Permalänk
Medlem

Specifikationerna för FW kontrollerkort

Ska nog skaffa bättre ljudkort. Men det jag siktar på körs via Firewire 400, nåt som mitt mobo saknar.
Kollar nu på FW kontrollerkort och tar gärna emot tips.

Först, varför listar i princip ingen FW-kort tillverkare upp drivrutiner för Windows 7 och 8? 95% går upp till Vista, högst, och listar inte heller om drivarna finns i 64-bit eller inte. Är Firewire på väg att dö ut, eller?

Har förstått att TI chipset är the shit, och utöver det använder ljudkortet IEC 61883 och vill gärna ha gärna dedikerad FW-buss. Svårt att förstå vad de två sista har för betydelse (?)

Kör 64bit själv, så spelar det nån roll om man kör 32- eller 64bit kontrollerkort? Svårt att veta.

Pris är tyvärr en fet faktor för mig i nuläget. Har hittills hittat det här http://www.everit.se/products/208963, men tar gärna emot tips, och råd på frågorna ovan.

Tack på förhand
/T

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Vill man inte hellre ha ett PCIe-kort? (Eller är det en gammal dator du ska ha kortet i?)

Vad gäller drivrutiner, behöver man öht installera några extra drivrutiner? Hade misstänkt att så länge det är något vanligt firewire-chip så lär det väl följa med drivrutiner i Windows.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304