betaltjänst. Är det bara för att dem inte vill tappa anställda och tjäna mindre?

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att de får hålla på att vrida och vända på lagar för att blåsa folk på pengar.

Härnäst blir man väl tvungen att skatta för TV´n som motorcykel eftersom det teoretiskt är möjligt att banka dit ett par däck och en motor.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Varför ger inte radiotjänsten ut Logins istället till de som har betalat radiolicensen?
Så betalar man inte får man inte heller tillgång till play?
keep it simple.
Jag gillar svt play och använder det dagligen då deras utbud är sjukt bra, och för de andra kanalerna bara sänder trams tv, så jag hade betalat!

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig.

Permalänk

Gulp! Blir så äcklad. Onda människor det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Har du hört talas om UDP broadcast? Det används ganska flitigt och är precis vad du påstår inte finns. Bra jobbat.

Men snälla sluta göra bort dig. När du skickar ett UDP broadcast datagram så får du ingen ACK eller någonting, det är 100% envägskommunikation. Att du inte har koll på detta och samtidigt påstår att internet baseras på Client/Server (haha) är trams.

Har du haft en dålig dag? Eller mår du bättre när du har möjlighet att vara bättre än någon annan?
Du kan gärna bidra till denna tråd genom att komma med påståenden, rätt information samt rätta fel som kommer från mig, men håll diskussionen i en trevlig ton utan att bagatellisera eller förlöjliga mig (eller andra medlemmar).
Nu tänker jag kommentera dina påståenden, som kan vara rätt eller fel, så håll detta svar som en diskussion/debatt utan onödiga kommentarer. Tack på förhand.

Citat:

Har du hört talas om UDP broadcast? Det används ganska flitigt och är precis vad du påstår inte finns. Bra jobbat.

Angående din första kommentar, jo jag har hört talas om UDP broadcast och har skapat själv egna program som skickar info över internet via UDP.
Det jag skrev om att "Internet har inte denna broadcast överhuvudtaget" så menar jag att internet inte har samma broadcast som TV:n, dessa två typer av broadcast skiljer sig åt. Mitt fel kanske eftersom att jag inte skrev "internet broadcast" och "TV broadcast" utan bara "internet broadcast" och "broadcast", tänkte att det var underförstått att det gällde TV varianten då kontexten var om vad lagen säger vad TV-mottagare är samt att denna rad du kommenterade handlade om vad termen "utsändning" betyder i sammanhanget tv-utsändning i lagtexten. Men mitt fel att inte vara lite tydligare. Hoppas att detta var tydligt nog.

Citat:

Men snälla sluta göra bort dig. När du skickar ett UDP broadcast datagram så får du ingen ACK eller någonting, det är 100% envägskommunikation. Att du inte har koll på detta och samtidigt påstår att internet baseras på Client/Server (haha) är trams.

Internet är baserad på client - server teknik. UDP må vara ett "fire and forget" protokoll men jag skulle argumentera att UDP inte kan användas över internet om inte en tvåvägskommunikation som client - server upprättas först. Länken från konsument till internet börjar med ISP som första steg. Det finns ingen ISP som jag känner till som tillhandahåller sina kunder internet utan en upprättad client - server kommunikation först. Hur tror du att internet skulle se ut utan client - server? Är det ens möjligt?
Jag vill fortfarande påstå att internet är baserad på client - server teknik i grund och botten, men givetvis hindras inte envägskommunikation över detta. Däremot kan du inte enbart köra envägs UDP, du kommer ej ut till nätet.

Kontentan, TV broadcast fungerar fint för sig själv. UDP gör inte det över internet. TV-mottagare är en broadcast mottagare (en-vägs) medan internet inte är en broadcast teknik, utan internet baseras på en client - server (två-vägs) teknik.

Vi behöver inte hålla med varandra, jag respekterar dig även om vi tycker och tänker olika. Har du argument som kan få mig och eventuellt andra medlemmar att tänka annat så bidra gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Har du hört talas om UDP broadcast? Det används ganska flitigt och är precis vad du påstår inte finns. Bra jobbat.

Men snälla sluta göra bort dig. När du skickar ett UDP broadcast datagram så får du ingen ACK eller någonting, det är 100% envägskommunikation. Att du inte har koll på detta och samtidigt påstår att internet baseras på Client/Server (haha) är trams.

Men snälla sluta med Besserwisser grejen.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Tidningar?, jag kunde inte bry mig mindre om samhällsinfo.

Så när det är en allvarlig händelse typ en brand eller liknande så vill du veta det dagen efter då den tryckts på papper?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Önskar att det hela löstes genom att alla som betalar tv-licens får personliga inloggningar på svtplay.se och andra berörda siter, varav alla andra utesluts. Det är så det borde funka, och enligt mig det enda rimliga sättet att inte tvinga på "alla" denna avgift.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det står faktiskt i förarbetet att datorer med enbart internetanslutning ska vara fria från avgiftsplikt. Paragrafen om vad en mottagare är har inte ändrats sedan 2006, och ändringen 2010 berörde inte frågan och lämnade inte något tolkningsutrymme. De ändrade däremot så att det blir poänglöst för företag att spärra mottagningsmöjligheterna som de har rätt till. Då bara en licens per org-nr krävs. Förarbetena har lyft fram det som ett problem när man väl vill börja inkludera datorer och annat, men varför ändrar man då inte lagen för att det ska fungera? Det måste ju finnas ett förtroende och inte baseras på godtycke.

Därför lite stötande att de jagar utländska studenter, folk som inte vägrat men valt att inte ha tv osv medan de samtidigt inte rör de runt 500 tusen juridiska personer som varken bryr sig om att betala eller skicka in intyg på att de spärrat möjligheten. De som håller sig undan och är klassiska licensvägrar slipper fortfarande däremot. Det är inte så att alla som inte har anmält tv-avgift har kontrollerats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellegj:

Det är så det står i lagtexten ja, tyvärr bor vi i ett land där det inte räcker att läsa lagtexten, man måste också gå igenom alla förarbeten med propositioner och allt annat skräp som tillhör för att göra sig en klar bild. Just nu orkar jag inte leta upp det, men jag läste i någon av alla dessa texter att den så kallade sändning som görs över internet ska ingå i det som kallas utsändning i lagtexten. Så här är det med de flesta lagar vi har, det räcker inte med lagtexten, utan förarbeten ska tas i akt för att få en bild över hur lagstiftaren tänkt. Helt sjukt tycker jag.

Ja, i svensks rättstradition ska man använda sig av förarbetena för att tolka gällande rätt ur lagar när dess tillämpningsområde inte helt uppenbart kan utläsas endast av lagtextens formulering. Vad du verkar ha missat är dock att det finns grundläggande krav på hur våra lagar formuleras (tänk ekmr).
Om vi skulle vilja stifta en lag som förbjöd kastande av sten så kan vi inte formulera lagen i stil med "förbjudet att kasta gummi" och i förarbetena vara väldigt tydliga med att man med gummi avser att omfatta sten, grus och klippor.
Samma problem uppstår här med utsändning. Det framgår väldigt tydligt i förarbetena att man åsyftat att skapa en teknikneutral lag, men utsändning är en teknisk beskrivning på något annat, under vilket streaming inte kan omfattas.

Sedan är det allmänt roligt/tragiskt att ingen politiker verkade ha märkt av att de röstat igenom en lag där det framgår ur förarbetena att exempelvis telefoner skulle omfattas av tv-avgiften när väl kanalerna började sända via nätet (telia menade att det skulle leda till problem för företag men i förarbetena skjöts problemet på framtiden genom att hänvisa till att kanalerna ännu inte sände via nätet.....).