Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lagringsstrategi, Synology DS213+ och synkning med flera datorer?

Permalänk

Lagringsstrategi, Synology DS213+ och synkning med flera datorer?

Jag har precis skaffat en Synology DS213+ men är lite fundersam över hur jag får till effektiv och flexibel lagring på ett bra sätt.

(Jag har satt in 2 st Seagate NAS 4TB och skapat en SHR-volym av dem (ungefär RAID 1 alltså) för drygt 3.5 TB effektivt utrymme.)

Så här ser min datorvärld ut:
* Blandat Windows och Mac OS X på 4-5 datorer där det är önskvärt att filer kan kommas åt från alla datorer och att dessa synkas mot NASen.

* Mediacenter av olika slag används för streaming av bild och ljud (typ PS3).
- Det verkar gå att få till med Media Station, osäker på om det går att transcode on-the-fly till PS3-vänligt format dock.

* Iphone och Ipad finns flera stycken i hemmet, det vore smidigt om det gick att komma åt filer från dem.
- Det verkar gå att få till med Synologys appar.

* Vissa av datorerna används för fotoprojekt (min frus företag inom fotobranschen) vilket gör att det genereras mycket nytt data ofta (en fotosession kan vara hundratals bilder i RAW-format).
- Fotona tar upp mer utrymme än vad som finns tillgängligt på datorerna så alla projekt får inte plats på den primära arbetsdatorn. Jag vill få till någon form av "selektiv synkning" så att man kan välja en katalog på NASen, synka/kopiera till en dator, arbete lokalt på datorn (och ändringar synkas till NASen) och när man sedan är klar med projektet tas det bort från datorn.

* Backup görs med Crashplan+ Family Unlimited och Time Machine (på Macarna).
- Jag tänkte köra backup på allt viktigt direkt på NASen, det ska gå att installera Crashplan på den. Backup kommer att gå dels till extern disk ansluten till NASen, dels till Crashplan Central (molnet). Eventuellt kompletterande backuper på filer från några av datorerna.
- Time Machine-lagringen kanske också kommer att ligga på NASen, annars blir det extern disk ansluten nånstans.

Lite flummigt beskrivet, jag vet, men är det någon som har några tips på hur jag sätter upp sakerna på NASen och datorerna för det här?